فروش اینترنتی از روز اول با جواد یاسمی

چگونگی انجام نظرسنجی‌های خودتان به صورت آنلاین

آنچه در این مقاله می خوانید:

برای هر کسی که به صورت آنلاین تحقیقات بازار خود را انجام می‌دهد، چندین تله وجود دارد که باید مراقب آن‌ها بود. گروه مشاوران مستقل راهنمایی‌های دقیقی ارائه دهید

اگر خودتان می‌خواهید نظرسنجی انجام دهید، فراموش نکنید که همه نظرسنجی‌ها یکسان نیستند. انجام برخی انواع نظرسنجی آنلاین به‌طور مستقل، مثلاً، مشکلی ندارد.

  • بازخورد مشتری در مورد تجربه‌ی خرید اخیرم
  • بررسی میزان استفاده (برای پی بردن به اینکه چه کسانی یک محصول خاص را می‌خرند یا کار خاصی را انجام می‌دهند)
  • داستان‌های روابط عمومی
  • نظرسنجی از کارکنان در مورد موضوعات غیرحساس مانند نظر آن‌ها درباره رستوران کارکنان

چگونه پرسشنامه‌ی خوبی بنویسیم

هدف پرسشنامه، گردآوری اطلاعاتی است که بتوان آن‌ها را به آمار تبدیل کرد. یعنی پرسش‌ها باید به‌وضوح قابل فهم باشند و هیچ خطری برای تفسیر متفاوت یک پرسش توسط افراد مختلف وجود نداشته باشد.

اگر اطلاعاتی که جمع‌آوری می‌کنید قرار است ارزشی داشته باشد، ضروری است که پرسش‌ها هدایت‌کننده نباشند و افراد احساس کنند می‌توانند پاسخ‌های روشن و صادقانه بدهند.

پرسشنامه‌ای که به‌درستی طراحی نشده باشد، پاسخ‌های مبهمی تولید می‌کند که یا به اهداف شما پاسخ نمی‌دهند یا بدتر از آن، داده‌های غیرقابل اعتمادی در اختیار شما قرار می‌دهند.

برخی از پژوهش‌های پیچیده نیازمند مصاحبه‌گر برای طرح پرسش‌ها و/یا سیستم‌های تحلیل داده‌های پیچیده هستند؛ اما حتی ساده‌ترین طرح‌های پرسشنامه نیز از دانش برخی قواعد اساسی سود می‌برند.

اهمیت نمونه‌گیری

نوع و تعداد افرادی که در نظرسنجی خود (نمونه آماری) مشارکت می‌دهید، از نوشتن پرسشنامه‌ای خوب هم مهم‌تر است. می‌توانید بهترین پرسشنامه‌ی ممکن را بنویسید، اما اگر در نهایت پاسخ‌هایی از نمونه‌ای غیرنماینده از افراد دریافت کنید، یا از افرادی که موضوع نظرسنجی برایشان مرتبط نیست، پاسخ بخواهید، ممکن است داده‌هایی گمراه‌کننده یا کاملا نادرست جمع‌آوری کرده باشید.

مشاهده این مطلب  مشتریان خود را به بهترین فروشندگان خود تبدیل کنید

مثلاً ممکن است در مورد تجربه خرید اخیر سؤال کنید، اما اگر در نظرسنجی از مشتریانی که دیگر خرید نمی‌کنند، کسانی که هنوز از شما خرید نکرده‌اند یا کسانی که هنوز سفارش خود را دریافت نکرده‌اند دعوت کنید، آن بخش از نمونه آماری شما قادر به پاسخگویی نخواهد بود.

همچنین باید به نحوه استفاده و نگهداری از داده‌ها، با توجه به… قانون حفاظت از داده‌ها و از ۲۵ مه ۲۰۱۸، آیین‌نامه حفاظت عمومی داده‌ها (GDPR).

قبل از طراحی پرسشنامه، به این فکر کنید که چه نوع افرادی باید به سوالات شما پاسخ دهند، سپس چگونگی دسترسی به آنها را برنامه‌ریزی کنید. لیست‌های پستی را بررسی کن برای اطمینان از مرتبط بودن، به‌روز بودن و کامل بودن اطلاعات، بررسی کنید که اخیراً چه ارتباطی با شرکت شما داشته‌اند، از جمله سایر بخش‌ها. همچنین باید مطمئن شوید که بیش از حد، نامناسب یا به‌طور نامنظم با افراد تماس نمی‌گیرید.

اگر نظرسنجی را در وب‌سایت قرار می‌دهید، آیا آن وب‌سایت ترافیک مورد نیاز شما را دارد؟ همچنین، معمولاً دانستن نرخ پاسخگویی به نظرسنجی مهم است؛ یعنی چه درصدی از افرادی که نظرسنجی را دیدند، در آن شرکت کردند.

اعتبار نتایج تحقیق نه تنها به تعداد افراد شرکت‌کننده بستگی دارد، بلکه به میزان نمایندگی این افراد از جامعه مورد مطالعه نیز وابسته است. آیا نمونه آماری شما (از نظر سن، شغل، جنسیت، محصولات خریداری شده) ویژگی‌های مشابهی با جامعه هدف دارد؟

معنای یافته‌ها

دقیق بودن در تحلیل و انتقال یافته‌هایتان بسیار مهم است. احتمالا با یافته‌های باز و بسته روبرو خواهید شد. کیفی و بسته شد کمی پرسش‌هایی برای تحلیل. به فرد یا افرادی که از این اطلاعات استفاده می‌کنند فکر کنید؛ آن‌ها برای اقدام چه چیزهایی باید بدانند؟

مشاهده این مطلب  ده روش برای وفادارسازی مشتریان آنلاین

بالاتر از همه، باید داده‌ها را سازماندهی و تفسیر کنید تا نتیجه‌گیری‌ها قابل اعتماد باشند و از اشتباهات رایج در کار با داده‌های نظرسنجی اجتناب شود.

پرسش‌های چه کسی، چه چیزی، چه زمانی، چگونه و چرا خبرنگاران، راهنمای مفیدی برای تهیه گزارش هستند.

  • چراآیا این پژوهش انجام شده است؟
  • چهآیا مخاطبان شما واقعا می‌خواهند بدانند؟
  • کیآیا نظرسنجی انجام دادی؟کیآیا نیاز به دانستن نتایج دارد؟
  • وقتیآیا به نتایج نیاز دارند؟
  • چگونهبهترین روش ارائه نتایج چیست؟ پاورپوینت، سند ورد، یا ارائه شفاهی؟
  • خب چه؟آیا نتایج نظرسنجی برای ارائه توصیه‌های قطعی کافی است یا پرسش‌های جدیدی را مطرح می‌کند که نیاز به تحقیقات بیشتر دارد؟

آیا همه پرسشنامه‌ها برای تحقیقات خود انجامی مناسب هستند؟

خیر. سه دلیل وجود دارد که ممکن است برای شما بهتر باشد. استخدام یک متخصص برای کمک با توجه به پیچیدگی فنی، حساسیت و ریسک تجاری نظرسنجی شما

پیچیدگی فنی

اگر نیاز به انجام پروژه‌های پیچیده فنی مانند بخش‌بندی بازار، سیاست‌گذاری قیمت یا بررسی نگرش‌ها و انگیزه‌ها دارید، به کمک متخصص نیاز خواهید داشت.

حساسیت

موضوعات مختلف در نظرسنجی‌ها، حساسیت‌های متفاوتی دارند. گاهی به دلیل شخصی بودن موضوع است، مانند بهداشت فردی، امور مالی شخصی، یا مذهب، یا نظر افراد درباره شغل یا رئیس خودشان.

گاهی به دلیل درک بی‌طرفی است: آیا پاسخ‌دهنده احساس می‌کند می‌تواند به شما اعتماد کند و اطلاعات را در اختیار شما قرار دهد؟ اغلب، یک شخص ثالث مستقل برای اطمینان دادن به پاسخ‌دهندگان در مورد محرمانگی ضروری است.

علاوه بر این، برخی از پروژه‌ها از نظر سیاسی برای سازمان مجری آن‌ها حساسیت داخلی دارند.

مشاهده این مطلب  بازدید فیک سایت

خطر

به طور کلی، پژوهش را می‌توان به دو دسته راهبردی (که مرتبط با استراتژی بلندمدت سازمان است) یا تاکتیکی (که مربوط به مسائل کوچک‌تر و جزئی است) تقسیم کرد.

پروژه‌های تحقیقاتی راهبردی می‌توانند تأثیر شگرفی بر آینده سازمان شما بگذارند؛ از این رو، ریسک بیشتری نیز به همراه دارند. تولید نتایج غیرقابل اعتماد یا مغرضانه عواقب جدی خواهد داشت. برای نظرسنجی‌های تحقیقاتی راهبردی، مشارکت پژوهشگران حرفه‌ای ضروری است.

شش نکته برتر برای پژوهش خودتان

  1. هدف نهایی خود را مد نظر قرار دهید.هنگام تهیه پرسشنامه، به نحوه ارائه یافته‌ها نیز بیندیشید.
  2. نظرسنجی خود را کوتاه و ساده نگه دارید.چنانچه موضوع اجازه دهد.
  3. انجام یک نظرسنجی فقط نوشتن سوال نیست.نمونه کار شما و شیوه‌ی ارائه یافته‌هایتان به یک اندازه اهمیت دارند.
  4. در هر مرحله، حداقل از یک نفر دیگر هم نظرخواهی کنید.برای بررسی، راهنمایی یا کنترل درک مطلب
  5. با افرادی که می‌توانند به شما کمک کنند، در ارتباط باشید.(درون یا بیرون)
  6. از کمک خواستن نترس.
جواد یاسمی (متخصص سئو)

جواد یاسمی (متخصص سئو)

مشاوره و مجری سئو سایت های کارخانه ها برندها با بهترین و بزرگترین تیم سئو در ایران | سئو با جواد یاسمی

آخرین مقالات

خدمات تبلیغاتی حرفه‌ای
بهترین شرکت تبلیغاتی مشهد
شهر مشهد به عنوان یکی از مقاصد گردشگری مهم در ایران، همواره نیاز به خدمات تبلیغاتی حرفه‌ای داشته است....
مدیریت آسان مرجوعی‌های شاپيفای
هرچند آزاردهنده هستند، اما هیچ کسب‌وکاری که محصولاتش را آنلاین می‌فروشد، از پس فرستادن گاه‌و‌بیگاه محصولات...
چهار روش آسان برای افزایش فروش آنلاین
راه‌های زیادی برای بهبود وب‌سایتتان هنگام فروش آنلاین وجود دارد، اما گاهی اوقات ساده‌ترین کارها بیشترین...
ترند های بخش فروشگاه قطعات خودرو
شايد مهم‌ترين روند تأثيرگذار بر تجارت لوازم جانبی خودرو در سال‌های اخیر، کاهش مداوم تعمیر و نگهداری خودرویی...
ترند های تعمیر خودرو
اتفاقات اخیر در بخش تعمیر خودرو چه بوده است؟ تعداد خودروها در بریتانیا تا سال ۲۰۱۶ افزایش یافت، پس از...
رقبایی در نزدیکی کسب‌وکار من شروع به کار کرده است.
وقتی رقیبی در همسایگی شما کسب‌وکار خود را راه‌اندازی می‌کند، ممکن است دیدن جنبه‌های مثبت دشوار باشد،...

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • تماس
  • تلگرام
  • واتساپ
× Send

خدمات سئو، طراحی سایت و گوگل

رتبه 1 گوگل باشید.

سفارش دهید >> 09376996070