تخصص ما: سئو و فروش اینترنتی = رشد کسب و کار آنلاین شما (۰۹۰۲۰۹۱۴۵۷۰)

ترند های بخش فروشگاه قطعات خودرو

آنچه در این مقاله می خوانید:

شايد مهم‌ترين روند تأثيرگذار بر تجارت لوازم جانبی خودرو در سال‌های اخیر، کاهش مداوم تعمیر و نگهداری خودرویی توسط مالکان باشد؛ زیرا خودروها قابل اعتمادتر شده‌اند، اما تعمیر آن‌ها در صورت بروز مشکل، پیچیده‌تر است. افزایش طول عمر قطعات و افزایش فاصله زمانی سرویس‌های دوره‌ای نیز در این امر نقش داشته‌اند. این کاهش، دو اثر اصلی بر صنعت داشته است:

  • فروش قطعات سرویس و تعمیر از مشتریان خرده‌فروش به سمت صنف خودرو تغییر یافته است.
  • بسیاری از فروشندگان تمرکز خود را از تعمیر و نگهداری قطعات به سمت لوازم جانبی خودرو مانند سیستم‌های سرگرمی و امنیتی داخل خودرو، محصولات نظافتی و مراقبتی خودرو، تجهیزات یخ‌زدایی و زنجیر چرخ، باربند و … تغییر داده‌اند.

به احتمال زیاد، تعمیر و نگهداری خودکار به‌زودی منسوخ خواهد شد. با این حال، تقاضا برای لوازم شخصی‌سازی خودرو همچنان بالاست. لوازم جانبی مانند کیت‌های بدنه، رینگ‌های آلومینیومی، اگزوز، چراغ‌های رانندگی، چراغ‌های راهنما و… محبوب هستند، به‌خصوص در بین رانندگان جوان. شاید راه‌اندازی مجموعه‌ای از این کالاها، ایده‌ی خوبی برای ورود به این بخش از بازار باشد. برخی از خرده فروشانی که نتوانسته‌اند خود را با نیازهای متغیر بازار وفق دهند، ورشکسته شده‌اند.

صنعت خودرو در رکود اقتصادی اواخر دهه ۲۰۰۰ و اوایل دهه ۲۰۱۰ به شدت آسیب دید؛ فروش خودروهای نو به شدت کاهش یافت و بسیاری از رانندگان از تعمیر و نگهداری دوره‌ای خودرو یا تعمیر خرابی‌های جزئی خودداری کردند. فروش خودروهای نو تا سال ۲۰۱۶ بهبود یافت و ثبت نام خودروهای نو به رکورد ۲.۷ میلیون دستگاه رسید. فروش قطعات و لوازم جانبی خودرو نیز افزایش یافت. پس از کاهش در اواخر دهه ۲۰۰۰ و رکود در اوایل دهه ۲۰۱۰، آمار دولتی نشان داد که گردش مالی کل کسب‌وکارهای فروش قطعات و لوازم جانبی خودرو در اواسط دهه ۲۰۱۰ با بهبود اقتصاد رونق گرفت.

مشاهده این مطلب  افزایش فروش از طریق بازاریابی در نقطه فروش

کاهش سرعت بهبود اقتصادی، ناشی از عدم قطعیت پس از رأی‌گیری ژوئن ۲۰۱۶ برای خروج از اتحادیه اروپا بود. فروش خودروهای نو در سال ۲۰۱۷، ۵ تا ۶ درصد کاهش یافت و رشد اقتصادی سال مذکور، ضعیف بود. پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نیز پایین بماند. با افزایش تورم و بالا رفتن قیمت کالاهای وارداتی به‌دلیل کاهش ارزش پوند پس از رأی‌گیری برکسیت، ممکن است در کوتاه‌مدت، مصرف‌کنندگان محتاط‌تر خرج کنند. این لزوماً برای مغازه‌های قطعات خودرو خبر بدی نیست، زیرا وقتی پول کم باشد، مردم تمایل دارند خودروهای خود را برای مدت طولانی‌تری نگه دارند و با تمیز کردن، استفاده از محصولات ترمیم‌کننده، تعویض روکش‌ها و غیره، سعی می‌کنند ظاهر آن‌ها را مرتب نگه دارند. همچنین، با اتمام گارانتی خودروها، مردم آن‌ها را برای سرویس و تعمیر به تعمیرگاه‌های مستقل به‌جای نمایندگی‌های مجاز می‌برند و این تعمیرگاه‌ها معمولاً قطعات مورد نیاز خود را از فروشندگان قطعات خودرو تهیه می‌کنند. آمار دولتی نشان می‌دهد که گردش مالی کسب‌وکارهای فروش قطعات و لوازم جانبی خودرو، علی‌رغم عدم قطعیت اقتصادی، سالانه افزایش یافته است.

تغییرات قانونی در سال‌های اخیر بر تقاضای برخی کالاها تأثیر گذاشته است. مثلاً، قوانین جدید در مورد استفاده از صندلی کودک، باعث افزایش فروش در سال ۲۰۰۶ شد. به همین ترتیب، ممنوعیت استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی، به افزایش تقاضا برای کیت‌های هندزفری انجامید. گسترش استفاده از دوربین‌های سرعت، بازار جدیدی برای دستگاه‌های تشخیص دوربین ایجاد کرده است و اگرچه سیستم‌های ناوبری ماهواره‌ای مستقل به دلیل وجود آنها به عنوان تجهیزات استاندارد در بسیاری از خودروها یا استفاده از برنامه‌های ناوبری روی گوشی‌های هوشمند، محبوبیت کمتری پیدا کرده‌اند، اما هنوز بازاری برای آنها وجود دارد. گذار از رادیوی آنالوگ به دیجیتال ممکن است در سال‌های آینده فرصت‌هایی را برای بازار لوازم جانبی خودرو ایجاد کند، زیرا رادیوهای FM موجود باید تعویض شوند. در حالی که در ابتدا تصور می‌شد که این تغییر به دیجیتال ممکن است تا سال ۲۰۱۵ انجام شود، به نظر می‌رسد که تا سال ۲۰۲۰ یا بعد از آن انجام نخواهد شد. در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد از کل خودروهای بریتانیا دارای رادیوی دیجیتال هستند، اگرچه این درصد در چند سال آینده با توجه به اینکه بیش از ۴۰ درصد از خودروهای جدید از قبل به طور استاندارد دارای رادیوی دیجیتال هستند، احتمالاً افزایش خواهد یافت. راه‌اندازی مداوم دستگاه‌های اینترنت همراه ۴G در خودرو نیز احتمالاً فرصت‌های مشابهی را ایجاد خواهد کرد.

مشاهده این مطلب  استراتژی بازاریابی دیجیتال بودوایزر: طنز و برندسازی

در سال ۲۰۰۹، گواهی‌نامه مشاور قطعات خودرو (ATA) که توسط مؤسسه صنعت خودرو ارائه می‌شود، راه‌اندازی شد. مشاوران قطعات دارای گواهی‌نامه باید کد رفتاری را رعایت کنند. اطلاعات بیشتر در مورد گواهی‌نامه مشاور قطعات ATA را می‌توانید در وب‌سایت مؤسسه صنعت خودرو بیابید.

انطباق‌پذیری همواره کلید موفقیت کسب‌وکارهای لوازم جانبی خودرو بوده است. در گذشته، مغازه‌ای نامرتب و پر از جعبه‌های به‌هم‌ریخته قابل قبول بود، اما امروزه مشتریان انتظار دارند فروشگاه شما مرتب، تمیز و جذاب باشد. مانند سایر فروشگاه‌ها، استفاده از ویترین‌های جذاب، مطالب اطلاع‌رسانی در محل فروش و سایر تکنیک‌های مدرن فروش، به جذب مشتریان بیشتر و تشویق آن‌ها به خرید بیشتر کمک می‌کند. این موضوع در مورد فروشگاه‌های قطعات خودرو نیز صدق می‌کند. مجله تخصصی خودرو و لوازم جانبی (CAT) به‌طور مرتب از فروشگاه‌های سراسر بریتانیا بازدید می‌کند، نقاط قوت آن‌ها را می‌ستاید، نقاط ضعف آن‌ها را نقد می‌کند و ایده‌هایی برای تغییر و تحول ارائه می‌دهد.

مجله‌هایی مثل CAT ابزاری عالی برای به‌روز ماندن با روندها و پیشرفت‌های صنعت هستند. عضویت در انجمن‌های صنفی مانند فدراسیون مستقل بازار قطعات خودرو (IAAF)، انجمن سازندگان و بازرگانان خودرو (SMMT) یا فدراسیون صنعت خودروهای خرده‌فروشی (RMIF) نیز به شما در ارتباط ماندن با صنعت کمک خواهد کرد.

جواد یاسمی (متخصص سئو)

جواد یاسمی (متخصص سئو)

مشاور و مجری سئو سایت های شرکتی، فروشگاهی، کارخانه ها و برندها با بهترین و بزرگترین تیم سئو در مشهد، تهران و ایران | سئو (SEO) با جواد یاسمی

آخرین مقالات

رمزگشایی رفتار مصرف‌کننده: چگونگی استفاده از داده‌های بینش بازاریابی برای موفقیت کمپین‌ها

رمزگشایی رفتار مصرف‌کننده: چگونه داده‌های بینش بازاریابی، موفقیت کمپین‌ها را هدایت می‌کند با پیشرفت‌های...

انقلاب در استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال صنعت خدمات خانگی در سراسر جهان

انقلاب در استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال صنعت خدمات خانگی در سراسر جهان آیا به دنبال گسترش کسب‌وکار خدمات...

5 استراتژی بازاریابی موفق GoPro برای افزایش فروش

5 استراتژی موفق بازاریابی GoPro برای افزایش فروش همه ما روحیه ماجراجویی نداریم و هیچ کس موظف به ماجراجویی...

برنامه‌های شریک نرم‌افزاری به‌عنوان سرویس (SaaS): برتری غیرقابل‌انکار برای هر آژانس بازاریابی

برنامه‌های شریکی نرم‌افزار به‌عنوان سرویس: برتری غیرقابل‌رقابت برای هر آژانس بازاریابی آیا نماینده‌ی...

سه راه برای جذب مشتریان جدید توسط شرکت‌ها و فریلنسرها: بینش‌هایی از گزارش ۲۰۲۳ میل‌چیمپ و کو

سه راه برای جذب مشتری جدید توسط شرکت‌ها و فریلنسرها: بینش‌هایی از گزارش سال ۲۰۲۳ میل‌چیمپ و کو چه در...

12 فرصت هوشمندانه واقعیت مجازی برای کسب‌وکارها در سال 2023

12 فرصت هوشمند واقعیت مجازی برای کسب‌وکارها در سال 2023 واقعیت مجازی تأثیر گسترده و ماندگاری بر کار،...

روندهای مصرف‌کننده که باید در استراتژی بازاریابی خود لحاظ کنید

روندهای مصرف‌کننده که باید در استراتژی بازاریابی خود لحاظ کنید نمی‌توان تأثیر کووید-۱۹ بر کل جهان را...

راز موفقیت در دم‌آوری: نگاهی عمیق به استراتژی بازاریابی دیجیتال استارباکس

راز موفقیت در دم‌آوری: نگاهی عمیق به استراتژی بازاریابی دیجیتال استارباکس استاربکس با لوگوی سبز نمادین...

راهنمای ساده تفکر طراحی برای بازاریابان

راهنمای ساده تفکر طراحی برای بازاریابان یافتن و اجرای راه‌حل‌های جدید، کاری زمان‌بر و پرهزینه به نظر...

۸ کمپین خلاقانه بازاریابی رستوران و ۵ ایده عالی

8 کمپین خلاقانه بازاریابی رستوران و 5 ایده عالی گم شدن در دنیای ایده‌های کمپین‌های بازاریابی برای رستوران‌ها...

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • تماس
  • تلگرام
  • واتساپ
× Send

خدمات سئو، طراحی سایت و گوگل

در گوگل دیده شوید و اینترنتی بفروشید.

ثبت سفارش > 09020914570