واقعیت مجازی ابزاری سودمند در بازاریابی صنعت گردشگری است. گردشگری به عنوان حوزهای که فضایی وسیع برای خلاقیت میگشاید، پروژههای بازاریابی مبتنی بر واقعیت مجازی را در بر میگیرد.
بازاریابی از فرصتهای فناوری برای افزایش تعامل و ایجاد ارتباط استفاده حداکثری میکند. به طور خاص، بازاریابی واقعیت مجازی، ابزار قدرتمندی در اختیار شرکتها قرار میدهد تا با روشی هیجانانگیز و تأثیرگذار با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنند.
مشتریان بالقوه صنعت گردشگری به دنبال تجربهای جذاب هستند. بنابراین، زمانی که برندها بتوانند تجربهای که ارائه میدهند را در ارتباطات خود به اشتراک بگذارند، شانس انتخاب شدن توسط مخاطبان را افزایش میدهند.
چرا از واقعیت مجازی در بازاریابی استفاده میشود؟
امروزه مردم به برقراری ارتباط مجازی عادت کردهاند و واقعیت مجازی این ارتباط را یک قدم فراتر میبرد.
برندها پیشتر واقعیت مجازی را یکپارچه کردهاند. درست است که واقعیت مجازی تجربهای واقعگرایانه ارائه میدهد و افزودن آن به استراتژیهای بازاریابی دیجیتال، ایدهی بسیار خوبی است. بهویژه در صنعت گردشگری، مشتریان انتظار تعامل و تجربههای جذاب از برندها را دارند.
استفاده از واقعیت مجازی در استراتژی بازاریابی گردشگری به شرکتها امکان میدهد
- خودشان را بهتر توضیح دهند
- پیامهای خود را واضحتر برسانند
- روابط قوی برقرار کنید
- افزایش فروش و آگاهی از برند
مزایای واقعیت مجازی در بازاریابی از تجربه دیجیتال و بهنوعی قابل دسترستر آن که نماینده تجربه فیزیکی است، ناشی میشود. بنابراین، فناوری VR بسیار فراتر از صنعت بازی است و حضور و تأثیر خود را در همه صنایع بهسرعت گسترش میدهد.
یک شرکت مسافرتی و گردشگری چگونه میتواند از واقعیت مجازی برای بهبود کسب و کار خود استفاده کند؟
شرکتهای گردشگری میتوانند با استفاده از ویدیوهای ۳۶۰ درجه، محصولات و خدمات خود را تبلیغ و به نمایش بگذارند. این تجربه فراگیر به مخاطبان کمک میکند تا با برند ارتباط برقرار کنند.
اگرچه ارتباطات متمرکز بر فروش هنوز هم مؤثر است، اما مردم بیشتر با رویکردهای تجربهمحور درگیر میشوند. در نتیجه، شرکتهای گردشگری باید تا حد امکان خلاقیت به خرج دهند تا مخاطبان بیشتری را جذب کرده و بازگشت سرمایه مناسبی برای تلاشهای بازاریابی خود کسب کنند.
در این مقاله، ایدههایی برای بهکارگیری واقعیت مجازی در استراتژی بازاریابی گردشگری ارائه شده است تا به شما در ارتقای کسبوکارتان کمک کند.
- تور مجازی هتل
- دِگُستِری مجازی شراب
- تور مجازی از مقصد سفر
- تور مجازی راهنمای شهر
- بازدید مجازی از موزهها و گالریها
- ماجراجویی مجازی و امثال آن
تور مجازی هتل
یکی از رایجترین کاربردهای واقعیت مجازی در صنعت گردشگری، ایجاد تورهای مجازی هتل است. میتوانید میهمانان بالقوه خود را به تجربهای مجازی دعوت کنید تا اتاقها، امکانات و موقعیت مکانی هتل را به آنها نشان دهید.
میتوانید به راحتی از عکسها یا ویدیوهای ۳۶۰ درجه استفاده کنید و آنها را به وبسایت خود اضافه کنید. به این ترتیب، بازدیدکنندگان شما تجربهای فراگیر خواهند داشت و حس حضور در هتل شما را تجربه خواهند کرد. با روایت داستان، جلوههای بصری خود را بهبود ببخشید و کاری کنید که آنها ویدیو را طوری تماشا کنند که انگار شخصیت اصلی آن هستند.
این نمونهی بسیار خوبی از تور مجازی یک هتل است. ویدیو با کیفیت بالایی دارد و حتی روی صفحهی نمایش معمولی هم بینقص پخش میشود.
چشش مجازی شراب
حتی میتوانید از خانه مخاطبان خود، با تجربهای باشکوهتر، دهآزمایی شراب ارائه دهید. کافی است ویدیوهای واقعیت مجازی از تاکستان و رستوران خود تهیه کنید و راهنمایی در آن اطلاعات لازم در مورد شرابهایی که در حال چشیدن هستند را ارائه دهد.
تا مردم انگورهای تاکستان را ببینند، در محیط زیبای شما قدم بزنند و درباره شرابهایتان بیشتر بدانند. به این ترتیب، تجربهای دیجیتال بسیار غنیتر از صرفا چشیدن شرابها به آنها ارائه میدهید.
این دورههای چشیدن شراب هم برای خود شرابسازیها مفید است و هم برای معرفی مناطق شرابخیزی، خرده فروشان و باشگاههای شراب. این کاربردی بسیار خلاقانه از واقعیت مجازی در گردشگری است.
تور مجازی اماکن گردشگری
مسافران یکی یکی وبلاگهای سفر خود را شروع میکنند، چون مردم دوست دارند ویدیوهای سفر ببینند! شما هم میتوانید از این روند رو به رشد استفاده کنید و تورهای مجازی از مقاصد گردشگری بسازید. چه شرکت گردشگری باشید چه رستورانی کنار ساحل، هر کسبوکاری که در صنعت گردشگری دارید، میتوانید از واقعیت مجازی در بازاریابی خود با ساخت تورهای مجازی بهره ببرید.
مطمئن شوید که کسبوکار خود را بهطور طبیعی در ویدئو بگنجانید و آن را به تبلیغ تبدیل نکنید. البته، تبلیغ ویدئویی ۳۶۰ درجه هم ایدهی خوبی است، اما اگر ویدئوی گشتوگذار برای مقصدی گردشگری میسازید، توصیه میکنیم که متناسب با آن عمل کنید.
تور مجازی راهنمای شهر
گشتوگذار مجازی هدایتشده در شهر، آموزنده، لذتبخش و جذاب است. به جای صرفا فیلمبرداری از خیابانهای شهرتان، با کمک یک راهنمای محلی، تجربهای ارزشمندتر خلق کنید.
میتوانید جاذبهها و نقاط دیدنی شهر را در ویدئو نشان دهید و راهنمای شما در مورد پیشینه تاریخی و فرهنگی آنها توضیح دهد، درست مثل گشتوگذار در شهر با یک راهنما.
این ویدیو را مثال بگیرید. بیننده حس گشت و گذار در لندن را پیدا میکند و اطلاعات جذاب و بهیادماندنی از راهنما میآموزد.
بازدید مجازی از موزهها و گالریها
از آغاز همهگیری بسیار محبوب بوده است. وقتی مردم در خانههای خود محبوس بودند، با بازدید مجازی از موزهها، عطش خود به هنر را برطرف میکردند. اما ظاهراً قرار است مدت بیشتری بماند.
گوگل از قبل مجموعه عظیمی از موزههای مجازی دارد گوگل هنر و فرهنگ مثلاً میتوان از موزه بریتانیا در لندن، موزه ون گوگ در آمستردام، موزه گوگنهایم در نیویورک و بسیاری دیگر دیدن کرد.
اگر موزه یا گالری هنری دارید، میتوانید از اینها الهام بگیرید و فضای مجازی خودتان را بسازید.
ماجراهای مجازی و امثال آن
واقعیت مجازی میتواند گوشهای از ماجراجویی را به نمایش بگذارد. اگر تورهای ماجراجویی میفروشید، میتوانید محتوای جذاب واقعیت مجازی بسازید که مخاطبان شما را جذب کند؛ سنگنوردی، اسکی، چتربازی، بانجیجامپینگ، غواصی و…
فیلمهای واقعی از ماجراجویان یا حتی انیمیشنها میتوانند به بهترین ابزار تبلیغاتی شما تبدیل شوند.
وقتی مردم حتی با تماشای ویدیوهای ۳۶۰ درجه، افزایش آدرنالین در بدن خود را احساس کنند، مشتاقانه برای تور بعدی شما ثبت نام خواهند کرد.
این ویدیوی زیر آب از نشنال جئوگرافیک، تصویری به شما میدهد.
فناوری در صنعت گردشگری، فضای بیشتری برای تخیل و خلاقیت میگشاید. واقعیت مجازی قطعا گزینهی بسیار مناسبی برای دسترسی به افراد بیشتر است. اگر دربارهی چگونگی بهکارگیری واقعیت مجازی در استراتژی بازاریابی برند گردشگری خود سوالی دارید، میتوانید از … کمک بگیرید.