شبکههای اجتماعی حتی به کوچکترین کسبوکارها امکان تعامل با جهان بزرگتر را میدهند. این شبکهها به شما اجازه میدهند تا حضور پویایی در فضای آنلاین ایجاد کنید و با مخاطبان گستردهای، شامل مشتریان فعلی، مشتریان بالقوه، رقبا و تامینکنندگان، گفتگو برقرار کنید.
آنچه میخواهی به دست آوری
پلتفرمهای رسانههای اجتماعی
زمان و منابع
رسانههای اجتماعی در برنامه بازاریابی شما
اندازهگیری، بررسی، اصلاح
بهینه سازی شبکههای اجتماعی برای کسب سود
آنچه میخواهید به دست آورید
ارتباط با مشتریان فعلی را تقویت کنید
- میتوانید با هزینهای ناچیز، مرتباً با مشتریان خود در ارتباط باشید. مشتری شما نیز کانال آسانی برای برقراری ارتباط با شما در اختیار دارد.
- میتوانید از شبکههای اجتماعی برای شناخت بیشتر مشتریان خود استفاده کنید و آنها نیز درک بهتری از شما و کسبوکارتان پیدا میکنند.
- مشتریان شما میتوانند نظرات خود را در مورد کسبوکار، محصولات و خدماتتان، چه مثبت و چه منفی، به شما بگویند و شما نیز میتوانید به آنها پاسخ دهید.
- یک برنامه قوی رسانههای اجتماعی میتواند از تشدید شکایات جلوگیری کند و نشان دهد که شما در حال رسیدگی به آنها هستید. اما، یک برنامه ضعیف رسانههای اجتماعی میتواند شکایات را به طور علنی شعلهور کند.
به مشتریان جدید دست یابی
- انتخاب شبکههای اجتماعی که مشتریان بالقوه از آنها استفاده میکنند، میتواند با هزینهای کمتر از بسیاری از روشهای سنتی جذب مشتری، برای کسبوکار شما دیده شدن ارزشمندی را فراهم کند.
- استفادهی دقیق از رسانههای اجتماعی میتواند تبلیغات دهان به دهان برای کسبوکارتان ایجاد کند.
- شبکههای اجتماعی میتوانند ترافیک وبسایت شما را افزایش دهند، از جمله مشتریان بالقوهای که ممکن است به طور دیگری کسبوکار شما را بهصورت آنلاین پیدا نمیکردند.
درباره بازار خود بیشتر بدانید
- فعالیت در شبکههای اجتماعی به شما امکان میدهد از روندهای کلیدی در صنعت خود مطلع شوید و رقبایتان را زیر نظر داشته باشید.
- ابزارهای تحلیلی به شما امکان نظارت بر اثربخشی فعالیتهایتان در شبکههای اجتماعی را میدهند.
خودتان را مطرح کنید
- میتوانید اعتبار کسبوکار خود یا افراد شاغل در آن را افزایش دهید.
- اگر در بازاری فعالیت میکنید که تمایز میان رقبا دشوار است، استفاده از شبکههای اجتماعی برای افزودن جنبه شخصی به پیامهای بازاریابیتان میتواند به شما کمک کند تا متمایز شوید.
- ایجاد راهی برای ارائه نظرات و مشاوره به مشتریان میتواند شما را از رقبایی که فقط به دنبال سودآوری هستند متمایز کند.
آبروی خود را بالا ببرید
- اگر از رسانههای اجتماعی برای دریافت بازخورد مشتریان استفاده کنید و نشان دهید که به آن عمل میکنید، میتوانید خود را بهعنوان کسبوکاری مشتریمحور و خدماتگرا معرفی کنید.
- هر چه ارتباط با مشتریان برای شما آسانتر باشد، بیشتر مورد احترام آنها قرار خواهید گرفت.
- صداقت و امانتداری در استفاده از شبکههای اجتماعی بسیار مهم است. اگر اعتماد مشتریان در این پلتفرمهای عمومی را از دست بدهید، اعتبارتان خدشهدار میشود.
با همکاران شبکه سازی کنید
- شبکههای اجتماعی به شما امکان میدهند بدون بلند شدن از پشت میزتان، ارتباطات موجود خود را به آسانی گرم نگه دارید.
- میتوانید بهطور غیررسمی با تمام بخشهای زنجیره تأمین خود در ارتباط باشید.
- میتوانید با استفاده از توصیههای شفاهی در شبکههای اجتماعی، تأمینکنندگان جدید را بهطور مؤثرتری بیابید. بسیاری از کسبوکارها نیز از شبکههای اجتماعی بهعنوان ابزاری برای استخدام بهره میبرند.
شبکههای اجتماعی
طراحی سایت وردپرس میتواند به شما این امکان را بدهد که محتوای مرتبط با کسبوکار خود را بهراحتی در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارید. با ایجاد صفحات و پستهای جذاب و بهینهشده برای اشتراکگذاری، میتوانید مخاطبان خود را از طریق شبکههای اجتماعی به سایت هدایت کرده و در نتیجه ترافیک سایت و تعاملات با مشتریان خود را افزایش دهید. این فرآیند به شما کمک میکند تا برند خود را شناختهتر کرده و ارتباطات مستقیمی با مخاطبان برقرار کنید.
خدمات سئو وردپرس میتوانند به شما در استفاده بهینه از شبکههای اجتماعی برای بازاریابی کسبوکارتان کمک کنند. با بهینهسازی محتوای سایت برای جستجو و تطبیق آن با استراتژیهای بازاریابی در شبکههای اجتماعی، میتوانید تعاملات بیشتری را از طریق این پلتفرمها جذب کنید. این خدمات همچنین به شما کمک میکنند تا از کلمات کلیدی و هشتگهای مناسب استفاده کنید تا محتوای شما در شبکههای اجتماعی و موتورهای جستجو بیشتر دیده شود و به رشد کسبوکار شما کمک کند.
توییتر
- توییتر ارتباط فوری و عمومی را ممکن میسازد. میتوانید دیدگاههای کوتاه و لینکهایی به صفحات وب، وبلاگها و تصاویر منتشر کنید. این امر به افراد اجازه میدهد تا بهصورت عمومی پاسخ دهند و گفتگو را تشویق میکنند. با ارائه لینکها میتوانید ترافیک وبسایت خود را افزایش دهید. همچنین میتوانید پستهایی را که توجه شما را جلب میکنند، بازنشر کنید.
- توییتر به شما امکان میدهد شبکهای از دنبالکنندگان بسازید و در عوض، افرادی را که میخواهید با آنها ارتباط برقرار کنید دنبال کنید. این مکانی است برای نشان دادن بهترین وجه خودتان – به اشتراک گذاشتن دانش، پاسخ به نظرات یا پرسشها و ایجاد روابط.
فیسبوک
- فیسبوک به شما امکان میدهد با به اشتراک گذاشتن اخبار و محتوا و برخورد دوستانه و مفید، چهره انسانی کسبوکار خود را نشان دهید. مخاطبان خود را به انتشار محتوا و ارائه بازخورد تشویق کنید و بهسرعت به شکایات رسیدگی کنید. فیسبوک ابزارهای تحلیلی و همچنین فرصتهای تبلیغاتی ارائه میدهد.
اینستاگرام
- اینستاگرام اینستاگرام که متعلق به فیسبوک است، به کاربران اجازه میدهد تا تصاویر و ویدیوهای کوتاه به اشتراک بگذارند. میتوانید با استفاده از فیلترها و ابزارهای دیگر، تصاویر و ویدیوهای خود را بهبود ببخشید. هشتگها به شما کمک میکنند تا محتوای خود را گستردهتر تبلیغ کنید. تشویق مشتریان به آپلود تصاویر و ویدیوهای مربوط به برندتان بسیار ارزشمند است.
لینکدین
- لینکدین این یک اپلیکیشن شبکهسازی برای متخصصان، مشاوران و شرکتهای تجاری است. میتوانید پروفایل شخصی یا تجاری خود را ایجاد کرده و همکاران، افراد همرتبه و حتی رقبا را به شبکه خود دعوت کنید.
- مواظب باشید که بهطور آشکار تبلیغ نکنید؛ لینکداین فضایی است که باید در آن محتوا به اشتراک بگذارید و از دیگران حمایت کنید تا اعتبار خود را بالا ببرید. از مخاطبین خود بخواهید که از شما حمایت کنند و نظرات مثبتی بنویسند و شما هم همین کار را برای آنها انجام دهید.
پینترست
- پینترست یک سایت شبکه اجتماعی مبتنی بر تصویر است که برای کسبوکارهای خردهفروشی و سبک زندگی که میخواهند ارجاعات را افزایش و فروش خود را رونق دهند، ایدهآل است. شما تصاویر را به تختهها «پین» میکنید و دیگران را به بازپین کردن آنها تشویق میکنید.
- پینهای غنی به شما امکان میدهند اطلاعات محصول، از جمله قیمت و جزئیات تحویل را نمایش دهید و لینکهایی به وبسایت خود ارائه کنید. کاربران را به پین کردن تصاویر خود و ریپین کردن تصاویر دیگران تشویق کنید تا شهرت خود را افزایش دهید.
اسنپ چت
- اسنپ چت یک برنامه پیامرسان موبایلی است که امکان ارسال عکس و فیلم را میدهد. میتوانید زیرنویس، نقاشی یا فیلتر اضافه کنید و «اسنپ» را برای دوستان خود ارسال کنید. اسنپها پس از مشاهده از سایت حذف میشوند، اما با افزودن آنها به استوریها، به مدت ۲۴ ساعت نمایش داده میشوند.
وبلاگنویسی
- وبلاگها به شما امکان میدهند تا با جزئیات بیشتری درباره موضوعاتی بنویسید که از تلاشهای بازاریابی شما حمایت میکنند و برای مخاطبان شما جذاب هستند.
- بهترین وبلاگها از لحنی صمیمی و دوستانه استفاده میکنند و نظرات جالبی ارائه میدهند. در بیشتر موارد، خوانندگان میتوانند پاسخ دهند و نظر بگذارند.
- وبلاگها باید روی یک موضوع متمرکز باشند، عنوان جذابی داشته باشند و با مقدمهای گیرا آغاز شوند و مخاطب هدف را در نظر بگیرند.
- وبلاگ نویسی راه دیگری برای مشتریان بالقوه فراهم میکند تا شما را پیدا کنند.
ابزارهای ذخیره سازی و اشتراک گذاری اطلاعات
- ابزارهای اشتراکگذاری اطلاعات و بوکمارک اجتماعی میتوانند به ایجاد هیاهو درباره کسبوکار شما، بهویژه راهاندازی محصولات یا خدمات جدید، کمک کنند.
- سایتهایی مانند ردیت به کاربران امکان میدهد صفحات وب جالب را علامتگذاری کنند و ببینند همتایانشان در هر زمان چه محتوای آنلاین جالبی را میپسندند.
با توجه به اهداف خود، ترکیب و تطبیق دهید.
- ممکن است یک سایت شبکه اجتماعی برای کسبوکارتان بهترین باشد، اما احتمالاً نیاز به استفاده از ترکیبی از کانالهای مختلف خواهید داشت.
- اما اگر بخواهید از همه شبکههای اجتماعی برای تبلیغ کسبوکارتان استفاده کنید، ممکن است بیش از حد پراکنده شوید.
- در شبکههای اجتماعی مختلف، تبلیغات متقابل انجام دهید.
زمان و منابع
به زمان مورد نیاز توجه داشته باشید
- مدیریت مؤثر حضور اجتماعی برای کسبوکارتان زمان و تلاش میطلبد. بهروزرسانیهای منظم و پاسخگویی بهموقع ضروری است؛ در غیر این صورت، بازدیدکنندگان باز نخواهند گشت.
- برای مثال، اگر کسی در شبکه اجتماعی شکایتی مطرح کند و شما یک هفته به آن رسیدگی نکنید، به اعتبارتان آسیب میرسد. اما اگر همان روز پاسخ دهید، هم در نظر او و هم در نظر سایر خوانندگان، اعتبارتان بالا میرود.
- مطمئن شوید که زمان و منابع کافی برای پویا، فعال و بهروز نگه داشتن حضور خود در شبکههای اجتماعی را دارید.
به کارکنان مسئولیت بدهید، اما بر آن نظارت کنید.
- اگر کارمند دارید، ببینید چطور میتوانند در بازاریابی شبکههای اجتماعی شما کمک کنند. آنها ممکن است بتوانند به فعالیتهای شما در شبکههای اجتماعی شخصیت ببخشند. مثلاً، مدیر تولید میتواند در وبلاگ درباره پیشرفت پروژهها بنویسد.
- مرزهای بین ارتباطات کاری و شخصی را مشخص کنید.
بهش از زاویه درست نگاه کن
- به یاد داشته باشید که رسانههای اجتماعی فقط بخشی از برنامه بازاریابی شماست و منابع را بر همین اساس تخصیص دهید.
- هر روز زمان مشخصی را برای نظارت و مدیریت شبکههای اجتماعی خود اختصاص دهید. اگر کارمندان در حسابهای شبکههای اجتماعی شما فعال هستند، مطمئن شوید که بیش از حد لازم در آن وقت صرف نمیکنند.
شبکههای اجتماعی در برنامه بازاریابی شما
از شبکههای اجتماعی برای حمایت از دیگر فعالیتهای بازاریابی خود استفاده کنید.
- رسانههای اجتماعی، به عنوان بخش جداییناپذیر برنامه بازاریابی شما، بیشترین اثرگذاری را دارند. این رسانهها میتوانند سایر فعالیتهای بازاریابی آنلاین و آفلاین شما را تقویت کنند و طیف وسیعی از مخاطبان را از محصولات، خدمات، پیشنهادات و رویدادهای جدید آگاه سازند.
- همیشه فعالیتهای اخیر خود را در شبکههای اجتماعیتان – مانند وبلاگها، داستانهای موفقیت و مطالعات موردی – تبلیغ کنید.
- مطمئن شوید که فعالیتهای رسانههای اجتماعی شما از تمام فعالیتهای بازاریابی دیگر، از جمله تبلیغات، روابط عمومی، نمایشگاهها، بازاریابی ایمیلی و محتوای وبسایت، پشتیبانی میکند.
بفهمید مشتریانتان کجا هستند
- مثل هر روش بازاریابی موفقی، باید تلاشهایتان را روی کانالهایی متمرکز کنید که مشتریان یا مشتریان بالقوهتان از آنها استفاده میکنند.
- مثلاً اگر غذاهای مخصوص میفروشید، شاید بد نباشد به شبکههای اجتماعی که گروههای محلی غذا یا کلاسهای آشپزی را پوشش میدهند، نگاهی بیندازید.
- به جای انتظار برای آمدن مشتریان به سمت شما، به جایی بروید که مشتریانتان حضور دارند. مثلاً اگر مشتریانتان از توییتر یا فیسبوک استفاده میکنند، شما هم باید در آنجا حضور داشته باشید.
- اگر میخواهید با مخاطبان جوان ارتباط برقرار کنید، باید بدانید کدام شبکه اجتماعی در حال حاضر محبوب است. این محبوبیت میتواند بهسرعت تغییر کند، پس باید بهدقت روندها را دنبال کنید.
در مورد کنترل واقعگرا باشید.
- بسیاری از شبکههای اجتماعی بهطور مثبت از بازخورد استقبال میکنند و همهٔ بازخوردها هم خوب نخواهد بود. باید بپذیرید که این اتفاق میافتد. بهتر است از قبل بدانید که چگونه با مشکلاتی که پیش میآید، برخورد خواهید کرد.
- پاسخ به موقع و صادقانه ضروری است. نادیده گرفتن هرگونه نظر منفی یا جنجالی به اعتبار شما آسیب میزند.
اندازه گیری، بررسی، بازنگری
هدفگذاری کنید، اما صبور باشید
- شبکههای اجتماعی، مانند دیگر ابزارهای آنلاین، به دلیل قابلیت اندازهگیری بالا، سودمند هستند. هدفهایی مانند افزایش بازدید وبسایت یا تولید بازدید برای وبلاگ خود را تعیین کنید.
- باید به شبکههای اجتماعی زمان بدهید. به ندرت میتوان انتظار تغییر یکشبه داشت.
- از زمان و انرژیای که صرف شبکههای اجتماعیتان میکنید، یادداشت برداری کنید.
به روندها توجه کنید
- از قابلیت اندازهگیری شبکههای اجتماعی برای بهبود مستمر رویکرد خود استفاده کنید. مثلاً، فعالیتی را که بیشترین بازدید را برای وبسایت شما میآورد شناسایی کنید و از آن بیشتر انجام دهید.
بهینهسازی شبکههای اجتماعی برای بهرهمندی خودتان
با اصرار یا تندی نفروشید.
- پیامهای فروش مستقیم و رک، در بهترین حالت دنبالکنندگان شما را میراند و در بدترین حالت، آنها را علیه شما برمیانگیزد.
- برگزاری مسابقه و ارائه پیشنهادات و تخفیفات ویژه به دنبالکنندگان شبکههای اجتماعیتان میتواند استراتژی موفقی باشد، اما…
رسانههای اجتماعی درباره گفتگو و ارتباط است.
- رسانههای اجتماعی ارتباطی دو طرفه برقرار میکنند. شنیدن خواستههای مشتریان به اندازه بازاریابی برای آنها اهمیت دارد.
صبر کن
- برای تثبیت حضور شما در شبکههای اجتماعی زمان لازم است. به عملکرد آن توجه داشته باشید، اما اگر یکشبه معجزه نکرد ناامید نشوید.
پایداری ثمره دارد.
- در شبکههای اجتماعیتان از لحنی استفاده کنید که با پیامهایی که از طریق دیگر کانالها برای مشتریان میفرستید، یکسان باشد.
- بهطور مرتب شبکههای اجتماعی خود را بررسی و بهروزرسانی کنید. وبلاگ یا شبکههای اجتماعی پویا و بهروز مشتریان را ترغیب به بازگشت میکند.
تابلو راهنما
- سایتهای شبکههای اجتماعی توییتر هیچ چیزی داخل پرانتز نیست. فیسبوک هیچ چیزی داخل پرانتز نبود. لینکدین هیچ چیزی در پرانتز وجود ندارد. پینترست هیچ چیزی داخل پرانتز نیست. اینستاگرام .
- پلتفرمهای وبلاگ وردپرس هیچ چیزی داخل پرانتز نیست. موتور وبلاگ هیچ چیزی داخل پرانتز نیست. بلاگر هیچ چیز در داخل پرانتز وجود ندارد. تایپپد .
- ذخیره و اشتراکگذاری اطلاعات ردیت هیچ چیزی داخل پرانتز وجود ندارد. دیگ .