وقتی رقیبی در همسایگی شما کسبوکار خود را راهاندازی میکند، ممکن است دیدن جنبههای مثبت دشوار باشد، اما اوضاع شاید آنقدرها هم که در ابتدا به نظر میرسد، تاریک نباشد. راههایی برای حفظ کسبوکارتان وجود دارد و حتی ممکن است از این چالش غیرمنتظره سود ببرید.
اگر مدتی است که در بازار فعالیت میکنید، مزایای کلیدی از جمله اعتبار، جایگاه تثبیتشده در بازار و… دارید. مشتریان وفادار رقبای شما هنوز جای خود را پیدا نکردهاند. اگر کارمندانی دارید، دانش آنها از کسبوکار و مشتریان شما نیز یک مزیت بزرگ است.
خطر رقیب خود را ارزیابی کنید
ممکن است دشوار باشد، اما تأثیر رقیب را بر فروش خود بسنجید. واقعبین باشید. باید این موارد را در نظر بگیرید:
- آنها چه کالا یا خدماتی ارائه میدهند؟ .
- کیفیتش چطور است؟
- قیمتهایی که آنها میگیرند و مقایسهی آنها با قیمتهای شما.
- چقدر خدمات مشتری آنها خوب است.
- نقاط قوت و ویژگیهای اصلی فروش آنها چیست؟
اینها حوزههای کلیدی هستند که باید در آنها رقابت کنید. وبسایت و تبلیغات آنها را ببینید. یا از مطالب تبلیغاتیشان سرنخ بگیرید. اگر مغازه دارند، بهطور مخفیانه اطلاعاتی را جمعآوری کنید. شاید حتی بتوانید چند نکته یاد بگیرید.
وبلاگ و صفحات شبکههای اجتماعی آنها را بررسی کنید تا با خواندن نظرات، از حس و حال جامعهی شکل گرفته توسط آنها و اعتبار برندشان آگاه شوید.
ارتباط با مشتریان فعلی را تقویت کنید
نگهداری از مشتریان فعلی این بسیار مهم است. آنها بازار هدف رقیبان شما خواهند بود. روابط خود را با آنها تقویت کنید. در صورت امکان، صمیمیتر، توجه بیشتر و انعطافپذیرتر باشید. سعی کنید ارزش بیشتری برای پول ارائه دهید. بهبود خدمات مشتری در صورت امکان، ارائه خدمات اضافی کمهزینه را در نظر بگیرید؛ مثلاً شرایط اعتباری بهتر یا تخفیف. مشتریان راضی معمولا مشتریان وفاداری هستند. احتمالاً بیشتر به دیگران خواهند گفت درباره تو هم.
نقاط قوت و ضعف خود را در نظر بگیرید
رویارویی با رقیب جدید باید شما را به ارزیابی کسبوکارتان وادارد. تحلیل SWOT انجام دهید بدیهی است که باید نقاط قوت خود را تقویت و به فرصتهایتان تمرکز کنید. کاستیهایتان را برطرف کنید و بررسی کنید که آیا استراتژی مقابله با تهدیدها هنوز مناسب است یا خیر.
پایگاه مشتریان خود را گسترش دهید
مهم فقط نگهداری مشتریان فعلی نیست؛ کارهای سادهی دیگری هم برای جذب مشتریان جدید وجود دارد. به شیوهی بازاریابی کسبوکار خود نگاه کنید. شاید نیاز به بازنگری کامل باشد. آیا وبسایت شما بهروز است؟ آیا… استراتژی موثر بازاریابی ایمیلی آیا با مشتریان و مشتریان بالقوه در شبکههای اجتماعی تعامل دارید؟ آیا فرصتهایی وجود دارد؟ گزارشهای مطلوب در رسانههای محلی کسب کردن ?
به همه روشهای ممکن فکر کن شهرت خود را در منطقهتان افزایش دهید یک راهکار میتواند ایجاد حضور در اپلیکیشن محله باشد. خانه بغلی همچنین مطمئن شوید که وصل هستید. گوگل بیزینس تا در جستجوهای محلی نمایش داده شوید.
مقدمات خود را تازه کنید
برای بیشتر کسبوکارها، ظاهر بسیار مهم است و بر درک مشتری تأثیر میگذارد. رقیب شما احتمالا از محلی تازه بازسازیشده یا نوسازیشده فعالیت میکند. اکنون زمان مناسبی برای نظافت بهاره یا نوسازی محل کارتان با رنگآمیزی و مبلمان جدید است. حتی میتوانید… بهروزرسانی برند شما به خصوص اگر کسبوکار شما سابقهای طولانی دارد.
حمایت کارکنانتان بسیار مهم است. نگرانیهای خود را با آنها در میان بگذارید و آنها را در بهبود کسبوکارتان شریک کنید. از ایدههایشان بخواهید.
شاید جای نگرانی نداشته باشید. ممکن است بازار برای هر دو کسبوکار بهویژه اگر رقیب مستقیم هم نباشید (مثلاً رستورانهای شما غذاهای ملی مختلفی ارائه دهند) فضای کافی داشته باشد. گاهی اوقات حتی تجمع کسبوکارهای مشابه هم مفید است. آیا تا به حال متوجه شدهاید که بنگاههای املاک اغلب در نزدیکی یکدیگر قرار دارند، زیرا مشتریان دوست دارند ملکهای تبلیغشده در ویترین آنها را مرور کنند؟
با این حال، پایان خوش چندان قطعی نیست، به خصوص اگر رقیب بخشی از سازمان بزرگتری باشد و به بودجههای بازاریابی یا قدرت خرید بیشتری دسترسی داشته باشد. اگر فکر میکنید ضربه سختی خواهید خورد، اکنون زمان اقدام است. میتوانید به تنوع بخشیدن، تغییر مکان یا فروش کسبوکار خود (در صورت غیرقابل دوام شدن آن) فکر کنید..