در صنعت تولید مواد غذایی چه اتفاقاتی افتاده است؟
در دو یا سه دهه اخیر، تغییرات چشمگیری در سبک زندگی و عادات غذایی مصرفکنندگان رخ داده است. گرایش شدیدی به سمت محصولات آماده مصرف که با حداقل زمان و تلاش آماده میشوند، وجود دارد. همزمان، ذائقه مصرفکنندگان پیچیدهتر و ماجراجویانهتر شده است. این امر به افزایش چشمگیر طیف وسیعی از غذاهای آماده و مکملهای آنها، چه منجمد، خشک، کنسرو شده یا سرد، منجر شده است. علاوه بر این، تغییرات سبک زندگی به این معنی است که مردم در طول روز، هنگام مسافرت، در محل کار یا در اوقات فراغت خود، میان وعدههای بیشتری مصرف میکنند.
در سالهای اخیر، علاقه به غذاهای منطقهای و تخصصی و همچنین محصولات خاص مانند محصولات کمچرب، محصولات مرتبط با «زندگی سالم»، غذاهای قومی، غذاهای ارگانیک، محصولات گیاهی و وگان و محصولاتی که نیازهای غذایی خاصی مانند بدون لبنیات یا گندم یا کمسدیم را برآورده میکنند، افزایش یافته است. همچنین، گرایش به دور شدن از «غذاهای ناسالم» که بهطور گسترده به عنوان عامل شیوع چاقی در انگلستان شناخته میشوند، افزایش یافته و در سال ۲۰۰۷ ممنوعیت تبلیغات تلویزیونی «غذاهای ناسالم» برای کودکان اعمال شد. قوانین سختگیرانهتری در مورد برچسبگذاری و تبلیغات مواد غذایی و آشامیدنی نیز اجرا شده است که ادعاهای مربوط به فواید سلامتی را محدود کرده و برچسبگذاری مواد مغذی روی غذاهای بستهبندیشده را الزامی کرده است.
اواسط دهه ۲۰۰۰ شاهد ظهور «مصرفکننده اخلاقی» بودیم. نگرانی در مورد منشاء مواد غذایی و تاثیر انتشار گازهای گلخانهای ناشی از «مسافت غذایی» (فاصلهای که غذا طی میکند) باعث شد که مصرفکنندگان بیشتری به چگونگی تاثیر خریدهای غذایی خود بر محیط زیست توجه کنند. این امر تقاضا برای محصولات غذایی محلی و ارگانیک را افزایش داد. همچنین تقاضا برای محصولات تولیدی اخلاقی و با تجارت عادلانه افزایش یافت که به مصرفکنندگان امکان میدهد با اطمینان از دریافت دستمزد منصفانه برای محصولات خود، از تولیدکنندگان و کشاورزان در کشورهای در حال توسعه حمایت کنند. رکود اقتصادی که از اواخر دهه ۲۰۰۰ آغاز شد و در سالهای آغازین دهه ۲۰۱۰ ادامه یافت، باعث شد بسیاری از مصرفکنندگان با روی آوردن به گزینههای ارزانتر، هزینههای خود را کاهش دهند و در حالی که این امر تاثیر قابل توجهی بر میزان هزینه برای محصولات ارگانیک داشت، تقاضا برای مواد غذایی تولیدی اخلاقی به خوبی حفظ شد.
کاهش اقتصادی باعث تغییر عادات خرید برخی از مصرفکنندگان شد؛ بهطوری که خرید هفتگی بزرگ از هایپر مارکتهای خارج از شهر محبوبیت خود را از دست داد و خرید مواد غذایی در طول هفته و اغلب از مغازههای کوچکتر خیابان اصلی جایگزین آن شد. مردم در خرید کالاهای ضروری، هوشیارتر شدهاند و این امر به فروشگاههای تخفیفی مانند آلدى و لیدل که سهم بازار خود را از زنجیرههای بزرگ سوپرمارکتها افزایش دادهاند، سود رسانده است. در مقابل، زنجیرههای بزرگ سوپرمارکتی برای بازپسگیری مشتریان، جنگ قیمتی شدیدی را آغاز کردند. شواهدی وجود دارد که نشان میدهد اگرچه خریداران به دنبال صرفهجویی در هزینههای مواد غذایی اصلی هستند، اما حاضرند برای خوراکیهای لوکستر بیشتر هزینه کنند و این امر احتمالا به تولیدکنندگان مواد غذایی ارگانیک و با کیفیت بالا سود رسانده است.
اقتصاد چند سال پس از بحران مالی ۲۰۰۸ بسیار ضعیف ماند و تنها از سال ۲۰۱۳ بهبود یافت. این بهبود در طول سال ۲۰۱۴ و نیمه اول ۲۰۱۵ ادامه داشت، پیش از آنکه در نیمه دوم سال ۲۰۱۵ و در سال ۲۰۱۶ دوباره کند شود. رأیگیری ژوئن ۲۰۱۶ برای خروج از اتحادیه اروپا به بیثباتی اقتصادی زیادی منجر شد. اقتصاد در سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ راکد ماند، هرچند با وجود فقدان اعتماد به چشمانداز اقتصادی، هزینههای مصرفکنندگان حفظ شد. تورم قیمت مواد غذایی در طول سال افزایش یافت و بودجه خانوارها را تحت فشار قرار داد. بسیاری از کارشناسان صنعت غذا معتقدند که پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، قیمت مواد غذایی بیشتر افزایش خواهد یافت و این ممکن است به معنای روی آوردن مصرفکنندگان از محصولات غذایی گرانقیمت ممتاز به جایگزینهای ارزانتر باشد.
پس از رأی به خروج از اتحادیه اروپا، دولت در اکتبر ۲۰۱۶ از راهاندازی شبکه نوآوری غذایی (FIN) خبر داد تا به کارآفرینان صنعت غذا و نوشیدنی در توسعه محصولات جدید، بهبود چشمانداز رشد و یافتن شرکای جدید کمک کند. اطلاعات بیشتر در مورد حمایتهای موجود را میتوانید در وبسایت FIN بیابید.
لایحه بودجه سال ۲۰۱۶، از آوریل ۲۰۱۸، معرفی مالیات بر نوشابهها را اعلام کرد. تولیدکنندگانی که سالانه بیش از یک میلیون لیتر نوشیدنی مشمول مالیات تولید میکنند، باید ثبتنام کرده و هر سه ماه یکبار مالیات خود را پرداخت کنند. بسیاری از تولیدکنندگان، فرمول نوشیدنیهای خود را تغییر دادند تا میزان قند را کاهش دهند و از پرداخت این مالیات اجتناب کنند.
برچسبگذاری مواد غذایی و سایر مقررات
در اواخر سال ۲۰۱۴ مقررات جدیدی در مورد برچسبگذاری مواد غذایی وضع شد که تمام کسبوکارهای مرتبط با مواد غذایی، از جمله تولیدکنندگان را تحت تأثیر قرار داد. اگرچه بسیاری از الزامات برچسبگذاری بدون تغییر باقی ماندند، اما تغییرات مهمی نیز وجود دارد؛ از جمله الزام به برجستهسازی ۱۴ آلرژن ذکر شده در برچسب، در صورتی که بهعنوان مواد تشکیلدهنده در غذای بستهبندیشده استفاده شده باشند. این کار را میتوان با پررنگ یا مورب کردن، یا با هایلایت یا خط کشیدن آنها انجام داد. میتوانید اطلاعات بیشتری در مورد مقررات برچسبگذاری آلرژنها را در وبسایت سازمان استانداردهای غذایی مطالعه کنید.
در اواخر سال ۲۰۱۴، طرح رتبهبندی بهداشت مواد غذایی در ولز، که طبق آن کسبوکارهای غذایی موظف به نمایش آخرین امتیاز بهداشت مواد غذایی خود بودند، به کسبوکارهایی مانند تولیدکنندگان مواد غذایی نیز تسری یافت.
از دسامبر ۲۰۱۶، مقررات جدید برچسبگذاری مواد غذایی اجباری شده و شامل اکثر مواد غذایی بستهبندیشده میشود. بر اساس این مقررات، باید میزان انرژی و مقدار چربی، چربی اشباع، کربوهیدرات، قند، پروتئین و نمک را اعلام کنید. اگر تولیدکننده مقادیر کمی از محصولاتی هستید که مستقیماً به مصرفکننده نهایی یا فروشگاههای خردهفروشی محلی که مستقیماً به مصرفکننده نهایی عرضه میکنند، ارائه میدهید، از این مقررات معاف هستید.
میتوانید در مورد دامنه مقررات برچسبگذاری مواد غذایی و معافیتهای مربوط به تولیدکنندگانی که مقادیر کمی را به مصرفکننده نهایی عرضه میکنند، در وبسایت Gov.uk اطلاعات کسب کنید.
اوایل سال ۲۰۱۹، دولت قوانین جدید و سختگیرانهتری را برای برچسبگذاری آلرژنها در تمام مواد غذایی که در همان محلی که فروخته میشوند بستهبندی میشوند، پیشنهاد کرد.
به روز بودن با پیشرفتها
عضویت در انجمن صنفی، راهی بسیار عالی برای بهروز ماندن در مورد پیشرفتهای صنعت شماست.
بسیاری از انجمنها و سازمانهای مختلف، صنعت تولید مواد غذایی را نمایندگی میکنند، از جمله:
- انجمن غذای مرغوب که از تولیدکنندگان صنایع غذایی و نوشیدنیهای دستساز و خرده فروشان مستقل محصولات آنها حمایت و تشویق میکند.
- مؤسسه توزیع مواد غذایی (IGD) که طیف وسیعی از انتشارات را در زمینههای مختلف صنعت مواد غذایی و خواربار بریتانیا منتشر میکند.
- فدراسیون غذا و نوشیدنی (FDF) که نمایندهی تولیدکنندگان مواد غذایی در همه ابعاد است. فدراسیون غذا و نوشیدنی اسکاتلند نیز از منافع اعضای خود در اسکاتلند حفاظت میکند.
- راهنمای مستقل خریداران بینالمللی برای تهیه محصولات غذایی و آشامیدنی از بریتانیا
- شورای توسعه گوشت خوک، شورای توسعه گوشت گاو و بره، ارتقای گوشت ولز و کیفیت گوشت اسکاتلند. همه اینها طیف وسیعی از خدمات مورد نیاز تولیدکنندگان فرآوردههای گوشتی را ارائه میدهند.
- وزارت محیط زیست، غذا و امور روستایی (DEFRA) میتواند اطلاعات و راهنماییهایی را برای صنعت تولید مواد غذایی ارائه دهد، از جمله جزئیات طرحهایی برای افزایش تولید مواد غذایی محلی و منطقهای.
- آژانس استانداردهای غذایی، یک نهاد مستقل دولتی نظارت بر ایمنی مواد غذایی است که راهنماییهای جامعی را به بخش تولید مواد غذایی ارائه میدهد.
- فدراسیون مواد غذایی منجمد بریتانیا
- انجمن مواد غذایی سرد
- انجمن گیاهخواران
- انجمن گیاهخواران
- انجمن خاک بزرگترین سازمان صدور گواهی ارگانیک معتبر است و کشاورزی پایدار ارگانیک را ترویج میکند و اطلاعات فراوانی را در اختیار تولیدکنندگان محصولات ارگانیک میگذارد.
نمایشگاههای تجاری
با شرکت در نمایشگاههای تجاری بخش غذا مانند فودکس، اطلاعات مفید زیادی به دست میآورید. میتوانید با تولیدکنندگان، تامینکنندگان و واردکنندگان ملاقات کنید و خریدهای آتی خود را برنامهریزی کنید. وبسایت نمایشگاهها، جزئیات نمایشگاههای آتی را در خود دارد.