چهار خودکارسازی ضروری ایمیل برای موفقیت در تجارت الکترونیک در سال 2022
یکی از ابزارهای مهم برای بهبود طراحی سایت وردپرس و خدمات سئو وردپرس، اتوماسیون ایمیل است که میتواند پیگیریهای خودکار، خوشامدگویی و پیغامهای بازاریابی را برای هر مشتری یا بازدیدکننده تنظیم کند. این فرآیند نه تنها باعث ارتقاء تجربه مشتری میشود، بلکه به افزایش نرخ تبدیل و رشد فروش در بلندمدت کمک میکند.
موفقیت بازاریابی تجارت الکترونیک به شخصیسازی بستگی دارد. اگر بتوانید با مخاطبان خود طوری صحبت کنید که انگار روبروی مشتری ایستادهاید، نصف راه تبدیل فروش را پیمودهاید. البته، ایمیل زدن به هر مشتری فعلی و بالقوه در هر زمانی که نیاز به ارتباط با آنها دارید، غیرممکن است.
اتوماسیون ایمیل را اجرا کنید. با نرمافزار مناسب، میتوانید از اطلاعات مشتریان برای ارسال ایمیلهای مرتبط در زمان مناسب و با محتوای درست استفاده کنید و فرصتهای تبدیل خود را به حداکثر برسانید.
بهترین بخش این است که در تجارت الکترونیک، خودکارسازیها به شما کمک میکنند تا حتی در خواب هم درآمدتان افزایش یابد. مجموعهای از ایمیلها براساس اقدامات خاص مشتری ارسال میشوند که میتوانند حدود ۲۰ درصد از فروش فروشگاه شما را تشکیل دهند. بنابراین، خودکارسازیها بخش حیاتی بازاریابی مدرن تجارت الکترونیک هستند.
البته این فقط زمانی درست است که بدانید چگونه از این تاکتیک تبدیل استفاده کنید. با نزدیک شدن به سال نو میلادی، این فهرست از اتوماسیونهای مورد نیاز فروشگاه آنلاین شما میتواند به شما در بهینهسازی تلاشهای بازاریابی ایمیلی و پایین قیف فروش الکترونیکیتان برای سال 2022 و پس از آن کمک کند.
اتوماسیون ۱: مجموعه خوشامدگویی
به محض عضویت مخاطبان در فهرست ایمیل شما، یک سری پیام خوشامدگویی فعال میشود. این فرصتی است برای معرفی برندتان، تأیید عضویت و حتی ارائه پیشنهادی برای فروش اولیه.
اما مراقب باشید. ایمیلهای خوشامدگویی جای مناسبی برای فروش اجباری نیستند. مخاطبان شما احتمالا انتظار یک تایید ساده دارند و نمیخواهند به تصمیمگیری برای خرید وادار شوند. بله، میتوانید محصولات و فروش خود را توضیح دهید، اما در اولین ایمیل، همه چیز را درباره فروش قرار ندهید.
در عوض، آن رابطه را برقرار کنید. برند و ماموریت خود را توضیح دهید، لینک شبکههای اجتماعی خود را قرار دهید و به طور غیرمستقیم گامهای بعدی را معرفی کنید. ایمیلها را با اطلاعاتی که از مخاطبان خود دارید، حتی اگر فقط نامشان باشد، شخصیسازی کنید تا احساس خوشآمدگویی کنند.
اتوماسیون ۲: مجموعه سبدهای رهاشده
اغلب، بازدیدکنندگان در فروشگاه آنلاین شما خرید میکنند و کالاهایی را به سبد خرید خود اضافه میکنند، اما بدون خرید از فروشگاه خارج میشوند. در حقیقت، بسته به نوع صنعت شما، نرخ رهاسازی سبد خرید میزان آن میتواند بین ۶۷ تا ۹۶ درصد باشد. خبر خوب این است که سبد خرید رها شده، پایان دنیا نیست. گاهی اوقات، اتوماسیون مناسب میتواند فروش را نجات دهد.
این روند ایمیلها بلافاصله پس از اینکه کاربران سبد خرید کامل خود را در فروشگاه شما رها میکنند، آغاز میشود. معمولا چند روز قبل از ارسال اولین ایمیل صبر میکند و به آرامی یادآور اقلامی میشود که منتظر خرید هستند.
سری ایمیلهای سبد خرید رهاشده، زمانی بهترین هستند که واضح و سرراست باشند. اولین ایمیل میتواند صرفاً یادآوری سادهای باشد که برخی اقلام در سبد خرید باقی ماندهاند. ذکر اقلام به صورت جداگانه امتیاز محسوب میشود. ایمیلهای بعدی میتوانند از اثبات اجتماعی کیفیت محصول، مانند یک گواهی مثبت، یا تخفیف خرید برای تشویق به فروش استفاده کنند.
اتوماسیون ۳: مجموعه پس از خرید
چه بعد از رها شدن اولیه سبد خرید اتفاق بیفتد چه به طور مستقیمتر، امیدوارم خریدهای زیادی داشته باشید. اما این پایان امکانات خودکارسازی نیست. در واقع، تاثیری که بلافاصله میگذاریدبعد ازآن خرید میتواند تأثیر قابل توجهی بر رضایت از محصول و وفاداری به برند داشته باشد.
ایمیلهای پس از خرید میتوانند شامل چند بخش باشند:
- تاییدیه فوری خرید شامل رسید و جزئیات ارسال
- بهروزرسانیهای ارسال برای شفافیت بیشتر
- ایمیلهای خوشامدگویی که محصول و نحوه استفاده از آن را توضیح میدهند.
- دعوتی برای نوشتن نظر در مورد وبسایت یا پلتفرمهای تجارت الکترونیک شخص ثالث مانند آمازون
- اطلاعات پشتیبانی مشتری برای پاسخگویی به هرگونه سوال و ابهامی که مشتریان جدید شما ممکن است داشته باشند.
- فروش محصولات مرتبط یا مشابه، احتمالا با تخفیف.
هر یک از این پیامها میتواند ایمیلی مجزا در یک اتوماسیون پس از خرید بهموقع باشد که اطلاعات مفید و گامهای بعدی بالقوه برای ایجاد ارتباط با برند شما را بهطور یکسان ارائه میدهد.
اتوماسیون ۴: مجموعه بازپسگیری
از این موضوع باخبرید؟ ایمیلهای بازگشت مشتری این پیامها برای کاربران غیرفعال یا مشتریان قبلی فرستاده میشوند تا دوباره آنها را جذب کنند. به جای اینکه مشترک یا مشتری قبلی را از دست رفته تلقی کنیم یا مثل سایر مخاطبان پایگاه داده با او برخورد کنیم، این پیامها فرصتی برای ارسال پیامهای ظریف و هدفمند ارائه میدهند تا آنها را دوباره به سمت برند خود جذب کنیم.
معمولا محرک شروع مجموعه ایمیلهای بازگرداندن مشتریان، مدت زمانی مشخص از بیفعالی است، مانند شش ماه بدون خرید، کلیک روی ایمیلی، یا بازدید از وبسایت شما. بر اساس این محرک، میتوانید ۲ تا ۵ ایمیل ارسال کنید که مخاطبان شما را با انگیزههایی مانند پاداشهای ملموس مثل تخفیف یا موارد ناملموس مثل نظرات مشتریان، به بازگشت ترغیب کند.
مثل ایمیل بعد از خرید، این اتوماسیون هم فرصتی دیگر برای ارائه کمک و پشتیبانی در مواقع نیاز است. آموزشهای محصول و همچنین لینک مستقیم به خدمات مشتری میتواند مفید باشد. مشتریانی که دوباره با محتوای شما درگیر میشوند میتوانند به طور خودکار از لیست دریافتکنندگان حذف شوند.
اتوماسیونهای ایمیلی پاداش: سری رها کردن مرورگر و لغو اشتراک
بازاریابان با تجربه تجارت الکترونیک، با دیدن موارد بالا، ممکن است سیستم اتوماسیون ایمیل خود را در ذهنشان مرور کنند. اگر شما هم جزو آنها هستید، این پیشنهادات اضافی برای جریانهای ایمیلی را در نظر بگیرید که میتوانند تعامل و تبدیل مشتری را بهبود بخشند.
- مجموعهای برای مشترکان غیرفعال تا غروب آفتاببه طور خاص برای پاکسازی لیست شما و جلوگیری از اتلاف وقت و منابع روی گیرندگانی که به هر حال پاسخ نمیدهند، طراحی شده است. پیام میتواند به سادگی یک لینک لغو اشتراک واضح باشد، اگرچه میتوانید در این پیام، تلاش نهایی برای بازگرداندن آنها را نیز بگنجانید.
- مجموعهای برای جذب دوباره کاربران بیخیالاین را میتوان نوعی ایمیل یادآوری سبد خرید رهاشده دانست، اما با هدفگیری زودتر در قیف فروش. اگر سیستم ایمیل شما با وبسایتتان یکپارچه شده است، میتوانید بر اساس محصولاتی که کاربران در صفحات شما مشاهده کردهاند، آنها را هدف قرار دهید و آنها را به انجام خرید ترغیب کنید.
هر دو خودکارسازی برای پشتههای فناوری یکپارچهتر و فهرستهای ایمیل بزرگتر طراحی شدهاند. اما با وجود هر دو، هر کدام میتواند نقش مهمی در بهبود بازاریابی ایمیلی و خودکارسازی آن در طول زمان ایفا کند.
گام بعدی: از قالبهای کلاویو برای شخصیسازی گردش کارهای خودکار استفاده کنید.
خودکارسازی ایمیل مدتی است که بخش مهمی از بازاریابی تجارت الکترونیک بوده است؛ اما با افزایش روزافزون خرید آنلاین و ورود برندها و مشتریان بیشتر به فضای دیجیتال، اهمیت آن بیشتر هم شده است.
خرجهای تجارت الکترونیک فقط در ایالات متحده به یک تریلیون دلار نزدیک خواهد شد در مقایسه با سال گذشته، نزدیک به ۱۸ درصد افزایش داشته است. همزمان، رقابت شدید شده و به رویکردی جامع و در عین حال شخصیسازیشده نیاز دارد که اتوماسیون ایمیل میتواند آن را محقق کند.