بازاریابی با نفوذگران میتواند ابزاری قدرتمند برای شرکتهای کوچک باشد و به آنها در افزایش آگاهی از برند و رونق فروش کمک کند. ریچل میلر توضیح میدهد که چگونه این کار انجام میشود.
بازاریابی تأثیرگذار میتواند به هر کسبوکاری کمک کند تا در رسانههای اجتماعی دیده شدن بیشتری داشته باشد. تأثیرگذاران از انواع مختلف در پلتفرمهایی مانند اینستاگرام وجود دارند. تیک تاک فیسبوک، یوتیوب، توییتر و اسنپچت؛ کارشناسانی، شخصیتهایی، علاقهمندانی، تولیدکنندگان محتوا و متخصصان سبک زندگی که با انتشار مداوم محتوای عالی و با موضوع مشخص و تعامل با دنبالکنندگان خود، با رشد نفوذشان، پیروانی برای خود دستوپا کردهاند.
خدمات سئو وردپرس میتوانند در بهینهسازی نتایج بازاریابی تأثیرگذار برای کسبوکارهای کوچک کمک کنند. با استفاده از استراتژیهای سئو و انتخاب کلمات کلیدی مرتبط، کسبوکارها میتوانند تاثیرگذاری بیشتر از همکاری با تأثیرگذاران را مشاهده کنند و این تأثیرات را در نتایج جستجو افزایش دهند. این خدمات به شما کمک میکنند تا بازاریابی تأثیرگذار خود را بهطور هدفمند و اثربخشتری هدایت کنید و در نتیجه، به جذب مشتریان بیشتر و رشد کسبوکار خود دست یابید.
بازاریابی تأثیرگذار چیست؟
بازاریابی تأثیرگذار روشی است که در آن یک کسبوکار با شخصیتی تأثیرگذار برای تبلیغ محصولات یا خدمات خود از طریق حسابهای رسانههای اجتماعیاش همکاری میکند. بهطور خلاصه، اینفلوئنسرها برای توصیه محصولات و خدمات، دستمزد میگیرند.
بازاریابی با تأثیرگذاران زمانی بهترین نتیجه را دارد که میان تأثیرگذار و کسبوکار همخوانی طبیعی وجود داشته باشد.
بازاریابی تأثیرگذار راهحل قطعی برای کسبوکارهای کوچک نیست، اما همکاری با تولیدکنندگان محتوای موفق به آنها امکان دسترسی به مخاطبان جدید، بهبود شهرت، افزایش آگاهی و فروش بیشتر را بهلطف قدرت تأییدیهها میدهد. این موضوع در مورد بهرهبرداری از قدرت تأثیرگذارانی است که دنبالکنندگان وفاداری دارند و از اعتماد از پیش ایجادشده استفاده میکنند.
بازاریابی با نفوذگران زمانی بهترین نتیجه را میدهد که تناسب طبیعی بین نفوذگر و کسبوکار وجود داشته باشد. کاربران رسانههای اجتماعی میتوانند تشخیص دهند که آیا نفوذگران واقعا به محصولی که تبلیغ میکنند اهمیت میدهند یا نه. در صورت موفقیت، نفوذگران میتوانند به سفیران بلندمدت برند برای یک کسبوکار تبدیل شوند. کلید موفقیت، انتخاب نفوذگر مناسب برای همکاری است. کیفیت محتوا، مشخصات مخاطبان آنها و عمق تعامل مهمتر از تعداد زیاد دنبالکنندگان است.
آیا بازاریابی اینفلوئنسری فقط برای کسبوکارهای بزرگ است؟
برای هر نوع کسبوکاری، صرف نظر از اندازه، بخش یا موقعیت جغرافیایی، اینفلوئنسرهایی وجود دارند. نیازی به همکاری با افراد مشهور نیست؛ کلید موفقیت، یافتن کسی است که دنبالکنندگانش با مخاطبان هدف شما مطابقت داشته باشند.
معمولاً افراد تاثیرگذار را بر اساس تعداد دنبالکنندگانشان دستهبندی میکنند. مگااِنفلوئنسرها میلیونها دنبالکننده دارند، ماکرواینفلوئنسرها بیش از ۱۰۰ هزار دنبالکننده، و برای کسبوکارهای کوچک، بهترین فرصت، میکرواینفلوئنسرها (۱۰ هزار تا ۱۰۰ هزار دنبالکننده) و نانو اینفلوئنسرها (۱۰۰۰ تا ۱۰ هزار دنبالکننده) هستند.
این تنها به دلیل مقرون به صرفه بودن آنها نیست، بلکه به این دلیل است که این افراد تاثیرگذار، بیشترین احتمال را دارند که مخاطبان خاص و دقیقی داشته باشند که بهترین پاسخ را به نیازهای یک کسب و کار کوچک میدهند، چه در یک بخش خاص فعالیت کند چه به جامعه محلی خدمترسانی کند. علاوه بر این، آنها عموماً بالاترین میزان تعامل را دارند، زیرا میتوانند زمان و توجه بیشتری را به دنبالکنندگان خود اختصاص دهند؛ و این بدان معناست که آنها اغلب در تصمیمات خرید تاثیرگذار هستند.
مزایای بازاریابی با افراد تاثیرگذار برای کسبوکارهای کوچک چیست؟
بازاریابی تأثیرگذار به کسبوکارهای کوچک اجازه میدهد تا:
- افزایش آگاهی از برند
- محصولات جدید را عرضه کنید
- به مخاطبان جدید دست یابید
- دنبال کنندههای بیشتری در شبکههای اجتماعی پیدا کنید
- بهبود شهرت برند
- ترافیک وبسایت و صفحات شبکههای اجتماعی را افزایش دهید
- افزایش درآمد
بهترین پلتفرمهای شبکههای اجتماعی برای بازاریابی تأثیرگذار کدامند؟
در همه پلتفرمهای اصلی رسانههای اجتماعی از جمله اینستاگرام، تیک تاک، فیسبوک، توییتر، یوتیوب، اسنپچت و لینکدین، اینفلوئنسر وجود دارد. اینستاگرام به دلیل محبوبیت و تنوع فرمتهای محتوایی خود از جمله پست، هشتگ، استوری و ریلز، یکی از مهمترین پلتفرمها برای اینفلوئنسرهاست.
تیک تاک همچنین ابزاری مهم در بازاریابی افراد تاثیرگذار است و به برندها کمک میکند تا به گروه جمعیتی جوان که بهطور فعال به دنبال چیزهای جدید هستند، دسترسی پیدا کنند. در واقع، تجارت اجتماعی، بهویژه در تیک تاک که هشتگ #tiktokmademebuyit میلیاردها بار ذکر شده است، روندی رو به رشد است.
طراحی سایت وردپرس میتواند به کسبوکارهای کوچک کمک کند تا از بازاریابی تأثیرگذار بهرهبرداری کنند. با ایجاد وبسایتهای جذاب و کاربرپسند، کسبوکارها میتوانند به راحتی محصولات یا خدمات خود را از طریق همکاری با اینفلوئنسرها و تأثیرگذاران معرفی کنند. این سایت میتواند محلی برای نمایش نتایج همکاریها و ارتقای برند از طریق تأثیرگذاران باشد و به کسبوکارها کمک کند تا ارتباطات مؤثری با مخاطبان خود برقرار کنند.
در انتخاب اینفلوئنسر برای کسبوکار کوچک خود چه نکاتی را باید در نظر بگیرید؟
اولین قدم، پیدا کردن اینفلوئنسری است که علایقش با کسبوکار شما همراستا باشد. پستها و هشتگهای او را بررسی کنید تا ببینید آیا در مورد موضوعاتی صحبت میکند که نیازهای کسبوکار شما را برآورده میکند یا نه. قبل از اینکه برای همکاری با او تماس بگیرید، او را دنبال کنید و با او تعامل داشته باشید. یک اینفلوئنسر کوچک با دنبالکنندگان خاص میتواند دقیقا همان مخاطبانی را که میخواهید جذب کنید، به شما ارائه دهد و بازگشت سرمایه فوقالعادهای داشته باشد.
کیفیت محتوا مهمترین عامل است. هر اینفلوئنسری شخصیت، لحن صدا، رویکرد خلاقانه و زیبایی بصری خاص خود را دارد. مطمئن شوید که شخصیت آنلاین آنها برای برند شما مناسب است و محتوای آنها با استانداردهای شما مطابقت دارد.
اصالت هم مهم است. آیا بهنظر میرسند واقعی هستند یا صرفاً با نیت سودجویی تبلیغ میکنند؟ آیا بهطور مفید با دنبالکنندگان خود تعامل دارند؟ اگرچه بازاریابی تأثیرگذار مبتنی بر مبادله است، اما موفقترین همکاریها بر پایه روابط قوی بنا شدهاند.
به میزان تعامل اینفلوئنسرهای بالقوه با دنبالکنندگانشان توجه کنید. هر چه تعامل بیشتر باشد بهتر است. نشانههای مثبت تعامل شامل لایکها و کامنتها و میزان پاسخگویی اینفلوئنسر به کامنتهای دنبالکنندگانش میشود.
اینفلوئنسرهایی که تعامل بالایی دارند، «نفوذ» خوبی دارند. به عبارت دیگر، بخش قابل توجهی از دنبالکنندگانشان مرتباً با آنها تعامل میکنند. نرخ تعامل معمولا بین ۱ تا ۵ درصد است.
چطور یک اینفلوئنسر را برای تبلیغ کسبوکار خود راضی کنیم
راههای زیادی برای تبلیغ کسبوکار از طریق بازاریابی تأثیرگذار وجود دارد. یک شروع خوب، هدیه دادن به اینفلوئنسرهاست؛ معمولا این کار شامل ارسال محصولات رایگان به اینفلوئنسرهای کلیدی در ازای انتشار پست میشود.
در حمایت مالی، کسبوکار در ازای انتشار پست، استوری یا ریل در شبکههای اجتماعی به اینفلوئنسر پول پرداخت میکند. کمپینهای بازاریابی اینفلوئنسری میتوانند شامل قرعهکشی، کد تخفیف یا کدهای همکاری باشند که اینفلوئنسر بهازای هر فروش درصدی دریافت میکند. همچنین، نوع دیگری از همکاری وجود دارد که در آن اینفلوئنسر برای یک روز مدیریت اکانت شبکه اجتماعی کسبوکار را بهعهده میگیرد.
محتوای ویدیویی در بین افراد تاثیرگذار بسیار محبوب است و در سایتهای اصلی رسانههای اجتماعی بهطور برجستهای دیده میشود، اما ساخت آن هزینهبرتر است؛ پستهای ساده با تصاویر دارای برچسب و زیرنویسهای جذاب در سایتی مانند اینستاگرام میتوانند بسیار مؤثر باشند.
مثل هر کمپین بازاریابی دیگری، همیشه اهداف تعیین کنید، فعالیتهایتان را پیگیری کنید و بازگشت سرمایه را اندازهگیری کنید.
هزینه استفاده از اینفلوئنسر چقدر است؟
هزینهها بسیار متفاوت است، بنابراین بهتر است قیمتها را مقایسه کنید و چانه بزنید. اکثر پرداختها بهصورت حق الزحمه ثابت برای هر پست است، اما برخی از اینفلوئنسرها بر اساس پورسانت کار میکنند و درصدی از فروش محصولات را دریافت میکنند. اینفلوئنسرهایی با بیش از یک میلیون دنبال کننده میتوانند برای هر پست بیش از ۳۰۰۰ پوند هزینه بگیرند. نانو اینفلوئنسرها و میکرو اینفلوئنسرها هزینه بسیار کمتری میگیرند.
در نظر بگیرید که آیا میخواهید اینفلوئنسر شما به شما انحصاری بودن ارائه دهد که در این صورت قیمت افزایش مییابد. همچنین میتوانید برای کاهش قیمت هر پست، بستههای پیشنهادی مذاکره کنید. در واقع، پستهای یکباره به ندرت تأثیر زیادی دارند، بنابراین ارزشش را دارد که اینفلوئنسری مناسب پیدا کنید که بتواند به صورت بلندمدت به عنوان سفیر برند با کسبوکار شما همکاری کند.
این اعداد تقریبی برای اینفلوئنسرهاست و بر اساس تعداد دنبالکنندگانشان است.
- نانو اینفلوئنسرها (با ۱۰۰۰ تا ۱۰ هزار دنبال کننده) معمولا برای هر پست بین ۱۲۵ تا ۲۵۰ پوند دریافت میکنند.
- میکرو اینفلوئنسرها (۱۰ تا ۱۰۰ هزار دنبال کننده) مبلغ ۲۵۰ تا ۶۰۰ پوند دریافت میکنند.
- میکرو اینفلوئنسرهای (100 هزار تا یک میلیون فالوور) 600 تا 1000 پوند هزینه دارند.