نمایشگاهها فرصت بسیار خوبی برای جذب مشتری، فروش، ایجاد روابط و موارد بسیار دیگر هستند. اما در مورد حضور در نمایشگاههای تجاری، رویدادهای بازرگانی یا نمایشگاههای عمومی، نکات مهمی وجود دارد که باید رعایت یا از انجام آنها اجتناب کرد. برای بهرهمندی حداکثری از سرمایهگذاری خود، این توصیههای کارشناسی را دنبال کنید.
قبل از رزرو، بفهمید چه کسانی قبلاً در نمایش شرکت کردهاند.
این یکی از مهمترین شاخصهای موفقیت فعلی یک رویداد و همچنین میزان مخاطبان احتمالی آن است. آیا رقیبان شما نیز در این رویداد حضور دارند؟ آیا محصولات و مشتریان هدف غرفهداران دیگر، مکمل محصولات شما هستند؟
همچنین سعی کنید بفهمید آیا شرکتهای بزرگی در سالهای اخیر از این نمایش خارج شدهاند یا به آن پیوستهاند. این نشان میدهد که محبوبیت این نمایش رو به افزایش است یا کاهش.
با غرفه داران دیگر صحبت کنید
نمایشگاهها در اصل در مورد شبکه و نه فقط از بازدیدکنندگان نمایشگاه. برخی از بهترین مشاورههای راهبردی و سرنخهای فروش بالقوه از منابع غیرمنتظره میآیند.
همکاران غرفهدار، انجمنهای صنفی و رسانههای حامی لزوماً همیشه در کنار شما نیستند، اما برای تجارت آمدهاند. گفتوگوی صریح و صادقانه درباره چگونگی همکاری یا سود بردن متقابل از فعالیتهای یکدیگر میتواند به نفع شما باشد.
از جمع متمایز شوید
خلاقانه بیندیشید که چگونه توجه بازدیدکنندگان را جلب کنید از کنار غرفه شما رد شدن و بهترین روش برای شناسایی مشتریان بالقوه. یک تم، تبلیغ یا مسابقه به کارکنان شما کمک میکند تا مکالمه را شروع کنند و مردم را به غرفه خود جذب کنند.
پرسنل غرفه خود را آموزش دهید و انگیزه دهید
قوانین طلایی نمایشگاه را فراموش نکنید
- روی سکو غذا نخورید و با هم حرف نزنید.
- بیش از حد مشتاق به نظر نرسید.
- تا جای ممکن اطلاعات جمعآوری کنید تا ببینید طرف مقابل مشتری بالقوه است یا نه.
- حتما اطلاعات تماس بگیرید تا بتوانید بعداً پیگیری کنید.
حدس بزن تا انباشت کنی
تامین فروش هدف اصلی نمایشگاهها، جذب مشتریان واجد شرایط و سرنخهای داغ است؛ اما صرفاً شناخته شدن و معرفی نام برند نیز بسیار اهمیت دارد. این نوع بازاریابی ممکن است بهسرعت نتیجهای نداشته باشد، اما در درازمدت به افزایش سفارشها منجر میشود.
نکن…
از چانهزنی جدی با برگزارکنندگان نمایشگاه هنگام رزرو غرفه نترسید.
بیشتر رویدادهای صنعتی، فرصتهای بازاریابی دیگری را ارائه میدهند که برای افزایش و گسترش دید تجاری شما قبل، حین و بعد از نمایشگاه طراحی شدهاند.
برخی از این مزایای افزودنی رایگان هستند، مانند درج رایگان در راهنمای برنامه و وبسایت؛ برخی دیگر با هزینه اضافی ارائه میشوند.
علاوه بر مذاکره برای تخفیف فضای غرفه، ببینید آیا فروشنده میتواند مزایای رایگان دیگری مثل دسترسی به اطلاعات بازدیدکنندگان از پیش ثبتنامشده، جایگاه برجسته در تبلیغات نمایشگاه یا لیستهای بهتر در راهنمای نمایشگاه به شما بدهد.
فرض کنید
موفقیت نمایشگاه به برنامهریزی و توجه به جزئیات در هر مرحله وابسته است. اگر فرض کنید که برخی اقلام یا خدمات ضروری بهطور خودکار تأمین میشوند و آنها را چک نکنید، ریسک بروز مشکل در روز نمایشگاه و استرسهای لحظهآخر را میپذیرید.
وقت را با افراد غیرتصمیمگیرنده تلف کردن
برگزارکنندگان نمایشگاه بیشتر روی کیفیت مخاطبان تمرکز میکنند تا تعداد زیاد بازدیدکنندگان. باید رویدادی پیدا کنید که مخاطبانی از خریداران ارائه دهد، نه افرادی که وقت تلف میکنند.
اطلاعات بازدیدکنندگان از رویدادهای قبلی، راهنمای خوبی برای شما خواهد بود نوع بازدیدکنندگان میتوانید انتظار داشته باشید که این اتفاق بیفتد. اما این وظیفه تیم فروش شما در نمایشگاه است که زمان صرف شده برای بازدیدکنندگانی که تصمیمگیرنده نیستند را به حداقل برسانند.
فناوری را در ازای از دست دادن خدمات شخصی بپذیرید.
پیشرفتهای اخیر، بهویژه در ارتباطات آنلاین و موبایلی، عرصه نمایشگاهها را به محلی هیجانانگیزتر و پویاتر برای بازاریابی محصولات و خدمات تبدیل کرده است. اما باید از این پیشرفتهای تکنولوژیکی بهخوبی استفاده شود.
هیچ چیز جایگزین یک کارمند خوش برخورد و آگاه که بتواند با خریداران ارتباط شخصی برقرار کند و آنها را از مرحلهی علاقهی اولیه تا نهایی کردن فروش راهنمایی کند، نمیشود.
فراموش کردن پاداش دادن به کارکنان برای کار خوبشان
نمایشگاهها فرصتی ایدهآل هستند برای کارکنان را ترغیب کردن و تیمی تشکیل دهید. یک وعده غذایی گروهی ترتیب دهید یا بلیت مهمانی غرفهداران یا رویدادهای دیگر را اهدا کنید.
همچنین لازم است از فداکاریهای شخصی استثنایی یا توافقات خانوادگی که کارمند برای حضور در نمایشگاه انجام داده است، با سپاسگزاری یاد شود.