نام تجاری شما اولین چیزی است که مشتری متوجه آن میشود. ایجاد اولین برداشت مناسب ضروری است.
ایده برای نامگذاری کسب و کارها از تقریبا هر جایی ممکن است برسد. برخی از نامها طنزآمیز هستند، مثل مغازه ماهی و چیپس «پدر ماهیکد». برخی دیگر، مانند «نانوایی روستا»، کاربردیترند. اما همه نامهای تجاری مؤثر، تصویری قوی ایجاد میکنند که در ذهن مشتریان میماند.
ایدههای نام تجاری
ابتدا به بازار هدف خودتان فکر کنید؛ یعنی افرادی که میخواهید نام شما روی آنها تاثیر بگذارد.
از خودتان بپرسید چه تصویری میخواهید ارائه دهید. ممکن است یک شرکت حقوقی بخواهد نامش قابلیت اعتماد را القا کند، در حالی که یک آژانس دیجیتال به دنبال نامی با شخصیت بیشتر است. برخی از کسبوکارها به دنبال نامی کاربردی هستند، برخی دیگر سعی میکنند خلاقتر باشند.
میخواهی نامت به تو کمک کند از رقبا متمایز شوی. چه چیزی تو را متفاوت میکند؟
درباره این ایدهها فکر کنید:
- محصول یا خدمتی که ارائه میدهید
- جایی که هستی
- نام شما
سادهسازی بانکداری تجاری
اگر کسبوکار شما بهصورت انفرادی یا با یک مدیر و سهامدار واحد اداره میشود، حساب جاری HSBC Kinetic ممکن است برای شما مناسب باشد. این حساب بانکی تجاری مبتنی بر اپلیکیشن میتواند در وقت شما صرفهجویی کند و به شما در کنترل امور مالیتان کمک کند.
نامی مناسب
فهرستی از نامهای احتمالی تهیه کنید. بعداً به آنها برگردید و دوباره ارزیابی کنید که کدام یک هنوز مناسب هستند. روی واکنش مشتریان و مشتریان بالقوه تمرکز کنید.
عوامل عملی قابل توجه عبارتند از:
- آیا این اسم راحت تلفظ میشود؟ مثلاً وقتی تلفن را جواب میدهید یا وقتی مشتری شما را به دیگری معرفی میکند؟
- آیا هجی کردن آن آسان است؟ هجی مبهم ممکن است یافتن شما را برای مشتریان هنگام جستجوی آنلاین دشوار کند.
- نام تجاری شما روی لوازم التحریر چگونه به نظر خواهد رسید؟
- آیا نام، به یاد ماندنی و متمایز است؟
نظر کارشناس
نام نادرست میتواند هویت نامشخصی برای کسبوکارتان ایجاد کند، در حالی که نامی قوی میتواند آگاهی از برند را تسریع بخشد. موسسه سلطنتی بازاریابی.
مطمئنترین راه برای نامگذاری تجاری، انتخاب نامی است که دقیقا نشاندهنده فعالیت شرکت باشد. هر سبکی که برای نام انتخاب میکنید، باید شما را از رقبا متمایز کند. نامگذاری شرکتتان با نامی مانند «ماشینهای درجه یک» ممکن است شما را در بالای دفترچه تلفن قرار دهد، اما مشتریان به سختی میتوانند به خاطر بسپارند که دفعه بعد که میخواهند تاکسی بگیرند، شما بودهاید یا شرکتهای مشابه.
نامهایی که یک شرکت را به موقعیت جغرافیاییاش محدود میکنند، میتوانند مشکلاتی ایجاد کنند. هتلهای وسترن به وسترن اینترنشنال و در نهایت به وستین تغییر نام دادند.
استفاده از نام شخصی، به خصوص در صنایعی مثل خدمات، میتواند محدودیتزا باشد؛ زیرا ممکن است مشتریان احساس کنند وقتی آقای اسمیت دیگر شخصاً نمیتواند کارشان را انجام دهد، ارزش پولی که پرداخت کردهاند را دریافت نکردهاند.
انتخاب نام برای یک شرکت
اگر ثبت شرکت با مسئولیت محدود در جریان ثبت شرکت جدید، باید نام شرکت خود را انتخاب کنید.
شما نمیتوانید نامی را برای شرکت خود انتخاب کنید که مشابه نام یک شرکت موجود باشد. این شامل نامهایی با تفاوتهای جزئی مانند تغییر علائم نگارشی نیز میشود. همچنین نام شرکت شما نمیتواند مشابه علامت تجاری ثبتشده شخص دیگری باشد.
از انتخاب نامی که به نام شرکت یا علامت تجاری ثبتشدهای شبیه باشد خودداری کنید. حتی اگر بتوانید نام مورد نظر را ثبت کنید، ممکن است بعداً به چالش کشیده شود و متحمل هزینه و اختلال تغییر نام کسبوکارتان شوید.
همچنین، الزامات دقیقتری برای نام شرکت وجود دارد.
- نام شرکت معمولا باید با کلمات «محدود» یا «Ltd» خاتمه یابد. معادلهایی برای شرکتهای ولزی و دیگر اشکال شرکت مانند شرکتهای سهامی عام یا شرکتهای با منفعت اجتماعی وجود دارد.
- نام شما نباید توهینآمیز باشد.
- معمولا بدون اجازه نمیتوانید از کلمات و عباراتی که ارتباطی با دولت نشان میدهند (مثلا «بریتانیایی») استفاده کنید.
- برخی از کلمات تنها در انواع خاصی از مشاغل کاربرد دارند (مثلاً «معمار»).
خانه شرکتها اطلاعات دقیقی را منتشر میکند راهنمای ثبت شرکت و نامگذاری.
نام تجاری
اگر خوداشتغال یا شریک در یک مشارکت سنتی هستید، میتوانید از نام خودتان برای کسبوکار استفاده کنید. نیازی به ثبت این نام نیست، زیرا سجل رسمیای برای آن وجود ندارد.
چه شرکت باشید، چه صاحبان کسبوکار انفرادی، و چه شرکتی، میتوانید از نام تجاری جداگانهای هم استفاده کنید.
قوانین نام تجاری مشابه قوانین نام شرکت است. باز هم، نام نباید توهینآمیز باشد یا بدون مجوز از کلمات حساس استفاده کند. نام تجاری نمیتواند شامل کلمات محدود یا (Ltd) باشد.
اگر از نام تجاری استفاده میکنید، باید نام خود، شرکا یا نام شرکت خود را نیز در محل کسب و روی سربرگهایتان درج کنید.
بررسی در دسترس بودن نام تجاری شما
اگر میخواهید شرکتی ثبت کنید، باید جستجو کنید ثبت شرکتها این لیستی از نامهای شرکتهای مشابه که قبلاً ثبت شدهاند، به شما میدهد.
همچنین باید علائم تجاری موجود را بررسی کنید.
- میتوانید جستجوی علائم تجاری ثبت شده از طریق اداره مالکیت معنوی
- میتوانید بررسی علائم تجاری اتحادیه اروپا از طریق اداره مالکیت معنوی اتحادیه اروپا
- اگر قصد ثبت علامت تجاری خود را دارید، شاید بخواهید از وکیل علامت تجاری کمک بگیرید.
همزمان، باید بررسی کنید که آیا نام انتخابی شما در اینترنت در دسترس است یا خیر. در حالت ایدهآل، شما باید بتوانید این نام را بهعنوان نام دامنه برای وبسایت و آدرسهای ایمیل خود ثبت کنید. همچنین ممکن است بخواهید از این نام (یا نامی مشابه) در سایتهای شبکههای اجتماعی مانند توییتر، فیسبوک و اینستاگرام استفاده کنید.
چگونگی انتخاب نام شرکت من
نینا ترخان از فروشگاه اسپا فابولوس، توضیح میدهد که چگونه به نام کسبوکارش رسیده است.
دو سال دنبال اسمی برای شرکتم بودم تا اینکه به «اسپا فابولوس» رسیدم. اول اسم «بیوتی ان تی» رو در نظر گرفتم چون حروف اول اسمم ان تی هست. بعدش به «اسپا ان تی» فکر کردم، مثل اسم فروشگاههای لوازم آرایشی لوکس «اسپیس ان کی»، اما فهمیدم خیلی تقلیدی به نظر میرسه. میخواستم اسمی اورجینال داشته باشم که از بقیه متمایز باشه.
الهام من هنگام تماشای یک برنامه تلویزیونی آمریکایی به سراغم آمد.شهر هوسآنها مدام کلمه «فابولوس» را تکرار میکردند. من واقعا ارتباط این کلمه با تجمل و اشرافیت در برنامه را دوست داشتم. در نهایت، نام «اسپا فابولوس» را انتخاب کردم چون اصیل است و شخصیت کسبوکارم را منتقل میکند.
قبل از انتخاب نام، باید از امکان استفاده از آن مطمئن شوید. یک جستجوی ساده در وبسایت Companies House میتواند به شما بگوید که آیا شخص دیگری نام شرکت شما را ثبت کرده است یا نه. من همچنین پس از جستجوی آنلاین از طریق یک ارائه دهنده دامنه، نام دامنهی spafabulous.com را برای وبسایت خود خریداری کردم.
مردم نام «اسپا فابولوس» را به خاطر میسپارند و این باعث جلب توجه آنها میشود. من از رنگها و فونتهای یکسانی در نمای مغازه، وبسایت و بروشور خود استفاده میکنم که تضمین میکند اسپا فابولوس یک برند کامل است. این نشانه خوبی است که مردم وارد سالن میشوند و فکر میکنند این شعبهای از یک زنجیره بزرگتر است.
اسم خیلی بامزه و شیکه و در عین حال دوستانه است و سعی کردم این حس رو در کل کسب و کارم حفظ کنم. متن بازاریابی من بدون اصطلاحات تخصصی و کاملا محاورهای است، انگار که یک فرد عادی با شما صحبت میکند نه یک متخصص زیبایی.
در انتخاب نام، مطمئن شوید که با شخصیت کسبوکارتان و هدفی که دنبال میکنید، همخوانی دارد و بهیادماندنی است. از همان ابتدا به برندسازی فکر کنید. پس از انتخاب نام، آن را بهعنوان هویتی برای خودتان در نظر بگیرید و در هر کجا که هستید، کسبوکارتان را به دیگران معرفی کنید. همچنین، به رشد کسبوکارتان با آن نام نیز فکر کنید.