گوگل همواره در پی بهبود تجربه کاربری است و در اکتبر ۲۰۲۰ پلتفرم جدیدی به نام گوگل آنالیتیکس ۴ (GA4) را معرفی کرد. گوگل آنالیتیکس ۴ به کسبوکارهای کوچک اطلاعات بهتری در مورد چگونگی یافتن سایتها توسط کاربران، فعالیت آنها در سایت و بهطور مهمتر، خریدهای آنها ارائه میدهد.
GA4 دیگر اختیاری نیست؛ همه کاربران تحلیلها تا اول ژوئیه ۲۰۲۳ به آن منتقل شدند. پس GA4 چیست، چه تغییراتی ایجاد شده و چه چیزهایی باید بدانید؟
خدمات سئو وردپرس میتوانند به شما کمک کنند تا سایت خود را بهطور مؤثر برای گوگل آنالیتیکس 4 بهینه کنید. با استفاده از دادههای آنالیتیکس و ترکیب آنها با استراتژیهای سئو، میتوانید عملکرد سایت خود را پیگیری کرده و بهطور دقیقتر کلمات کلیدی و صفحات پربازدید خود را شناسایی کنید. این اطلاعات به شما کمک میکند تا رتبه سایت خود را در موتورهای جستجو بهبود بخشید و ترافیک هدفمندتری جذب کنید.
گوگل آنالیتیکس 4 چیست؟
گوگل آنالیتیکس ۴ جدیدترین نسخه از پلتفرم تحلیل گوگل است و بهروزرسانی پلتفرم قبلی آن یعنی آنالیتیکس جهانی (GA3) بهشمار میرود.
در قلب این تغییر، میزان بیشتری از یادگیری ماشینی (که با نام هوش مصنوعی یا AI نیز شناخته میشود) قرار دارد. در مطالب تبلیغاتی خود، گوگل این بهروزرسانی درک کاملی از مشتریان شما در تمام دستگاهها و پلتفرمها ارائه میدهد.
گوگل ادعا میکند که این سیستم جدید هوشمندتر و شهودیتر است. تحلیلها میتوانند بهطور خودکار شما را از روندهای مهم دادههایتان آگاه کنند، مانند محصولاتی که به دلیل نیازهای جدید مشتریان، تقاضای رو به رشدی دارند.
سیستم فقط گزارش روندها را نمیدهد؛پیشبینی میکندآنها، به گفته گوگل، GA4 فرایندهایی دارد که میتواند اقدامات مشتریان را پیشبینی کند و به شما امکان آمادگی میدهد. مثلاً این میتواند اطمینان حاصل کند که برای دورههای شلوغ، موجودی یا اپراتور کافی برای رسیدگی به افزایش درخواستهای مشتریان دارید.
هدف گوگل از همه اینها افزایش بازگشت سرمایه برای کسبوکارهاست. و چه کسی بیشترین سود را میبرد؟ البته گوگل، با توجه به اینکه شرکتها در سال ۲۰۲۱ مبلغ باورنکردنی ۲۵۷ میلیارد دلار در تبلیغات دیجیتال هزینه کردند که ۴۱ درصد بیشتر از دوره قبل است.
پلتفرم جدید GA4 اطلاعات بهتری از مشتریان را در اختیار غول موتور جستجو قرار میدهد که میتواند از آن برای ایجاد تبلیغات شخصیسازیشدهتر استفاده کند. تبلیغات هدفمندتر به معنای درآمد بیشتر از تبلیغات برای گوگل و فروش بیشتر برای شماست.
برای کسبوکارهای کوچک با GA4 چه تغییراتی ایجاد شد؟
کسب و کارهای کوچک باید تغییراتی در وبسایتهای خود ایجاد کنند تا از قابلیتهای پیشرفته GA4 استفاده کنند.
راهاندازی GA4 کاری تخصصی است و بیشتر ما برای نصب و پیکربندی آن باید با یک متخصص همکاری کنیم. قبل از شروع، به موارد زیر نیاز دارید:
- حساب و ویژگی گوگل آنالیتیکس ۴ (برای ذخیره دادهها) ایجاد کنید.
- جریان داده وب برای وبسایت خود ایجاد کنید
- برچسب گوگل را در وبسایت خود قرار دهید
اگر از بهروزرسانی خودداری نکرده یا بهصورت دستی ویژگیهای آنالیز جهانی خود را به ویژگی جدید Google Analytics 4 منتقل نکرده باشید، گوگل بهطور خودکار ویژگی GA4 را بر اساس ویژگیهای موجود شما ایجاد کرده است.
بخش اصلی این تغییر، تمرکز از اندازهگیری بازدید صفحه به رویدادهاست. در گذشته، گوگل آنالیتیکس جزئیاتی در مورد انواع بازدیدها از جمله بازدید صفحه، شبکههای اجتماعی، تجارت الکترونیک و موارد دیگر ارائه میداد. گوگل آنالیتیکس ۴ دیدگاه بسیار جامعتری از مسیر هدایت کاربران به سایت و اقدامات آنها پس از ورود ارائه میدهد.
در ابتدا ممکن است گیجکننده باشد، این را متخصص سئو، ایان اسپنسر میگوید: «اگر سه یا چهار سال گذشته را صرف استفاده از گوگل آنالیتیکس برای درک ترافیک و تولید گزارش کردهاید، GA4 تغییری عظیم است.»
اولین بار که وارد شوید، خواهید دید که صفحه GA4 کاملا متفاوت است. نگران نباشید؛ شما همچنان میتوانید به دادههای مورد نیاز خود دسترسی داشته باشید؛ دادهها در آنجا هستند و حتی اطلاعات بیشتری هم وجود دارد!
طراحی سایت وردپرس میتواند به شما کمک کند تا سایت خود را برای استفاده از گوگل آنالیتیکس 4 آماده کنید. با نصب پلاگینهای مرتبط و تنظیمات درست در سایت، میتوانید دادههای دقیقتری از رفتار کاربران خود جمعآوری کنید و تجزیهوتحلیل بهتری از عملکرد سایت خود داشته باشید. این اطلاعات به شما امکان میدهد که تجربه کاربری بهتری ارائه دهید و استراتژیهای بازاریابی خود را بهینه کنید.
اسپانسر میگوید: «GA4 هم با وبسایتها و هم با اپلیکیشنها کار میکند که برای بسیاری مفید است و میتوان تعاملات کاربری بیشتری را نیز ردیابی کرد، اما بسیاری از متخصصان سئو استفاده از آن و یافتن اطلاعات اولیهای که به آن عادت داریم را بسیار دشوار میدانند.»
انتقال به GA4 حتی برای بازاریابانی با تجربه مانند اسپنسر، دشوار است.
امکانات جدید مورد علاقه ما
گوگل آنالیتیکس نرمافزار ثابت و راکد نیست، بلکه همواره در حال تغییر و تحول است.همواره در حال پیشرفتابزاری که میتواند به کسبوکار شما کمک کند.
گوگل مجموعهای مفید (هرچند بسیار تخصصی) تهیه کرده است. راهنمای مقایسه ویژگیهای UA3 و UA4 با یک نگاه بفهمیم چه تغییراتی در حال رخ دادن است و چرا.
گوگل جزئیات را ارائه میدهد هر ویژگی جدیدی که به GA4 اضافه میشود در صفحات پشتیبانی آن. بررسی جدیدترینها خالی از لطف نیست. در اینجا برخی از ویژگیهای مفید آمده است:
- از قابلیت انتقال استفاده کنید بازسازی مخاطبان آنالیتیکس جهانی در GA4 .
- تجزیه و تحلیل صفحات فرود و فرصتهای بهبود آنها را شناسایی کنید.
- (این) یارندهی مهاجرت به تجارت الکترونیک میتوانم اطمینان حاصل کنم که نقل مکان شما بدون استرس خواهد بود.
- شاخصهای پیشرفته برای بهینهسازی عملکرد سایت تجارت الکترونیک
اینها فقط چند مورد از ویژگیهای جدید هستند و گوگل همواره در تلاش برای افزودن ویژگیهای بیشتر است. اگر حسابهای گوگل آنالیتیکس خود را مدیریت میکنید، مرتب بررسی کنید تا از تغییرات و مزایای آن برای کسبوکارتان مطلع شوید.
چه زمانی این تغییر اتفاق افتاد؟
گوگل از اول جولای به GA4 مهاجرت کرد، چه بخواهید چه نخواهید!
از آن تاریخ به بعد، آنالیتیکس جهانی، ردیابی بازدیدکنندگان و ارائه دادهها را متوقف کرد.
اگر میخواهید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید، باید به GA4 تغییر دهید.
برنامه انتقال تدوین کنید
اسپانسر میگوید هرچه زودتر با GA4 کار کنید، سریعتر یاد میگیرید و میفهمید چه کارهایی میتواند و نمیتواند انجام دهد. و او باید بداند، چون این کار را برای مشتریان و کسبوکار کوچک خودش انجام داده است. شمعهای مومی لوکس میفروشد .
برای اهل فن، گوگل یک راهنمای گام به گام انتقال به GA4 این میتواند در طول فرایند به شما کمک کند. برخی دیگر ترجیح میدهند با آژانسی دیجیتال مارکتینگ که تخصص اثباتشده در GA4 دارد، همکاری کنند.
تمام کاربران تحلیلگر باید با صفحه تحلیل جدید خو بگیرند و از همه مهمتر، تفاوت بین بازدید صفحه و رویدادها را درک کنند که ممکن است زمان ببرد. اسپنسر میگوید: «تفاوت در نمایش دادهها بسیار زیاد است و عادت کردن به آن زمان زیادی میبرد – چیزی که من در اداره کسب و کار کوچک خودم یاد گرفتهام.»
GA4 میتواند کسبوکار شما را رشد دهد.
ما بر چالشهای انتقال از UA3 به GA4 تمرکز کردهایم، اما این پلتفرم فرصتهای فوقالعادهای را نیز در خود دارد. صاحبان مشاغل کوچک میتوانند به جزئیات بسیار بیشتری در مورد منشا کاربران، نحوه استفاده آنها از سایتها و رفتارهای تبدیل دسترسی داشته باشند و همه اینها رایگان است.
اسپانسر میگوید این قابلیت میتواند رشد کسبوکار را تسریع و سرمایهگذاریها را هدفمند کند. «کسب بالاترین بازده از هزینه تبلیغات برای کسبوکارهای کوچک و متوسط حیاتی است و GA4 میتواند در این زمینه کمک کند. شاهد خواهیم بود که تبلیغات گوگل در موتور جستجو هدفمندتر، گزینشیتر و در ایجاد تبدیلها موفقتر میشوند.»
گوگل برای افزایش سود به GA4 مهاجرت میکند نه برای جلب رضایت دیگران، و کسبوکار کوچک شما هم میتواند از این امر سود ببرد. با راهاندازی هرچه سریعتر GA4، میتوانید از مزایای این سیستم بهرهمند شوید و احتمالا نسبت به کسانی که کندتر عمل میکنند، مزیت رقابتی پیدا کنید.