جولیا وایت هد، مدیر از مردم بپرس توضیح میدهد که چگونه تحقیقات بازار میتواند به رشد کسبوکار شما کمک کند.
چرا باید تحقیقات بازار انجام دهم؟
تحقیقات بازار میتواند به شما در شناسایی مشتری هدف از آنها بپرسید که چه نظری درباره ایدهها، محصولات یا برند شما دارند و بینشهایی را جمعآوری کنید که به شما در هدفگیری بازار مناسب کمک کند.
چه زمانی باید تحقیقات بازار انجام دهم؟
تحقیقات بازار باید بخشی از استراتژی کسبوکار این کار را میتوان از مراحل پیش از راهاندازی و پس از آن در مقاطع متعددی انجام داد. به خاطر داشته باشید که انگیزهها و رفتار مصرفکنندگان با گذشت زمان تغییر میکند، بنابراین باید بهطور مرتب پژوهش خود را بازبینی کنید.
تحقیقات بازار چه کمکی به کسب و کار من میکند؟
این بستگی به نوع کسبوکار شما و اطلاعاتی دارد که میخواهید به دست آورید. اگر شما توسعه محصول جدید این میتواند به شناسایی جذابیت محصول، مخاطبان هدف، اندازه بازار، رقبا و جایگاه شما در بازار کمک کند. تحقیقات بازار به شما امکان میدهد هر چیزی را از ایدهها و تصورات تا بستهبندی، آزمایش کنید.
آیا تحقیقات بازار هزینه زیادی دارد؟
اگر پیش از این هیچگاه تحقیقات بازار انجام ندادهاید، ممکن است گران به نظر برسد. اما وقتی هزینه آن را با هزینه راهاندازی محصول یا خدمت مقایسه کنید، هزینهها نسبتا پایین هستند. تحقیقات بازار میتواند به شما کمک کند تا در وهله اول بفهمید ایدهای که دارید عملی است یا نه و همچنین میتواند به بهبود آن کمک کند. فروش در درازمدت
ارزانترین روشهای تحقیق بازار کدامند؟
تحقیق میدانی از نظر اقتصادی مقرون بهصرفه است، زیرا به دادههای موجود بازار متکی است که بخش زیادی از آن بهصورت آنلاین در دسترس است. تحقیقات کتابخانهای میتواند اطلاعاتی در مورد اندازه، ارزش و روند بازار ارائه دهد. اما نقطه ضعف آن این است که اختصاصی به محصول شما نیست.
شما دادههای فروش خود همچنین اطلاعات ارزشمندی ارائه میدهد که به درک روندهای فروش، جغرافیایی و جمعیتی کمک میکند.
اگر سفارش پژوهش روشهای نسبتاً ارزانقیمتی وجود دارد. اما انتخاب روششناسی باید بر اساس نیاز پروژه شما باشد، نه فقط بودجه. آزمونهای گروهی (هال تست) راهی برای دریافت نظر طیف وسیعی از افراد است و اگر نیاز به دیدن یا نمونهبرداری از محصولات باشد، مفید هستند. نظرسنجیهای ترکیبی (امنی باس) به شما امکان میدهند چند سؤال را در یک نظرسنجی عمومی بزرگ که با مشاغل دیگر به اشتراک گذاشته میشود، بپرسید.
روش دیگر گردآوری اطلاعات، تحقیق مشاهدهای است. مثلاً میتوانید مدت زمان تعامل افراد با محصول قبل از خرید، اینکه تنها هستند یا با همراه، چه چیزهای دیگری میخرند و اینکه آیا به دنبال کمک هستند یا نه را مشاهده کنید.
اگر بخواهید درک مصرفکنندگان از محصولاتتان یا رفتار آنها را دقیقتر بفهمید، احتمالا کمهزینهترین روش گروههای کانونی اینترنت همچنین میتواند روشی مقرونبهصرفه برای دسترسی به نمونههای بزرگ از افراد باشد.
آیا خودم میتوانم تحقیقات بازار را انجام دهم یا به متخصص نیاز دارم؟
ممکن است خودت تحقیقات مقدماتی انجام بده اما برای جمعآوری مستقیم بازخورد از مردم، پیشنهاد میکنم از محققان حرفهای بازار کمک بگیرید.
حرفهایها میدانند چگونه مخاطب مناسب را انتخاب کنند. علاوه بر این، مهارت پرسیدن پرسشهای درست و ارائه بازخورد مرتبط، منسجم و مختصر را دارند.
کارشناسان، طرفهای بیطرف هستند و میتوانند دیدگاه واقعی مردم درباره ایدهها، محصولات یا برند شما را به شما نشان دهند. برخی از مشتریان من خودشان تحقیق کرده بودند و یافتههایشان نگرانکننده بود؛ اما وقتی من تحقیق را بهدرستی انجام دادم، نتایج کاملاً متفاوت بود.
چگونه یک متخصص تحقیقات بازار انتخاب کنم؟
چند نوع ارائه دهندگان خدمات تحقیقات بازار آژانسهای خدمات کامل، پرسنل حرفهای را برای انجام پروژه شما از ابتدا تا انتها ارائه میدهند. مشاوران مستقل ممکن است آژانسهای کوچک یا فریلنسر باشند. آنها بسیار انعطافپذیر هستند و حتی میتوانند بهصورت روزانه، زمانی که به مشاور نیاز دارید، کار کنند. فریلنسرها اغلب از نظر هزینه، مقرون بهصرفهتر از آژانسهای بزرگتر هستند. بیشتر محققان، حوزههای تحقیقاتی و بازارهایی دارند که در آنها تخصص دارند و تطبیق این تخصص با نیازهای کسبوکار شما بسیار مهم است.
محققان حرفهای بازار را کجا میتوان پیدا کرد؟
سازمانهای حرفهای میتوانند اطلاعات تماس مشاوران و موسساتی که کدهای اخلاق حرفهای آنها را رعایت میکنند، در اختیار شما قرار دهند و همچنین در مورد تحقیقات بازار، مشاورههای کلی ارائه کنند. این سازمانها شامل:
- انجمن تحقیقات بازار
- انجمن پژوهش کیفی
- گروه مشاوران مستقل