آیا بدون اینکه متوجه شوید، سود خود را از دست میدهید؟ هر کسبوکاری نشتهایی دارد – جاهایی که مشتریان و درآمد میتوانند از بین شکافها ناپدید شوند. اما قبل از اینکه بتوانید آنها را ترمیم کنید، باید نشتها را پیدا کنید. (مشاور بازاریابی) بریونی توماس توضیح میدهد.
تا به حال کسبوکار کوچکی ندیدهام که در رویکرد بازاریابیاش، سودش هدر نرود. اگر از هر مرحلهی مسیر خرید مشتری حمایت نکنید، قطعا مشتری از دست میدهید.
واقعاً فایدهای ندارد که هزینههای گزاف بازاریابی را صرف کسبوکاری کنید که مثل سطل سوراخشده است. این نشتها را برطرف کنید تا سود بیشتری ببرید.
طراحی سایت وردپرس میتواند به شما کمک کند تا نشتهای بازاریابی خود را شناسایی کرده و سود کسبوکار خود را افزایش دهید. با ایجاد یک سایت دقیق و بهینهسازیشده، میتوانید مشکلاتی مانند صفحات خراب یا فرآیندهای پیچیده خرید را از بین ببرید که ممکن است باعث از دست دادن مشتریان شوند. طراحی سایت بهصورت کاربرپسند، باعث بهبود تجربه مشتری و در نتیجه افزایش تبدیلها و سود خواهد شد.
نشتهای رایج سودآوری
در اینجا فقط به سه مورد از شکافهایی که اغلب در نحوه برخورد با مشتریان فعلی میبینم اشاره میکنم:
مشتریان فراموش شده
اول به مشتریان قدیمی خود توجه کنید. تصور اینکه پس از جذب مشتری، کار تمام شده است، اشتباه است. متاسفانه کسبوکار شما مهمترین چیز در ذهن آنها نیست و به راحتی شما را فراموش میکنند.
مثلاً اگر مشتریانی دارید که هزینهی سالانه پرداخت میکنند اما کسبوکار شما یا دلیلی که از شما خرید کردهاند را فراموش کردهاند، با نشتی بالقوه مواجه هستید. و این جدا از اطلاع دادن به آنها دربارهی هر چیز دیگری است که ممکن است ارائه دهید.
تعامل ضعیف با مشتری
حالا به افرادی که اخیراً ثبتنام کردهاند نگاه کنید. برای یک خریدار، بین ثبت سفارش و تبدیل شدن به مشتری وفادار، دورهای بحرانی وجود دارد. این دورهای است که مشتری بررسی میکند آیا شرکت به انتظارات او پاسخ میدهد یا نه.
مدت زمان این دوره به آنچه شرکت شما ارائه میدهد و نحوه عملکرد آن بستگی دارد. برای یک کسب و کار خردهفروشی آنلاین، این دوره ممکن است تا زمانی که محصول دریافت و برای اولین بار مورد استفاده قرار گیرد، ادامه یابد.
فرقی نمیکند مدل کسبوکار شما چیست، همیشه فاصلهای بین ثبت سفارش مشتری و زمانی که او سفارش را دریافتشده میداند، وجود دارد. مشتری وفادار شما یا «در دست اجرا». در این مدت، از دست دادن مشتریانی که زمان، پول و انرژی زیادی برای آنها صرف کردهاید، آسان است.
در آن زمان، ممکن است چنین افرادی در دفاتر شما بهعنوان مشتریهای پرداختکننده ظاهر شوند، اما از نظر روانی، مشتری واقعی نیستند. و برای پذیرش واقعی محصول، ضروری است که مشتریانتانشدنمشتریان در ذهن خودشان، نه فقط در سیستم شما.
برای حل این مشکل، به رویکردی سیستمی در تعامل با مشتری نیاز دارید.
خدمات سئو وردپرس میتواند به شما کمک کند تا نشتهای بازاریابی خود را شناسایی کرده و ترافیک بهدستآمده را به نتایج ملموس تبدیل کنید. با بهینهسازی دقیق کلمات کلیدی و محتوای سایت، میتوانید ترافیک بیشتر را جذب کرده و از خروج کاربران در مراحل مختلف فرایند خرید جلوگیری کنید. این خدمات باعث میشوند که شما بتوانید بازاریابی خود را به شکلی مؤثرتر مدیریت کنید و در نهایت سود خود را افزایش دهید.
هیچ ارتباط احساسی
آیا تا به حال پیش آمده که معاملهای را از دست بدهید و بعدا بفهمید که به کسی رسیده که با خریدار گلف بازی میکند؟ شاید همه ما دقیقا چنین تجربهای نداشته باشیم، اما مطمئنم بیشتر کسبوکارها میتوانند با این احساس همدلی کنند که گاهی بهترین فرد برنده معامله نمیشود؛ بلکه کسی برنده میشود که…پسندیدههابیشتر
ایجاد ارتباط عاطفی اغلب عاملی حیاتی در عبور دادن افراد از مانع نهایی فرآیند خرید است. میتوانید همه جنبههای منطقی را برایشان برآورده کنید، اما اگر این اتفاق نیفتداحساسبله، اغلب قراردادی در کار نیست.
برای جلوگیری از این مشکل، باید به نوعی باشید که خریداران تجاری تمایل به همکاری با شما داشته باشند.
به فرزندخواندگی رسیدن یعنی ایجاد پیوند عاطفی.
سود بازاریابی شما از کجا در حال هدر رفتن است؟
سه مرحلهی کلیدی برای محکمکاری بازاریابی را بررسی کردیم. اما در کل، ۱۳ نقطه ضعف وجود دارد که رسیدگی به هر کدام، کسبوکار شما را قویتر و سوددهتر میکند.
از خودتان این سؤالات را بپرسید تا بفهمید آیا روش تعامل شما با مشتریان بالقوه به ضرر کسبوکارتان است یا نه:
- مشتریان فراموش شدهآیا ارتباطات مداوم و پیشگیرانهای با مشتریان خود دارید که به نیازهای خدماتی آنها رسیدگی کرده و کسبوکار شما را در ذهنشان نگه دارد؟
- آموزش و جذب ضعیفآیا روشی ساختاریافته برای برقراری ارتباط با مشتریان جدیدتان وجود دارد که در حین آشنایی آنها با شما، نشان دهد خدمات شما همواره با انتظارات آنها مطابقت دارد؟
- هیچ وابستگی عاطفیسبک نوشتاری و تصویری شما، آیا حس صمیمیت و شخصیتی دارد که به مخاطبان اجازه دهد با کسبوکار شما ارتباط عاطفی برقرار کنند؟
- دروازه ای وجود نداردآیا کسبوکار شما مجموعهای منسجم از محصولات ارائه میدهد که بهطور مفید و مرحله به مرحله به هم مرتبط باشند و شامل مرحلهای آزمایشی باشند که به افراد اجازه میدهد قبل از تبدیل شدن به مشتری، تجربه مشتری بودن را درک کنند؟
- بدون تأیید انتقادیآیا راه روشنی برای آموزش (یا کمک به خریدار برای آموزش) هر کسی که میتواند تصمیم خرید را وتو کند، وجود دارد؟
- بدون مدرکآیا برای هر وعده یا ادعایی که میکنید، بهطور منظم نوعی مدرک ارائه میدهید؟
- کمبود اطلاعاتآیا جریان پیوستهای از اطلاعات مرتبط دارید که مردم را به کسب اطلاعات بیشتر ترغیب کند؟
- پاسخگو نبودن به نیازهای خریدارانآیا محتوای شما در قالبهای متنوع و آشنا و جدید ارائه میشود تا افراد بتوانند به راحتی و با لذت با آن ارتباط برقرار کنند؟
- در جایی که مشتریان شما جستجو میکنند، فعال نیستید.آیا حداقل سه مکان وجود دارد که میتوانید مطالب بازاریابی خود را در آنجا قرار دهید و خریداران بالقوه شما قبلاً به آن دسترسی دارند؟ (مثلاً، آنها از کدام شبکههای اجتماعی استفاده میکنند؟)
- وقتی خریداران به دنبال شما هستند، آنجا نیستید.آیا برای انتشار مطالب بازاریابی خود زمانی را تعیین کردهاید که بیشترین احتمال دیده شدن آن توسط مخاطبان وجود داشته باشد؟
- به اندازه کافی توصیه نمیشودآیا راهی وجود دارد که مردم را به صحبت درباره کسب و کارتان ترغیب کنیم تا خریداران، صرف نظر از اینکه به چه کسی مراجعه میکنند، چیزهای خوبی بشنوند؟
- معلوم نیست که چه کار میکنیآیا هدف کسبوکار خود را به طور کاملا واضح برای دیگران شرح میدهید؟
- بدون تاثیر احساسیآیا با مخاطب بالقوه خود ارتباط احساسی برقرار میکنید که او مجبور شود شما را ببیند و به انجام کاری ترغیب شود؟
کسبوکار شما همه این مشکلات را نخواهد داشت، اما مطمئنم اگر هر کدام را با رنگهای قرمز، زرد و سبز ارزیابی کنید، یکی یا دو موردشان قرمز خواهند بود. کمی تغییر در اینجا و آنجا میتواند تأثیر مثبتی بر سود شما داشته باشد.