09339159432 (مشاوره با تیم فروش) 09155249420

روندهای مصرف‌کننده که باید در استراتژی بازاریابی خود لحاظ کنید

آنچه در این مقاله می خوانید:

روندهای مصرف‌کننده که باید در استراتژی بازاریابی خود لحاظ کنید

نمی‌توان تأثیر کووید-۱۹ بر کل جهان را کم اهمیت جلوه داد. صنایع بسیاری در عرض چند ماه به‌کلی دگرگون شدند و چشم‌اندازهای اقتصادی و اجتماعی بسیار متفاوت از اوایل سال ۲۰۲۰ هستند.

با وجود تفاوت‌های منطقه‌ای در تأثیر همه‌گیری، برخی روندها و رفتارهای مشترک در مصرف‌کنندگان سراسر جهان پدیدار شده است. شرکت مشاوره‌ای مک‌کینزی، با بررسی رفتار مصرف‌کنندگان در ۴۵ کشور، متوجه شده که شرایط اقتصادی کنونی، روندهای مصرفی زیر را برجسته کرده است:

  • روی ارزش‌ها و ضروریات تمرکز کنید
  • پرواز به سمت دیجیتال و چندکاناله
  • شوک به وفاداری به برند/کسب‌وکار
  • اقتصاد سلامت و مراقبت
  • اقتصاد خانگی

این روندها نشان می‌دهد که همدلی برندها با مشتریان و ارائه پیام امید در زمان‌های نااطمینانی بسیار مهم است. تصمیمات خرید مشتریان بیش از پیش تحت تأثیر پیام، اقدامات و شفافیت برند قرار می‌گیرد.

همه این‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از شرکت‌ها و کسب‌وکارها برای همگام شدن با تغییرات، مجبور به تغییر در برنامه‌های بازاریابی خود شده‌اند. در این مقاله، نگاهی دقیق‌تر به این روندها خواهیم انداخت و نکاتی را در مورد چگونگی پیاده‌سازی هر روند ارائه خواهیم داد. استراتژی سنتی و دیجیتال شما .

بیایید شروع کنیم.

طراحی سایت وردپرس می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند تا روندهای جدید مصرف‌کننده را به‌خوبی در استراتژی بازاریابی خود لحاظ کنند. با استفاده از قالب‌ها و افزونه‌های انعطاف‌پذیر وردپرس، می‌توانید سایت خود را به گونه‌ای طراحی کنید که نیازهای مختلف مشتریان در عصر جدید را پوشش دهد. به‌طور مثال، طراحی صفحات موبایل‌فرندلی، ارائه تجربه‌های شخصی‌سازی‌شده برای بازدیدکنندگان و ایجاد صفحات محصول با قابلیت‌های هوش مصنوعی برای پیش‌بینی نیازهای مصرف‌کننده، می‌تواند به‌طور مستقیم به روندهای مصرف‌کننده پاسخ دهد و باعث تعامل بیشتر کاربران شود.

مشاهده این مطلب  آیا زمان بازسازی برند شما فرا رسیده است؟ این چک لیست ضروری را دنبال کنید.

 

تغییر رویکرد به ارزش‌ها و ضروریات

طبیعی است که در دوران رکود اقتصادی و نااطمینانی، مصرف‌کنندگان در خرج کردن محتاط‌تر باشند و خریدهای ضروری را در اولویت قرار دهند. بین بیستم تا سی‌ام مارس ۲۰۲۰، ۴۹.۶ درصد از مردم در بریتانیا، به دلیل عدم اطمینان در مورد رفاه و وضعیت مالی، افزایش سطح اضطراب گزارش شده است.

هرچند چشم‌انداز اقتصادی بلندمدت اکنون نسبت به مارس روشن‌تر است، اما هنوز هم در مورد آنچه در هفته‌ها و ماه‌های آینده رخ خواهد داد، ابهام وجود دارد.

این چه تاثیری بر رفتار مصرف‌کنندگان داشته است؟

به طور خلاصه، مردم هزینه‌های خود را برای کالاها و خدمات غیرضروری کاهش داده و خرید «مایحتاج» مانند مواد غذایی و محصولات خانگی را افزایش داده‌اند. مصرف‌کنندگان به طور کلی در خرج کردن پول خود محتاط‌تر هستند و می‌خواهند مطمئن شوند که هر خریدی که انجام می‌دهند، انتخاب درستی است.

بسته به نوع کسب‌وکار شما، ممکن است محصول یا خدماتتان در ماه‌های اخیر تغییری کرده باشد. اگر محصولاتتان تغییر کرده‌اند، بر نشان دادن اهمیت محصولات/خدماتتان برای زندگی مشتریان در حال حاضر و چگونگی کمک آن‌ها در آینده تمرکز کنید.

اگر به دنبال جذب مشتریان جدید هستید، روی مزایا و ارزش محصولات یا خدمات خود تمرکز کنید.

نمایش مزایای محصول باید با همدلی نسبت به مشتریان و شرایط کلی همراه باشد. این همدلی می‌تواند به اقدامات عملی مانند کاهش قیمت‌ها، مذاکره برای طرح‌های پرداخت اقساطی در صورت مشکلات مالی مشتریان یا کمک به آن‌ها از طریق منابع آموزشی مانند دوره‌ها یا راهنماها ترجمه شود.

مشاهده این مطلب  پیش نمایش کانال یوتیوب: چگونه یک پیش نمایش خیره کننده بسازیم - راهنمای ۲۰۲۳

برندها و شرکت‌هایی که درک و همراهی نشان دهید آنها که در دوران سخت برای مشتریان خود تلاش کردند، پس از پایان همه‌گیری، عملکرد خوبی خواهند داشت.

از این فرصت برای تقویت روابط خود با مشتریان و کمک به آنها به هر نحو ممکن استفاده کنید.

پرواز به سمت دیجیتال و همه‌کانالی

درست است که مصرف‌کنندگان نسبت به خریدهای خود آگاه‌تر شده‌اند، اما این بدان معنا نیست که خرید و فروش به‌کلی متوقف شده است. با تعطیلی بسیاری از فروشگاه‌های فیزیکی در دوران قرنطینه، فروش آنلاین رونق گرفته است.

آمار خرداد ماه فروش آنلاین آمریکا در ماه ژوئن به ۷۳.۲ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال قبل ۷۶.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. با کاهش محدودیت‌ها در بسیاری از مناطق، انتقال کسب‌وکارهای آفلاین به آنلاین احتمالا در آینده ادامه خواهد یافت. روند پیش‌بینی شده بود مدتهاست که مشخص است زمان فشرده شده است.

تاثیرات بر استراتژی بازاریابی شما

بسته به نوع صنعت شما، ممکن است بخش اعظم فعالیت‌های تجاری‌تان را به‌صورت آنلاین انجام دهید. در غیر این صورت، شاید وقت آن رسیده باشد که حداقل بخشی از معاملات خود را به فضای آنلاین منتقل کنید. این می‌تواند به معنای عرضه محصولاتتان در وب‌سایت، تبلیغ محصولات/خدماتتان از طریق تبلیغات آنلاین و تغییر شیوه‌ی خدمات‌رسانی به مشتریان باشد.

مثلاً مشاوره قیمت را از طریق تماس تصویری یا به‌صورت مجازی ارائه دهید. تورهای خانه یا جلسات مفهومی را به‌صورت آنلاین برگزار کنید و غیره. انتقال کسب‌وکار خدماتی به فضای آنلاین نیز امکان‌پذیر است، هرچند دشوارتر.

شیوه بازاریابی آنلاین کسب‌وکار شما به نوع صنعت و هدفتان بستگی دارد. هنگام انتقال کسب‌وکار به فضای آنلاین، موارد زیادی باید در نظر بگیرید. راهنمای هشت مرحله‌ای از اُبرلو و این‌ها ۲۱ نکته بازاریابی آنلاین کسب‌وکار شما از سایت آنترپرنور

مشاهده این مطلب  راهنمای ارزش طول عمر مشتری

خدمات سئو وردپرس در این زمینه می‌توانند بسیار مؤثر واقع شوند. برای اطمینان از این که استراتژی بازاریابی شما مطابق با روندهای جدید مصرف‌کننده است، باید از سئو برای افزایش دیده‌شدن سایت در موتورهای جستجو استفاده کنید. با پیاده‌سازی تکنیک‌های به‌روز سئو در وردپرس، مانند بهینه‌سازی کلمات کلیدی مرتبط با روندهای جدید مصرف‌کننده، ساختار URL و سرعت بارگذاری سایت، می‌توانید تعاملات بیشتری از سمت کاربران دریافت کنید. این اقدامات به شما این امکان را می‌دهند که مشتریان هدف خود را بهتر شناسایی کرده و با محتوای مناسب، نیازهای آن‌ها را برطرف کنید.

شوک به وفاداری به برند/کسب‌وکار

تحقیقات مک‌کینزی در مورد روندهای مصرف‌کننده نشان می‌دهد که وقتی مشتریان محصول موردعلاقه خود را در فروشگاه موردنظر پیدا نمی‌کردند، معمولاً سراغ برند دیگری می‌رفتند. این موضوع به ویژه اخیراً با اختلال در زنجیره‌های تأمین و کمبود کالا در برخی فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها، رواج یافته است.

این زمانی است که مصرف‌کنندگان نسبت به ادعاهای اغراق‌آمیز و وعده‌های دروغین برندها در بازاریابی‌شان، شکاک هستند.

business-loyalty-of-consumers

این چه تاثیری بر بازاریابی شما می‌گذارد؟

در زمان‌های نامطمئن، طبیعی است که مشتریان به دنبال اطمینان و حس عادی بودن باشند. اگرچه بسیاری از مسائل خارج از کنترل شما به‌عنوان صاحب کسب‌وکار هستند، اما هنوز فرصت دارید از این زمان‌ها برای تقویت روابط با مشتریان استفاده کنید.

اگر کسب‌و‌کارتان آسیب دیده و با مشکلاتی مثل کمبود برخی محصولات روبرو هستید، تا جای ممکن زودتر مشتریانتان را در جریان بگذارید و به‌طور مناسب به آن‌ها بازپرداخت کنید.

هر چه مشتریان خود را بیشتر و بهتر در جریان امور قرار دهید، اعتماد آن‌ها به شما بیشتر شده و در شرایط سخت نیز وفاداری‌شان به برند/شرکت شما بیشتر خواهد بود.

مشاهده این مطلب  نگاهی دقیق‌تر به استراتژی‌های بازاریابی آب فلوی

اقتصاد سلامت و مراقبت

با بازگشایی تدریجی و مرحله‌ای اقتصادها، کسب‌وکارهای بیشتری برای اطمینان از رعایت توصیه‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی و حفظ فعالیت خود، اقداماتی را انجام می‌دهند.

این اقدامات می‌تواند شامل محدودیت ظرفیت، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، ارائه محلول ضدعفونی‌کننده دست برای مشتریان و درخواست از بازدیدکنندگان برای استفاده از ماسک باشد. اگر کسب‌وکاری با چند شعبه فیزیکی دارید، ایمنی کارکنان و مشتریان شما باید در اولویت اصلی شما قرار گیرد.

نتایج کسب‌وکار شما چه بوده است؟

مطالعات مک‌کینزی نشان می‌دهد که مشتریان به دنبال خرده فروشانی هستند که اقدامات ایمنی قابل مشاهده‌ای مانند پروتکل‌های بهداشتی تقویت‌شده و موانع فیزیکی داشته باشند. اگر کسب‌وکاری فیزیکی دارید، می‌توانید اقداماتی را که برای تضمین ایمنی مشتریان خود انجام می‌دهید به آن‌ها اطلاع دهید.

این شامل نصب اطلاعیه در وب‌سایت، نصب پوستر/اطلاعیه در مکان‌های فیزیکی و آگاه نگه داشتن کارکنان از آخرین دستورالعمل‌های بهداشت و ایمنی که باید رعایت کنند، می‌شود.

اقتصاد خانگی

با وجود محدودیت‌های سفر در بسیاری از کشورها، هنوز بسیاری از مردم احساس راحتی نمی‌کنند یا قادر به از سرگیری فعالیت‌های عادی خارج از منزل خود نیستند. اگرچه فعالیت‌های خارج از منزل باید به‌ تدریج افزایش یابد، اما هنوز عدم قطعیت زیادی در مورد زمان بازگشت زندگی به حالت عادی وجود دارد.

یکی از نکات مثبت این شرایط، افزایش حمایت از کسب و کارهای کوچک، محلی و مستقل است و ۲۰۲۰ به عنوان سال این کسب و کارها نامیده شد. مشتری آگاه به مسائل محلی .

با توجه به مشکلات بسیاری از کسب‌وکارها در اثر همه‌گیری، حس واقعی مشارکت در بسیاری از بخش‌های اقتصادی دیده شده است و جالب خواهد بود که ببینیم آیا این روند در آینده نیز ادامه خواهد یافت.

مشاهده این مطلب  آیا تماس‌های تلفنی سرد شما را عرق سرد می‌کند؟

باید تغییرات در حمایت از کسب‌وکارهای محلی و مستقل در رویکرد بازاریابی شما لحاظ شود. شرایط فعلی فرصتی بی‌نظیر برای کسب‌وکارها و برندها فراهم کرده است تا مشارکت اجتماعی خود را افزایش دهند و در ابتکارات محلی شرکت کنند.

از جمله ایده‌های عملی می‌توان به تشویق کارمندان برای شرکت در فعالیت‌های داوطلبانه محلی اشاره کرد؛ مثلاً می‌توان به کارمندان برای حضور در این فعالیت‌ها، مرخصی پرداخت.

به عنوان یک کسب‌وکار، می‌توانید میزبان یا حامی رویدادهای خاص اجتماعی باشید تا به نیازمندان کمک کنید. اگر کسب‌وکار/برند شما درآمد مازاد کافی دارد، حتی می‌توانید به سرمایه‌گذاری در جامعه محلی نیز فکر کنید.

اگر در فعالیت‌های اجتماعی محله‌ی خود مشارکت می‌کنید، تمرکز بازاریابی خود را روی منطقه‌ی محلی بگذارید. این می‌تواند شامل تبلیغ رویدادها در وب‌سایت و صفحات شبکه‌های اجتماعی شما، داشتن بخش «اخبار» در وب‌سایت یا خبرنامه‌ای باشد که به مشتریان خود می‌فرستید و آن‌ها را از تلاش‌های کسب‌وکارتان در جامعه محلی آگاه می‌کنید.

برای راه‌های بیشتر مشارکت در اجتماع خود، مراجعه کنید به این راهنما از وب‌سایت اینک دات کام .

بازاریابی خود را انعطاف‌پذیر نگه دارید

اگر از عدم قطعیت ماه‌های گذشته بخواهیم یک درس بازاریابی بیاموزیم، آن انعطاف‌پذیری است. شکی نیست که برنامه‌های بازاریابی اکثر کسب‌وکارها برای سال ۲۰۲۰ دستخوش تغییراتی شده‌اند.

 

جواد یاسمی (متخصص سئو)

جواد یاسمی (متخصص سئو)

مشاور و مجری سئو سایت های شرکتی، فروشگاهی، کارخانه ها و برندها با بهترین و بزرگترین تیم سئو در مشهد، تهران و ایران | سئو (SEO) با جواد یاسمی 09376996070

آخرین مقالات

پاك كردن سابقه جستجو در گوگل

پاك كردن سابقه جستجو در گوگل

پاك كردن سابقه جستجو در گوگل می‌تواند برای حفظ حریم خصوصی و امنیت انجام شود. همه ما در دنیای دیجیتال...
مشاوره کسب و کار اینترنتی در مشهد

مشاوره کسب و کار اینترنتی مشهد - مشاوره کسب و کار آنلاین - بهترین مشاور کسب و کار مشهد

مشاوره کسب و کار اینترنتی در مشهد توسط بهترین مشاور کسب و کار یعنی مهندس جواد یاسمی ارائه می شود. با...
گسب و کارها پر درآمد

معرفی کسب و کارهای جدید و پردرآمد + نمونه های واقعی!

در دنیای امروزی پر از نوآوری و فناوری، کسب و کارهای جدید در دنیا به سرعت در حال ظهور و پیشرفت هستند....

رمزگشایی رفتار مصرف‌کننده: چگونگی استفاده از داده‌های بینش بازاریابی برای موفقیت کمپین‌ها

رمزگشایی رفتار مصرف‌کننده: چگونه داده‌های بینش بازاریابی، موفقیت کمپین‌ها را هدایت می‌کند با پیشرفت‌های...

انقلاب در استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال صنعت خدمات خانگی در سراسر جهان

انقلاب در استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال صنعت خدمات خانگی در سراسر جهان آیا به دنبال گسترش کسب‌وکار خدمات...

5 استراتژی بازاریابی موفق GoPro برای افزایش فروش

5 استراتژی موفق بازاریابی GoPro برای افزایش فروش همه ما روحیه ماجراجویی نداریم و هیچ کس موظف به ماجراجویی...

برنامه‌های شریک نرم‌افزاری به‌عنوان سرویس (SaaS): برتری غیرقابل‌انکار برای هر آژانس بازاریابی

برنامه‌های شریکی نرم‌افزار به‌عنوان سرویس: برتری غیرقابل‌رقابت برای هر آژانس بازاریابی آیا نماینده‌ی...

سه راه برای جذب مشتریان جدید توسط شرکت‌ها و فریلنسرها: بینش‌هایی از گزارش ۲۰۲۳ میل‌چیمپ و کو

سه راه برای جذب مشتری جدید توسط شرکت‌ها و فریلنسرها: بینش‌هایی از گزارش سال ۲۰۲۳ میل‌چیمپ و کو چه در...

12 فرصت هوشمندانه واقعیت مجازی برای کسب‌وکارها در سال 2023

12 فرصت هوشمند واقعیت مجازی برای کسب‌وکارها در سال 2023 واقعیت مجازی تأثیر گسترده و ماندگاری بر کار،...

راز موفقیت در دم‌آوری: نگاهی عمیق به استراتژی بازاریابی دیجیتال استارباکس

راز موفقیت در دم‌آوری: نگاهی عمیق به استراتژی بازاریابی دیجیتال استارباکس استاربکس با لوگوی سبز نمادین...

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • تماس
  • تماس
  • تلگرام
  • واتساپ
× Send

خدمات سئو + طراحی سایت = 09376996070

خدمات گوگل، تبلیغات، هدایا تبلیغاتی و … = 09339159432