شبکهسازی به شما کمک میکند تا روابط سودمند دوطرفه با افرادی که با حرفه، بخش، بازار، منطقه یا علایق خاص شما مرتبط هستند، برقرار و حفظ کنید. شبکهسازی موفق میتواند به افزایش اعتبار شما، یافتن مشتریان جدید، توسعه دانش یا مهارتهایتان، بررسی ایدههای جدید، جذب سرمایهگذاری، ایجاد مشارکت، حضور در بازارهای دیگر و یافتن تأمینکنندگان جدید کمک کند.
باید بهطور فعالانه به دنبال فرصتهایی باشید که بتوانید در آنها تجارب، دانش و ارتباطات خود را با دیگر اعضای شبکه به اشتراک بگذارید.
رویدادهای شبکهسازی پژوهشی
مرتب شو
برای یک رویداد آماده شو
آداب معاشرت در مراسم و رویدادها
تماسهای بعدی
شبکه آنلاین
رویدادهای شبکهسازی پژوهشی
نیازهای اصلی کسبوکار خود را فهرست کنید
- اهداف تجاری شما، هرگونه دشواری که ممکن است با آن روبرو باشید و زمینههایی که میخواهید در آنها بهبود یابید، باید راهنمای تفکر شما باشند. سعی کنید نیازهای آتی خود را پیشبینی کنید.
- جذب سرمایه، یافتن شریک تجاری، یافتن تأمینکننده جدید، ورود به بازارهای جدید و افزایش دانش یا مهارتهایتان.
- ارتباط با افرادی که پیشینه و چالشهای مشابهی دارند، به شما امکان میدهد ایدهها را با هم به اشتراک بگذارید، از یکدیگر حمایت کنید و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.
به این فکر کن که چه کسی میتواند در برآورده کردن این نیازها به تو کمک کند.
- در کنار نیازهای خود، انواع افراد، شرکتها یا سازمانهایی را که میتوانند راهحل ارائه دهند، فهرست کنید.
- ایده کلی هر کدام را بسط دهید. کجا قرار دارند؟ چه چیزهایی میتوانند در اختیارتان قرار دهند؟ چه توقعاتی از شما دارند؟
سازمانهایی را که با آنها در ارتباط هستند، مشخص کنید.
- اینها میتوانند نهادهای حرفهای، انجمنهای صنفی، انجمنها یا گروههای ذینفع باشند. به دنبال سازمانهای دیگری بگردید که برای شما، کسبوکارتان، بخش، منطقه یا علایق خاصتان مرتبط باشند.
- برای این کار، مطبوعات تجاری و فهرستهای کسبوکار را مطالعه کنید یا بهصورت آنلاین جستجو کنید. از سازمانهای محلی حمایت از کسبوکار یا اتاق بازرگانی اطلاعات بخواهید. از مدیر بانک، وکیل و حسابدار خود، و همچنین از تامینکنندگان و مشتریان بپرسید.
- به فرصتهایی که شبکههای اجتماعی فعلیتان در اختیارتان میگذارند، فکر کنید. مثلاً گروههای محلی و کسبهای که میشناسید. به فکر مشارکت بیشتر باشید.
- بررسی کنید که آیا رقبای شما عضو انجمن صنفی، سازمان حرفهای یا شبکهای هستند یا خیر.
درباره رویدادهای شبکهسازی مرتبط اطلاعات کسب کنید
- اطلاعات تماس همه سازمانهای مربوطه را در سوابق خود ثبت کنید. نشانیهای مهم وب را به فهرست علاقهمندیهای خود اضافه کرده و مرتباً از آنها بازدید کنید.
- خدمات ارائه شده، اعضای آنها و رویدادهای برگزار شده توسط آنها (مانند کنفرانسها، سمینارها، برنامههای راهنمایی و آموزش و گردهماییهای اجتماعی) را بیابید.
- زمان، مکان و دلیل برگزاری این رویدادها را پیدا کنید. اگر اطلاعات کافی را به صورت آنلاین پیدا نکردید، مستقیماً با سازمانها تماس بگیرید و بپرسید که آیا برای شرکت در رویدادهای آنها باید عضو باشید یا خیر.
- هزینهها و مزایای عضویت را بررسی کنید. اگر رویدادها برای غیر اعضا نیز آزاد است، ببینید آیا برای حضور در آنها باید هزینه پرداخت کنید یا خیر.
- درباره رویدادهای برگزار شده توسط سازمانهای حمایتی کسبوکار اطلاعات کسب کنید.
۲. مرتب شوید
رویدادهای شبکهسازی را در تقویم خود برنامهریزی کنید.
- در صورت تداخل، قرارهای دیگر را از قبل جابهجا کنید. آنها را لغو نکنید، زیرا این قرارها نیز فرصتهای شبکهسازی فراهم میکنند. تصمیمات خود را بر اساس اولویتهای تجاریتان اتخاذ کنید.
طراحی سایت وردپرس میتواند به شما در ایجاد و تقویت ارتباطات شبکهای کمک کند. با داشتن یک وبسایت حرفهای، میتوانید در ارتباط با دیگران در صنعت خود بهراحتی ارتباط برقرار کنید و حضور آنلاین خود را تقویت کنید. این سایت میتواند شامل صفحات معرفی، وبلاگ، و فرمهای تماس باشد که به شما کمک میکند تا فرصتهای شبکهسازی جدیدی ایجاد کرده و به کسبوکار خود اعتبار بیشتری ببخشید.
بین رویدادها تمایز قائل شو
- با توجه به زمان آزادتان و احتمال موفقیت در اهداف ارزشمند، تشخیص دهید که در کدام رویدادها باید شرکت کنید و کدامها اهمیت کمتری دارند.
- در همه رویدادها شرکت نکنید. اگر نتوانستید در رویدادی مهم شرکت کنید، در صورت امکان، مطمئن شوید که فرد دیگری به نمایندگی از شما حضور داشته باشد. شبکهسازی باید وظیفه همه نمایندگان شرکت باشد، نه فقط مدیر مالک.
در بیست ثانیه، کسبوکار خود را معرفی کنید.
- شما میتوانید از این در ملاقات با افراد در رویدادهای شبکهسازی استفاده کنید.
- نقاط قوت اصلی کسبوکار و پیشنهاد فروش منحصر به فرد خودتان (USP) را ذکر کنید؛ این موارد شما را از رقبا متمایز میکنند.
- اطلاعاتی درباره ارزش افزوده کسبوکار خود ارائه دهید. گفتنِ اینکه چه خدماتی ارائه کردهاید کافی نیست؛ باید توضیح دهید که این خدمات به مشتریان شما چه دستاوردهایی بخشیده است.
- آماده باشید تا هر خبر مهم اخیر در مورد شرکتتان را (مثل برنده شدن یک قرارداد جدید یا سرمایهگذاری در تجهیزات جدید) ارائه دهید.
- نیازهای اصلی کسبوکارتان را ذکر کنید.
- همیشه نقاط قوت، ویژگیهای منحصربهفرد، ارزش و نیازهای خود را ارزیابی کنید. باید مطمئن شوید که اطلاعاتی که در مورد کسبوکارتان به دیگران میدهید، بهروز است.
برای یک رویداد آماده شو
فهرست شرکتکنندگان را از قبل تهیه کنید
- درباره افراد مهم و شرکت یا سازمانشان اطلاعات کسب کنید. اینها افرادی هستند که بیشترین احتمال را برای برآورده کردن نیازهای اصلی کسبوکارتان دارند.
- معمولاً در بروشورهای رویدادها، نام و عنوان شغلی افراد همراه با نام شرکت ذکر میشود. برای اطلاعات بیشتر به وبسایت آنها مراجعه کنید.
- فهرستی از افرادی که دوست دارید با آنها ملاقات کنید تهیه کنید. بدانید چه سؤالاتی باید از آنها بپرسید و خودتان را برای هر سؤالی که ممکن است بپرسند آماده کنید.
مطمئن شوید که کارت ویزیت کافی دارید.
- نوشتن اطلاعات تماس خود روی تکه کاغذی، شما را غیرحرفهای نشان میدهد و احتمال تماس گرفتن دیگران را کاهش میدهد.
- اطلاعات خود را بهروز و صحیح نگه دارید. نوشتن شماره تلفن همراه یا آدرس ایمیل جدید روی کارت ویزیت غیرحرفهای است. در صورت لزوم، کارتهای جدید چاپ کنید.
فقط وسایلی را که لازم دارید با خودتان ببرید.
- به ماهیت رویدادی که در آن شرکت میکنید فکر کنید و به یاد داشته باشید که هدف شما شبکهسازی است، نه فروش.
- در برخی رویدادها، اهدای نمونه یا اقلام تبلیغاتی شرکت مناسب نیست. پیش از رویداد، از برگزارکنندگان آن درباره مجاز بودن این کار سوال کنید.
در همه موقعیتها، شیک و آراسته باشید.
- لباسهای مناسب با مراسم را بپوشید. این باعث میشود اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید و تاثیر بهتری بگذارید.
- اگر مراسم رسمی است، لباس رسمی بپوشید. اگر غیررسمی است، لباس غیررسمی بپوشید. لباس خیلی رسمی پوشیدن هم میتواند برداشت اشتباهی ایجاد کند.
- اگر در مورد پوشش مطمئن نیستید، از برگزارکنندگان مراسم بپرسید.
تمرین کنید خودتان را معرفی کنید
- وقتی از شما کارتان را میپرسند، باید دوستانه، واضح و مختصر پاسخ دهید. ممکن است فقط فرصت کوتاهی برای صحبت با کسی داشته باشید و باید اولین برداشت خوبی از خودتان به جا بگذارید.
- از اصطلاحات تخصصی غیرضروری پرهیز کنید؛ این کار ممکن است شما را کمدانش نشان دهد.
- هرگز درباره هویت یا کارتان دروغ نگویید، اما بیش از حد هم فروتن نباشید.
- اطلاعاتی که درباره کسبوکارتان میدهید باید به شیوهای دوستانه، واضح و مختصر ارائه شود. این اطلاعات باید شامل حقایق مهم و جالب باشد و به دیگران فرصت اظهار نظر بدهد.
- پرزنت خود را آنقدر تمرین کنید که کاملا طبیعی به نظر برسد، اما از رباتیک شدن در ارائه خودداری کنید. یادتان باشد اطلاعات باید بهروز باشند.
از یکی از همکاران بخواهید همراه شما بیاید.
- به این ترتیب، بار کاری شبکه به اشتراک گذاشته میشود. همچنین، این کار میتواند باعث شود کسبوکار شما چشمگیرتر به نظر برسد و همکاران میتوانند پیش از، در طول و پس از رویداد، از همدیگر بهعنوان مشورتدهنده استفاده کنند.
خدمات سئو وردپرس میتوانند باعث افزایش قابلتوجه دیدهشدن وبسایت شما در موتورهای جستجو شوند که این امر میتواند فرصتهای شبکهسازی شما را گسترش دهد. با بهینهسازی محتوای سایت و استفاده از استراتژیهای سئو، شما میتوانید در میان مخاطبان هدف خود بیشتر شناخته شوید و ارتباطات ارزشمندی با سایر کسبوکارها و حرفهایها برقرار کنید. این حضور آنلاین میتواند به گسترش شبکه و افزایش همکاریهای تجاری کمک کند.
آداب معاشرت در مراسم و رویدادها
خودتان را به برگزارکنندگان معرفی کنید.
- اگر برگزارکنندگان شما را بشناسند، میتوانند دیگران را به سمت شما هدایت کنند و حتی شما را به دیگران معرفی کنند.
- اگر در پیدا کردن شرکتکنندگان دیگری که میخواهید با آنها صحبت کنید، مشکل دارید، از برگزارکنندگان کمک بخواهید.
زمان مناسب برای فعالیتهای شبکهسازی را بشناسید
- اگر هدف اصلی یک رویداد آموزشی باشد، دیده شدن در حال «معاشرت و دور زدن» ممکن است ناپسند باشد. در عوض، در طول وقفهها با افراد صحبت کنید.
- وقتی رویدادها صرفا برای شبکهسازی برگزار میشوند، بیشترین تلاش خود را بکنید.
منتظر نباش که دیگران به سمت تو بیایند.
- هر چه در برقراری ارتباط با دیگران پیشقدمتر باشید، شانس موفقیتتان بیشتر میشود.
- منتظر ایستادن در گوشهای از اتاق باعث میشود مضطرب و منزوی به نظر برسی.
اولویت را به افراد در فهرست کوتاه خود بدهید.
- این افراد، کسانی هستند که شما آنها را محتملترین گزینهها برای برآورده کردن نیازهای تجاریتان تشخیص دادهاید. با این حال، دیگران را نادیده نگیرید، زیرا آنها هم ممکن است ارتباطات خوبی باشند.
خودتان را معرفی کنید
- هرگز افرادی را که درگیر گفتگوی جدی هستند، قطع نکنید. این کار بیادبی محسوب میشود و باعث شرمندگی خواهد شد.
- در مواقع مناسب، به فرد یا گروه نزدیک شوید، سلام کنید و محکم دست بدهید.
- لبخند بزنید و ارتباط چشمی خوبی برقرار کنید.
مکالمه را به سمت کار و تجارت خود هدایت کنید.
- برای راحت کردن طرف مقابل، با صحبتهای معمولی شروع کنید؛ مثلاً درباره مراسم یا مکان برگزاری.
- گفتگو را به سمت خودتان و کسبوکارتان هدایت کنید و به هر سوالی که پیش میآید پاسخ دهید.
- هرگز حرف کسی را قطع نکنید. به او، به نیازهای کاریاش و اهدافش علاقه نشان دهید. نکات جالب توجهی که مطرح میکند را دنبال کنید.
تمام اطلاعات ممکن را جمعآوری کنید.
- به این فکر کنید که چگونه افرادی که ملاقات میکنید میتوانند به شما کمک کنند و شما چگونه میتوانید به آنها کمک کنید.
- اگر یادداشتهای کوتاهی برداشتن به شما در شکلگیری افکار بعدی کمک میکند، نگران نباشید.
- اجازه ندهید گفتگو منحرف شود یا بیش از حد لازم طول بکشد. اما هدف این باشد که از هر ملاقات با چیزی با ارزش خارج شوید.
بحث رو تموم کن و برو سراغ کار بعدی.
- راهی برای ادامه کار پیدا کنید، مثلاً قول بدهید برای هماهنگی جلسه بعدی تماس بگیرید. بعد از هماهنگی، همیشه به قولتان عمل کنید.
- کارت ویزیت رد و بدل کنید، دست بدهید و بروید.
- اگر فکر میکنید نمیتوانید به هم کمک کنید، مودب باشید. شاید در مرحلهای بعد بتوانید به هم کمک کنید. بگویید از ملاقات با آنها خوشحال شدید، کارت ویزیت رد و بدل کنید و ادامه دهید.
غذا یا نوشیدنی خوردن را فراموش نکن.
- فضای پذیرایی یا صرف غذا، مکان مناسبی برای برقراری ارتباط است. میتوانید با اظهار نظری درباره رویداد، محل برگزاری یا حتی غذا شروع کنید.
- از خوردن غذاهای ریز و درشت که دست و پا گیر هستند خودداری کنید و سعی نکنید همزمان کیف یا ساک دستی و غذا یا نوشیدنیتان را حمل کنید.
پیگیری تماسها
جزئیات مکالمات خود را ثبت کنید
- این کار را بلافاصله پس از وقوع حادثه، زمانی که اطلاعات هنوز در خاطرتان تازه است، انجام دهید. یادداشت کردن همه فرصتهای احتمالی بسیار مهم است.
- هر اطلاعات شخصی که در گفتگوهای کوتاه با افرادی که در رویدادها ملاقات کردهاید به دست آوردهاید را به خاطر بسپارید. این اطلاعات به شما کمک میکند تا در ملاقاتهای بعدی با آنها راحتتر ارتباط برقرار کنید.
- یادداشتهایتان را نگه دارید، شاید کسی که در مراسمی با او آشنا شدهاید، اول با شما تماس بگیرد.
اطلاعات تماس افراد را به طور ایمن ذخیره کنید
- اطلاعات تماس و مشخصات افراد را در پایگاه داده یا سیستم مدیریت ارتباطات وارد کنید.
تماس تلفنی بگیرید
- در صورت امکان، این کار را ظرف دو روز پس از ملاقات با فرد جدید انجام دهید.
- به آنها یادآوری کنید که شما کی هستید، از کدام شرکت هستید، خلاصهای از صحبتهایتان را بیان کنید و بگویید که ملاقات با آنها برایتان خوشایند بود.
- راهی برای پیشرفت توافق کنید، مثلاً ترتیب دادن یک جلسه حضوری.
- برای تایید جزئیات مکالمه تلفنی، ایمیلی ارسال کنید.
روابط خوب را حفظ کنید
- هدف، ایجاد اتحادهای محکم با هر فرد مفیدی که ملاقات میکنید، باشد.
- به طور مرتب با آنها در ارتباط باشید و از تغییرات کسبوکارتان آنها را مطلع کنید. از تحولات کسبوکار آنها نیز آگاه باشید.
- شبکهسازی فقط به معنای ملاقات با افراد جدید نیست؛ بلکه شامل حفظ ارتباطات موجود نیز میشود، حتی اگر شغل آنها تغییر کرده یا شرکتشان عوض شده باشد.
شبکه آنلاین
فرصتهای شبکهسازی آنلاین را جستجو کنید
- برخی سازمانها فرصتهای شبکهسازی آنلاین را بهعنوان بخشی از مجموعهای گستردهتر ارائه میدهند، در حالی که برخی دیگر صرفاً بهعنوان نهادهای شبکهسازی آنلاین فعالیت میکنند.
- شبکهسازی آنلاین به شما امکان میدهد دانش خود را به اشتراک بگذارید و با افراد سراسر جهان ارتباط برقرار کنید.
- سازمانهای شبکهسازی آنلاین مناسب با نیازهای کسبوکارتان را پیدا کنید. شرکت در رویدادهای شبکهسازی باید قبلاً به شما در شناسایی برخی از آنها کمک کرده باشم.
- سازمانهای بینالمللی شبکهای را بررسی کنید.
- فهمیدن دلیل وجودشان، شناخت اعضایشان و آگاهی از مزایای مشارکت شما.
- شناختهشدهترین شبکهی کسبوکار آنلاین لینکدین در اینترنت به دنبال شبکههای دیگری که به جوامع محلی خاص خدمات میدهند، بگردید.
فهرستی از سازمانها تهیه کنید.
- این را به مواردی محدود کنید که برای نیازهای تجاری شما مرتبط هستند.
- آدرسهای وبسایتهای مهم را به لیست علاقهمندیهای خود اضافه کنید و مرتباً از آنها بازدید کنید.
- بررسی کنید که آیا هزینه اشتراکی وجود دارد یا خیر.
پروفایل آنلاین خود را درست کنید
- برخی از سازمانهای شبکهسازی آنلاین، برای قرار دادن اطلاعات شما در سایت، از شما میخواهند خلاصهای کوتاه از کسبوکار یا خودتان ارائه دهید.
- در مورد کسب و کارتان با دیگران صادق باشید.
نقش کامل و فعالی داشته باشد
- اصول اولیه همانند شبکهسازی آفلاین است. باید آماده باشید که نظرات، تخصص و ارتباطات خود را ارائه دهید، حتی اگر در کوتاهمدت یا بهطور آشکار سودی نداشته باشد.
- فقط برای فروش اجناس از موقعیت خود سوءاستفاده نکنید.
در هرچه بیشتر رویدادهای غیرمجازی شرکت کنید.
- بسیاری از انجمنها و گروههای گفتگوی آنلاین برای اعضایشان برنامههایی ترتیب میدهند. ملاقات حضوری با افراد هنوز هم روش ارزشمندی برای انجام کارهاست.
تابلو راهنما
- خودت را پیدا کن اتاق بازرگانی محلی از طریق اتاقهای بازرگانی بریتانیا
- پیدا کن انجمن صنفی مرتبط با بخش شما از طریق انجمن تجاری
- خودت را پیدا کن شرکت محلی مشارکت از طریق شبکهی LEP
- چیزی که خودت را پیدا کنی سازمان توسعه محلی از طریق شبکه ملی کسبوکارها
- محلۀ خودتان را پیدا کنید مرکز داوطلبان از طریق شورای ملی سازمانهای داوطلب
- بازدید یا عضویت لینکدین .