چگونگی ایجاد تقویم بازاریابی یکپارچه
بازاریابی، شیوهای منحصربهفرد در پیچیده کردن بیش از حد مسائل دارد؛ کانالهای زیاد، پیامهای زیاد، دادههای بسیار برای پیگیری، بازارهای هدف فراوان برای نفوذ و افراد زیادی که باید بهروز نگه داشته شوند.
در طول سالهای کار در آژانسهای تبلیغاتی، این افتخار را داشتم که با فرآیندهای برندهای مختلفی آشنا شوم و ببینم که چگونه کمپینهای بازاریابی خود را برنامهریزی میکنند.
موفقترین افراد، منظمترینها بودند. آنها محلی متمرکز برای پیگیری جزئیات هر کمپین، فعالیت و تبلیغاتی داشتند و همه با اطلاع دقیق از وقایع و زمان آنها، بهروز میماندند.
به همین دلیل، ایجاد تقویم بازاریابی یکپارچه بسیار مهم است. این تقویم قلب بخش بازاریابی است و افراد بسیاری از جمله طراحان خلاق، مجریان بازاریابی و تحلیلگران عملکرد از آن استفاده میکنند.
چگونه میتوانید تقویمی یکپارچه برای بازاریابی بسازید که برای تیم شما کارآمد باشد؟ بهترین شیوهها را برای کمک به تیم شما در برنامهریزی و سازماندهی در ساخت کمپینهای بازاریابی، شرح دادهام.
تقویم بازاریابی یکپارچه چیست؟
تقویمهای بازاریابی، تقویمهای محتوا، تقویمهای تبلیغاتی؛ اسمهای زیادی دارند، اما در نهایت، همه آنها مکانی متمرکز برای برنامهریزی و سازماندهی کمپینها و فعالیتهای بازاریابی هستند.
تقویم بازاریابی جزئیاتی از آنچه راهاندازی میشود ارائه میدهد: آیا محصول یا ویژگی جدیدی است، یا فروش یا ترفیعی، یا کمپین جدیدی در شبکههای اجتماعی؟ تقویم بازاریابی همچنین جزئیاتی مانند تاریخ شروع و پایان، جزئیات مورد نیاز، فایلهای رسانهای و موارد دیگر را ارائه میدهد.
اغلب وقتی تیمهای بازاریابی از افراد بخشهای مختلفی مانند خلاقیت، فروش، بازاریابی برند، بازاریابی عملکردی، مدیران و آژانسهای خارجی تشکیل میشوند، برنامهها به راحتی در انزوا قرار میگیرند.
تقویم بازاریابی یکپارچه همه چیز را در کنار هم قرار میدهد و اگر بهدرستی اجرا شود، جزئیات لازم را برای همه فراهم میکند تا دقیقا بدانند چه کاری باید انجام دهند و چه زمانی.
- در یک تقویم بازاریابی یکپارچه، باید زمانبندی دقیقی برای کمپینها، رویدادها و محتوای ویژه داشته باشید. برای مدیریت بهتر این فرآیند و داشتن پیوستگی در فعالیتها، طراحی سایت وردپرس باید به گونهای باشد که به راحتی بتوانید زمانبندی و جزئیات برنامهها را وارد و ویرایش کنید.
- برای افزایش اثربخشی تقویم بازاریابی، بهینهسازی صفحات فرود و محتوای شما از طریق خدمات سئو وردپرس اهمیت دارد. این به شما این امکان را میدهد که در زمانهای مناسب، محتوای مرتبط با کمپینها را در بالاترین موقعیتهای جستجو مشاهده کنید و نرخ تبدیل بالاتری کسب کنید.
تقویم بازاریابی چه شکلی است؟
تقویم بازاریابی پروموپریپ
روشهای زیادی برای ساخت تقویم بازاریابی وجود دارد. در اینجا چند ابزار برای ساخت آن آمده است:
- پلتفرمهای برنامهریزی بازاریابی مثل پروموپرپ نرم افزار تقویم بازاریابی این ابزارها که بهطور خاص برای برنامهریزی کمپینها طراحی شدهاند، حدس و گمان را از راهاندازی کارها حذف میکنند. ابزارهای بسیار مناسبی برای پیگیری همه فعالیتهای در حال اجرا در تمام تیمها هستند. این پلتفرمها بسیار مشارکتی، مبتنی بر فضای ابری برای دسترسی آسان و دارای رابطهای کاربری بصری برای کاهش سردرگمی اعضای تیم هستند. علاوه بر این، مکانیسمهای هشداردهی دارند تا از جا ماندن افراد از مهلتها جلوگیری کنند. و بهترین ابزارها با پلتفرمهای دیگر مانند گوگل آنالیتیکس ادغام میشوند تا شکاف بین برنامهریزی و عملکرد را پر کنند.
- صفحات گستردهاین معمولترین ابزاری است که تیمهای بازاریابی اگر از پلتفرم تقویم بازاریابی استفاده نمیکنند، از آن بهره میبرند. این ابزارها بسیار انعطافپذیرند و میتوان به آنها هر تعداد سطر و ستون دادهای که لازم است اضافه کرد. اما بسته به پیچیدگی سازمان بازاریابی، میتوانند خیلی سریع به ابزاری طاقتفرسا تبدیل شوند. ردگیری در چندین کانال و اشتراکگذاری با تیمهای دیگر میتواند چالشبرانگیز باشد.
- تقویم گوگل/آوتلوکگزینه بدی نیست چون اساس این ابزارها تقویم است، اما شخصیسازی آنها میتواند دشوار باشد. با این حال، میتوانید با استفاده از رنگها و مدیریت کاربران (تا حدودی)، دسترسی به جزئیات خاص تقویم را محدود کنید.
تقویم بازاریابی شما باید استفاده و درک آسانی داشته باشد؛ بهطوری که هر عضوی از تیم بتواند به آن مراجعه کند و دقیقا از جریان کارها مطلع شود.
هر چه شهودیتر باشد، بهتر است؛ وگرنه تیم شما از آن استفاده نخواهد کرد و شما برای بهروزرسانی همه، دستوپا خواهید زد.
در تقویم بازاریابی چه چیزهایی باید بگنجانم؟
تمام جنبههای بازاریابی شما. به طور کلی، به کانالهایی که از طریق آنها بازاریابی میکنید فکر کنید. بسیاری از تیمها از تقویمهای بازاریابی خود برای ثبت تمام کانالهای بازاریابی مانند ایمیل، جستجوی پولی، شبکههای اجتماعی، بازاریابی وابسته و غیره استفاده میکنند.
اما به همین جا بسنده نکنید، پستهای وبلاگ، پستهای ویدئویی، رویدادها، بهروزرسانیهای وبسایت – هر چیزی که تیم شما برای برنامهریزی و اجرا نیاز دارد را ضبط کنید.
اگر کسبوکارتان فصلی است، بررسی کمپینها و تبلیغات گذشته میتواند راهی عالی برای مرور فعالیتهای قبلی و گنجاندن آنها در تقویم امسال باشد.
برخی نرمافزارهای تقویم بازاریابی، روشی سریع برای انتقال فعالیتهای سال گذشته به تقویم امسال و تسهیل برنامهریزی دارند. اما اگر از صفحات گسترده استفاده میکنید، میتوانید این اطلاعات را از صفحات گسترده قدیمی خود استخراج کنید؛ به شرط آنکه نسخههایی از کمپینهای قدیمی خود را برای مرجع نگه دارید.
ایدههای اضافه کردن فعالیت به تقویم بازاریابیام را از کجا میتوانم پیدا کنم؟
جاهای زیادی برای یافتن الهام وجود دارد. در اینجا چند مکان برای الهام گرفتن آمده است:
- کتابخانه تبلیغات فیسبوک، پایگاه دادهای قابل جستجو از تمام تبلیغات فعلی هر برندی است که فیسبوک ایجاد کرده است. شما میتوانید تمام تبلیغات پولی در حال اجرا در فیسبوک یا اینستاگرام را ببینید. این روش فوقالعادهای برای مشاهده فعالیت رقبایتان و همچنین الهام گرفتن از شرکتهای دیگر در صنایع مختلف است.
- میتوانید از مجموعه آماده ایمیلهای میلچارتها برای الهام گرفتن استفاده کنید یا برندهای مختلف را جستجو کنید تا ببینید چه کمپینهای ایمیلی اجرا میکنند. این ابزار برای تولید ایدههای محتوای ایمیل بسیار مفید است.
- اگر تبلیغات نمایشی اجرا میکنید، میتوانید ببینید که سایر برندها چه چیزهایی را در بازار دارند یا در گذشته در پلتفرمهای مختلف نمایشی چه تبلیغاتی را اجرا کردهاند.
- مجموعهای عالی از بهترین تبلیغات ویدیویی یوتیوب، البته بیشتر تمرکز روی برندهای مستقیم به مصرف کننده است.
- با وارد کردن یک کلمه کلیدی در Answer the Public، انبوهی از موضوعات مرتبط با آن کلمه را دریافت خواهید کرد. این ابزار برای تولید ایده برای تقویم محتوا بسیار عالی است.
جمعبندی
بهترین راه برای سازماندهی، راهاندازی بهموقع کمپینها و حفظ آرامش در تیمها، افزودن تمام کمپینها، فعالیتها و تبلیغات بازاریابی به یک تقویم مرکزی است.
اگر در مورد ساخت تقویم بازاریابی یکپارچه سوالی دارید، لطفا تماس بگیرید. خوشحال میشوم کمکتان کنم.