بازاریابی محتوا در سال ۲۰۲۳ و پس از آن – هنر خلق محتوای جذاب
۸۸ درصد از بازاریابهای تجاری از بازاریابی محتوا برای تبلیغ برند خود استفاده میکنند.
اگر کسبوکاری دارید و وبسایت، احتمالا بخشی از آن ۸۸ درصد و اگر این کار را نکنید، احتمالا خیلی زود به جمع ما خواهید پیوست؛ چون بدون استراتژی بازاریابی، نمیتوانید در بازار دوام بیاورید.
اگر تازه وارد این عرصه شدهاید، احتمالا نمیدانید چطور محتوای با کیفیت تولید کنید و به اهدافتان برسید. نگران نباشید؛ شما تنها نیستید. بیشتر کارآفرینان مهارتهای بازاریابی محتوا را ندارند. اما اگر وقتتان را صرف یادگیری کنید، میتوانید در استفاده از مهارتهایتان برای ارتقای برندتان، کار فوقالعادهای انجام دهید. در دنیای دیجیتال امروز، طراحی سایت وردپرس به شما این امکان را میدهد که محتوای جذاب و کاربرپسند بسازید که کاربران را به خود جذب کند و تجربه بازدیدکننده را بهبود بخشد. برای موفقیت در بازاریابی محتوا، توجه به طراحی و ساختار سایت از اهمیت ویژهای برخوردار است.
چه در حال توسعهی اولین استراتژی بازاریابی محتوای خود باشید یا به دنبال کمکی برای بهبود نتایجتان، این مقاله میتواند به شما کمک کند.
در حال حاضر چه چیزی در بازاریابی محتوا جواب میدهد؟
در سالهای اخیر، انعطافپذیری و تطبیقپذیری در بازاریابی محتوا بسیار مهم بودهاند. با این حال، کسی انتظار ندارد که محبوبترین روشهای بازاریابی ثابت بمانند. برخی روندها ممکن است ادامه یا تکامل یابند، اما برخی دیگر از بین میروند و به روندهای جدید اجازه ظهور میدهند.
ایجاد محتوای جذاب نیازمند بهینهسازی صحیح و هدفمند است. با خدمات سئو وردپرس، میتوانید محتوای خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید و از این طریق دید بیشتر و تعامل بالاتری با مخاطبان هدف خود داشته باشید.
ساختن جوامع
با میلیونها وبسایت در اینترنت، باید راهی نوآورانه برای دیده شدن پیدا کنید. ایجاد یک جامعه میتواند به شما کمک کند در این صنعت شلوغ، متمایز شوید. اما باید بدانید که بازاریابیِ مبتنی بر جامعه، دربارهی فروش نیست، بلکه دربارهی ایجاد اعتماد و تعامل با مخاطبان است.
محتوا را برای کلمات کلیدی بلند دنباله دار محبوب در حوزه کاری خود بهینه کنید.
مدتی است تمرکز در بازاریابی محتوا بر روی مقالات بلند بود. اما در طول سال گذشته، تمرکز بازاریابی محتوا به سمت کلمات کلیدی تخصصی و بلند، خاص یک بخش خاص و با رقابت کمتر تغییر کرده است.
کلمات کلیدی بلند (Long-tail keywords) رتبه وبسایت شما را در گوگل بالاتر میبرند. با بهینهسازی محتوا با کلمات کلیدی تخصصی و بلند، ترافیک ارگانیک بیشتری جذب میکنید. یافتن کلمات کلیدی بلند مرتبط با وبسایتتان دشوار نیست؛ میتوانید از ابزاری مانند SEMrush، Ubersuggest یا Wordtracker استفاده کنید. فهرستی از پربازدیدترین کلمات کلیدی بلند تهیه کرده و آنها را به تدریج در محتوای خود بگنجانید. مبدل پیدیافچف میتوانم به شما کمک کنم تا برای دسترسی به این فهرست هنگام نوشتن محتوا، یک فایل PDF ایجاد کنم.
کارشناسان برای سال ۲۰۲۳ و پس از آن چه پیشبینیهایی دارند؟
یک تولیدکننده محتوای بازاریابی باید به آینده نگاه کند و روندهایی را که در درازمدت بر صنعت تاثیر میگذارند، بررسی نماید. ضروری است که برنامههای محتوایی تدوین شوند که در درازمدت موفق باشند و مخاطبان بالقوه را درگیر کنند. انتظار میرود صنعت شاهد افزایش روندهایی مانند گوگل دیسکاور و استوریهایی باشد که کاربران اینترنتی را جذب کرده و آنها را برای مدت طولانی در صفحه نگه میدارند.
امکانات را کشف کنید
گوگل دیسکاور موضوع داغی در صنعت است و یوست، هاباسپات و سرچ انجین لند تنها برخی از منابع اینترنتی هستند که در مورد آن صحبت میکنند. این سرویس که پیشتر با نام گوگل فید شناخته میشد، در سالهای اخیر تحول عظیمی را پشت سر گذاشته و به شکل گوگل دیسکاور درآمده است که اکنون شامل محتوای همیشگی، اخبار و تصاویر میشود. گوگل از یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی برای پر کردن فید کاربران خود استفاده میکند. این ابزارها از تاریخچه جستجوی کاربر برای ارائه محتوای جذاب به او استفاده میکنند.
در ماههای گذشته، گوگل دیسکاور در انتخاب وبسایتهایی که محتوای آنها شایسته نمایش در بخش دیسکاور کاربران است، بسیار پیچیده و دقیق شده است. نکات گوگل دیسکاور یافتن شیوه ایندکس کردن محتوای تبلیغشده در فید دیسکاور گوگل
ویژگیهای داستان
اگر حساب کاربری فیسبوک یا اینستاگرام دارید، احتمالا با مفهوم استوریها آشنا هستید. استوریها به تازگی محبوبیت زیادی پیدا کردهاند چون شانس دیده شدن را افزایش میدهند. پلتفرمهای شبکههای اجتماعی با فراهم کردن تمام ابزارهای لازم برای تولید محتوای با کیفیت، ساخت استوری را برای همه آسان کردهاند. استوریها با سبک زندگی مردم هماهنگ هستند و محتوایی متناسب با سلیقهی آنها ارائه میدهند.
در بازاریابی محتوا از چه چیزهایی باید اجتناب کرد؟
محتوا را فقط به متن و گرافیک محدود نکنید.
شگفتآور است که بسیاری هنوز محتوا را با وبلاگهای متنی سنتی و یک تصویر همراه آن برابر میدانند. ویدئو بهطور مؤثری به شرکتها در فروش محصولات و خدمات پیچیده کمک میکند. مدت توجه مخاطبان در سالهای اخیر کاهش یافته است. از ۱۲ ثانیه به ۸ ثانیه در ۱۵ سال کاهش یافته است. بنابراین اگر اطلاعات هیجانانگیزی به آنها ارائه ندهید، در کمتر از ۱۰ ثانیه آنها را از دست خواهید داد.
بنابراین، بهجای نوشتن وبلاگهای طولانی، برای تولید محتوای جذاب، به ساخت ویدیوهای توضیحی روی آورید. مطالعات فوربس نشان میدهد که میانگین کاربر اینترنت ۲.۷ دقیقه از یک ویدیوی آنلاین را تماشا میکند، قبل از اینکه آن را متوقف کند. حالا به مقدار اطلاعاتی که میتوانید در ۲.۷ دقیقه منتقل کنید، در مقایسه با اطلاعاتی که میتوانید در ۸ ثانیه خواندن متن به کاربر منتقل کنید، فکر کنید.
فقط به سئو اکتفا نکن
سئو تنها عاملی نیست که مشتریان را به وبسایت شما جذب میکند. رقبای شما احتمالا فقط روی سئو حساب میکنند، پس شما باید راهی جدید پیدا کنید. باید فراتر از بهینهسازی کلمات کلیدی سنتی که همه وبسایتها انجام میدهند، عمل کنید.
قرار گرفتن در نتایج اولیه گوگل یکشبه اتفاق نمیافتد و نیازمند تلاش در بخشهای مختلف است. بازاریابی محتوا یک استراتژی بلندمدت است که میتواند به شما در بهبود رتبه در موتورهای جستجو کمک کند. اما وقتی به رتبه اول رسیدید، نباید روی الگوریتم گوگل برای حفظ آن حساب کنید.
علاوه بر تولید محتوای باکیفیت برای وبسایتتان، محتوای دیگری نیز برای شبکههای اجتماعی خود بسازید تا دنبالکنندگانی جذب کنید که محتوای شما را از طریق کانالهای مختلف تبلیغ کنند. هیچ روش تضمینشدهای برای جذب دنبال کننده وجود ندارد، اما بهنظر میرسد یک روش مؤثر، ترغیب بازدیدکنندگان به مراجعه و بازگشت به وبسایت شماست.
سخن پایانی
سال ۲۰۲۳ فقط یک تاریخ جدید در تقویم است. استراتژیهای بازاریابی محتوا که امسال جواب میدهند، ممکن است در سال ۲۰۲۳ مؤثر نباشند. با این حال، اگر به مواردی که در این مقاله آمدهاند توجه کنید، میتوانید محتوای همیشه جذاب و مرتبطی تولید کنید که بازدیدکنندگان جدید جذب کند و بازدیدکنندگان قدیمی را حفظ کند.