در محیط خردهفروشی شما فرصتهای زیادی برای فروش سریع و افزایش درآمد کسبوکارتان دارید. یکی از این فرصتها، نقطه فروش است؛ جایی که مشتریان میتوانند وقت بگذرانند و با برند شما ارتباط برقرار کنند. مشتریانی که آماده پرداخت هستند، فرصتی برای تعامل با شما هستند.
در صف انتظار، ممکن است مشتریان به دنبال خریدهای لحظهای باشند. در همینجاست که یک رویکرد استراتژیک بازاریابی نقطه فروش میتواند این تجربه را ارتقا دهد. اگر میخواهید سود خود را افزایش دهید، میتوانید با استفاده از این تاکتیکهای ساده بازاریابی نقطه فروش، فروش خود را بالا ببرید.
بازاریابی نقطه فروش چیست؟
بازاریابی نقطه فروش، بازاریابی صندوق هم نامیده میشود. این تاکتیک خردهفروشی است که فروشگاهها برای ترغیب مشتریان به افزودن کالاهای بیشتر به سبد خریدشان پیش از خروج از فروشگاه به کار میبرند. بازاریابی نقطه فروش شامل قرار دادن استراتژیک محصولات است. به گونهای که مشتریان را ترغیب کند در پایان خریدهایشان، بهصورت ناگهانی و بدون برنامهریزی، کالاهایی را بخرند.
هرچند ممکن است این روش را بیشتر با اضافه کردن شیرینی، آدامس یا تنقلات به طور ناگهانی مرتبط بدانید، اما کاربرد آن بسیار فراتر از این است. در شرایط مختلف، بسته به فروشگاه، این میتواند به معنای برداشتن لوازم بهداشتی مسافرتی، ابزارهای الکترونیکی یا لوازم جانبی باشد.
راز بازاریابی مؤثر نقطه فروش از فضای محدود بیشترین استفاده را میکند در اطراف محل پرداخت. محصولات ارائه شده و نحوهی نمایش آنها باید با اهداف تجاری شما و مسیر مشتری همراستا باشد.
هدف شما افزایش حجم خرید است یا جمعآوری اطلاعات مشتریان برای تعاملات بعدی؟ هر هدفی که داشته باشید، بازاریابی در نقطه فروش میتواند ابزاری ظریف اما قدرتمند برای هدایت خریداران فراتر از لیست خرید اولیهشان باشد. به این ترتیب، این روش تجربه مشتری را بهبود میبخشد و فروش شما را افزایش میدهد.
برای کسبوکارهایی که از طراحی سایت وردپرس استفاده میکنند، استفاده از ابزارهای بازاریابی در نقطه فروش بسیار مؤثر است. با توجه به اینکه وردپرس به راحتی قابلیت افزودن امکانات مختلف را دارد، میتوان از افزونههای سئو و ابزارهای فروشگاهی برای ایجاد کمپینهای بازاریابی در لحظه استفاده کرد.
چرا بازاریابی نقطه فروش مؤثر است
بازاریابی نقطه فروش به دلیل تاثیرگذاری بر تصمیمات آنی بسیار موفق است. بیشتر تصمیمات خرید مشتریان در فروشگاه نهایی میشود. بنابراین، ممکن است خریداران با ایدهای از آنچه میخواهند بخرند وارد فروشگاه شوند، اما در حین گشتوگذار در فروشگاه، اقلام مختلف ممکن است بر رفتار خرید آنها تاثیر بگذارد.
بازاریابی مبتنی بر نقطه فروش (POS) به دلیل انعطافپذیریاش مؤثر است. این نوع بازاریابی با ارائه پیشنهادهای بهموقع یا محصولات ویژه هفته، مشتریان کموقت را به خرید ترغیب میکند. قرارگیری استراتژیک کالاها، مانند قرار دادن شکلات در کنار شراب یا جواهرات در کنار لباس، میتواند به خریدهای غیرمنتظره منجر شود.
همچنین، مشتریان وفادار به برند ممکن است از نمایشگرهای نقطه فروش چشمپوشی کنند. اما خریداران کمتر وفادار به برند، جذب محصولات جدید میشوند. مضامین فصلی یا راهاندازی محصولات جدید برند با بازاریابی نقطه فروش تقویت میشوند و سفر درونفروشگاهی را پویا و جذاب میکنند.
استفاده از عناصری مثل نور، صدا یا نمایشگرهای سهبعدی، تجربهی خرید را ارتقا میدهد، تجربهای که خرید آنلاین شاید نتواند ارائه کند. بنابراین، بازاریابی در محل فروش، تجربهای فراموشنشدنی در فروشگاه ایجاد میکند که مشتریان را به سمت فروشگاه میکشاند و فروش را افزایش میدهد.
استراتژیهای بازاریابی در نقطه فروش
اینها برخی از بهترین تاکتیکهای بازاریابی نقطه فروش هستند که میتوانید در فروشگاه امتحان کنید.
تجربه خریدی یکپارچه و بدون نقص ایجاد کنید
برندها مشتاقند تا تجربهای به یاد ماندنی از خرید را ارائه دهند. آنها با… رویکردهای چندکاناله و از تمام راهها برای انتقال ارزشهای برند خود استفاده میکنند.
از تعامل با مشتری فراتر رفته و تجربیاتی فراموشنشدنی خلق کنید که منجر به افزایش فروش شود. برای تضمین تجربه بینقص در نقطه فروش، از فناوریهایی مانند کیوسکهای لمسی یا ابزارهای واقعیت افزوده استفاده کنید.
این به مشتریان اطلاعات و تعامل میدهد و سفر خرید آنها را کاملا روان میکند. ضمن اینکه این سیستمها میتواند رفتارهای خرید مشتری را ردیابی کند و به شما امکان پیشبینی روندها را از طریق هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی میدهد.
نمایش خطوط در قسمت پرداخت
بهینهسازی بخش صندوق با استفاده از نمایشهای راهبردی، در بازاریابی نقطه فروش ضروری است. قفسهها یا نمایشگاههای مستقل در محل انتظار مشتریان میتوانند پر از محصولات ارزانقیمت باشند که ذهنیت خرید مشتری را طولانیتر میکنند.
به وسایلی فکر کنید که به راحتی برداشته میشوند، مثل تنقلات یا اکسسوریهای کوچک که انتخابشان فقط یک ثانیه طول میکشد. میتوانید وسایلی را هم که معمولا نادیده گرفته میشوند، مثل باتری یا ناخنگیر، به نمایش بگذارید.
اگر در بوتیکی کار میکنید، قرار دادن نمایشگاههای کوچک چسب مخصوص لباس یا کیتهای خیاطی کوچک در نزدیکی صندوق، میتواند به خریدهای لحظهای منجر شود. مشتریان اغلب این محصولات را نادیده میگیرند یا تا زمانی که درست جلوی چشمشان در صندوق باشند، به نیاز خود به آنها پی نمیبرند.
همچنین، خدمات سئو وردپرس میتواند به افزایش ترافیک ورودی به سایت کمک کند که در نهایت باعث افزایش دید برند و فروش میشود. اجرای استراتژیهای بازاریابی در نقطه فروش آنلاین میتواند تأثیر زیادی بر عملکرد کلی کسبوکارها داشته باشد و آنها را در مسیر موفقیت قرار دهد.
محل نمونهگیری را مشخص کنید.
ایجاد فضایی برای نمونهگیری یا نمایش محصولات نزدیک صندوق، میتواند بهطور قابل توجهی تعامل مشتریان را افزایش و فروش را بالا ببرد. ارائه طعم جدیدی از یک خوراکی یا نمایش عملی یک محصول، خریداران را با محصولات جدید آشنا کرده و آنها را به خرید ترغیب میکند.
اغلب، تامینکنندگان بهطور داوطلبانه نمونههایی از کالا و حتی نمایشگاههای موقت را بدون هزینه اضافی ارائه میدهند. اگر این امکان وجود نداشت، یک میز با تابلوهای راهنما میتواند مفید باشد.
این ایستگاه را نزدیک دستگاههای پرداخت قرار دهید، بهطوری که باعث شلوغی نشود و جریان پرداخت را مختل نکند. این قرارگیری استراتژیک، خریدهای آنی را افزایش داده و تجربهی خرید بهتری را برای مشتریان فراهم میکند.
ظروف بزرگ تخلیه را با تبلیغات ویژه راهاندازی کنید.
سطلهای تخفیف، ظروف استراتژیک ایستادهای هستند که اغلب با اقلام تخفیفدار یا حراج پر میشوند. به ظرفهای بزرگی فکر کنید که در فروشگاههای بزرگ پر از محصولات با تخفیف هستند. این سطلها برای تحریک خریدهای آنی طراحی شدهاند. اگر کالای ارزان قیمت مازاد دارید، قرار دادن سطل تخفیف در نزدیکی صندوق میتواند بسیار مفید باشد.
تابلوهای جذاب و دسترسی آسان این سطلها، مشتریان را ترغیب میکند تا در آنها بگردند و اقلام بیشتری به سبد خرید خود اضافه کنند. این روش از غریزه خرید ارزان آنها در هنگام انتظار در صف پرداخت استفاده میکند.
نقطههای کانونی جلب توجه ایجاد کنید
نقطههای کانونی در بازاریابی نقطه فروش بسیار مهم هستند، چون مشتریان را به سمت مناطق یا اقلام خاصی جذب میکنند. این نقاط از نظر بصری جذاب هستند، دید محصولات را افزایش میدهند و علاقه مشتریان را برمیانگیزند. برای ایجاد خوب این نقاط کانونی، با رنگهای پررنگ شروع کنید ترکیبی از رنگهای زنده و تضادهای شدید، بلافاصله نظر را به خود جلب میکند.
همچنین میتوانید از نورهای تاکیدی یا نورافکن برای برجسته کردن منطقه و جلب توجه بیشتر استفاده کنید. به کارگیری وسایل، بنر یا نمایشهای خاص با موضوعی مرتبط با پیامتان را در نظر بگیرید.
همچنین میتوانید از قانون یک سوم برای تعادل مناسب ویترینها در سراسر فروشگاه استفاده کنید. برای این کار، فضا را به شبکهای سه در سه تقسیم کنید و نقطه کانونی خود را در محل تقاطع خطوط قرار دهید. این کار باعث میشود ویترینهای شما قابل دسترس و مرتب باشند.