در بخش خرده فروشی بنزین چه اتفاقاتی افتاده است؟
از مهمترین پیشرفتهای دو دهه اخیر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- کاهش چشمگیر تعداد کل جایگاههای بنزین، به ویژه جایگاههای کوچک و مستقل در مناطق روستایی
- افزایش اندازه سایتهای متعلق به شرکت
- افزایش تعداد فروشگاههای زنجیرهای و همچنین افزایش قابل توجه سهم بازار آنها
- کاهش میانگین میزان سوخت فروخته شده در جایگاههای سوخت به دلایلی از جمله افزایش راندمان سوخت خودروها، همهگیری کووید ۱۹ و محدودیتهای مرتبط با آن، افزایش کار از راه دور که به معنای کاهش رفتوآمدهای روزانه است و رکود اقتصادی اخیر که باعث شده بسیاری از افراد سفرهای غیرضروری خود را برای کاهش هزینههای سوخت کاهش دهند.
- رانندگان به دلیل نگرانی از آلایندگیهای سمی و برای اجتناب از پرداخت هزینههای مناطق کم انتشار، از خودروهای دیزلی روی میگردانند.
- جنگ های شدید قیمتی سوخت
- گامی به سوی تنوعبخشی در زمینههای دیگر مانند فروش خطوط دسترسی آسان نوشیدنیهای الکلی، غذاهای آماده و امثال آن، چرا که فروش سوخت کاهش یافته و حاشیه سود سوخت تحت فشار قرار گرفته است.
- افزایش مقررات
- افزایش قابل توجه قیمت بنزین در خرده فروشی در سال 2022 در پی بحران اوکراین
- فشار بر رانندگان برای کاهش استفاده از خودرو و استفاده از حمل و نقل عمومی
- افزایش استفاده از خودروهای با سوخت جایگزین، مانند خودروهای هیبریدی و تمام برقی
رقابت شدید و حاشیه سود بسیار پایین در فروش سوخت، تلفات زیادی در بخش خرده فروشی بنزین ایجاد کرده است – بهویژه سایتهای کوچکتر، بقا را بسیار دشوار یافتهاند. در گذشته، رقبای اصلی یک جایگاه کوچک و مستقل بنزین، جایگاههای متعلق به شرکتهای بزرگ نفتی و سوپرمارکتها بودند. در اواسط دهه ۲۰۱۰، شرکتهای نفتی بسیاری از جایگاههای خود را فروختند و این جایگاهها توسط زنجیرههای جدید جایگاههای بنزین مستقل مانند MFG و Euro Garages خریداری شدند. این زنجیرهها با شرکتهایی مانند استارباکس، سابوی و گرگز همکاری کردهاند و در حال افزایش سهم بازار خود هستند – باز هم به قیمت جایگاههای کوچک تکفروشگاهی.
باید تصمیم بگیرید که:
- در منطقه شما تقاضا برای حمایت از کسب و کارتان به اندازه کافی بالا خواهد بود. اگر گاراژتان در منطقه روستایی قرار دارد، ممکن است مشتری کافی نداشته باشید مگر اینکه بتوانید از ورود فصلی گردشگران بهرهمند شوید.
- میتوانید با پمپ بنزینها و سوپرمارکتهای بزرگ که قادرند قیمتهای شما را پایینتر بیاورند، رقابت کنید.
- شما قادر خواهید بود خدمات و امکانات با استاندارد بالا را که مصرفکننده مدرن به دنبال آن است، ارائه دهید.
بهروزرسانی با تحولات
عضویت در انجمن صنفی، راهی بسیار خوب برای بهروز ماندن در مورد پیشرفتهای صنعت شماست.
نمایندگی پمپبنزینهای بریتانیا بر عهده انجمن خرده فروشان بنزین (PRA) است که بخشی از فدراسیون صنعت خودروهای خرده فروشی (RMI) میباشد. برای اطلاعات بیشتر به بخش PRA در وبسایت RMI مراجعه کنید.
انستیتو انرژی طیف وسیعی از مطالب مرتبط با صنعت تولید میکند که بخش عمدهای از آن در وبسایت انستیتو موجود است.
انجمن فروشگاههای رفاهی (ACS) نمایندگی فروشگاههای رفاهی را در هر کجای دنیا که باشند، بر عهده دارد. وبسایت ACS اطلاعات بسیار زیادی را در بر دارد که برای همه فعالان این بازار مفید است.
اشتراک در مجلههای تخصصی، روش بسیار خوبی برای بهروز ماندن است. مجلهی «فروشندهی جایگاه سوخت» طیف وسیعی از مقالات مرتبط با کسبوکارهای جایگاههای سوخت، از جمله مرور سالانهی بازار سوخت را در بر میگیرد. بسیاری از مقالات را میتوانید بهصورت آنلاین مطالعه کنید.
نمایشگاههای تجاری
میتوانید اطلاعات مفید زیادی را از… بازدید از نمایشگاه تجاری برای بخش جایگاههای سوخت. برای جزئیات غرفهداران، به وبسایت نمایشگاه فارکور مراجعه کنید.