نه سوال پرتکرار در مورد برندسازی
- برند چیست و چه مزایایی دارد؟
- چرا باید برندسازی کنیم؟
- ساختن یک برند چقدر زمان میبرد؟
- چگونه میتوان با بودجه کم، یک برند ایجاد کرد؟
- آیا برای برندسازی به لوگو نیاز دارم؟
- آیا باید نام تجاری خود را به عنوان علامت تجاری ثبت کنم و هزینه آن چقدر است؟
- آیا داشتن یک برند شناخته شده میتواند به ضرر من تمام شود؟
- تا چه اندازه میتوانم برند خود را گسترش دهم تا محصولات یا خدمات جدید را پوشش دهد؟
- ارزش برند من چقدر است؟
برند چیست و چه مزایایی دارد؟
برند مجموعهای از ویژگیها یا هویتی است که به راحتی قابل تشخیص بوده و به شهرت محصولات یا خدمات شما میافزاید.
یک برند باید نقاط فروش منحصر به فرد محصول یا خدمت شما را در خود جای دهد. یک حسابدار میتواند ارزش مادی بخشی از اعتبار کسب شده از ارزشهای برند شما را تعیین کند.
برندها فقط برای شرکتهای بزرگ نیستند؛ آنها میتوانند به کسبوکارهای کوچکتر کمک کنند تا در میان رقبا خودنمایی کنند، بهخصوص در بازارهای رقابتی. یک تصویر برند قوی به شما کمک میکند تا نسبت به رقیبان خود برتری پیدا کنید و میتواند درهای فرصتهای جدید را به رویتان بگشاید. بهعنوان مثال، میتوانید محصولات خطوط تولیدی دیگر را خریداری، برندسازی کرده و بهعنوان محصولات خود به فروش برسانید.
ویژگیهای اصلی یک برند شامل نام، نماد یا طرح (یا ترکیبی از این سه) میشود؛ این برندسازی محصول، خدمت، شخص یا سازمانی را بهعنوان دارای یک مزیت فروش منحصر به فرد شناسایی میکند. سپس میتوان از آن در تمام فعالیتهای بازاریابی استفاده کرد.
برند موفق، به طور قطع منجر به سود و عملکرد بازاریابی برتر میشود. نام تجاری میتواند محصول یا خدمت را متمایز کند و بهعنوان یک دارایی سرمایهای، ارزش قابل توجهی بیفزاید.
چرا باید برندسازی کنیم؟
برند قوی به فروش پیام و مزایای شما کمک میکند. تا زمانی که محصولات و خدمات جدیدتان همسطح با محصولات و خدمات فعلیتان باشد، راهاندازی خطوط جدید برند بسیار آسانتر میشود. برند، سفیر و مدافع شماست، مشتریان را جذب و به آنها اطمینان میدهد و همزمان، جریان جدیدی از مشتریان را به سوی شما روانه میکند.
ساختن یک برند چقدر طول میکشد؟
احتمالا سالها طول میکشد تا برند شناختهشدهای بسازید؛ هرچه زودتر شروع کنید بهتر است. اینها اولین گامهایی هستند که باید بردارید:
- سعی کنید نام تجاری به یاد ماندنی و پرمعنا که خلاصهای از فعالیت شما باشد، انتخاب کنید و مطمئن شوید که با نامهای موجود در حوزه کاری شما تداخلی ندارد.
- ویژگیهای برند مورد نظر خود را فهرست کنید.
- لوگوی مناسبی سفارش دهید. وقتی طرح مناسبی پیدا کردید، مطمئن شوید که در همه جا دیده شود.
- یک هویت سازمانی و پالت رنگی طراحی کنید که در وبسایت، لوازمالتحریر، خودروها، تابلوها، لباس پرسنل و تبلیغات قابل استفاده باشد.
- اطمینان حاصل کنید که همه محصولات و خدمات شما قابل اعتماد، سازگار و با کیفیت بالا هستند. یک نقطه ضعف کوچک میتواند ارزش برند را پایین بیاورد.
مدت زمانی که برای ساختن یک برند صرف میشود، همان مدت زمانی است که مشتریان برای پذیرفتن ارزشهای برند شما نیاز دارند. این ارزشها ممکن است شامل باور به اینکه محصول یا خدمت شما ارزش بیشتری دارد یا از محصولات رقیب قابل اعتمادتر است باشد. همچنین ممکن است مشتریان به این باور برسند که با محصول یا خدمت شما از هر محصول دیگری راضیتر خواهند بود و محصول یا خدمت شما برای افرادی مثل آنها مناسبترین گزینه است.
این ارزشها بهوضوح بر اساس برداشت مشتریان از شرکت شما، اعتبار و شهرت آن در زمینهی کاری خود، همراه با مزایای خاص محصولتان استوارند. نظر مثبت مشتریان بر پایه واقعیت خواهد بود؛ عمل به وعدههایتان تضمینکنندهی موفقیت برند شماست.
به دست آوردن چنین اعتبار و شهرتی آسان نیست، بنابراین ساختن یک برند واقعی زمان، پول و منابع دیگری میطلبد.
چگونه میتوان با بودجه کم، یک برند ایجاد کرد؟
مشخص کردن ارزشها یا ویژگیهای منحصربهفردتان هزینهای ندارد. اما انتقال پیام و سبک برندتان قطعا به بودجهای نیاز خواهد داشت. مهمترین بخشهایی که میتوانید برایشان بودجه در نظر بگیرید عبارتند از:
- تهیهی شعار یا بیانیهی ماموریتی که پیام شما را بهطور خلاصه و دقیق منتقل کند.
- نیازهای طراحی مانند وبسایت، لوگو، نوشتافزار اداری و بستهبندی محصول
- مواد تبلیغاتی و ترویجی که پیام برند را منتقل و پشتیبانی میکنند.
- آموزش کارکنان برای درک ارزشهای برند و اهداف تجاری شما
آیا برای برندسازی به لوگو نیاز دارم؟
لوگوی مجزا بهعنوان شیوهای متمایز برای نوشتن نام شرکت یا محصول، الزامی برای برند نیست. بسیاری از برندهای شناختهشده و سودآور بدون لوگو وجود دارند و اغلب بهجای گرافیک، برای ایجاد تأثیر لازم به نام خود تکیه میکنند. با این حال، ظاهر نام برند به اندازه لوگو نیازمند دقت و توجه است. بهتر است برای ایجاد هویت نام تجاری بهدرستی طراحیشده، از طراح استفاده شود، نه اینکه صرفاً فونت زیبایی انتخاب کنید.
آیا باید نام تجاری خود را به عنوان علامت تجاری ثبت کنم – و هزینه آن چقدر خواهد بود؟
ثبت علامت تجاری الزامی نیست، اما در صورت بروز اختلاف در آینده، ثبت آن در اداره ثبت علامتهای تجاری (بخشی از اداره مالکیت معنوی) مفید خواهد بود. برای ثبت، علامت شما باید در ارتباط با کالاهایی که برای آنها درخواست ثبت میشود، «متفاوت» و «فریبنده یا مغایر با قانون یا اخلاق نباشد». همچنین باید بررسی کنید که آیا شخص دیگری قبلاً علامت مشابه یا بسیار شبیه به علامت شما را ثبت کرده است یا خیر.
ثبتنام آنلاین (قابل تمدید هر ده سال) برای یک گروه کالا ۱۷۰ پوند و برای هر گروه کالای اضافی ۵۰ پوند دیگر هزینه دارد. هزینه تمدید برای یک گروه کالا ۲۰۰ پوند است. همچنین باید هزینههای دیگری را برای جستجو و مشاوره در نظر بگیرید. قیمت همه این موارد در … ذکر شده است. وبسایت دولت انگلستان همچنین میتوانید از فرایند درخواست «شروع درست» (با هزینه ۲۰۰ پوند) استفاده کنید تا قبل از ثبت نام، مطمئن شوید درخواست شما با قوانین مطابقت دارد. در این صورت، ابتدا ۱۰۰ پوند پرداخت میکنید و اگر تصمیم به ادامه درخواست خود گرفتید، ۱۰۰ پوند دیگر.
شاید بخواهید این کار را به یک کارگزار علامت تجاری، که ممکن است کارگزار ثبت اختراع هم باشد، بسپارید. یکی را که به طور مناسب واجد شرایط است، از… پیدا کنید. موسسه سلطنتی وکلای علامت تجاری یا موسسه سلطنتی وكلاي ثبت اختراع .
آیا داشتن برند شناخته شدهای میتواند به ضرر من باشد؟
تنها زمانی که داشتن نام تجاری اثر عکس دارد، زمانی است که به واسطه رسوایی خدشهدار شده یا کهنه، از مُد افتاده، یا غیرقابل اعتماد تلقی شود. در این شرایط، نام تجاری دیگر ارزشی نمیافزاید.
تا چه اندازه میتوانم برند خود را برای پوشش محصولات یا خدمات جدید گسترش دهم؟
نام تجاری را میتوان برای پوشش محصولات یا خدمات جدید گسترش داد، اما فقط اگر ارزشهای همان برند برای موارد جدید نیز مناسب باشند.
شاید ریچارد برانسون کمی افراط کرده باشد و برند خود را به حوزههای مختلفی از خطوط هوایی و راهآهن گرفته تا موسیقی و شراب گسترش داده باشد؛ اما تا زمانی که به قدرت بازار ویرجین نرسیدهاید، بهتر است بلندپروازیهای متوسط را در پیش بگیرید.
ارزش برند من چقدر است؟
ارزشگذاری داراییهای نامشهود فقط در زمان خرید یا فروش یک کسبوکار انجام میشود. ممکن است دارایی اصلی یک شرکت، ساختمان یا تجهیزات آن نباشد، بلکه لیست مشتریان و کیفیت روابط با آنها باشد. علاوه بر این، برند در قلب اعتبار قرار دارد و جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی را بر عهده دارد.
ارزیابی برند موضوعی مهم است؛ برندهای موفق داراییهای مهم شرکت محسوب میشوند. سرمایهگذاری روی برند برای بهبود تصویر یا جایگاه آن، اغلب نتایج بهتری نسبت به سرمایهگذاری در روشهای دیگر مانند خرید تجهیزات جدید دارد.
این منطقهای بسیار مهم است که نمیتوان آن را به شانس یا حدس و گمان سپرد. اگر نیاز به برآورد ارزش برند خود دارید، حسابداری را پیدا کنید که در این زمینه متخصص باشد.