پایگاههای داده، مدیریت اطلاعات مشتری را آسان کرده و به بهبود خدمات و تقویت روابط کمک میکنند.
یک پایگاه دادهی بازاریابی خوب طراحیشده، یافتن، تحلیل و استفاده از اطلاعات را بسیار سادهتر میکند. ارسال نامههای تبلیغاتی، ایمیلها، بازاریابی تلفنی و فعالیتهای خدمات مشتری، زمانی که دسترسی فوری به اطلاعات تماس مشتریان دارید، بسیار آسانتر خواهد بود.
استفاده از پایگاه داده به عنوان ابزار اصلی بازاریابی
اهداف بازاریابی شما
انتخاب نرمافزار پایگاه داده
طراحی پایگاه داده بازاریابی
دستهبندیها و شناسههای دادههای شما
تحلیل دادههای مفید بازاریابی
پایگاه داده بازاریابی خود را پاکیزه نگه دارید.
امنیت و حریم خصوصی دادهها
طراحی سایت وردپرس میتواند به شما کمک کند تا دادههای مشتریان و مخاطبان خود را بهصورت منظم و ساختاریافته ذخیره کنید. با ایجاد فرمهای ثبتنام و صفحات مخصوص عضویت در سایت، میتوانید پایگاه دادهای از اطلاعات مشتریان جمعآوری کنید و از آن برای ایجاد استراتژیهای بازاریابی هدفمند استفاده کنید. این اطلاعات به شما کمک میکند تا ارتباطات موثری با مشتریان برقرار کنید و پیشنهادات ویژه و محتواهای شخصیسازیشده ارائه دهید.
استفاده از پایگاه داده بهعنوان ابزار اصلی بازاریابی
یک پایگاه داده میتواند تمام اطلاعات بازاریابی یک کسبوکار را گردآوری کند.
- منابع ممکن است شامل پرسوجوها، توصیههای مشتریان، سوابق فروش، خدمات و ضمانت شما، فهرستهای پستی خریداریشده و نتایج نظرسنجیهای مشتریان باشد.
پایگاه داده به شما کمک میکند تمرکزتان را بهبود ببخشید.
- میتوانید سودآورترین بخشهای بازار خود را شناسایی کنید.
- میتوانید منابع خود را روی سودآورترین مشتریان و مشتریان بالقوهای که مشخصات مشابهی با آنها دارند، متمرکز کنید.
- میتوانید فعالیتهایی را برای برقراری ارتباط منظم و در زمان مناسب با مشتریان برنامهریزی کنید.
پایگاه داده از فعالیتهای خدمات مشتری، فروش و بازاریابی مستقیم پشتیبانی میکند.
- به عنوان مثال، بازاریابی ایمیلی، ارسال نامههای تبلیغاتی و بازاریابی تلفنی.
- میتواند ارائه دهد تحلیل مفید نتایج کارتان را طوری بررسی کنید که متوجه شوید چه چیزی جواب میدهد.
اهداف بازاریابی شما
قبل از راهاندازی پایگاه داده، باید اهداف بازاریابی خود و چگونگی دستیابی به آنها را بهوضوح مشخص کنید.
مشتریان بالقوه اصلی
- مشتریان مورد نظرتان را با انتخاب بخشهای امیدوارکنندهتر بازار بیابید.
- مشخص کنید چه چیزی میخواهید. ویژگیهای مشترک مشتریان و مشتریان بالقوه در این بخش را مشخص کنید.
- سپس میتوانید نیازهای مشتریان را شناسایی کرده و پیشنهاداتی متناسب با آنها ارائه دهید.
در زمان مناسب ارتباط برقرار کنید.
- برنامهریزی و پیگیری فعالیتها برای اطمینان از نوع و فراوانی مناسب تماس با هر گروه از مشتریان و مشتریان بالقوه.
پیشرفت را رصد کن
- گزارشهایی تولید کنید که نرخ تبدیل را بر اساس بخش بازار و فعالیت نشان دهد.
- با مقایسهی یک گروه با گروه دیگر، فرصتهای ناشناخته را شناسایی کنید.
انتخاب نرمافزار پایگاه داده
یک سیستم ساده مدیریت ارتباط با مشتریان برای بسیاری از شرکتهای کوچک کافی است. قبل از خرید سیستمهای گرانقیمت پایگاه داده بازاریابی، بهطور کامل تحقیق کنید.
خدمات سئو وردپرس میتوانند به شما در بازاریابی با پایگاه داده کمک کنند تا دادههای جمعآوریشده از طریق سایت را بهطور بهینه در موتورهای جستجو به نمایش بگذارید. با استفاده از استراتژیهای سئو، میتوانید اطلاعات مربوط به مشتریان و مخاطبان خود را برای جلب توجه بیشتر به سایت و محصولات برندتان بهینهسازی کنید. این روند باعث جذب ترافیک هدفمند و بهبود تعاملات با مشتریان خواهد شد.
سیستمهای مدیریت ارتباط با مشتری کمهزینه و حتی رایگان در دسترس هستند.
- جدیدترین ابزارهای مدیریت ارتباط با مشتری و پایگاه داده ایمیل، بهطور خاص برای پاسخگویی به بیشتر نیازهای بازاریابی شما طراحی شدهاند.
- میتوانید نرمافزار ابری یا نرمافزاری که روی شبکه داخلی خودتان نصب میشود را انتخاب کنید.
آسانی استفاده، عامل اصلی است.
- پایگاه دادهای که استفاده از آن دشوار باشد، به طور کامل مورد استفاده قرار نمیگیرد و ممکن است مستعد خطا و نقص باشد. وارد کردن دادههای جدید و بهروزرسانی سوابق موجود باید سریع و آسان باشد.
- اگر اعضای تیم شما دورکاری میکنند یا در مکانهای مختلفی کار میکنند، دسترسی از راه دور به اطلاعات حیاتی خواهد بود. در این صورت، استفاده از سیستمهای ابری را در نظر بگیرید.
- یک پایگاه دادهی انعطافپذیر انتخاب کنید که از ارسال نامه (از جمله ایمیل) پشتیبانی کند، گزارش تولید کند، امکان ویرایش گزینههای انتخابی از یک فهرست را بدهد و به نرمافزار پردازش کلمات شما متصل شود.
- پایگاه داده شما بهعنوان ابزاری تحلیلی باید امکان انتخاب، مشاهده و اشتراکگذاری اطلاعات را به شیوههای مختلف فراهم کند.
چگونگی استفاده شما از پایگاه داده به مشخصات سیستم شما بستگی دارد.
- قبل از خرید، تصمیم بگیرید که آیا نیاز دارید دادهها را به برنامههایی مانند وبسایت، پردازش سفارش یا سیستم خودکار پرداخت با کارت اعتباری وارد یا از آنها خارج کنید.
- از دیگر مسائل میتوان به حجم کل پایگاه داده، مقیاس و فراوانی بهروزرسانیها، تعداد احتمالی کاربران و هرگونه نیازمندی خاص اشاره کرد.
به فرایندهای احتمالی ورود و استخراج دادهها توجه کنید.
- وارد کردن اطلاعات بهصورت دستی برای حجم کم کار سادهای است، اما اگر هزاران سرنخ وجود داشته باشد، دشوار میشود.
- شاید بهترین راه برای وارد کردن حجم زیادی از دادههای جدید، گرفتن کمک از بیرون باشد.
- ممکن است بتوان دادههای چاپی را اسکن کرد.
- پردازش دستهای دادههای ورودی در فرمتهای الکترونیکی، بخش مهمی از پایگاه دادههای بازاریابی است. دادههای واردشده بهصورت دستهای، بهطور خودکار به فیلدهای صحیح اختصاص داده میشوند.
- فرمهای وبسایت شما میتوانند برای جمعآوری آدرسها، از جمله آدرسهای ایمیل، استفاده شوند. حتما امکان حذف نام افراد از پایگاه داده و لغو اشتراک ایمیلها را نیز فراهم کنید.
هزینه احتمالا عامل اصلی انتخاب پایگاه داده شما نخواهد بود.
- هزینههای اولیه نرمافزار در مقایسه با هزینههای جاری ورود داده، بهروزرسانی و نگهداری، ناچیز خواهد بود.
طراحی پایگاه داده بازاریابی
نیازهای خود را از پایگاه داده مشخص کنید. پس از دانستن هدف خود از پایگاه داده، از متخصصان پایگاه داده دعوت کنید تا در انتخاب بهترین گزینهها برای رسیدن به اهدافتان مشاوره دهند.
دقت به طور طبیعی حاصل میشود اگر سیستم به کاربر کمک کند.
- برای دسترسی سریعتر کاربران به پرکاربردترین توابع، میانبرهایی ایجاد کنید تا مجبور نباشند هر بار کل عبارت را بنویسند.
- اضافه کردن اطلاعات جدید را آسان کنید، اما مطمئن شوید که حذف سوابق، بهویژه بهصورت دستهجمعی، بدون تأیید نهایی امکانپذیر نباشد.
- در پایگاه داده خود، فیلدهایی را برای یادداشتها در نظر بگیرید. در غیر این صورت، کاربران ممکن است یادداشتهای خود را در سایر فیلدهای خالی بنویسند که میتواند مشکلاتی ایجاد کند.
- در بیشتر سیستمهای مدیریت مخاطبین رایانهای یا آنلاین، این کار بهطور خودکار انجام میشود.
پایگاه داده را تا حد امکان انعطافپذیر کنید.
- باید بتوانید فهرستی از دادهها ایجاد کنید و گروه هدفمندِ رکوردها را برای تهیه لیست دقیق مورد نظرتان جهت ایمیل گروهی یا گزارش، گردآوری کنید.
- باید بتوانید عملیات ادغام پستی را انجام دهید و پایگاه داده را با نرمافزار پردازشگر متن یا ایمیل ترکیب کنید تا نامه یا ایمیل برای فهرست افراد ارسال شود.
- باید بتوانید از یک برچسب برای یک پاکت، یا ۲۰۰۰ برچسب برای یک ارسال انبوه پست، بدون هیچ مشکلی استفاده کنید.
تاریخچه تماس هر مشتری باید به راحتی قابل دسترسی باشد.
- این از ارسال دوبارهی یک پیام جلوگیری میکند.
از دستهها، کدها و فیلدهای کلیدی داده برای سازماندهی کل دادهها استفاده کنید.
- دستهبندیها و شناسهها به شما امکان میدهد رکوردهای مورد نیاز برای تحلیل یا هدفگیری یک کمپین بازاریابی را فیلتر کنید و یا از فیلتر خارج کنید.
- از فیلدهای معتبر استفاده کنید، بهطوریکه فقط یکی از کدهای مجاز قابل وارد کردن باشد.
از توصیفهای بدون ابهام برای دادهها استفاده کنید.
- مطمئن شوید که معنای علامت یا تیک در هر فیلد به وضوح تعریف شده است. برای مثال، باید بدانید که آیا علامت “مشتری” شامل مشتریان غیرفعال هم میشود یا نه.
از تاریخها برای تولید دادههای وابسته به زمان استفاده کنید.
- مثلاً سن یک نفر.
مطمئن شوید که طراحی به اهداف شما میرسد.
- در هر مرحله از فرآیند طراحی، بررسی کنید که خروجی مطابق با مشخصات و نیازهای توافق شده شما باشد.
- یک پایگاه داده خوب، شما را ملزم میکند تا برای رسیدن به اهداف خود، کمترین میزان داده ممکن را ذخیره کنید و مطمئن شوید که با الزامات حفاظت از دادهها نیز مطابقت دارید.
دادههای مورد نیاز شما
لازم نیست همه چیز را درباره مشتریان و مشتریان بالقوه بدانید.
- قبل از راهاندازی پایگاه داده، مشخص کنید چه اطلاعاتی برای شما لازم است. قوانین حفاظت از دادهها ایجاب میکنند که اطمینان حاصل کنید اطلاعات جمعآوریشده، کافی، مرتبط و محدود به موارد ضروری باشد. اطلاعاتی را جمعآوری نکنید که از آن استفاده نخواهید کرد.
- بازاریابی برای مصرفکنندگان معمولا به معنای صحبت با تعداد زیادی مشتری بالقوه با فرصت اندک برای شناخت آنهاست. هدفگذاری حول شناسایی مشتریان بالقوهای میچرخد که شبیه مشتریان فعلی شما هستند.
مشتریان تجاری
شاید به فیلدهایی برای:
- نام شرکت، آدرس و کد پستی
- نوع صنعت (کد SIC)
- تعداد کارمندان این محل
- نام، عنوان و وظیفه
- تنظیمات دلخواه دریافت ایمیل، پیامک یا نامههای تبلیغاتی
- تأثیرگذار، مشخصکننده یا خریدار
- شماره تلفن، تلفن همراه و ایمیل
- قبلا پاسخی داده یا خریدی کرده بودید؟
- تاریخچه خرید – چه چیزی، چه زمانی، کجا، چرا
- اندازه و تاریخ آخرین خرید
- سابقه اعتباری
- منبع داده
- مدیر حساب شما/ کانال فروش شما
مصرفکنندگان
میتوانستید جمعآوری کنید:
- نام و نام خانوادگی (مخفف)
- آدرس (با کد پستی)، تلفن و ایمیل
- جنسیت
- تاریخ تولد
- نوع مخاطب (مثلاً خریدار، پاسخدهنده یا شرکتکننده در مسابقه)
- قیمت پرداختی و روش پرداخت
- تنظیمات اختیاری
- منشاء نام (یک معرف میتواند کلید بازاریابی بهتر باشد).
دستهبندیها و شناسههای دادههای شما
با کدگذاری اطلاعات، میتوانید دادههای هر گروه انتخابشده از مخاطبان را بازیابی کنید.
دادهها را به دستهبندیها و زیر دستهبندیها تقسیم کنید و به هر کدام یک کد اختصاص دهید.
- سطح اول دستهبندی ممکن است مخاطبان شما را به مشتریان، مشتریان بالقوه، افراد اثرگذار و سایرین تقسیم کند.
- سپس ممکن است مشتریان بر اساس حجم و تعداد سفارشاتشان دستهبندی شوند.
- شاید چشماندازها را بتوان به صورت ذهنیتر به دستههای داغ، ولرم و سرد، یا دارای پتانسیل زیاد، متوسط یا کم، تقسیمبندی کرد.
از کدهای شناسایی برای مشخص کردن حقایق خاصی که در بازاریابی به شما کمک میکنند، استفاده کنید.
- اینها میتوانند مختص شما باشند و دقیقا اطلاعات مهم برای کسبوکارتان را در خود داشته باشند.
- فرهنگ لغت دادهای بسازید که دقیقاً معنای هر کد را ثبت کند.
تجزیه و تحلیل دادههای مفید بازاریابی
ارتباطات ارسالی خود را پیگیری کنید و روشهای مؤثر را شناسایی کنید.
بازارهای پرسود را شناسایی کنید
- گزارشها را بر اساس منطقه، کد پستی، کانال فروش و رسانه تبلیغاتی تهیه کنید. الگوهای مرتبط با موفقیتهای فروش خود را بیابید.
مشخصات بهترین مشتریان خود را تحلیل کنید و ببینید چه چیز مشترکی دارند.
- وقتی این را بدانید، میتوانید مشتریان بالقوه با ویژگیهای مشابه را هدف قرار دهید.
- میتوانید مخاطبان تجاری خود را بر اساس شرح شغل و اینکه آیا تصمیمگیرنده، تأثیرگذار یا کاربر نهایی هستند، دستهبندی کنید.
نظارت بر عملکرد کمپینها با ردیابی منشاء مشتریان بالقوه و فروش
- سرنخها ممکن است به طور غیرمستقیم، از طریق افراد تاثیرگذار کلیدی که توصیه میکنند اما خرید نمیکنند، حاصل شوند.
- برای این افراد تاثیرگذار، در پایگاه داده به فضایی برای جزئیات علایق آنها و تاریخ آخرین تشکر نیاز دارید.
اگر از پایگاه داده خود به عنوان سوابق فروش استفاده میکنید، تلاشهای هر فروشنده را پیگیری کنید.
- بررسی کنید کدام یک مشتریان جدید جذب میکنند و یا کدام یک مشتریان خود را از دست میدهند.
از پایگاه داده برای جمعآوری نتایج تحقیقات مشتریان استفاده کنید.
پایگاه داده بازاریابی خود را تمیز و مرتب نگه دارید.
سرمایه گذاری برای بهبود کیفیت دادههایتان، برای اثربخشی کمپینهای بازاریابی و تحلیلهایتان ضروری است.
حذف موارد تکراری بسیار مهم است، چه به صورت خودکار و چه با بررسی دستی.
- مشتریان از ایمیلهای تکراری کلافه میشوند و شما هم پولتان را هدر میدهید.
- تماسهایی که ایمیل آنها برگشت میخورد باید از پایگاه داده حذف شوند.
اطلاعات خود را مرتباً بهروزرسانی کنید
- فهرستی که بهروزرسانی نمیشود، معمولاً بعد از دو سال از تاریخ میافتد.
- قوانین روشنی درباره زمان و نحوه بهروزرسانی اطلاعات و اینکه چه کسی این کار را انجام میدهد، تعیین کنید.
- یک فیلد «آخرین بهروزرسانی» برای نظارت بر قدمت دادهها داشته باشید.
- بازخورد بگیرید و تصحیح اطلاعات نام و آدرس یا انصراف از تماسهای بعدی را برای گیرندگان آسان کنید.
سیستمهایی برای بررسی خطاهای داده طراحی کنید.
- بازرسی چشمی موردی میتواند موثر باشد.
- از نرمافزاری استفاده کنید که بهطور خودکار از کد پستی آدرس تولید میکند و املا را با فایلهای اداره پست سلطنتی (رویال میل) تطبیق میدهد.
- به هر مشتری یک شماره مرجع منحصر به فرد اختصاص دهید که روی نامه و پاکت نوشته شود. این کار اطمینان حاصل میکند که هر بهروزرسانی با سوابق صحیح مطابقت داده میشود.
- هر پایگاه دادهای میتواند از شناسههای منبع یکتا (URN) استفاده کند. با مرتبسازی بر اساس URNها به جای نامها، از عدم وجود دادههای تکراری اطمینان حاصل میکنید.
کارمندان را نسبت به دادههای واردشدهشان پاسخگو کنید.
- اطلاعات مربوط به برچسبگذاری را در نظر بگیرید تا ببینید چه کسی کدام رکوردها را وارد یا بهروز کرده است و به کسانی که برای بهروز نگه داشتن جزئیات تلاش میکنند، پاداش دهید.
- اگر کارمندی مرتباً در پایگاه داده خطا ایجاد میکند، به آموزش مجدد یا تغییر شغل او فکر کنید.
امنیت دادهها و حریم خصوصی
برای حفظ امنیت اطلاعاتتان، به پشتیبانگیری منظم دادهها نیاز دارید.
- همیشه حداقل یک نسخهٔ بهروز از پایگاه داده خود را خارج از سایت اصلی نگهداری کنید و هر روز از آن نسخه پشتیبان تهیه کنید.
به مقررات حفاظت از دادهها توجه کنید.
- شما باید قوانین حفاظت از دادهها را رعایت کنید و در صورتی که اطلاعات شخصی مشتریان یا مشتریان بالقوه را در اختیار دارید، ممکن است نیاز به ثبت نام در دفتر کمیسر اطلاعات داشته باشید.
حتماً از رضایت مخاطب برای ارسال اطلاعات تبلیغاتی اطمینان حاصل کنید.
- قبل از استفاده از اطلاعات تماس مخاطب خود برای مقاصد بازاریابی، باید رضایت قبلی او را جلب کنید.
- همیشه امکان انصراف وجود داشته باشد.