نیروی فروش شما بسیار بزرگتر از آن چیزی است که فکر میکنید؛ مشتریان راضی شما نیز بخشی از آن هستند. شweta Jhajharia توضیح میدهد که چگونه از تبلیغات دهان به دهان استفاده کنید و به مشتریان خود نزدیکتر شوید.
بسیاری از صاحبان کسبوکار معتقدند که فروشنده فوقستارهشان یا مهارتهای فروش خودشان، کلید اصلی فروششان است.
با این حال، بسیاری از آنها اذعان میکنند که بخش عمدهای از کارشان از طریق تبلیغات دهان به دهان انجام میشود. اما تبلیغات دهان به دهان اغلب به نظر میرسد که استراتژی ضعیفی برای تمرکز باشد؛ بسیاری از صاحبان مشاغل معتقدند که کنترلی مستقیم بر آن ندارند.
حقیقت این است که بهترین نیروی فروش شما ممکن است افرادی نباشند که برای این کار استخدام کردهاید. بهترین افراد برای فروش محصول شما در واقع مشتریان شما هستند که از خدمات یا محصول شما سود بردهاند و میتوانند مدرک اجتماعی موثقی ارائه دهند. در حالی که نمیتوانید تبلیغات دهان به دهان را کنترل کنید، آنچه میتوانید کنترل و ساماندهی کنید، تشویق شور و وفاداری در پایگاه مشتریان شماست.
وقتی مشتریان خود را از مرحلهی “مشتریان بالقوه” به “طرفداران پر و پا قرص” تبدیل میکنید – یعنی مشتریانی که بدون درخواست شما، شما را به دیگران توصیه میکنند – نیروی فروش موثری با اعتبار و قدرت جذب بیشتر از هر فروشندهی حرفهایای برای کسبوکارتان ایجاد میکنید.
هشت گام برای تبدیل مشتریان به طرفداران پروپاقرصی که محصولات و خدمات شما را تبلیغ کرده و فروش قابل توجهی برایتان ایجاد میکنند.
بدانید که مخاطب شما در کجا فعالیت میکند.
وقتی مشتری ایدهآلتان را شناختید، بفهمید کجا فعالیت میکنند و کسبوکار شما چگونه میتواند با آنها ارتباط برقرار کند.
چه از طریق رسانههای اجتماعی، چه کمپینهای تبلیغاتی گسترده، و چه از طریق یک منطقه جغرافیایی خاص، این نقاط تماس را بررسی کنید و از کانالهای مناسب برای برقراری ارتباط با بازار هدف خود استفاده کنید.
تمرکز بر مشتری
مشتریمحوری هدف، اطمینان از شناخت دقیق نیازهای مشتریان در بهترین شرایط ممکن است. این به معنای دانستن انتظارات مشتریان در هر نقطه تماسی که با کسبوکار شما دارند، و درک واقعی خواستههای آنها در آن زمان خاص است.
راههای زیادی برای یافتن این اطلاعات وجود دارد؛ از فکر کردن به تجربیات شخصی تا انجام تحقیق از طریق فرمهای بازخورد و نظرسنجی.
وقتی از انتظارات مشتریانتان آگاه شدید، از افزودن چند امتیاز اضافه برای شگفتزده کردن و خوشحال کردن آنها در طول تعاملشان با کسبوکار شما نترسید.
در این مرحله، مهمترین نکته این است که مشتریان احساس کنند به حرفهایشان گوش داده میشود و به آنها توجه میشود. عدم توجه به این نکته، یکی از دلایل اصلی شکست کسبوکارهاست، بنابراین همیشه به حرفهای مشتریان گوش دهید و از آنها بیاموزید.
بدانید چگونه نیازهای مشتری را برآورده خواهید کرد.
در تغییرات فرآیندهای کسبوکارتان برای رضایت مشتریان، باید واقعبینانه به تواناییهای خودتان نگاه کنید. فقط به این دلیل که میدانید مشتریان چه میخواهند، بیگدار به آب نزنید؛ زیرا ممکن است نتوانید همه نیازهای آنها را یکجا برآورده کنید.
باید مزیت رقابتی خودتان را در برآوردن انتظارات مشتریان شناسایی و از نقاط قوت خود استفاده کنید. حتی ممکن است برای اجرای استراتژیهای افزایش وفاداری مشتریان، نیاز به گسترش تیم خود داشته باشید.
فرآیند انتقال خود را درک کنید
حالا که میدانید مخاطب هدف شما چه میخواهد و کسبوکار شما چگونه میتواند آن نیازها را برآورده کند، وقت آن است که بفهمید چگونه از وضعیت فعلی به وضعیت مطلوب خواهید رسید.
تمام تغییرات مورد نیاز، نحوه انجام آنها و مسئول هر تغییر را یادداشت کنید.
به یاد داشته باشید که هر تغییری در کسبوکار، همیشه پیامدهایی برای کارکنان دارد. مطمئن شوید که آنها ضرورت تغییرات را درک میکنند و با این تغییرات احساس راحتی دارند و به طور غریزی در برابر آنها مقاومت نمیکنند.
اهداف و معیارها را تعیین کنید
با هر تغییری که ایجاد میکنید، مطمئن شوید که هدفی مشخص در نظر دارید و معیارهایی برای سنجش نتایج خود نسبت به آن هدف میدانید.
در این مرحله، همچنین مشخص کنید چه کسی مسئول ساخت ابزارهای اندازهگیری و بررسی معیارهاست تا به دلیل سوءتفاهم چیزی از قلم نیفتد.
برنامه زمانی تعیین کنید
باید برای مراحل توسعه تغییر، آزمایش پیادهسازی، پیادهسازی کامل، بازبینی و اصلاح، جدول زمانی دقیقی تعیین کنید.
در برنامههایتان تا جای ممکن جزئیات را بگنجانید، به گونهای که تمام منابع مورد نیاز در هر مرحله، چه انسانی و چه غیرانسانی، مشخص باشند.
هدف، رویایی است که مهلت زمانی دارد؛ تعیین مهلت زمانی، تفاوت بین یک ایده و تبدیل آن به واقعیت دستیافتنی را ایجاد میکند.
اندازهگیری پاسخهای مشتریان
از آنجایی که به دنبال افزایش تعامل و وفاداری مشتریان هستید، تغییرات اعمال شده، شیوهی پاسخگویی مشتریان به کسبوکار و محصولات شما را تغییر خواهد داد. برای سنجش این تغییر، باید از روشهایی مانند نظرسنجی، فرمهای بازخورد، یا یادداشت تجربیات خود و کارکنانتان استفاده کنید.
اگر بهطور مستقیم اثر تغییراتتان را روی رفتار مشتری نمیسنجید، چگونه خواهید فهمید که کار میکند یا نه؟
8. دوام و ماندگاری را تضمین کنید
مطمئن شوید که برنامهای دارید که تضمین کند تغییرات ایجاد شده پایدار بمانند و به روشهای قبلی برنگردید.
اگر تغییری در رفتار مشتریان شما اثر مثبت گذاشت، باید اطمینان حاصل کنید که این موضوع همچنان در مرکز فعالیتهای تجاری شما باقی بماند.
اندازهگیری و تعیین هدف مداوم بهترین راه برای اطمینان از کارایی تغییرات و تداوم آنهاست.
و در نهایت…
هرگونه تغییر در فرآیندهای کسبوکارتان نه تنها نیازمند تلاش و پشتکار فراوان است، بلکه تغییر نگرش شما را نیز میطلبد. در مواقع تغییر، همراهی کارکنانتان و برقراری ارتباط شفاف با آنها بسیار ضروری است.
ضمن اینکه بدانید نیازهای مشتریان همواره در حال تغییر است و کسبوکار شما نیز باید با آن همراه شود. موفقیت به گوش سپردن به بازار و ایجاد استراتژی برای فراتر رفتن از انتظارات مشتریان بستگی دارد.