استراتژی بازاریابی H&M: دستور پخت تسلط بر خردهفروشی مد
اچاندام با بیش از ۵۰۰۰ فروشگاه در بیش از ۷۰ بازار و جامعهی آنلاین ۳۸ میلیون نفری، بیشک روایت دیجیتالی جذاب و موفقی را بهعنوان برند مد سریع خلق کرده است.
با توجه به اینکه این برند مرز میان دنیای آنلاین و آفلاین را از بین برده است – مانند گزینههای «کلیک و تحویل»، امکانات برنامه تلفن همراه در فروشگاه، توصیههای شخصیشده بر اساس سابقه خرید و موارد دیگر – جای تعجب نیست که این یکپارچگی بینقص، مشتریان را در تمام نقاط تماس درگیر نگه میدارد و به موفقیت چشمگیر آن کمک میکند. رشد ۳۵ درصدی فروش آنلاین هر سال
موفقیت H&M در استفاده ماهرانهی آن از مد اجتماعی در دنیای مد اما راز موفقیت حضور آنلاین اچاندام چیست؟ بیایید استراتژیهای آنها را بررسی کنیم و بینشهای ارزشمندی برای استراتژی بازاریابی خودتان بیابیم.
از سنتی تا دیجیتال: ترکیب بازاریابی اچاندام
اچاندام، غول مد سوئدی، مسیر بازاریابی قابل توجهی را طی کرده است و از آغاز فروتنانه خود در سال ۱۹۴۷ به مرجع دیجیتال امروزی تبدیل شده است.ارلینگ پرسوناچاندام در سالهای اولیه خود، بر مقرون به صرفه بودن و کیفیت محصولات اولیه تمرکز داشت. بازاریابی عمدتا به تبلیغات چاپی و برنامههای تبلیغاتی منطقهای متکی بود و از طریق تبلیغات دهان به دهان، پایگاه مشتری وفاداری ایجاد کرد.
برای رسیدن به سلطه در خردهفروشی مد، برندهای مد میتوانند از طراحی سایت وردپرس برای ایجاد تجربهای منحصر به فرد برای مشتریان خود استفاده کنند. طراحی یک سایت مدرن و جذاب میتواند تجربه خرید آنلاین را برای مشتریان لذتبخشتر کرده و به جذب بیشتر مخاطبان کمک کند.
بین دهههای 1980 و 2000، برند مد سریع، در سطح بینالمللی گسترش یافت و با پخش تبلیغات تلویزیونی و رادیویی، سبکهای مد روز را با قیمتهای مناسب به نمایش گذاشت.
اینترنت، بازاریابی اچاندام را متحول کرد. این برند بهقدری از تجارت الکترونیک استقبال کرد که در سال ۱۹۹۸ اولین فروشگاه آنلاین خود را راهاندازی کرد و بعدها اپلیکیشنهای موبایل را برای ارائه تجربهای چندکاناله به بازار عرضه نمود. شبکههای اجتماعی نیز به ابزاری کلیدی تبدیل شدند و اچاندام با تعامل فعال با مخاطبان در پلتفرمهایی مانند فیسبوک و اینستاگرام، وفاداری به برند و حس تعلق را تقویت کرد.
در استراتژیهای بازاریابی اچاندام، یکی از عناصر کلیدی استفاده از خدمات سئو وردپرس است. بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو به برندهای مد این امکان را میدهد که بیشتر در معرض دید مشتریان قرار گیرند و ترافیک بیشتری از جستجوهای آنلاین به سایت خود جذب کنند.
از سال 2001، اچاندام در تحلیل داده سرمایهگذاری کرده و با استفاده از شبکههای اجتماعی، رفتار اینفلوئنسرها و حتی تصاویر ماهوارهای، روندها را پیشبینی میکند. این پیشبینی، امکان راهاندازی سریع مجموعههای جدید را فراهم کرده و مشتریان را هیجانزده و درگیر نگه میدارد.
بخشی از امروز چشمانداز بازاریابی مد اچاندام بازاریابی با تأثیرگذاران را در مرکز توجه قرار داده و با شخصیتهای متنوعی، از ستارگان بزرگ مانند…جیجی حدیدبا تأثیرگذاران کوچک و خاص، که مخاطبان مشخصی را هدف قرار میدهند، همکاری میکند. علاوه بر این، اچاندام با ایجاد مشارکت با… آژانسهای بازاریابی مد برای گسترش نفوذ و شناخت برند در دنیای مدی که پیوسته در حال تغییر است.
استراتژی STP شرکت اچاندام
قبل از بررسی استراتژی بازاریابی اچاندام، بیایید با درک STP، یا …بخشبندی( )هدفگیریومکانیابیبه عنوان بخشی از استراتژیهای بازاریابی مد اچاندام از این چارچوب برای موقعیتیابی خود استفاده میکند تا اطمینان حاصل کند که پیامهایش نه تنها به مخاطبان هدف میرسد، بلکه در سطحی عمیقتر نیز با آنها طنینانداز میشود.
بخشبندی
هدف اصلی اچاندام، جوانان بالغ (۱۸ تا ۳۵ سال) هستند، هرچند محصولات آنها طیف وسیعتری از جمله کودکان و نوجوانان را نیز شامل میشود. آنها این گروه سنی را بر اساس عواملی مانند سبک زندگی و درآمد، بیشتر تقسیمبندی میکنند.
از دیدگاه روانشناسی بازار، این برند مد شناختهشده بر روی افراد آگاه که به قیمت مناسب اهمیت میدهند تمرکز دارد. آنها همچنین بر اساس علایق مانند پایداری، منابع اخلاقی و زیرفرهنگهای خاص مد، بازار را بخشبندی میکنند.
در نهایت، اچاندام مشتریان خود را بر اساس عادات خرید و فعالیت آنلاین آنها تقسیمبندی میکند. آنها رفتار مرور آنلاین، استفاده از برنامه و مشارکت در برنامه وفاداری را برای شخصیسازی پیشنهادات پیگیری میکنند.
هدفگیری
واضح است که اچاندام عمدتاً مشتریان طبقه متوسط را که به دنبال مدی با قیمت مناسب هستند هدف قرار میدهد. علاوه بر این، این برند روی ساکنان شهرها که به فروشگاهها و حضور آنلاین آن دسترسی دارند تمرکز میکند. آنها بازاریابی و ترکیب محصولات خود را با توجه به مناطق و فرهنگهای مختلف تطبیق میدهند.
اچاندام به طور فزایندهای جوامع کوچک با علایق مشترک مانند پایداری یا ترندهای خاص مد را هدف قرار میدهد. این امر امکان ارتباط شخصیتر و مرتبطتری را فراهم میکند.
مکانیابی
برند سوئدی خود را به سادگی بهعنوان… معرفی میکندبرند مورد علاقه برای مد روز و مقرون به صرفهعلاوه بر این، با نشان دادن تعهد خود به پایداری و تأمین اخلاقی منابع، مشتریان طبیعتگرا را جذب میکنند. آنها از همکاری با افراد تأثیرگذار و تعامل در شبکههای اجتماعی برای ایجاد حس اجتماع پیرامون برند خود استفاده میکنند.
استراتژیهای بازاریابی آنلاین اچاندام
چگونه میتوان سالانه ۱۲ کالکشن جدید راهاندازی کرد و در عین حال مشتریان را مشتاق کالکشن بعدی نگه داشت؟ پاسخ این پرسش، یک استراتژی بازاریابی آنلاین جسورانه است.
بیایید کمپینهای خاص را بررسی کنیم، اثربخشی آنها را تحلیل کنیم و دریابیم که اچاندام چگونه میتواند استراتژی خود را با توجه به روندهای آینده تطبیق دهد.
بازاریابی تأثیرگذار و تصاحب سلبریتیها
واقعیت تلخ این است که اچاندام در بازاریابی با افراد تاثیرگذار بسیار موفق بوده و آن را به بخش اصلی استراتژی بازاریابی دیجیتال خود تبدیل کرده است.
(ام)
خانواده خیلی بیشتر از پاپ کورن است. ملیا جووویچ و خانوادهاش عالی بودند. میلا یووویچ
صدای اصلی اچاندام
در واقع، استراتژی بازاریابی تأثیرگذار اچاندام فقط به چهرههای مشهور و کمپینهای پر زرق و برق محدود نمیشود. این برند رویکردی متنوع دارد و هم با ستارگان بزرگ و هم با میکرو اینفلوئنسرها همکاری میکند تا به مخاطبان خود برسد و با آنها ارتباط برقرار کند. همچنین باید گفت که این برند بهطور راهبردی با میکرو اینفلوئنسرها که مخاطبانی کوچکتر اما بسیار فعال دارند، کار میکند. به همین دلیل است که این افراد میتوانند محصولات برند را بهروزانه یا در رویدادهای خاص به شکلی نمایش دهند که مشتریان بهراحتی با آن ارتباط برقرار کنند.
(هم)
یک هفته کامل دنبالش گشتی؟ خیالت راحت. هشتگ اچ ام
صدای اصلی – اچاندام
علاوه بر همکاری با چهرههای شبکههای اجتماعی، اچاندام بلد است چطور مردم را درباره برندش به صحبت وادارد.جولیا فاکساو که بیشتر به خاطر رابطه اش با کانیه وست شناخته میشود، اکنون محبوبترین تأثیرگذار این برند است. سبک جسورانه و جسور او، او را به شریکی جذاب برای برندی مانند H&M تبدیل کرده است.
همانطور که پیشتر گفتیم، اچاندام سابقه همکاری با افراد مشهور، از طراحان نامآشنایی مثل کارل لاگرفلد تا ستارگان پاپ را دارد.بیانسهوجاستین بیبراین امکان را میدهد که آنها همکاری با یک چهرهٔ نوظهور مد مانند فاکس را در نظر بگیرند.
این پست رو در اینستاگرام ببینید
پستی که مجله کینگ کونگ (@kingkongmagazine) منتشر کرده است
کمپینهای موضوعی و همکاری با طراحان
اول از همه، میتوان گفت که اچاندام فراتر از چرخهی قابل پیشبینی بهار/تابستان و پاییز/زمستان میرود؛ این برند در زمانهای مختلف، مجموعهها و کمپینهای تماتیک/فصلی را راهاندازی میکند. دلیل این امر آن است که آنها مجموعههایی را با الهام از رویدادهای جهانی، جنبشهای هنری یا روندهای فرهنگ عامه خلق میکنند. مثلاًکوچلامجموعه الهام گرفته یا همکاری آنها بابنیاد اندی وارهول.
کمپینهای موضوعی به اچاندام این امکان را میدهند تا با روندها، مواد و المانهای طراحی جدید آزمایش کند و همزمان با زمانه پیش برود. این رویکرد در نهایت باعث تازگی و جذابیت محصولاتشان شده و مخاطبان بیشتری را جذب و به بهبود تصویر برند کمک میکند.
برای رسیدن به همین هدف، اچاندام با طراحان مشهور، هم در خط تولید پوشاک و هم در خط دکوراسیون منزل، همکاری میکند. با این کار، برند، لباسهای ویژهای با تعداد محدود ارائه میدهد که حس و حال مدِ سطح بالا را با قیمت مناسب اچاندام ترکیب میکند. این کار، مد را دمکراتیک میکند و سبکهای طراحان را برای طیف وسیعتری از مردم قابل دسترسی میسازد.
تبلیغات رسانههای اجتماعی و محتوای قابل خرید
چگونه یک برند مد میتواند در شبکههای اجتماعی هیاهو ایجاد کند؟ پاسخ H&M: جذب مخاطب و تسهیل تبدیل آسان به مشتری.
همانطور که پیشتر گفتیم، این غول مد از رسانههای اجتماعی و پلتفرمهای آنلاین خود برای ایجاد حس اجتماع و افزایش تعامل کاربران استفاده میکند.
اچاندام در پلتفرمهای خود از عکسهای با کیفیت بالا، ویدیوهای کوتاه پویا و نمایش مدلهای ترندشکن برای جلب توجه کاربران در حال اسکرول در اینستاگرام و تیکتاک استفاده میکند. علاوه بر این، این برند فعالانه در صداها، چالشها و هشتگهای ترند شرکت میکند و تجربیات تعاملی ایجاد میکند.
برای روانتر کردن تجربه خرید، اچاندام بهطور یکپارچه از برچسبهای محصول، گزینههای کشیدن انگشت به بالا و فراخوانهای درون ویدیویی در پستهای رسانههای اجتماعی خود استفاده میکند. همزمان با این کار، این برند از الگوریتمهای مبتنی بر داده برای شخصیسازی کمپینهای تبلیغاتی و توصیههای محصول بهره میبرد.
فروش زنده اینترنتی چطور؟ اچاندام از فناوریهای پیشرفتهای مانند رویدادهای خرید زنده اینترنتی با حضور اینفلوئنسرها، استایلیستها و پیشنهادهای ویژه استفاده میکند. این شیوهی تعاملی، حس فوریت و منحصر به فرد بودن را ایجاد کرده و خریدهای فوری از بینندگان مشتاق را افزایش میدهد.
تولید مثبت اقلیمی
برند مد دیگری که در مسیر تبدیل شدن به شرکتی با عملکرد مثبت در برابر تغییرات اقلیمی گام برمیدارد، اچاندام است.
در گروه اچاندام هدف ما کاهش 56 درصدی انتشار گازهای گلخانهای در کل زنجیره ارزش تا سال 2030 و حداقل 90 درصد تا سال 2040 (با احتساب سال 2019 بهعنوان مبنا) است. همچنین 10 درصد باقیمانده از انتشار اجتنابناپذیر را تا سال 2040 با حذف دیاکسید کربن خنثی خواهیم کرد.
اچاندام بهطور مرتب اعلام میکند که برای رسیدن به انتشار خالص صفر در کل زنجیره ارزش خود تا سال 2040، در فناوریهای نوآورانه سرمایهگذاری کرده و با سازمانهای دیگر همکاری میکند. این شامل بررسی منابع انرژی تجدیدپذیر، توسعه مواد پایدار جدید و همکاری در ابتکارات در سطح صنعت است. بهعنوان مثالی از این تلاش میتوان به «مجموعه آگاهانه» که با مواد سازگار با محیط زیست ساخته شده است، اشاره کرد.
علاوه بر عشق به طبیعت، این روش خوبی برای ایجاد تصویری مثبت از برند نیز هست.
تنوع در کمپینهای تبلیغاتی
علاوه بر تصویر برند دوستدار محیط زیست، اچاندام تنوع را نیز به شیوههای مختلف در کمپینهای تبلیغاتی خود گنجانده است؛ هرچند شرکتهای زیادی همین کار را میکنند، میتوان گفت اچاندام یکی از پیشگامان این عرصه است.
(اِم)
لحظاتی از بزرگترین مراسم برانچ درگ جهان امروز در بروکلین، با میزبانی اچاندام. افتخار همجنسگرایان هشتگ اچ ام آکواریا، ژانل شماره 5، مورایا و سرنا تی خواهران اژدها سیاهرگ اجوف تعطیلات ویکتوریا ویدئو: استاد خیابانی
اصل لباس از اچاندام
بهطوری که اچاندام در تلاشهای بازاریابی خود، از مدلهایی با نژادها، تیپهای بدنی، جنسیتها و تواناییهای مختلف در تبلیغات خود استفاده میکند. آنها فراتر از استانداردهای زیبایی کلیشهای رفته و افراد واقعی با سبکها و شخصیتهای منحصربهفرد را به نمایش میگذارند.
ضمن این که، کمپینهای این برند اغلب فرهنگها و جوامع مختلف را گرامی میدارند و بر تجارب مشترک و داستانهای توانمندسازی تأکید میکنند.
بدون شمولیت نمیتوان از قدرت تنوع بهره برد. به همین دلیل در… شمولیت و تنوع در اچاندام اولویت با شمول است. شمول، انتخابی آگاهانه برای ایجاد فرهنگی است که از ترکیب زمینهها و تجارب متنوع حمایت میکند تا اطمینان حاصل شود که همه احساس تعلق دارند. ما مفتخریم که بیش از ۱۲۰ هزار همکار در بیش از ۷۵ کشور جهان داریم. این یعنی ۱۲۰ هزار فرد با تجارب، مهارتها، دانش و اشتیاقهای منحصر به فرد.
واقعیت مجازی و واقعیت افزوده
امروزه، ارائه تجربیات منحصر به فرد و جذاب برای مشتریان در صنعت مد با واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) امکانپذیر است. و باید قبول کرد که H&M در اکتشاف پتانسیل فناوریهای نوین بسیار خوب عمل میکند.
برند سوئدی، اتاقهای پروی واقعیت مجازی را در برخی از فروشگاههای اصلی خود ارائه میدهد که به مشتریان امکان میدهد لباسها را به صورت مجازی در محیطهای مختلف امتحان کنند.
علاوه بر این، اچاندام نمایشهای مد واقعیت مجازی برگزار میکند که به بینندگان امکان میدهد مجموعهها را بهصورت مجازی و اغلب با المانهای تعاملی و دید ۳۶۰ درجه تجربه کنند.
در نهایت، اچاندام به مشتریان امکان میدهد تا با استفاده از واقعیت مجازی، فرآیند تولید برخی از لباسها را بررسی کنند و نگاهی از پشت صحنه به مواد، مهارتهای دستی و شیوههای پایدار مرتبط با آن بیندازند.
اچاندام در برابر زارا: کدام یک در بازی بازاریابی دیجیتال برنده است؟
اول از همه: تعیین برندهی رقابت بازاریابی دیجیتال بین اچاندام و …زاراکمی پیچیده است چون هر دو برند قدرت چشمگیری در دنیای آنلاین دارند (یا باید بگوییم که…) آژانسهای بازاریابی دیجیتال خوب کار میکند
همانطور که گفته شد، اچاندام با استفاده از تصاویر جذاب، بازاریابی با نفوذگران و پستهای ترند، تعامل ویروسی بالایی در شبکههای اجتماعی ایجاد میکند. علاوه بر این، امکاناتی مانند برچسب محصولات و فراخوان به اقدام در ویدیوها، مرز بین گشتوگذار و خرید را کمرنگ میکند. با وجود تعامل بالا، اچاندام گاهی با مشکلاتی در مورد درک برند مواجه است، بهویژه به دلیل نگرانیها در مورد کیفیت و مسائل مربوط به پایداری.
از سوی دیگر، زارا برند مد سریع دیگری است که تجربهای چندکاناله ارائه میدهد و خرید آنلاین و آفلاین را بهطور یکپارچه با هم ترکیب میکند. استراتژیهای بازاریابی زارا روشهای طراحی و تولید آنها، به آنها اجازه میدهد تا روندها را به سرعت تشخیص دهند و جدیدترین سبکها را پیش از دیگران به خریداران ارائه کنند.
با این حال، در حالی که طرحهای زارا حس لوکس و ارزانقیمتی را القا میکنند، ردپای اخلاقی و زیستمحیطی آنها سایهای تاریک دارد. برای مثال میتوان به جنجال اخیر پیرامون کمپین تبلیغاتی زارا اشاره کرد. این کمپین بهطور کامل نشان داد که اهمیت حساسیت فرهنگی در بازاریابی دیجیتال چقدر بالاست.