در صنعت نظافت خودرو چه میگذرد؟
میزان پولی که مردم برای ماشینهایشان خرج میکنند با وضعیت اقتصاد مرتبط است. در مواقعی که اقتصاد قوی است، مردم پول بیشتری برای خرج کردن در چیزهایی مانند تمیز نگه داشتن بیعیب و نقص ماشین خود دارند و بیشتر تمایل دارند که این کار را به شخص دیگری بسپارند تا خودشان انجام دهند. آنها همچنین ماشین خود را با فرکانس بیشتری عوض میکنند و اغلب قبل از فروش یا بلافاصله بعد از خرید ماشین خود، آن را به کارواش میبرند. صنعت خودرو نیز زمانی که اقتصاد قوی است، رونق بیشتری میگیرد، به این معنی که کار برای کارواشان از سوی مشتریان تجاری مانند نمایندگیهای خودرو بیشتر میشود.
اقتصاد در اوایل و اواسط دهه ۲۰۰۰ عملکرد قوی داشت و کل صنعت خودرو از آن بهرهمند شد. متاسفانه، بحران مالی و رکود اقتصادی که از سال ۲۰۰۸ آغاز شد، ضربه شدیدی به صنعت خودرو وارد کرد. مردم هزینههای خود را برای خرید و نگهداری خودرو کاهش دادند و خدمات غیرضروری مانند نظافت خودرو جزو اولین مواردی بود که حذف شد. فروش خودرو در بازار نیز کاهش یافت و این به معنای کاهش تقاضا برای خدمات نظافت خودرو از سوی نمایندگیها بود. از سال ۲۰۱۳ به بعد، اقتصاد بهبود یافت و تعداد خودروهای نو خریداریشده افزایش یافت و ثبت نام خودروهای نو در سال ۲۰۱۶ به رکورد ۲.۷ میلیون دستگاه رسید. با افزایش دستمزدها، تورم پایین و نرخ بهره پایین، مردم احساس رفاه بیشتری کردند و هزینهها افزایش یافت و شرکتهای نظافت خودرو از این موضوع بهرهمند شدند.
به دلیل ابهام در مذاکرات برگزیت، اقتصاد در سال ۲۰۱۶ تا حدی و در سال ۲۰۱۷ بیشتر کند شد و ثبت نام خودروهای نو ۵ تا ۶ درصد کاهش یافت. ثبت نامهای جدید در سال منتهی به فوریه ۲۰۱۸ نیز بیشتر کاهش یافت. با افزایش تورم، پیشبینیهای رشد اقتصادی در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ پایینتر آمده و به دلیل کاهش ارزش پوند پس از همهپرسی برگزیت، هزینه کالاهای وارداتی افزایش یافته است؛ بنابراین، مصرفکنندگان در کوتاهمدت و میانمدت ممکن است محدودتر خرج کنند. این احتمالاً به معنای استفاده طولانیتر مردم از خودروهای خود و کاهش هزینههای غیرضروری مانند نظافت خودرو خواهد بود. هرگونه کاهش در فروش خودروهای نو، به کاهش تقاضا برای خدمات نظافت خودرو از سوی نمایندگیها نیز منجر خواهد شد.
برخی از افرادی که در اثر رکود اقتصادی شغل خود را از دست دادند، به شغل نظافت خودرو روی آوردند و کسبوکارهای جدیدی راهاندازی کردند و در برخی مناطق، به نظر میرسید که شستشوی دستی خودرو در همه جا، اغلب در جایگاههای قدیمی و متروکه بنزین، بهوجود آمده است. در برخی موارد، مهاجران اروپای شرقی زمانی که کارهای دیگرشان کم شد، مشاغل شستشوی خودرو را راهاندازی کردند. در نتیجه، قیمتها در بسیاری از مناطق بسیار رقابتی شده است. نگرانی فزایندهای در این صنعت وجود دارد که بسیاری از مشاغل شستشوی دستی خودرو که بهصورت خودجوش راهاندازی میشوند، مواردی مانند مقررات زیستمحیطی و قوانین مالیاتی را نادیده میگیرند و سازمانهایی مانند خدمات مشاورهای شستشوی خودرو برای ارتقای استانداردها در این صنعت و کنار گذاشتن افراد غیرحرفهای تلاش میکنند. برخی برآوردها تعداد شستشوهای دستی خودرو غیرقانونی و خودجوش در انگلستان را تا 20000 عدد تخمین میزنند. یکی از دلایل اصلی مردم برای رأی دادن به خروج از اتحادیه اروپا، مهار مهاجرت از اروپا بود. اگر شرایط خروج، مهاجرت را بهطور مؤثری کاهش دهد، احتمالاً تعداد مشاغل شستشوی خودرو که توسط مهاجران اروپای شرقی اداره میشوند، کاهش مییابد. این امر رقابت، بهویژه رقابت ناعادلانه را کاهش داده و فرصتهای بیشتری را برای راهاندازی مشاغل شستشو و نظافت خودرو با مجوز قانونی ایجاد میکند.
همیشه برای یک کارواش خوب و قابل اعتماد کار وجود دارد. اما ارائه ارزش خوب و بالاترین استانداردهای ممکن برای جذب مشتریان جدید و ثابت، از هر زمان دیگری مهمتر است. این امر بهویژه اگر هدف شما مالکان خودروهای گرانتر باشد، اهمیت بیشتری دارد. این بازار اغلب در مواقعی که اقتصاد ضعیفتر است، مقاومتر است، اما مشتریان عموماً خواستارتر هستند.
تحولات دیگر
پیشرفتهای روشهای تعمیر جزئی (SMART) به شرکتهای نظافت خودرو این امکان را میدهد تا خدمات خود را با تعمیرات زیبایی جزئی گسترش دهند. آسیبهای جزئی مانند ترک خوردگی رنگ، ترکهای کوچک شیشه جلو، خراشیدگی سپر، آسیب به داشبورد و روکشها را میتوان به سرعت و به طور مؤثر بدون نیاز به تعویض قطعات تعمیر کرد. از تجهیزات قابل حمل استفاده میشود، بنابراین تعمیرات را میتوان از یک ون یا کارگاه کوچک انجام داد. ابزار، مواد و آموزش اولیه مورد نیاز است، اما بازار تعمیرات SMART در حال رشد است و این میتواند یک ارزش افزوده برای خدمات شرکتهای نظافت خودرو باشد.
بهروز ماندن با تحولات
عضویت در انجمن صنفی، روش بسیار مناسبی برای بهروز ماندن در مورد پیشرفتهای صنعت شماست. در بریتانیا هیچ انجمن صنفی ملی بزرگی بهطور خاص برای کارواشهای خودرو وجود ندارد، اما برخی از کسبوکارهای کارواش عضو مؤسسه بریتانیایی علوم نظافت (BICS) هستند. این مؤسسه میتواند به اطلاعرسانی اعضا در مورد پیشرفتهای این بخش کمک کند – برای اطلاعات بیشتر از وبسایت آنها بازدید کنید.
سرویس مشاوره کارواش (قبلا با نام انجمن کارواش شناخته میشد) نمایندهی صنعت کارواش است و تمرکز آن بر دستگاههای کارواش پیشفروشگاهی است. با این حال، وبسایت آنها شامل اخبار صنعت و اطلاعات مفید دیگری برای کارواشهای سیار نیز هست.
نمایشگاههای تجاری
با شرکت در نمایشگاههای تجاری مربوط به صنعت خودرو میتوانید اطلاعات مفیدی به دست آورید. نمایشگاههای تجاری صنعت نظافت نیز میتوانند مفید باشند. در این نمایشگاهها میتوانید با تولیدکنندگان، تامینکنندگان و واردکنندگان محصولات و تجهیزات نظافت خودرو آشنا شوید. وبسایت نمایشگاههای انگلستان، اطلاعاتی درباره نمایشگاههای آتی دارد.