ارتباط پخش زنده و تجارت الکترونیک برای بهبود تجربه خرید آنلاین
خرده فروشی آنلاین، آن طور که میشناسیم، تقریباً لحظه به لحظه در حال تغییر است. در این میان، پخش زنده و تجارت الکترونیک بهنظر میرسد که ترکیب بسیار مناسبی هستند.
مانند بسیاری از جنبههای دیگر رفتار آنلاین، همهگیری کووید-۱۹ روندِ از قبل رایجی را به شدت سرعت بخشید. فروش زنده اینترنتی در ایالات متحده از 6 میلیارد دلار در سال 2020 به 11 میلیارد دلار در سال 2021 افزایش یافت و پیشبینی میشود تا پایان امسال به 17 میلیارد دلار برسد.
به عبارت دیگر، این روندی نیست که به این زودیها کند شود. پس نکته اصلی، درک ظرایف پخش زنده و تجارت الکترونیک است. بنابراین فروشگاه آنلاین شما چگونه میتواند از این فناوری برای افزایش فروش در مشتریانی که بهطور فزایندهای به این روند میپیوندند، استفاده کند؟
با استفاده از خدمات سئو وردپرس، میتوانید رویدادهای خرید زنده خود را بهینهسازی کنید تا در موتورهای جستجو بهتر دیده شوند. از بهینهسازی توضیحات محصول گرفته تا ایجاد محتوای جذاب برای تبلیغ رویدادهای زنده، سئو میتواند فروش شما را افزایش دهد.
پخش زنده در تجارت الکترونیک چیست؟
پخش زنده در تجارت الکترونیک، که با نام خرید آنلاین زنده یا خرید ویدیویی زنده نیز شناخته میشود، روشی است که مشتریان میتوانند محصول را در حال استفاده در شبکه اجتماعی موردعلاقه خود مشاهده کنند و بلافاصله آن را خریداری کنند. میتوان آن را معادل خرید از تلویزیون زنده در عصر شبکههای اجتماعی دانست، با این مزیت اضافه که بینندگان میتوانند محصول را بهصورت آنلاین و درست همانجا که نمایش داده میشود، خریداری کنند.
ارتباط پخش زنده و تجارت الکترونیک لزوماً جدید نیست. این فقط گسترش طبیعی خرید از طریق تلویزیون نیست، بلکه شامل قرار دادن ویدیوهای محصول در صفحه محصول برای افزایش نرخ تبدیل نیز میشود. در اصل، این دو عنصر را برای ایجاد تجربهی خرید آنلاین غنیتر و فوریتر ترکیب میکند.
چطور پخش زنده میتواند فروش تجارت الکترونیک را افزایش دهد
همانطور که مقالهای جدید در وبسایت فوربس اشاره میکند، تجارت زنده آنلاین کار میکند به خاطر اصل دیرینهی نیاز انسان به ارتباط با دیگران
خرید زنده اینترنتی، روش قدیمی شخصیسازی در فروشگاه را به فضای آنلاین منتقل میکند. اما به جای فروشنده، فردی که به شما مشاوره میدهد، یک تأثیرگذار اجتماعی است که عاشق محصولات مورد نظر شماست و از آنها استفاده میکند. مفهوم یکسان، کانال متفاوت.
این همچنین به ایجاد روابط عمیقتر بین برندها و مخاطبانشان کمک میکند. پخش زنده اعتماد بیشتری ایجاد کرده و تعامل پایدارتری میسازد که تا فرایند پرداخت و حتی پس از آن ادامه مییابد.
البته، این مزایا در همهٔ دستههای محصولات و صنایع بهطور کامل فراگیر نیستند. مطالعه مککینزی نشان داد برخی از دستههای محصولی در استفاده از پخش زنده در تجارت الکترونیک بهویژه موفق بودهاند، چنانکه فراوانی پخشهای زنده تجاری براساس دستههای محصول نشان میدهد.
- ۳۵.۶ درصد از لایو استریمرها، محصولات پوشاک و مد را تبلیغ کردند.
- ۷.۶ درصد از پخشکنندگان زنده، محصولات زیبایی را تبلیغ کردند.
- 7.4 درصد از پخشکنندگان زنده، محصولات غذایی تازه را تبلیغ کردند.
- ۴.۶ درصد از پخشکنندگان زنده، محصولات الکترونیکی مصرفی را تبلیغ کردند.
- ۳.۶ درصد از لایو استریمرها، محصولات مبلمان و دکوراسیون منزل را تبلیغ کردند.
- 0.2 درصد از پخشکنندگان زنده، تبلیغ خودرو و فروش آنلاین به آفلاین محلی را انجام دادند.
بیشتر محصولاتی که در اینجا فهرست شدهاند، احتمالا تعجبآور نیستند. بهعنوان مثال، پوشاک و محصولات زیبایی هر دو برای نمایش زنده محصولات مناسب هستند. اما برخی دیگر نشان میدهند که ما تازه در ابتدای راه پخش زنده و تجارت الکترونیک هستیم. بهعنوان مثال، مواد غذایی تازه، یک مورد شگفتآور است که به گسترش کاربرد این روش در آینده اشاره دارد.
نمونههای موفق پخش زنده تجارت الکترونیک
با توجه به اینکه برندهای مختلف در حوزههای گوناگون، مزایای پخش زنده تجارت الکترونیک را کشف میکنند، شروع به آزمایش استراتژیهای خود کردهاند. این استراتژیها میتوانند به نوبه خود، بهعنوان نمونههای ارزشمندی برای دیگر فعالان صنعت خود عمل کنند.
از سال ۲۰۱۶ که این غول تجارت الکترونیک، قابلیت پخش زنده را به اپلیکیشن خود اضافه کرد، علی بابا پیشگام پخش زنده بوده است. این پلتفرم به فروشندگان اجازه میدهد تا بهطور مستقیم در اپلیکیشن و صفحه محصول، محصولات خود را بهصورت زنده معرفی کنند؛ قابلیتی که به گفته علی بابا، میلیونها دلار درآمد اضافی ایجاد کرده است.
در سال ۲۰۲۱، والمارت با تیک تاک برای پخش زندهای در ایام تعطیلات همکاری کرد. اینفلوئنسرها محصولاتی را معرفی کردند که میتوانستند مستقیماً از طریق برنامه خریداری شوند. این رویداد آنقدر موفق بود که والمارت از آن زمان به بعد خرید زنده را در این پلتفرم به صورت … قرار داده است. بخش عادی از استراتژی بازاریابی تجارت الکترونیک آن .
همچنین در سال ۲۰۲۱، سامسونگ با ابزار پخش زنده اسمارتزر برای یک رویداد خرید تعطیلات همکاری کرد که در آن نمایندگان سامسونگ در نمایشهای زندهی محصولات شرکت داشتند. بینندگان میتوانستند محصول را مستقیما از طریق اپلیکیشن خریداری کنند؛ آنها همچنین از کوپنهای اختصاصی بهرهمند شدند. همانند والمارت، موفقیت این رویداد منجر به … استراتژی جامعتر خرید زنده از سامسونگ.
تجربه پخش زنده جیسی پنی با یک رویداد یکباره آغاز نشد؛ بلکه با استفاده مداوم از افراد تأثیرگذار به موفقیت پیوستهای دست یافت و این موفقیت را به… جیسیپی لایو برنامهای معمولی که توسط اینفلوئنسرها در وبسایت خودشان اجرا میشود و برای فروش محصولات طراحی شده است.
در استرالیا، پخش زنده اینترنتی شریکی غیرمنتظره در کیتکت پیدا کرده است. این برنامه که در فیسبوک لایو میزبانی میشود، تجربه خریدی که در سال ۲۰۲۰ راهاندازی شد در حین پخش زنده فیسبوک، امکان خرید محصولات از طریق کامنتهای پخش زنده که به مکالمات مسنجر منتقل میشدند، فراهم بود.
طراحی سایت وردپرس امکان ایجاد پلتفرمهای خرید زنده اینترنتی را با ابزارهای سفارشی فراهم میکند. شما میتوانید از افزونههایی مانند WooCommerce Live Chat یا Live Shopping برای بهبود تجربه مشتریان استفاده کنید و تعامل در لحظه را با کاربران خود برقرار کنید.
شروع کار با ادغام پخش زنده در فروشگاه آنلاین شما
البته، بیشتر نمونههای پخش زنده و تجارت الکترونیک توسط برندهای بزرگ با منابع کافی برای پخش در برنامه اختصاصی خود یا حتی ساخت راهحلهای سفارشی انجام شده است. اما بهطور فزایندهای، همین فناوری برای فروشگاههای آنلاین در تمام طیفهای اندازه، شهرت و درآمد در دسترس قرار میگیرد.
شروع ادغام پخش زنده در فروشگاه آنلاین شما معمولا چند مرحله دارد:
- مخاطبانتان را شناسایی کنید. به دنبال چه کسانی هستید؟ پاسخ به این پرسش میتواند هم مکان پخش زنده، هم مجری آن و هم محصولاتی که میفروشید را مشخص کند.
- میزبان بالقوه را در نظر بگیرید. بسیاری از فروشگاههای آنلاین، از افراد تاثیرگذار به عنوان میزبانان معتمد استفاده میکنند. اما متخصصان داخلی محصول و حتی اعضای تیم بازاریابی شما نیز ممکن است موفق باشند.
- محصولاتی را که میخواهید به آنها بپردازید انتخاب کنید. در اولین پخش زندهتان، شاید بهتر باشد از پرفروشترین محصول خود استفاده کنید. سپس با افزایش محبوبیت رویدادها، میتوانید از این کانال برای معرفی محصولات جدید یا کمتر شناختهشده نیز استفاده کنید.
- زیرساختهای پشت صحنه را آماده کنید. این شامل تجهیزات فنی مورد نیاز برای پخش زنده و نحوه ادغام آن با وبسایت شما میشود.
- پخش زنده و گزینههای تجارت الکترونیک خود را تبلیغ کنید. طبیعتاً، برای اطلاعرسانی از کانالهایی که مخاطبان شما با آنها بیشتر آشنا هستند، مانند شبکههای اجتماعی و صفحات محصولات یا دستههای مربوطه، استفاده خواهید کرد.