ده پرسش و پاسخ متداول درباره روابط عمومی
- روابط عمومی چه کمکی میتواند به کسبوکار کوچک من بکند؟
- روابط عمومی چه زمانی و در کجا بیشترین تاثیر را دارد؟
- چیزی که یک خبر مطبوعاتی خوب را میسازد چیست؟
- چه فعالیتهای روابط عمومی دیگری میتوانم انجام دهم؟
- آیا خودم میتوانم روابط عمومی خودم را انجام دهم، یا به یک آژانس نیاز دارم؟
- چقدر باید برای روابط عمومی زمان و پول صرف کنم؟
- چطور می توانم در نشریات محلی و تخصصی پوشش خبری داشته باشم؟
- با چه فرکانسی باید خبرنامه صادر کنم؟
- مخاطبان فعالیت روابط عمومی من چه کسانی باید باشند؟
- بعد از ارسال خبر، چه اقدامات بعدی لازم است انجام دهم؟
روابط عمومی چه کمکی میتواند به کسبوکار کوچک من بکند؟
روابط عمومی میتواند برای ارتقای جایگاه کسبوکار شما و نشان دادن آن در قالبی مثبت استفاده شود. بهدست آوردن پوشش خبری مثبت آسان نیست، اما هر نوع تاییدیه تحریریه میتواند بسیار قدرتمند باشد. در حالی که روابط عمومی لزوماً هزینهبر نیست، اما برای ایجاد ارتباط با روزنامهنگاران، ایجاد رویدادهای خبری و نوشتن خبرنامهها به زمان نیاز دارد.
روابط عمومی چه زمانی و در کجا بیشترین اثرگذاری را دارد؟
روابط عمومی میتواند برای شرکتهای نوپا که نیاز به ایجاد سر و صدا و شناخت برند دارند، بسیار مؤثر باشد. همچنین بخش حیاتی تبلیغ هرگونه پیشرفت جدید در کسبوکار شماست، چه به محل جدیدی نقل مکان کنید، چه کسبوکار خود را گسترش دهید یا محصول یا خدماتی جدید را راهاندازی کنید. همچنین میتوانید با ارتقای شخصیت خود و تبدیل شدن به یک متخصص شناختهشده در زمینه خود که خبرنگاران میتوانند برای راهنمایی و نظرخواهی به او مراجعه کنند، روابط عمومی فوقالعادهای برای کسبوکار خود ایجاد کنید.
چیزی که یک خبر مطبوعاتی خوب را میسازد چیست؟
بیشتر روابط عمومی برای ایجاد تبلیغات مثبت در رسانهها تلاش میکند. ترفند خبررسانی این است که آن را مانند یک خبر بنویسید، نه مانند یک آگهی برای شرکتتان. چاپ شدن خبر شما به کیفیت خبررسانی شما بستگی دارد.
- حتماً باید خبری باشد. داستان باید مرتبط با موضوع روز باشد: باید بهانهای برای مطرح کردن آن پیدا کنید. ساختن سبد سگ خبر نیست، اما اگر کاخ سلطنتی یکی از آنها را بخرد، خبر خواهد شد.
- در بالای صفحه عنوان «خبر فوری» را بنویسید. نام خبرنگاری که مسئول بخش مورد نظر شماست را پیدا کنید و خبر فوری را خطاب به او بنویسید.
- تیتر واضحی بنویسید. وقت زیادی را صرف ابداع یک عنوان طنزآمیز نکنید، زیرا انتشارات همیشه آن را بازنویسی خواهد کرد.
- برای مخاطبان نشریه بنویسید. از اصطلاحات تخصصی برای مطبوعات فنی استفاده کنید، اما برای روزنامه محلی آن را ساده کنید.
- مهمترین بخش داستان را در جمله اول بگنجانید تا خواننده را جذب کنید، سپس در پاراگرافهای بعدی داستان را گسترش دهید. بیشتر داستانها را میتوان در سه یا چهار پاراگراف تعریف کرد.
- از فاصله دو خطی برای خوانایی و ویرایش آسان استفاده کنید.
- از نقل قولهای منبع مشخص شده برای جذابتر کردن مطلب استفاده کنید.
- اطلاعات تماس خودتان، از جمله شماره تلفن تماس خارج از ساعات کاری، را اضافه کنید.
- عکس را ضمیمه کنید و توضیحی برای شناسایی افراد تصویر ارائه دهید.
چه فعالیتهای روابط عمومی دیگری باید در نظر بگیرم؟
خبرنامه مطبوعاتی ابزاری عالی برای روابط عمومی است، اما فعالیتهای دیگری هم هستند که میتوانند توجه رسانهها را جلب کنند.
- از فعالیتهای محلی حمایت کنید
این به شما کمک میکند تا روابط خوبی در جامعه ایجاد کنید، کسبوکارتان را در دید خوبی نشان میدهد و اغلب داستانهای خبری برای مطبوعات محلی میسازد.
- یک مفسر خبره شوید
برای صحبت در شبکههای حرفهای آماده باشید، در کمپینهای مرتبط شرکت کنید و با روزنامهنگاران و رهبران کسبوکار خاص در شبکههای اجتماعی تعامل داشته باشید.
- حامی مالی
حمایت مالی میتواند روشی مقرون به صرفه برای تبلیغات باشد؛ ارتباط با چیزی خاص – مانند یک تیم ورزشی یا یک رویداد مهم – میتواند اعتبار کسب و کار شما را افزایش داده و شما را به مخاطبان جدیدی معرفی کند.
- روزهای بازدید آزاد دارد
روزهای بازدید عمومی، برگزاری ارزانقیمتی دارند، میتوانند حسننیت قابل توجهی ایجاد کنند و اغلب توجه رسانهها را به خود جلب میکنند.
آیا خودم میتوانم روابط عمومی خودم را انجام دهم، یا به یک آژانس نیاز دارم؟
کمتر شرکت کوچکی از عهدهی پرداخت هزینههای تمام وقت یک شرکت روابط عمومی برمیآید. بیشتر آنها به دنبال قرارداد ماهانه هستند. با کمی راهنمایی و مطالعه، خودتان میتوانید با خبرهای مطبوعاتی ساده کنار بیایید. اگر بودجه و اهداف شما اجازه میدهد، میتوانید شرکتهای روابط عمومی معتبر را پیدا کنید. مؤسسه سلطنتی روابط عمومی وبسایت
هنگام انتخاب آژانس، باید مطمئن شوید که آنها کسبوکار شما را درک میکنند. دقیقا مشخص کنید که چه هزینهای پرداخت میکنید و در مقابل چه چیزی دریافت خواهید کرد. قبل از تعهد به پرداخت حقالزحمه ثابت، بهویژه مراقب باشید.
برای روابط عمومی چقدر وقت و پول باید بگذارم؟
روابط عمومی در اصل به این معناست که مردم شما و کارتان را بشناسند. این میتواند به بهبود ادراکات و ایجاد تصویری مثبت از شرکت شما کمک کند. میزان زمان و پولی که صرف روابط عمومی میکنید به میزان رضایت شما از تصویر فعلی و اهمیت بهبود آن بستگی دارد. هر چه بیشتر سرمایهگذاری کنید، بیشتر نیز به دست خواهید آورد.
چگونه میتوانم در نشریات دیده شوم؟
روابط عمومی، بیش از هر فعالیت بازاریابی دیگر، بر پایه ارتباطات خوب استوار است. خبرنگاران و ویراستارانی را که برایتان اهمیت دارند، پرورش دهید.
بدیهی است که بیشتر مطبوعات محلی تنها به اخبار منطقهی مخاطبان خود میپردازند، بنابراین محل وقوع رویداد را در ابتدای گزارش خود ذکر کنید. نشریات تخصصی همیشه در جستجوی اخبار و دیدگاههای کارشناسی هستند؛ شرکت در نمایشگاههای تجاری راهی عالی برای ملاقات با روزنامهنگارانی است که در حوزهی فعالیت شما قلم میزنند؛ از آنها بپرسید که به دنبال چه چیزی هستند و آمادهی برقراری ارتباط مستمر با آنها باشید.
اگر داستان جالبی از چگونگی راهاندازی کسبوکارتان دارید، میتوانید با مطبوعات ملی و مجلات پرمخاطب تماس بگیرید؛ اگر محصولات مصرفی میفروشید، تلاش برای معرفی محصول در مجلات مرتبط با بازار هدف، بهخصوص در نزدیکی کریسمس، همیشه ارزش دارد.
ارسال بسته مطبوعاتی نیز میتواند به پیشبرد هدفتان کمک کند. این بسته اطلاعاتی درباره شرکت و کارکنان اصلی شما ارائه میدهد و ویراستاران را از زمینههای تخصصی شما آگاه میکند.
چند وقت یکبار باید خبرنامه صادر کنم؟
مانند هر نوع بازاریابی دیگر، روابط عمومی زمانی بهترین عملکرد را دارد که نام شما مرتباً دیده شود. از آنجایی که همه خبرهای مطبوعاتی منتشر نمیشوند، ممکن است بسته به میزان خبری که برای به اشتراک گذاشتن در مورد کسبوکارتان دارید، نیاز به ارسال یک یا دو خبرنامه در ماه داشته باشید.
مهلتهای زمانی انتشار در نشریات مختلف، متفاوت است. این مهلتها را پیدا کنید و فهرستی از آنها تهیه کنید. خبر را زودتر ارسال کنید و تا زمان انتشار، آن را تحت تحریم انتشار قرار دهید.
مخاطبان فعالیتهای روابط عمومی من چه کسانی باید باشند؟
خبرهای خود را به نشریاتی بفرستید که مخاطبان هدف شما را پوشش میدهند و احتمالاً به انتشار خبر شما علاقهمند هستند. برای مثال، اگر میخواهید به عنوان کارفرما، شهرت خود را برای جذب کارمند افزایش دهید، روزنامههای محلی بهترین انتخاب هستند. از سوی دیگر، اگر میخواهید سرمایهگذاران بالقوه را جذب کنید، صفحات اقتصادی روزنامههای بزرگ یا نشریات تخصصی برای تأثیرگذاری بر مخاطبان هدف شما مناسبتر خواهند بود.
بعد از ارسال خبر، چه اقدامات بعدی لازم است انجام دهم؟
همیشه ارزش دارد که پس از انتشار خبر، با تماس تلفنی یا ایمیلی از خبرنگار بپرسید آیا به چیز دیگری نیاز دارد یا خیر. اما اگر ایمیلهای زیادی بفرستید یا خیلی مکرر با آنها تماس بگیرید، ممکن است حسن نیت خبرنگاران را از دست بدهید. به یاد داشته باشید که بیشتر خبرنگاران با ضربالاجلهای فشرده کار میکنند و هر روز صدها خبر دریافت میکنند.