در صنعت تولید پوشاک چه اتفاقاتی افتاده است؟
در سالهای اخیر، صنعت تولید پوشاک و لباس بافتنی در بریتانیا بهطور قابل توجهی کوچک شده است. بسیاری از تولیدکنندگان، محصولات با برند اختصاصی را برای زنجیرههای بزرگ خردهفروشی پوشاک در خیابانهای اصلی تولید میکنند و این مشتریان با رقابت شدیدی مواجه بودهاند که آنها را مجبور به پایین نگهداشتن قیمتها کرده است. در نتیجه، آنها به دنبال تامینکنندگان ارزانتر گشتند و تعداد زیادی از آنها هماکنون پوشاک را از خارج از کشور، بهویژه چین، که هزینه نیروی کار در آن بسیار پایینتر است، خریداری میکنند. در تحولی اخیر، برخی از خردهفروشان بزرگ پوشاک، تولید عمدهی محصولات خود را در شرق دور آغاز کردهاند، اما در طول فصل، با استفاده از تولیدکنندگانی که به آنها نزدیکتر هستند، به گسترش محصولات خود میپردازند. این روند ممکن است فرصتهایی را برای تولیدکنندگان پوشاک بریتانیایی فراهم کند.
پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸، اقتصاد به کندی بهبود یافت و تا اواسط سال ۲۰۱۳ نشانهای واقعی از پیشرفت دیده نشد. بهبود اقتصادی در طول سال ۲۰۱۴ و نیمه اول سال ۲۰۱۵ ادامه داشت. با وجود بهبود اقتصاد، هزینههای پوشاک و کفش از سال ۲۰۱۴ رو به کاهش بود و مصرفکنندگان تمایل بیشتری به صرف هزینه برای سرگرمی و بیرون غذا خوردن نشان دادند. بهبود اقتصادی در نیمه دوم سال ۲۰۱۵ و در سال ۲۰۱۶ کند شد. رأیگیری ژوئن ۲۰۱۶ برای خروج از اتحادیه اروپا، عدم قطعیت بیشتری به چشمانداز اقتصادی افزود.
اعتماد به نفس اقتصادی که از اواخر سال ۲۰۱۶ رو به کاهش گذاشت، در طول سال ۲۰۱۷ هم افت کرد و انتخابات ژوئن و تشکیل پارلمان معلق ضربه دیگری به آن وارد کرد. مصرفکنندگان در سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ کمترین میزان خرج را در چند سال گذشته داشتند که بهویژه به فروشگاههای بزرگ و در نتیجه، خردهفروشان پوشاک آسیب جدی رساند. مصرفکنندگان به جای کالاهایی مانند پوشاک، به سرمایهگذاری در تجربیات و سرگرمی اولویت میدادند. به نظر میرسد این روند به دلیل تورم، عدم قطعیت در مورد برکسیت و فقدان اعتماد به نفس اقتصادی در سال ۲۰۱۹ نیز ادامه یابد.
پیشبینیها برای خرده فروشان پوشاک در فروشگاههای فیزیکی تاریک است؛ با کاهش سود، افزایش زیانها، هشدارهای سوددهی و ورشکستگی برندهای بزرگ، و این احتمالاً بر رشد صنعت تولید پوشاک تأثیر منفی خواهد گذاشت. از سوی دیگر، فروش آنلاین برای شرکتهایی مانند بو هو، آسوس و آمازون (که به دلیل موفقیت زیاد در زمینه پوشاک، برند مد خود را راهاندازی کرد) رونق یافته است. این بدان معناست که تولیدکنندگانی که به خرده فروشان آنلاین کالا عرضه میکنند، میتوانند امیدوار باشند که در سال 2019 شاهد رشد بیشتری باشند.
عوامل متعددی بر تاثیر خرج مصرفکنندگان بر بخش پوشاک موثرند. پیشتر اشاره شد که مصرفکنندگان تمایل بیشتری به خرج کردن در تفریحات و رستورانها نسبت به کفش و لباس دارند – آنها حاضرند برای لباسهای مد روز پول خرج کنند اما بسیار به قیمت حساساند و خواهان ارزش مناسب پول خود هستند. علاوه بر ترجیحات مصرفکننده، عواملی مانند آب و هوا نیز میتواند بر فروش تاثیر بگذارد. پاییز و زمستان گرم منجر به کاهش فروش پوشاک زمستانی در مغازهها میشود و هوای بد مردم را کلا از خیابان اصلی دور میکند. با این حال، صنف پوشاک خود نیز در مواردی دچار ضعف است، مثلا در جذب نکردن مشتریان جوانتر و ناتوانی در رفع این انتقاد که تنوع کمی وجود دارد چون همه فروشگاهها در خیابانهای اصلی و مراکز خرید یکسان هستند و همه یک مدل کالا میفروشند. به هر حال، هر چه دلیل کاهش خرج مصرفکنندگان باشد، اجتنابناپذیر به کاهش سفارشهای خرده فروشان به تولیدکنندگان و تمایل به تهیه ارزانترین کالاها منجر میشود.
علاوه بر تأثیرات وضعیت کنونی اقتصاد، تولیدکنندگان پوشاک با مشکلات دیگری در زمینه تولید نیز مواجه هستند. سالهاست که تولید در انگلستان با کمبود مهارت و بهرهوری پایین دستوپنجه نرم میکند و به نظر میرسد این مشکل رو به وخامت است. برای رفع این مشکل، دولت از آوریل ۲۰۱۷ مالیاتی برای آموزش کارآموزی وضع کرد تا میزان و کیفیت آموزش ارائه شده توسط کارفرمایان افزایش یابد و در نتیجه بهرهوری بهبود پیدا کند. اما با وجود ابراز نگرانی در مورد کمبود مهارت و فقدان بهرهوری، تولیدکنندگان از پرداخت این هزینه اضافی ابراز تردید میکنند و معتقدند هزینه این طرح مشکلات مالی جدی برای آنها ایجاد خواهد کرد.
پس از برگزیت، تولیدکنندگان نگران کمبود سرمایهگذاری داخلی هستند. همچنین آنها در حال حاضر متوجه شدهاند که سیاست مهاجرتی پیشنهادی دولت پس از برگزیت، که هدف آن محدود کردن آزادی رفت و آمد است، توانایی آنها را در جذب و حفظ نیروی کار ماهر مورد نیاز از کشورهای دیگر اتحادیه اروپا برای جبران کمبود مهارت داخلی محدود میکند. کاهش ارزش پوند پس از برگزیت، هزینههای تولید و مواد اولیه را افزایش داد، در حالی که به دلیل عدم تمایل مصرفکنندگان به پرداخت قیمتهای بالاتر، امکان انتقال کامل این هزینههای اضافی وجود نداشت. با این حال، آنها از ضعف پوند در صورت صادرات کالاهای خود به دلیل برتری رقابتی که به آنها میداد، سود بردند.
قبل از شروع کار جدیدتان، باید نکاتی را در نظر بگیرید.
- اگر نتوانید محصولاتتان را به فروشگاههای بزرگ زنجیرهای بفروشید، آیا میتوانید خودتان خطوط پوشاک خود را به بازار عرضه کنید؟
- آیا طیف محصولات شما به اندازه کافی با طیف محصولات موجود متفاوت خواهد بود؟ و آیا مطمئن هستید که این همان چیزی است که مشتریان شما میخواهند؟
- آیا میتوانید طراحان و متخصصان فناوری ماهر کافی استخدام کنید؟ در حال حاضر صنعت با کمبود مهارت مواجه است.
به فرآیندهای تولید دوستدار محیط زیست نیز بیندیشید تا ردپای کربن، آب و زباله خود را تا حد ممکن پایین نگه دارید. برای جزئیات برنامه اقدام برای پوشاک پایدار که هدف آن کاهش تأثیر پوشاک بر محیط زیست است، از وبسایت WRAP دیدن کنید.
بهروز بودن با پیشرفتها
عضویت در انجمن صنفی، راهی بسیار خوب برای بهروز ماندن در مورد پیشرفتهای صنعت شماست.
چندین انجمن و سازمان مختلف وجود دارند که نماینده صنعت نساجی و پوشاک هستند، از جمله:
- شورای مد بریتانیا که هفته مد لندن را برگزار میکند و استعدادهای طراحی در صنعت مد را نیز ارتقا میدهد. با این شورا در سامرست هاوس، بال جنوبی، خیابان استرند، لندن WC2R 1LA تماس بگیرید.
- انجمن مد و نساجی بریتانیا، که میتوانید با آنها از طریق آدرس ۳ کوئین اسکوئر، لندن WC1N 3AR تماس بگیرید.
- انجمن تامینکنندگان صنعت پوشاک بریتانیا (ASBCI) که طیف وسیعی از خدمات را به فعالان این صنعت ارائه میدهد.
- انجمن ملی پوشاک کودکان (NCWA) که نمایندهی منافع تولیدکنندگان پوشاک نوزاد و کودک است و مجلهی «خریدار پوشاک کودک» را شش بار در سال منتشر میکند.
پایتخت مد، منبعی آنلاین برای همهٔ افراد مرتبط با پوشاک و مد است. کاربران ثبتنامشده، هر هفته ایمیل خبری حاوی تازههای صنعت مد دریافت میکنند.
وبسایت جاستاستایل، یک پایگاه خبری و پژوهشی آنلاین برای صنعت پوشاک و نساجی است. خبرنامههای رایگان برای مشترکان ارائه میشود.
نمایشگاههای تجاری
در نمایشگاههای تجاری پوشاک میتوانید اطلاعات مفید زیادی کسب کنید، با تولیدکنندگان، تامینکنندگان و واردکنندگان دیگر ملاقات کنید و خریدهای آتی خود را برنامهریزی نمایید. وبسایت نمایشگاههای بریتانیا جزئیات نمایشگاههایی را که ممکن است برای شما جالب باشد، در بر دارد.