بازاریابی هر محصول یا خدماتی برای موفقیت آن حیاتی است و مزایای محصول یا خدمت شما را برای مشتریان فعلی و بالقوه برجسته میکند.
اگر محصول یا خدماتی جدید و متفاوت ارائه میدهید، باید درک دقیقی از جایگاه نوآوری خود در بازار داشته باشید. این امر، مبنای برنامه بازاریابی برای راهاندازی و پس از آن را فراهم میکند.
بازار خود را بشناسید
تحقیقات بازار انجام دهید
با مشتریان بالقوه صحبت کنید
ارائه بازار را توسعه دهید
طرح بازاریابی تهیه کنید
محصول خود را عرضه کنید
موفقیت بازاریابی خود را اندازهگیری کنید
طراحی سایت وردپرس میتواند نقش مهمی در بازاریابی محصولات نوآورانه ایفا کند. با استفاده از طراحی مدرن و کاربرپسند، میتوانید ویژگیهای منحصر به فرد و نوآورانه محصولات خود را بهطور مؤثر معرفی کنید. از طریق محتوای جذاب و استفاده از رسانههای بصری مانند ویدئوها و تصاویر، میتوانید مشتریان را نسبت به ارزشهای نوآورانه محصول ترغیب کنید و از طریق سایت، ارتباط نزدیکی با مخاطبان برقرار نمایید.
بازار خود را بشناسید
برنامهریزی برای انجام تحقیقات بازار
- اطلاعات موجود میتواند مفید باشد. تحقیقات بازار انجام دهید اما ممکن است به آن هم نیاز داشته باشید. با مشتریان بالقوه صحبت کنید یا تحقیقات بازار اولیه دیگری انجام دهند.
- پژوهش کمی اطلاعات و ارقام دقیقی درباره تعداد افراد یا کسبوکارهایی که میتوانید هدف قرار دهید و نحوهی خرج کردن پول آنها ارائه میدهد.
- پژوهش کیفی بر روی نحوه تفکر و رفتار مشتریان بالقوه شما تمرکز میکند.
بازار را ارزیابی کنید
- باید بدانید که محصول یا خدمت نوآورانه شما چه تعداد نفر را سودمند خواهد بود، چه رقبایی وجود دارد و مقرون به صرفهترین روش برای رسیدن به بازار با پیشنهادتان چیست.
- اگر کسبوکار خود را به کسبوکار دیگر میفروشید، میتوانید با تقسیمبندی بازار بر اساس اندازه کسبوکار، میزان تولید، مکان و نوع، بخشهای مختلف بازار را بررسی کنید.
- برای فروش کالا و خدمات به مصرفکننده، میتوانید بازار را بر اساس گروه اجتماعی-اقتصادی، سن، جنسیت، وضعیت تاهل، سبک زندگی یا شغل تقسیمبندی کنید.
روی تقاضای احتمالی برای محصول جدیدتان تمرکز کنید
باید بفهمید:
- چه کسی احتمالاً کالای شما را میخرد؟
- چه چیزهایی و به چه مقدار خواهند خرید؟
- جایی که ترجیح میدهند خرید کنند
- چه زمانی میخرند؟
- چرا محصول یا خدمات شما را میخرند؟
- وای، چقدر خرید میکنند و چقدر زیاد!
محصول یا خدمت خود را با محصولات و خدمات رقبا مقایسه کنید.
- مقایسهی پیشنهاد شما با پیشنهاد رقبا، ایدههایی برای پیشرفتهایتان به شما میدهد.
- آسانترین راه برای شناخت رقبا، امتحان کردن محصولات یا خدمات آنهاست. تحلیل دقیق نقاط قوت و ضعف رقیبان، به شما کمک میکند تا جایگاه خود را در بازار پیدا کنید یا از سهم بازار آنها بکاهید.
- به بخشهای دیگر نگاه کنید تا ببینید چگونه نوآوری میکنند. شاید بتوانید محصول یا خدمت خود را برای طیف وسیعتری از بازارها جذابتر کنید و شانس موفقیت خود را افزایش دهید.
از جنبههای قانونی و مقرراتی مربوطه آگاه باشید.
- مثلاً، استانداردهای محصولی که باید رعایت کنید.
تحقیقات بازار انجام دهید
از منابع اطلاعاتی رایگان استفاده کنید
- هیچ متنی داخل پرانتز وجود ندارد. تشکلهای صنفی اغلب از اعضای خود داده جمعآوری میکنند که بینش خوبی از صنعت شما به شما میدهد.
- کتابخانهها و دانشگاههای بزرگ دارای آمارهای مرتبط هستند. دانشکدهها یا متخصصان رشتهی شما احتمالا دادههایی دارند که میتوانند بهطور رایگان یا با هزینهای کم در اختیار شما قرار دهند.
- پایگاههای داده دولتی منبع مفیدی از آمار هستند. دولت اداره آمار ملی میتواند در مورد موضوعات مختلف، اطلاعات مفیدی ارائه دهد.
- میتوانید اطلاعات را به صورت آنلاین جستجو کنید، اما مطمئن شوید که اطلاعات بهروز و از منبع معتبر باشد.
- بسیاری از نشریات تخصصی تجاری، اشتراک رایگان یا دسترسی نامحدود به وبسایتهای خود را ارائه میدهند.
- از تحقیق فقط برای تایید دیدگاه خودتان استفاده نکنید و در تحلیل اطلاعات، ذهن باز داشته باشید.
خرید تحقیقات موجود را در نظر بگیرید
- میتوانید گزارشها و تحقیقات بازار مربوط به صنعت خود یا مشتریان بالقوه را از شرکتهای تحقیقاتی متخصص خریداری کنید. مثلاً، دادههای جهانی (و، یا) واحد اطلاعات اقتصاددان هیچ چیزی درون پرانتز وجود ندارد. یورومانیتر یا مینتل .
با مشتریان بالقوه صحبت کنید
با صحبت مستقیم با مشتریان، نیازهای آنها را درک کنید.
- برای درک نیازهای مشتریان بالقوه، باید با آنها صحبت کنید، نه اینکه فقط سعی کنید پیشبینی کنید چه میخواهند.
به بازخوردها گوش کنید
- با مشتریان بالقوه در ارتباط باشید توسعه محصول یا خدمت شما به جای اینکه صرفاً امیدوار باشند نیازهایشان برآورده شود
- مشتریان به دلیل استفادهی روزانه از محصولات یا فروش آنها به افرادی که در صورت نقص کیفیت، شکایت میکنند، اغلب مشکلات یا پیشرفتهای آتی را قبل از تولیدکنندگان تشخیص میدهند.
فاصلهات را حفظ کن
- پژوهش خود را بر پایه نظر دوستان و خانواده بنا نکنید. خطر آن وجود دارد که به جای نظرات صادقانه، آنچه را دوست دارید بشنوید.
- اگر ممکن است، تحلیل را به کسی که در پروژه دخیل نیست بسپارید.
کامنتهای منفی را به خودتان نگیرید.
- اغلب میتوان از انتقادها چیزهای بیشتری آموخت و به واسطهی آنها کسبوکار خود را بهبود بخشید.
به یاد داشته باشید که هرگونه شکایت مشتری را ثبت و تحلیل کنید.
- بازخورد مشتریان یک فرایند مستمر است؛ از نظرسنجیهای رضایت، جلسات حضوری، بازخورد آنلاین و تماسهای تلفنی منظم استفاده کنید. همیشه شکایات و پرسشها را ثبت کنید.
مشتریان بالقوه را برای آزمایش محصول یا خدمت خود ترغیب کنید
- نمونهای از بازار هدف خود را بیابید، محصول یا خدمت خود را به آنها ارائه دهید و نظر آنها را جویا شوید.
- مشتریان بالقوه را به یک نمایش دعوت کنید یا پیشنهاد بازدید از آنها را بدهید.
- با مشتریان بالقوه در مورد آزمایش بازاریابی محصول خود صحبت کنید. آنها ممکن است با استفاده یا فروش نمونه اولیه موافقت کنند.
خدمات سئو وردپرس میتوانند در معرفی و بازاریابی خدمات نوآورانه به شما کمک کنند. با بهینهسازی سایت برای جستجوهای مرتبط با خدمات نوآورانه، میتوانید برند خود را در جستجوهای آنلاین بیشتر نمایان کنید. سئو به شما این امکان را میدهد که محتوا و خدمات خود را با کلمات کلیدی هدفمند تطبیق دهید و مخاطبان جدیدی را جذب کنید که بهدنبال خدمات نوآورانه مشابه هستند.
از یک متخصص برای انجام نظرسنجی، گروههای کانونی یا آزمایش کاربری کمک بگیرید.
- متخصص شرکتهای تحقیقات بازار یا مشاوران تخصص لازم را دارند.
- گاهی اوقات مشتریان ابراز شکایت از تامینکننده یا تولیدکننده را دشوار میدانند. همچنین ممکن است نگران باشند که شما قصد فروش چیزی به آنها را دارید.
مرتب تحقیق کنید
- ادامه تحقیقات شما، به شما امکان میدهد از نیازهای در حال تغییر مشتریان خود آگاه باشید و از رقبا پیشی بگیرید.
- همواره به دنبال زمینههای جدید رشد باشید، چه بهبود محصولتان باشد چه بازارهای بالقوهی جدید.
ارائه بازار را تدوین کنید
مزایای کلیدی محصول یا خدمت نوآورانه خود را برای مشتریان مشخص کنید.
- شما باید بتوانید اینها را برای مشتریان بالقوه توضیح دهید؛ اگر آنها آنچه را میفروشید نخرند، موفق نخواهید شد.
- شناسایی مزایا محصول یا خدمت جدید شما را در بازار مناسب و برای مشتریان هدفمند جای میدهد.
- از نتایج تحقیقات اولیه خود برای تغییر و بهبود ارائه خود استفاده کنید.
- روی چگونگی حل مشکل مشتریان توسط نوآوری خود تأکید کنید. ممکن است برای متقاعد کردن مشتریان از صحت ادعاهایتان، نیاز به ارائه شواهد داشته باشید.
- مشتریان همیشه خواهان محصولات و خدمات جدید نیستند، اما مزایای افزودهشدهای که نوآوری ارائه میدهد میتواند به آنها در تصمیمگیری برای خرید کمک کند.
مطمئن شوید که مزایا پایدار باشند.
- محصولات و خدمات به راحتی قابل کپیبرداری هستند؛ نکته کلیدی، سرعت عرضه محصول جدید به بازار است.
- هر چیزی را محافظت کن مالکیت فکری شما رشد میکنید. بسته به مدل کسبوکار، میتوانید حق امتیاز مالکیت معنوی خود را نیز واگذار کنید.
مزایا را بهگونهای قابل عرضه به بازار کنید.
- تصویر برند قوی، شناسایی محصولات، خدمات و مزایای مرتبط شما را برای مشتریان آسان میکند.
- مزایا باید برای مشتریان مهم و منحصر به فرد باشند. اگر محصول یا خدمتی مشابه مزایای شما ارائه دهد، مشتریان نمیتوانند دلیل انتخاب محصول شما را درک و قدردانی کنند.
برنامه بازاریابی تهیه کنید
اهداف بازاریابی خود را تعیین کنید
- از تمام یافتههای تحقیقات بازارتان برای شناسایی مشتریان هدف و بازارهای کلیدی استفاده کنید.
- هدف خودتان را از بازاریابی مشخص کنید. اگر استارتآپ تازه تاسیس با مشتری صفر هستید، باید مزایای محصول یا خدمت خود را برای ایجاد تقاضا در بین مشتریان جدید به نمایش بگذارید.
- پس از جذب مشتریان، باید به حفظ آنها و تشویقشان به… بیشتر با تو وقت بگذرانم یا با خرید حجم بیشتر، یا تعهد به خرید طیف وسیعتری از محصولات، یا خرید اقلام گرانتر.
برنامه بازاریابی را تدوین کنید
- مشخص کنید چه ویژگیهایی منافع مورد نظر مشتریان را ارائه میدهند.
- روی پیشنهاد فروش منحصر به فرد تمرکز کنید.
مشتریان خود را بشناسید
- مشتری نهایی شما لزوماً مشتری شما نیست. ممکن است نیاز باشد که محصول خود را به واسطهای بفروشید و بازاریابی کنید.
- توزیعکنندگان به مشتریان شما نزدیک هستند و میتوانند بازخوردهای بسیار ارزشمندی ارائه دهند. به مشکلات و پیشنهادهای آنها گوش دهید.
- سامانههای مدیریت ارتباط با مشتری به شما در توسعه پایگاه داده مشتریان و اجرای کمپینهای بازاریابی هدفمند کمک میکند.
فعالیتها و روشهایی را که برای دسترسی به مشتریان در نظر دارید، شرح دهید.
- روشهای دسترسی به مشتریان هدف خود را شناسایی کنید. بیشتر محصولات و خدمات برای بازار انبوه مناسب نیستند و جذابیت جهانی ندارند.
- روابط عمومی در رسانههای محلی و ملی میتواند آگاهی و علاقه ایجاد کند.
- از وبسایت خود نهایت استفاده را ببرید؛ اطلاعات مهم را بهراحتی در صفحه اصلی قرار دهید و وبسایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید تا مشتریان بالقوه شما را پیدا کنند.
- رسانههای اجتماعی به عنوان ابزاری بازاریابی، جایگاه خود را بهطور کامل تثبیت کردهاند. حضور آنلاین به شما امکان میدهد تا دامنهی فعالیت خود را گسترش دهید و با مشتریان بالقوه و فعلی ارتباط برقرار کنید.
- برگزاری رویدادهای مشتریمحور، به ویژه برای محصولات و خدمات بسیار نوآورانه، میتواند به کاهش تردیدهای مشتری کمک کند.
- نمایشگاهها میتوانند بهویژه برای بازاریابی تجاری، راه مستقیمی برای دسترسی به مشتریان باشند.
- کمپینهای رسانههای اجتماعی و بازاریابی ایمیلی میتواند پیام شما را به مشتریان و مشتریان بالقوه هدفمند منتقل کند.
محصول نوآورانه خود را راهاندازی کنید
قبل از راهاندازی، آزمایشها را انجام دهید.
- آزمایش اولیهی محصولتان با گروه کوچکی از مشتریان داوطلب، مشکلات را آشکار میکند و میتوانید قبل از راهاندازی بازاریابی در مقیاس بزرگتر، آنها را برطرف کنید.
- آزمایش بازار بازخورد قابل اعتمادتری از طیف وسیعتری از مخاطبان ارائه میدهد. اگر نتیجه مطلوب نبود، میتوان ایده را قبل از صرف منابع بیشتر کنار گذاشت.
- آزمایشها ممکن است مشکلات پنهانی را، مثلاً در بستهبندی یا توزیع، آشکار کنند.
سیاست قیمتگذاری تعیین کنید
- مگر اینکه محصول یا خدمتی منحصر به فرد ارائه دهید، ارزش آن به آنچه رقیبان شما به مشتریان ارائه میدهند بستگی دارد.
- قیمتگذاری باید نشان دهد که میخواهید محصول یا خدمت خود را چگونه ارائه دهید. محصول یا خدمت ممتاز باید قیمت ممتازی هم داشته باشد.
- ممکن است بتوانید برای مشتریان مختلف، ساختار قیمتگذاری متنوعی ارائه دهید. فروشهای یکباره، هزینههای بسیار بیشتری را نسبت به فروشهای تکراری برای کسبوکارتان به همراه دارند.
- هر چه هزینههای ثابت شما بیشتر باشد، به میزان فروش یا حجم فروش بیشتری برای رسیدن به سود نیاز دارید.
مسیر رسیدن به بازار خود را بررسی کنید
- به امکانات مختلفی مانند فروش آنلاین، از طریق فروشگاههای خرده فروشی، مستقیم به مشتری نهایی، یا استفاده از شبکه توزیع فکر کنید.
بررسی بازار برای راهاندازی منطقهای
- بازاریابی منطقهای امکان افزایش تدریجی در چند ماه را فراهم میکند. راهاندازی اولیه اغلب مشکلات اولیه را آشکار میسازد که قبل از راهاندازی در مناطق دیگر میتوان آنها را برطرف کرد.
راهاندازی کشوری یک نوآوری کاملاً جدید را در نظر بگیرید
- راهاندازی سراسری، شما را به بازار میرساند، رقبایتان را غافلگیر میکند و سهم بازار را تصرف میکند. اما این میتواند راهی پرهزینه برای ایجاد سهم بازار باشد.
برقراری روابط راهبردی را در نظر بگیرید
- شاید مسیرهای موثری برای ورود به بازار از قبل وجود داشته باشد. همکاری با شرکا میتواند ریسک و هزینهها را کاهش دهد و به شما امکان استفاده از شبکه توزیع موجود را بدهد.
- سرمایه گذاری شرکتی همکاری با یک شرکت بزرگتر میتوانم منابع و تجربیات گستردهتری در اختیارتان قرار دهم.
موفقیت بازاریابی خود را اندازه بگیرید
اهداف هوشمندانهای برای برنامههای بازاریابی و راهبردی خود تعیین کنید.
- اهداف هوشمندانه، اهدافی هستند که مشخص، قابل سنجش، دستیافتنی، واقعبینانه و زمانبندیشده باشند.
- اهداف خاص برای راهاندازی محصول جدید میتواند شامل سطح مشخصی از درآمد یا تعداد مشتریان جدید باشد، برای مثال.
- با ثبت پرسوجوهای دریافتی پس از راهاندازی محصول جدیدتان، اهداف خود را اندازهگیری کنید.
- برای هر بازار، منابع داخلی و سطح سرمایهگذاری خود، اهداف قابل دستیابی تعیین کنید.
- اهداف واقعبینانه تعیین کنید. اگر از طریق تلفن پاسخگوی تماسهای مشتریان هستید، برای تیم فروش خود هدفی واقعبینانه، مانند افزایش نرخ تبدیل تماسها به فروش، تعیین کنید.
- جدول زمانی مشخص کنید و به آن پایبند باشید. تاریخ شروع و پایان عرضه محصول خود را تعیین کنید.
از سهم بازار خود دفاع و آن را گسترش دهید
- بهروزرسانی مداوم محصولات و خدمات با بهبودهای جزئی، بهجای ارائه نوآوریهای بزرگ جدید، میتواند به حفظ سهم بازار شما کمک کند. این روش همچنین با ریسک و سرمایهگذاری کمتری همراه است.
- ارائه محصولات و خدمات با ارزش افزوده و مزایای بیشتر میتواند بازارهای موجود را گسترش دهد.
از آخرین تحولات آگاه باشید و به خودتان مغرور نشوید.
- از تحولات انجام شده، باخبر باشید رقبای شما .
- روندهای متغیر بازار و ترجیحات مشتریان را رصد کنید.
- در هر فرصتی، از مشتریان فعلی و بالقوه به طور مرتب بازخورد بگیرید. مثلاً، بخش بازخورد در وبسایت خود ایجاد کنید، فرمهای پرسوجوی فروش طراحی کنید یا نظرسنجیهای منظم انجام دهید.
- از پیشرفتهای فناوری پیگیری کنید تا بدانید چه زمانی باید نوآوری بیشتری انجام دهید.
- تغییرات زیست محیطی ممکن است از نظر مصرف کننده و قانونی بر محصولات یا خدمات شما تأثیر بگذارد.
- برنامه بازاریابی خود را مرتباً بررسی کنید.
تابلو راهنما
- جزئیات خود را بیابید انجمن صنفی از طریق فهرست انجمن تجاری
- جستجوی آمار دولتی از اداره آمار ملی .
- به دنبال گزارشها و تحقیقات بازار باشید دادههای جهانی و واحد اطلاعات اقتصادى هیچ چیزی در پرانتز وجود ندارد. یورومانیتر یا مینتل .
- اطلاعات کسب کن حفاظت از مالکیت فکری شما از اداره مالکیت معنوی
- پیدا کن بازاریابی مستقیم راهنمایی و تامینکنندگان از انجمن بازاریابی مستقیم
- جستجو کنید دورههای آموزشی بازاریابی از مؤسسهی معتبر بازاریابی.