توسعه محصول یا خدمت جدید، مستلزم صرف زمان و منابع قابل توجهی برای پروژهای است که ممکن است در نهایت موفق یا ناموفق باشد. رویکرد درست، به کاهش خطرات تبدیل ایده به واقعیت کمک میکند.
برنامهریزی و کار گروهی بسیار مهم هستند، اما مهمترین عنصر، تعهد شخصی شما برای پیشبرد پروژه است. همچنین باید واقعبین باشید و بدانید چه زمانی باید از پروژه کنارهگیری کنید.
مهمترین اصول توسعهی موفق محصول
کاهش ریسکهای توسعه محصول
برنامهریزی برای توسعه محصول جدید
تیم توسعه محصول شما
مدیریت پروژههای توسعه محصول
کنترل هزینههای توسعه محصول
برنامهریزی بلندمدت توسعه محصول
مهمترین نکات توسعهی موفق محصول
بهجز داشتن ایدهی محصول مناسب در وهلهی اول، سه عنصر ضروری برای توسعهی موفق محصول جدید وجود دارد.
به مهارتهای لازم نیاز دارید.
- برای مثال، اگر محصول غذایی جدیدی تولید میکنید، داشتن تکنسین متخصصی که بتواند ظاهر و طعم مناسب را ایجاد کند ضروری است. موارد دیگر شامل تأمین مواد اولیه، فرآیند تولید انبوه، کنترل کیفیت و قیمتگذاری است.
- ممکن است نیاز باشد چند نفر از خارج از شرکت را در این کار دخیل کنید. تیم شما .
باید منابع کافی اختصاص دهید.
- اگر توانایی تلاش جدی ندارید، اصلاً شروع نکنید. بدون سرمایه گذاری کافی از نظر نیروی انسانی، زمان و پول، پروژه شما محکوم به شکست است.
- اگر منابع زیادی را اختصاص دهید، بقیه کسبوکارتان ممکن است آسیب ببیند.
- شاید نیاز به تأمین مالی داشته باشید.
برای موفقیت پروژه، تعهد شخصی شما ضروری است.
- اگرچه کار گروهی اهمیت دارد، اما در کسبوکارهای کوچک معمولا مدیر-مالک است که باید پروژه را پیش ببرد.
- در عمل، بیشتر توسعهی محصولات جدید بهصورت افزایشی است؛ یعنی بهبود محصول موجود. در مقایسه با شروع از صفر، این کار نسبتاً ساده است.
شناختن یک ایدهٔ نامناسب
هرچند ایدهٔ خوب محصول تضمینی برای موفقیت نیست، اما ایدهٔ بد محصول، تضمینی برای شکست است. در اینجا برخی از نقصهای مهلک آمدهاند.
طراحی سایت وردپرس میتواند به شما در فرآیند توسعه محصول جدید کمک کند. با ایجاد صفحات ویژه برای معرفی محصولات جدید و افزودن اطلاعات مرتبط با ویژگیها و مزایای آنها، میتوانید بازار هدف خود را مطلع کنید و بازخورد مشتریان را دریافت کنید. این فرآیند نه تنها به شما در تبلیغ محصول کمک میکند بلکه به ایجاد اعتماد و افزایش علاقهمندی مشتریان به محصول جدید نیز موثر است.
خدمات سئو وردپرس نقش مهمی در موفقیت فرآیند توسعه محصول جدید ایفا میکنند. با بهینهسازی صفحات محصولات جدید با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط، میتوانید محصول خود را در موتورهای جستجو برجسته کنید و به مشتریان بیشتری دسترسی پیدا کنید. این کار باعث میشود که محصول شما در جستجوها بیشتر دیده شود و ترافیک سایت شما افزایش یابد، در نتیجه فروش و شناختهشدن محصول جدیدتان بهبود یابد.
شما نمیتوانید با این قیمت یا حجم فروش، سود کنید.
- برای مثال، تولیدکنندگان کفش در بریتانیا با رقابت شدید قیمتی از سوی شرکتهای داخلی و خارجی روبرو هستند. مگر اینکه بتوانید محصول خود را به عنوان محصولی ممتاز و باکیفیت معرفی کنید و مخاطبان کافی را برای خرید با آن قیمت پیدا کنید، حتی خطوط تولید جدید نیز ممکن است مجبور به کاهش قیمت شوند.
محصول شما به راحتی قابل کپیبرداری است.
- مثلاً ممکن است شما سرمایهگذاری زیادی برای توسعه نوع جدیدی از خدمات و ایجاد بازار برای آن انجام دهید. سپس رقبا میتوانند با قیمت پایینتر، خدماتی مشابه ارائه دهند، زیرا هزینههای تحقیق و توسعهی شما را متحمل نشدهاند.
شما قدرت بازار ندارید.
- مثلاً ممکن است نرمافزاری جدید بهترین نرمافزار بازار باشد، اما اگر بازاریابی مؤثری نداشته باشد، محکوم به شکست است. مسیر ورود به بازار .
محصول شما بلندپروازانهی بیش از حد است.
- مثلاً برای تولید خودروی جدید متانسوز، به پیشرفتهایی در چندین زمینه نیاز است: مهندسی خودرو، ترغیب جایگاههای بنزین به ارائه سوخت متان، ترغیب مصرفکنندگان به خرید خودرو و در وهله اول، تأمین مالی پروژه.
کاهش ریسکهای توسعه محصول
خطرات عمده را از همان ابتدا شناسایی کنید تا بتوانید تصمیم بگیرید آیا ریسک کلی توسعه محصول یا خدمت جدید ارزش پاداش بالقوه آن را دارد یا خیر. ضربه نهایی برای یک محصول جدید اغلب چیزی است که حتی به آن فکر هم نکردهاید.
تمام ریسکهای بازار را تحلیل کنید
برای مثال
- حجم احتمالی فروش و هزینههای بازاریابی و فروش برای دستیابی به هر فروش را تعیین کنید.
- آیا بازار هدف شما در حال رشد است یا کاهش؟ آیا تغییرات قابل پیشبینی در بازار وجود دارد که بتواند بر موفقیت راهاندازی محصول شما تأثیر بگذارد، مانند قوانین جدید ایمنی محصول؟
- آیا محصولات رقیبی در بازار وجود دارند که ممکن است مانع ورود شما شوند؟ نقاط قوت و ضعف محصول شما چیست؟ آیا میتوانید چیزی متفاوت و منحصر به فرد ارائه دهید؟
- به دنبال پیشرفتهای فناوری که بهطور نوآورانهای مشکلات مشتریان را حل میکنند، باشید. مثلاً، فروشگاههای اجارهی فیلم خانگی تا حد زیادی بهواسطهی سرویس اشتراک دیجیتالی نتفلیکس از کار افتادند.
ریسکهای فنی را تحلیل کنید
- مثلاً آیا برای تولید محصول جدید، نیاز به سرمایهگذاری در تجهیزات یا فناوری جدید دارید؟
داشتنش بسیار مفید است نمونه اولیهی کارآمد برای امتحان کردن
- مشتریان بالقوه، تامینکنندگان و اعضای تیم میتوانند پس از دیدن محصول و نحوه کارکرد آن، بازخوردهای ارزشمندی ارائه دهند. این کار لزوما هزینه زیادی در بر ندارد.
- برای دستگاههای مکانیکی، ممکن است به هر دو مدل «عملکردی» و «ظاهری» نیاز داشته باشید.
- اگر محصولی را بهبود میبخشید، شاید فقط نیاز به مدلسازی ویژگیهای جدید باشد.
- با یک نمونه اولیه ساده، مثلاً یک نقاشی، شروع کنید. بازخورد در این مرحله میتواند در وقت و هزینه صرفهجویی کند.
از پیشگامانی نباشید که مجبورند همه چیز را به سختی یاد بگیرند.
- به دستاوردهای پیشینیان خود نگاه کن.
- تغییرات اخیر محصولات مرتبط را بررسی کنید. برای پیشنمایش محصولات و روندهای آینده قبل از ورود به بازار، از نمایشگاههای تجاری بازدید کنید.
راهی برای کاهش هر خطر تا سطح قابل قبول پیدا کنید.
- مثلاً آیا طرح جدید شما قابل ثبت اختراع است یا … به نحوی دیگر محافظتشده ?
برنامهریزی برای توسعه محصول جدید
قبل از تبدیل ایدهتان به پروژه، باید از چیستی، زمان و میزان محصول جدیدتان آگاه باشید.
ابتدا مشخصات اولیه محصول را تعریف کنید.
- ویژگیها و الزامات مربوط به آنها را فهرست کنید.
حتما یک مزیت فروش منحصر به فرد داشته باشید.متن داخل پرانتز را وارد کنید تا ترجمه شود. مُشخصات فنی )
- این دلیلی برای مشتریان فراهم میکند تا به محصول شما روی آورند.
- از خودتان بپرسید چه چیزی باعث میشود مشتریان محصول شما را به جای محصول رقیب انتخاب کنند؟
طراحی محصول شما میتواند برای موفقیت آن بسیار مهم باشد.
- از طراحان داخلی یا خارجی برای برنامهریزی طراحی استفاده کنید.
- در صورت لزوم، از آنها بخواهید قراردادهای محرمانگی را امضا کنند.
تاریخ عرضه را مشخص کردن
- محصول چه زمانی آماده خواهد شد؟ در صورت تأخیر، چه تأثیری بر قیمت، حجم فروش و سودآوری خواهد داشت؟
- مگر اینکه شما و یک رقیب در حال رقابت برای عرضه محصولات مشابه باشید، رسیدن به یک موعد مقرر خاص برای عرضه، الزامی نیست.
- به یاد داشته باشید که اعلامیهی راهاندازی محصول جدید و سپس عقبنشینی از آن میتواند شرمآور باشد. هرگونه اعلامیهی مهم را تا زمانی که کاملا مطمئن هستید به تعویق بیندازید.
- برنامهریزی برای راهاندازی آزمایشی با تعداد محدودی از مشتریان منتخب، بهمنظور شناسایی و رفع مشکلات احتمالی پیش از راهاندازی اصلی. این کار همچنین به افزایش سفارشات قبل از راهاندازی کمک میکند.
- اگر به تاییدیه یا گواهی نیاز دارید، آزمونهای محصول را رزرو کنید. بپرسید که آیا نهاد تایید کننده میتواند نمونه اولیه شما را نیز آزمایش کند تا مشکلات احتمالی را از همان ابتدا شناسایی کند.
قیمت احتمالی فروش محصول را تعیین کنید.
- با توجه به این اطلاعات، حداکثر هزینه واحد تولید خود را محاسبه کنید.
- بسیاری از محصولات جدید بر اساس کاهش هزینه تولید میشوند. هدف، ارائه محصولی با همان کیفیت، اما با قیمت پایینتر و حاشیه سود بیشتر است.
- محصولات دیگر برای کسب سهم بازار به طراحی یا فناوری برتر متکی هستند و میتوانند با قیمت بالاتری به فروش برسند؛ اما باز هم باید هزینهی تولید را در نظر بگیرید تا محصولتان از بازار خارج نشود.
محاسبهگر قیمت رایگان
قیمتگذاری درست، بسیار مهم است. اگر قیمت خیلی بالا باشد، فروش سخت میشود و اگر خیلی پایین باشد، سود بالقوه را از دست میدهید.
با استفاده از ماشین حساب قیمتگذاری رایگان ما، مطمئن شوید که قیمت مناسبی را تعیین کردهاید. با پاسخ دادن به چند سوال ساده، میتوانید قیمت مناسب را محاسبه کنید.
ماشین حساب رایگان را دریافت کنید
برآورد حجم و تقاضای تحویل
- ماهانه چند عدد تولید و فروش خواهید داشت؟ اندازه سفارشهای معمول چقدر خواهد بود؟ مشتریان چه مدت زمانی برای تحویل نیاز دارند؟
- اگر قصد فروش انبوه محصول جدید را دارید، رسیدن به هزینه واحد تولیدی پایین اهمیت زیادی دارد. برای این کار، ممکن است مجبور شوید در مرحله توسعه، سرمایهگذاری زیادی انجام دهید.
تیم توسعه محصول شما
تیم خود را متناسب با پروژه توسعه، با دقت انتخاب کنید.
هر محصول جدیدی به یک پیشرو نیاز دارد تا تیم را رهبری کند.
- این فرد باید محصول را مال خود بداند. بدون چنین حامیای، پروژه از شور و انگیزهی لازم برای غلبه بر موانع اجتنابناپذیر بیبهره خواهد ماند.
- به سرپرست تیم اختیار اداره پروژه (در چارچوب بودجه و زمانبندی توافقشده) را بدهید، بدون دخالت مداوم.
تیمی تشکیل دهید که همه مهارتهای لازم برای موفقیت پروژه را داشته باشد.
- درگیر کردن کل تیم از همان ابتدا، امکان انجام کارها بهطور موازی را فراهم میکند و در نتیجه زمان کلی توسعه را کاهش میدهد. بدون این رویکرد، مشکلات ممکن است تا مراحل پایانی پنهان بمانند.
- در صورت لزوم، مشتریان کلیدی را مشارکت دهید.
- تمام تامینکنندگانی را که قطعات اصلی محصول را فراهم میکنند، درگیر کنید.
مطمئن شوید که همه اعضای تیم در مورد اهداف اصلی توافق دارند.
- شرایط بر اساس مشخصات اولیه است.
برای مواجهه با منفیگرایی آماده باشید و انگیزه تیم را حفظ کنید.
- اگر کسی همکاری نکند، روی بقیهی تیم تاثیر منفی میگذارد. از همان ابتدا از ورود چنین فردی جلوگیری کنید.
- بیشتر پروژهها دورهای از شور و شوق اولیه را میگذرانند، یعنی زمانی که در حال تولید ایدهها هستید. اما عملی کردن این ایدهها میتواند فرایندی طولانی و خستهکننده باشد.
- روشن کنید که در این مسیر شکستهایی وجود خواهد داشت، بنابراین افراد نه از اشتباه کردن میترسند و نه از موانع ناامید میشوند. اگر ساخت محصول جدید آسان بود، تا حالا کسی آن را ساخته بود.
مدیریت پروژههای توسعه محصول
پس از تشکیل تیم پروژه و ارزیابی امکانپذیری فنی و تجاری محصول جدید، باید جزئیات را بهدرستی مشخص کنید.
سرپرست تیم باید پارامترهای کلیدی مشخصات محصول را تعیین کند.
- در صورت لزوم، جزئیات بیشتر را در چارچوب توافقات انجام شده، به هر فرد واگذار کنید.
- با واگذاری مسئولیت شخصی هر بخش از پروژه به افراد، تیمی بسیار باانگیزه خواهید داشت.
- برای کنترل پیشرفت، از مجموعهای از اهداف هوشمند (مشخص، قابل اندازهگیری، توافقشده، واقعبینانه، و محدود به زمان) استفاده کنید. این کار به شناسایی نقاط مشکلساز کمک میکند تا بتوانید روی آنها تمرکز کنید.
مسیر بحرانی را ترسیم کنید و ترتیب انجام کارها را نشان دهید.
- با پذیرفتن برخی فرضیات کاری، گروه شما میتواند کار روی بخشهای مختلف پازل را آغاز کند.
- برای پروژههای بزرگتر با چندین نفر، از یک بسته مدیریت پروژه این به شما امکان میدهد عوامل دیگری مانند تعهدات افراد را در برنامه خود لحاظ کنید. سپس میتوانید تأخیرها و گلوگاههای احتمالی را شناسایی کنید.
با پیشرفت پروژه، معمولا باید در مشخصات و فرضیات برنامهریزی تجدیدنظر کنید.
- وقتی نمونه اولیه را به مشتریان نشان میدهید، ممکن است مجبور شوید کل محصول را با توجه به بازخورد دریافتی، از نو طراحی کنید.
- همیشه از خودتان بپرسید که آیا این پروژه به اهداف تجاری خود خواهد رسید؟
تولید کارآمد محصولات جدید
طرحهای پیشنهادی را آزمایش کنید تا ببینید آیا میتوان آنها را با صرفهجویی در هزینه تولید کرد یا خیر.
- همزمان با طراحی محصول جدید، برنامههای تولید را نیز توسعه دهید.
محصولات جدید را طوری طراحی کنید که تعداد قطعات آنها به حداقل برسد.
- سعی کنید پیچیدگی اسمبلی را کاهش دهید.
از قطعات استاندارد موجود در بازار استفاده کنید تا هم ارزان باشند و هم بهراحتی قابل تهیه.
- استانداردسازی بهویژه اگر حجم تولید کم باشد، اهمیت زیادی دارد.
- از قطعاتی که در محصولات فعلی خود استفاده میکنید، بهره ببرید.
از نو اختراع نکن
- در صورت امکان، قطعات را از منابعی با قیمتهای رقابتی تهیه کنید. این کار میتواند هزینهها و زمان توسعه را به شدت کاهش دهد.
کنترل هزینههای توسعه محصول
بدون برنامهریزی و نظارت دقیق، هزینههای توسعه محصول میتواند بهطور نامحدود افزایش یابد.
اگر پیش از این پروژه مشابهی انجام دادهاید، از روش برآورد هزینه از بالا به پایین استفاده کنید.
- با استفاده از پروژه قبلی بهعنوان معیار، میتوانید هزینه را دو برابر کنید (اگر پروژه جدید با تعداد افراد یکسان، دو برابر زمان ببرد) و سپس ضریب تورم را نیز اضافه کنید.
اگر پروژه مشابهی وجود ندارد، از روش برآورد هزینه از پایین به بالا استفاده کنید.
- هر عضو تیم هزینه سهم خود در پروژه را محاسبه میکند و این هزینهها با سرپرست تیم هماهنگ میشود.
- هزینهها را جمع بزنید و یک ضریب احتمالی هم به آن اضافه کنید تا هزینه کل را تخمین بزنید. این بودجه پروژه است.
- برآوردهای از پایین به بالا اغلب هزینهها را به شدت دست کم میگیرند، زیرا انجام کارها بیشتر از انتظار افراد زمان میبرد.
برنامهریزی بلندمدت توسعه محصول
برای پیشی گرفتن از رقبا، باید مدام خود را با شرایط وفق دهید و نوآوری کنید.
برنامهریزی برای توسعه محصول جدید بهصورت زمانبندی شده
- با بستهبندی مجدد، افزودن ویژگیهای جدید و یافتن کاربردهای تازه برای محصول، چرخه عمر آن را افزایش دهید.
- منتظر نباشید تا رقبایتان جدیدترین محصول «نسل بعدی» خود را روانه بازار کنند، بعد شما شروع به کار کنید.
بودجه توسعه محصول جدید
- برای پیشرفتها و محصولات کاملا جدید، پولی کنار بگذارید.
- هر سال، برای تعداد بهبودها یا محصولات جدیدی که قصد تکمیل آنها را دارید، هدفگذاری کنید.