رمزگشایی رفتار مصرفکننده: چگونه دادههای بینش بازاریابی، موفقیت کمپینها را هدایت میکند
با پیشرفتهای تکنولوژی امروز، کسبوکارها به بسیاری از منابع اطلاعاتی دسترسی دارند، مانند دادههای مربوط به بخشبندی بازار با تجزیه و تحلیل دادههای بخشبندیشده که مشتریان در گروههای کوچکتر تقسیم میشوند، کسبوکارها میتوانند کمپینهای بازاریابی مؤثرتری ایجاد کرده و فروش خود را افزایش دهند.
خدمات سئو وردپرس به کسبوکارها کمک میکند تا با استفاده از دادههای بینش بازاریابی، بهتر از هر زمان دیگر رفتار مصرفکنندگان را شناسایی کنند و این دادهها را برای موفقیت کمپینهای بازاریابی به کار برند. سئو وردپرس نه تنها برای جذب ترافیک سایت از موتورهای جستجو اهمیت دارد، بلکه به شرکتها کمک میکند تا تجربیات شخصیسازی شده و مؤثری برای کاربران خود فراهم کنند. با تجزیه و تحلیل دادهها و بهینهسازی صفحات وب بر اساس رفتار مصرفکننده، کمپینهای بازاریابی میتوانند به نتایج بهتر و بازده بالاتری برسند.
بخشبندی دادهها چیست؟
هر مشتری برای هر برندی متفاوت است، و حتی اگر همه آنها به یک محصول یا خدمت علاقهمند باشند، قطعاً به رویکرد بازاریابی متفاوتی نیاز دارند. با تعداد بسیار زیاد مشتریان، ایجاد یک کمپین جداگانه برای هر یک غیر واقعی میشود؛ در اینجاست که بخشبندی دادهها وارد عمل میشود.
تقسیمبندی دادهها فرایندی است که در آن دادههای مربوط به افراد، بر اساس بخشهای مرتبط، انتخابهای زندگی، مکانها، علایق و بسیاری از پارامترهای دیگر، به گروههای دادهای تقسیم میشود. 80 درصد شرکتها کسانی که چنین رویکردی را اجرا کردهاند، افزایش فروش را تجربه کردهاند.
تاثیرات اصلی تقسیمبندی بازار بر کسبوکار شما
استفاده از دادهها در تجارت به فرآیندی ضروری تبدیل شده است، اما با گسترش فناوریها، انواع جدیدی از دادهها مانند دادههای بخشبندیشده پدیدار میشوند. در اینجا مهمترین مزایای بخشبندی بازار آمده است:
- فرصتهای ارتقا یافتهبا مشتریان زیاد، یافتن ایدههای جدید کمپین که برای همهٔ مشتریان بالقوه مناسب باشد، دشوار است؛ اما وقتی پایگاه مشتریان به بخشهای کوچکتر تقسیم شود، فرصتهای بیشتری برای کمپینها و رویکردهای بازاریابی متنوع ایجاد میشود.
- ارتباطات هدفمندایمیلهای هدفمند و بخشبندیشده، (موجب) جذب میشوند. 58 درصد از کل درآمد ارسال ایمیل به همه مشتریان، همه آنها را جذب نمیکند؛ اما ایمیلهای ارسالشده بهصورت جداگانه برای هر بخش، احتمال بیشتری برای جلب توجه آن گروه خاص از مشتریان دارد.
- افزایش درآمدهدف هرگونه ارتباط با مشتری، فروش محصول یا خدماتی است که درآمد شرکت را افزایش میدهد. با درک خواستههای مشتری و ارتباط هدفمند، کسبوکارها میتوانند با افزایش فروش، جریان درآمد خود را بیشتر کنند.
بازاریابان چگونه از رویکرد دادهمحور برای موفقیت استفاده میکنند؟
تقسیمبندی مشتریان، بخش مهمی برای به حداکثر رساندن تلاشهای بازاریابی هر کسبوکاری است. در اینجا چگونگی کمک دادهها به بهبود موفقیت کمپینهای بازاریابی شما آمده است:
تجربههای شخصیسازیشده ایجاد کنید
ایجاد رویکردی شخصی برای هر مشتری، راهحل ایدهآل است، اما با افزایش تعداد مشتریان، این کار غیرممکن و بهراستی بیارزش میشود.
بسته به تخصص کسبوکار، بازارها میتوانند از پایگاههای دادهی بخشبندیشده استفاده کنند؛ مثلاً بر اساس موقعیت مکانی یا نوع مو. در این صورت، ایجاد کمپینهای اختصاصی برای هر بخش بسیار مهم است؛ مثلاً کمپینهای جداگانه برای هر ایالت یا کمپینهایی با توجه به ساختار/رنگ مو.
سرنخهای بیشتری ایجاد کنید
هدف نهایی جلب توجه مخاطبان است، اما ارسال ایمیل عمومی شانس موفقیت کمی دارد. بنابراین، با توجه به رفتار و ویژگیهای مشتریانتان میتوانید مخاطبانی را که مقالات بلند را به مقالات کوتاه ترجیح میدهند، دستهبندی کنید.
سپس از این اطلاعات هنگام ارسال خبرنامههای ایمیل استفاده کنید. حتی تحقیقات نشان میدهد که کمپینهای بخشبندیشده ۱۴.۳۱ درصد نرخ بازگشایی بیشتر و 101 درصد کلیک بیشتر از کمپینهای غیرقطعهای دریافت کرد.
درباره کسبوکار خود بیشتر بدانید
بسیاری از کسبوکارها با بررسی دادههای تفکیکشده، اطلاعات جدید بسیاری درباره کسبوکار خود بهدست میآورند؛ بهطوریکه کل استراتژی خود را اصلاح میکنند. بهعنوان مثال، میتوانید با تجزیه و تحلیل دادهها متوجه شوید که سودآورترین مشتریان شما فقط گروه کوچکی هستند که هرگز بهطور هدفمند به آنها توجه نکردهاید. با چنین دادههایی، بازارها میتوانند تمرکز خود را روی مشتریان بالقوهای که در آن گروه قرار دارند، اصلاح کنند.
طراحی سایت وردپرس میتواند به برندها این امکان را بدهد که از دادههای بینش بازاریابی بهطور بهینه برای تجزیه و تحلیل رفتار مصرفکنندگان استفاده کنند. این پلتفرم با ابزارهای قدرتمند و افزونههای متنوع، به راحتی قابلیت پیادهسازی فرمهای جمعآوری داده، تجزیه و تحلیل رفتار کاربران و تنظیمات سفارشی را فراهم میکند. طراحی سایت وردپرس به کسبوکارها این امکان را میدهد که بهطور مداوم دادهها را جمعآوری کنند و آنها را برای بهینهسازی استراتژیهای بازاریابی خود به کار گیرند.
روشهای منحصربهفرد برای ارتباط با مشتریان پیدا کنید
مشتریان بر اساس ویژگی یا شباهت مشترک، در گروههایی دستهبندی میشوند. با بررسی دقیقتر، متوجه میشوید که آنها ویژگیها و علایق مشترک دیگری نیز دارند. از اطلاعات مربوط به این علایق و ویژگیها هنگام ایجاد محصولات جدید و کمپینهای هدفمند استفاده کنید. این کار توجه آنها را جلب خواهد کرد، زیرا میبینند که شما چیزی جدید و جالب توجه برای آنها ارائه میدهید.
چگونگی سازماندهی دادههای رفتار مصرفکننده برای بخشبندی بهتر؟
بخشبندی دادهها معمولا با توجه به نیازهای خاص شرکتها انجام میشود، اما چند رویکرد اساسی برای این کار وجود دارد که شرکتها از آنها استفاده میکنند:
- بخشبندی جمعیتیدر بخشبندی جمعیتی، کل مشتریان بر اساس سن، جنسیت و موقعیت جغرافیایی به گروههای کوچکتر تقسیم میشوند. این اطلاعات بهتنهایی برای یک رویکرد مناسب کافی نیست، اما برای شناخت مخاطبان ضروری است.
- بخشبندی براساس درصد فروشدرصد فروش بهترین راه برای شناسایی وفادارترین مشتریان است. اگر دادهها نشان دهند که مشتریان به کمپینها واکنش بسیار خوبی نشان میدهند، تیم میتواند زمان بیشتری را صرف ارسال تبلیغات برای این مشتریان کند.
- بخشبندی RFMRFM گامی فراتر از تقسیمبندی بر اساس درصد فروش است؛ زیرا مشتریان را نه تنها بر اساس میزان خرید، بلکه بر اساس فراوانی خرید آنها نیز دستهبندی میکند.
- بخشبندی بر اساس مناسبتبسته به نوع محصولات شرکتتان، یکی از روشهای محبوب بخشبندی بازار، تقسیمبندی بر اساس مناسبت است. میتوانید مشتریان را بر اساس علاقهمندی به تعطیلات خاص، رویدادهای ویژه یا روندهای فصلی دستهبندی کنید.
- بخشبندی مبتنی بر منافعهنگام نوشتن ایمیل، اغلب میخواهید روی یک مزیت خاص تمرکز کنید؛ این کار با تقسیمبندی مبتنی بر مزیت امکانپذیر است. این روش نشان میدهد کدام مشتریان به دنبال چه مزایا و نتایجی از یک محصول یا خدمت هستند.
خلاصه اینکه
بخشبندی مؤثر مشتریان مستلزم هماهنگی اهداف و ترجیحات هر بخش از مشتریان است.