راههای زیادی برای جذب مشتری بیشتر در منطقهی شما وجود دارد، از شبکههای اجتماعی تا سئو محلی، اما مشتریان راضی بهترین تبلیغات هستند و بهترین معرفیها را برای جذب مشتریان بیشتر ارائه میدهند.
موفقیت کسبوکار محلی از ارائه خدمات عالی به مشتریان آغاز میشود. مشتریان راضی بهترین حامیان کسبوکار شما هستند و هر مشتری راضی میتواند بهطور بالقوه چند مشتری جدید جذب کند. اما خبرهای بد بهسرعت، بهخصوص در محلات محلی، پخش میشوند و مشتریان ناراضی بهسرعت به دیگران میگویند که از کسبوکار شما استفاده نکنند.
بنابراین، خدمات مشتریان پایه و اساس هر استراتژی بازاریابی است؛ اما راههای زیادی برای معرفی کسبوکار خود و افزایش درآمد وجود دارد. در اینجا پنج کاری که میتوانید همین الان برای جذب مشتریان محلی بیشتر انجام دهید، آمده است.
خدمات سئو وردپرس میتواند به جذب مشتریان محلی کمک کند. با استفاده از تکنیکهای سئو محلی، مانند ثبت سایت در نقشه گوگل، بهینهسازی کلمات کلیدی مرتبط با منطقه جغرافیایی و استفاده از محتوای محلی، میتوانید رتبه سایت خود را در جستجوهای محلی بهبود دهید. این خدمات باعث میشوند که کسبوکار شما در نتایج جستجو برای مشتریان محلی بهتر دیده شود و آنها راحتتر بتوانند شما را پیدا کنند.
در گوگل پیدا شوید
گوگل طبق آمار، ۹۳ درصد از بازار موتورهای جستجوی بریتانیا را در اختیار دارد. داده از شمارندهی آمار علاوه بر این، پژوهش گوگلوب نشان میدهد که ۴۶ درصد از کل جستجوهای گوگل به دنبال اطلاعات محلی هستند و ۸۶ درصد افراد مکان کسبوکارها را در گوگل مپ جستجو میکنند.
پس واضح است که بهینهسازی موتور جستجوی محلی (SEO) برای دیده شدن در گوگل، برای هر کسبوکار کوچکی کاملا ضروری است. پروفایل تجاری گوگل ابزاری رایگان برای جستجوی محلی است که اطلاعات کسبوکار شما را در جستجوی گوگل و نقشههای گوگل قرار میدهد تا مشتریان هنگام جستجوی کسبوکار در منطقه خود از طریق گوگل، شما را پیدا کنند.
فقط کافی است در گوگل حساب کاربری بسازید و پروفایلی ایجاد کنید که در لیستها نمایش داده شود. یک پروفایل خوب باید:
- چیزی که کسبوکار شما را خاص میکند را نشان دهید.
- کلمات و عبارات کلیدی که به پیدا شدن شما کمک میکنند را درج کنید.
- اطلاعات مفید از جمله نشانی وب سایت، شماره تلفن و ساعات کاری خود را ذکر کنید.
- عکسهایی از محصولات، تیم و محل کارتان ارائه دهید.
- نقد و بررسی مشتریان
- به طور مرتب از جزئیات پیشنهادها یا رویدادها مطلع شوید.
پروفایل جذاب، کلیک بیشتری میگیرد و هرچه تعداد کلیکها بیشتر باشد، رتبهی شما بالاتر میرود. همچنین، راهاندازی… اخطارهای گوگل بنابراین وقتی کسی در مورد کسبوکارتان صحبت میکند یا نظری درباره آن میدهد، اعلانی دریافت میکنید.
البته موتورهای جستجو و دایرکتوریهای آنلاین دیگری هم وجود دارند، از جمله یِلب ( ) شاخص آزاد هیچ چیزی داخل پرانتز نیست. تامسون لوکال و یِل دات کام ثبت نام در اینها بخش کلیدی سئو محلی است؛ میتواند کسب و کار بیشتری جذب کند و رتبه گوگل شما را بهبود بخشد.
به مشتریان محلی بیشتری دسترسی پیدا کنید
بهینهسازی سئو و ایجاد استراتژی سئو محلی بینظیر رتبه بندی SE .
از طریق کسب و کار محلی فوق العاده خود، در منطقه خود شناخته شوید. با ابزارهای سئو محلی SE Ranking، رتبهی جستجوی آنلاین خود را در زمینه تخصصیتان بهینه کنید.
رتبهبندی محلی SE را بهصورت رایگان امتحان کنید
وبسایت خود را بهینهسازی کنید
میگویند نباید کتاب را از روی جلدش قضاوت کرد، اما مطمئن باشید هر کسی که به صورت آنلاین جستجو میکند، کسبوکار شما را از روی وبسایتتان قضاوت خواهد کرد. نشانههای هشداردهنده شامل طراحی قدیمی، ناوبری دشوار، اطلاعات تماس سختیافت، اطلاعات منسوخ و لینکهای شکسته است.
بهترین روش تبدیل بازدیدکنندگان وبسایت به مشتری وبسایت ارائه دادن است
- اطلاعات شفاف درباره محصولات و خدمات شما
- اطلاعات کامل تماس
- رتبهبندی و نظرات مشتریان
- صفحه «درباره ما»ی عالی همراه با عکسی از شما و تیمتان
بهینهسازی موتور جستجو بهینهسازی موتور جستجو بهینهسازی سایت برای کلمات و عباراتی که مشتریان بالقوه برای جستجوی کسبوکاری مانند کسبوکار شما استفاده میکنند، نقش کلیدی در جذب مشتریان محلی دارد. همچنین بسیار مهم است که مطمئن شوید سایت شما… مناسب برای موبایل حداقل نیمی از بازدیدکنندگان وبسایت شما از تلفن همراه یا تبلت استفاده میکنند.
برای جذب طیف وسیعتری از مشتریان محلی، مزایای موضعی سازی تجارت الکترونیک با تنظیم وبسایت، توضیحات محصول و مطالب بازاریابی خود بر اساس زبان و فرهنگ محلی، میتوانید تجربهی خرید شخصیسازیشدهتری ایجاد کنید که با گروههای مختلف مشتریان در منطقهی شما ارتباط برقرار کند.
تشویق مشتریان به ارائه نظر
نظرات و امتیازات مشتریان امروزه نظرات، مخصوصا برای کسبوکارهای محلی، از همیشه مهمتر هستند. نظرات، مدرکی اجتماعی از قابل اعتماد بودن کسبوکارتان ارائه میدهند. چه کافه داشته باشید، چه لولهکش باشید، چه اتاقهایتان را در Airbnb اجاره دهید، نظرات میتوانند سرنوشت کسبوکارتان را رقم بزنند. این موضوع در مورد هر کسبوکاری که بهصورت آنلاین، مثلا در eBay، آمازون یا Etsy، محصول میفروشد نیز صدق میکند. بررسی نظرات به بخشی استاندارد از فرآیند خرید برای مشتریان تبدیل شده است، بنابراین نمیتوانید از نادیده گرفتن اعتبار آنلاین خود غافل شوید.
صاحبان مشاغل کوچک اغلب از تشویق مشتریان به ارائه بازخورد میترسند، نگرانند که شاید نظرات منفی دریافت کنند. اما حقیقت این است که خریداران وقتی نظرات زیادی در مورد یک کسبوکار نمیبینند، نگران میشوند؛ آنها میدانند که همیشه ممکن است گله و شکایتی وجود داشته باشد و انتظار کمال ندارند. در واقع، مطالعات نشان دادهاند که اکثر مردم تا زمانی که یک کسبوکار حداقل چهار ستاره داشته باشد، مشکلی با خرید از آن ندارند.
میتوانید از ابزاری مانند [نام ابزار] برای نوشتن نقد و بررسی در وبسایت خود استفاده کنید. فیفو یا تَرستپایوت مشتریان همچنین در همه پلتفرمهایی که در آنها ثبتنام کردهاید، نظرات خود را ثبت میکنند؛ از جمله گوگل و بازارچههای آنلاین. آمازون و ایبی و بسترهای مخصوص هر بخش مانند چکاترید و تریپ ادوایزر پاسخ دادن به نظرات، چه خوب و چه بد، ایده خوبی است؛ از بازخوردهای مثبت تشکر کنید و هرگونه انتقادی را به شیوهای مثبت برطرف کنید.
طراحی سایت وردپرس میتواند به شما کمک کند تا مشتریان محلی بیشتری جذب کنید. با استفاده از قابلیتهای وردپرس، میتوانید سایت خود را برای نمایش محصولات و خدمات بهطور خاص برای مخاطبان محلی بهینه کنید. با افزودن اطلاعات مکانی و تماس، به مشتریان محلی این امکان را میدهید که به راحتی شما را پیدا کرده و با شما ارتباط برقرار کنند. همچنین، میتوانید محتوای محلی مانند اخبار، رویدادها و تخفیفهای ویژه برای جذب بیشتر مشتریان ایجاد کنید.
در شبکههای اجتماعی فعالتر شوید
رسانههای اجتماعی ابزاری فوقالعاده برای بازاریابی کسبوکارهای محلی است. بسیاری از مردم صفحات فروشگاهها و رستورانهای موردعلاقه خود و همچنین گروهها و افراد تاثیرگذار محلی را در سایتهایی مانند اینستاگرام، فیسبوک و توییتر دنبال میکنند. مشتریان محلی اغلب از رسانههای اجتماعی برای پرسش و برقراری ارتباط با کسبوکارها استفاده میکنند. بنابراین، بسیار مهم است که بر فعالیتهای خود در رسانههای اجتماعی نظارت داشته باشید، بهطور مرتب پست بگذارید و به سوالات پاسخ دهید.
برای جذب دنبالکنندگان محلی در شبکههای اجتماعی، تعامل کلید اصلی است. مطمئن شوید پستهایتان جذاب و مفید باشند؛ شبکههای اجتماعی جایی برای تبلیغات تهاجمی نیست. برای دسترسی به مشتریان منطقه خود، همیشه موقعیت مکانی خود را به اشتراک بگذارید و از هشتگهای مکانی مانند #یورک و #یورکشایر استفاده کنید. از ابتکارات محلی حمایت کنید، تصاویری از نقاط دیدنی محلی منتشر کنید و ویدئوهایی از کسبوکار خود بسازید که اعتبار محلی شما را برجسته کند.
یکی از اپلیکیشنهای شبکه اجتماعی مناسب برای بازاریابی محلی خانهی بغلی این خود را «مرکز محله برای ارتباطات قابل اعتماد و تبادل اطلاعات، کالا و خدمات مفید» توصیف میکند. در نِکستدور به عنوان کسبوکار ثبت نام کنید این امکان را به شما میدهد که پروفایل ایجاد کنید، کسبوکار خود را فهرست کنید و آگهی ارسال کنید. کاربران Nextdoor اغلب از همسایگان خود در مورد تأمینکنندگان محلی توصیه میخواهند و شما میتوانید با ارائه خدمات خود به این پرسشها پاسخ دهید. همچنین، تشویق مشتریان خود به ارسال توصیه در Nextdoor مفید است؛ پس از سه توصیه، کسبوکار شما در نتایج جستجو نمایش داده میشود.
با کسبوکارهای دیگر شبکهسازی کنید
سایر کسبوکارها میتوانند بخش مهمی از استراتژی بازاریابی محلی شما باشند. عضویت در سازمانهای کوچک تجاری مانند اتاق بازرگانی کپی کربن مخفی یا اتحادیه کسب و کارهای کوچک سرویس امنیت فدرال راهی عالی برای ملاقات با صاحبان کسبوکار دیگر و مشتریان بالقوه در رویدادهای شبکهسازی محلی است.
راه موثر دیگر برای افزایش مشتریان محلی، ایجاد ارتباط با شرکتهای مکمل است تا آنها شما را به مشتریان خود معرفی کنند و بالعکس. همه چیز به دریافت توصیههای شفاهی از یک تامینکننده مورد اعتماد بستگی دارد. مثلاً، مشاوران املاک، کارگزاران وام مسکن و وکلا را معرفی میکنند؛ لوله کشها میتوانند اطلاعات سایر متخصصان را ارائه دهند؛ آرایشگران میتوانند سالن زیبایی را معرفی کنند. اگر مثلاً خدماتی مانند نصب فرش ارائه میدهید، گذاشتن کارت ویزیت در تمام فروشگاههای فرش محلی منطقه بسیار ارزشمند است.
کسبوکارهای دیگر نیز میتوانند منبع خوبی از حمایت و راهنمایی باشند. جمع کوچک کسبوکارهای دونات فیسبوک، اجتماع دوستانهای بیش از دو هزار نفر از صاحبان کسبوکار در سراسر بریتانیا است. جای بسیار مناسبی برای پرسش و دریافت ایده و نکته است.