روزی بود که موفقیت بازاریابی آنلاین را با دشواری رصد میکردیم؛ اما حالا در دریایی از معیارها غرق شدهایم. اما این معیارها واقعا چه کمکی به ما میکنند؟ جینا هاچینگز از… پذیرش چگونگی تفسیر معیارهای کلیدی و بهبود نتایج را توضیح میدهد
هر کسبوکاری میخواهد مشتریان خود را بهتر بشناسد؛ چرا که آنها کلید افزایش فروش و در نهایت سود بیشتر هستند. بسیاری از شرکتها با عدم جمعآوری اطلاعات از مشتریان یا تمرکز بر شاخصهای نامربوط، دچار اشتباه میشوند. کسبوکار شما میتواند با تمرکز بر شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) رشد کند و خدمات بهتری به مشتریان ارائه دهد.
نگاه کردن به آن میتواند دلهرهآور باشد گوگل آنالیتیکس یا سیستم مدیریت ارتباط با مشتری خودتان را بررسی میکنید و تلاش دارید بفهمید روی چه چیزی باید تمرکز کنید.
در اینجا 11 معیار مهم برای سنجش پیشرفتتان نسبت به اهداف تعیینشده آورده شده است. با بررسی هر یک از آنها میتوانید پی ببرید چه چیزی جواب میدهد، چه چیزی جواب نمیدهد و در چه مواردی باید سرمایهگذاری کنید.
کل ترافیک وبسایت
برای بیشتر شرکتها، وبسایت مهمترین ابزار بازاریابی آنهاست. وبسایت مانند ویترین عمل میکند و برای بسیاری از مشتریان بالقوه، اولین نقطه تماس است.
تمام ترافیک را صرف نظر از منبع آن، پایش کنید. به اوجها و فرودها و ارتباط آنها با کمپینها، فصلها یا رویدادها توجه کنید. اگر محصول جدیدی راهاندازی میکنید، در تبلیغات آنلاین سرمایهگذاری کرده و در زمان کمپین شاهد اوج بازدیدها باشید، موفقیت این رویکرد اثبات میشود.
افتهای بازدید را بررسی کنید. به دنبال همبستگی با فصول، رویدادها یا افت رتبهبندی، و همچنین مشکلات دیگری مانند خرابی سرور بگردید.
منابع ترافیک
بازدیدهای وبسایت شما از منابع مختلفی مانند موتورهای جستجو، وبسایتهای ارجاعدهنده، لینکهای پروفایلهای اجتماعی و بازدید مستقیم (با تایپ آدرس در مرورگر) صورت میگیرد. پیگیری موفقیت هر کدام میتواند راه مناسبی برای سنجش عملکرد فعالیتهای بازاریابی باشد.
مثلاً اگر ترافیک مستقیم شما نسبت به ترافیک موتور جستجو بالا باشد، بسیاری از افرادی که به سایت شما میآیند، از قبل با نام یا آدرس وبسایت شما آشنا هستند. اما آنهایی که آشنایی ندارند چه؟ آیا سرمایهگذاری در… ارزش دارد؟ تبلیغات موتور جستجو مثلاً؟
به طور کلی، اگر ترافیک موتور جستجوی شما کمتر از 40 درصد باشد، سایت شما رتبه خوبی ندارد در سایتهایی مثل گوگل یا بینگ. در نهایت، شما به تعادلی از منابع نیاز دارید تا فقط به یک منبع برای سرنخها وابسته نباشید.
بازدیدکنندگان جدید و قدیمی
میتوانید بازدیدکنندگان وبسایت خود را به جدید و قدیمی تقسیم کنید. تعداد زیاد بازدیدکنندگان جدید و کم بودن تعداد بازدیدکنندگان قدیمی میتواند نشانهای از چسبندگی کم وبسایت شما باشد؛ یعنی وبسایت شما بازدیدهای مکرر را جذب نمیکند.
دلیل این امر به ماهیت کسبوکار و صنعتی که در آن فعالیت میکنید بستگی دارد. اگر ترافیک بازگشت کاربران شما کم است، شاید لازم باشد محتوای سایت خود را بررسی کنید. آیا برای خواننده جالب و مفید است؟ آیا خواندن آن آسان است؟ آیا پیمایش در سایت آسان است؟ اگر به برخی از این پرسشها پاسخ منفی دادید، اکنون زمان مناسبی برای… است وبسایت خود را دوباره ارزیابی کنید .
تبدیل بازدیدکننده
با استفاده از سیستمهای تحلیل وب، میتوانید تعداد را بررسی کنید سبدهای خرید رها شده کسانی که خرید را آغاز میکنند اما قبل از اتمام فرآیند آن را رها میکنند. ردیابی این معیار، بینشی از کارایی وبسایت ارائه میدهد؛ ممکن است مشتری به اطلاعات بیشتری نیاز داشته باشد یا قیمتها یا هزینههای ارسال، او را منصرف کند.
مطالعهای توسط میهماننواز افرادی که از وبسایت بازدید کردند و سپس با فروشگاه تماس گرفتند، احتمال خریدشان بیشتر بود و هر چه مدت زمان مکالمه تلفنی آنها طولانیتر بود، مبلغ خریدشان نیز بیشتر میشد. این دسته از مشتریان، زمان بیشتری را در وبسایت سپری کردند و بهطور متوسط ۳۰ درصد صفحات بیشتری را مشاهده نمودند.
درس اینجاست که تعامل با مشتریان حیاتی است و باید بیش از یک راه برای برقراری ارتباط با آنها فراهم کنید. هر چه بیشتر با کاربر درگیر شوید، احتمال خرید او بیشتر میشود. نمایش شماره تلفن واضح میتواند به حفظ ارتباط با مشتری بالقوه کمک کند.
۵ صفحه برتر برای جذب مخاطبان جدید و تبدیل آنها به مشتری
معمولا صفحه اصلی شما بیشترین بازدید را دارد، اما دیگر صفحات محبوب سایتتان چطور؟ آیا خوانندگان را به صفحات مناسب برای تبدیل به مشتری هدایت میکنید؟
صفحات پرطرفدار میتوانند شامل مسابقات و پیشنهادات، پستهای وبلاگ یا مطالعات موردی مشتریان باشند. وقت بگذارید کامل کردن این صفحات میتوانید از این صفحات بهعنوان راهنما به صفحات جدید یا بهعنوان ویترین برای محصول یا پیشنهادی استفاده کنید.
کلمات و عبارات کلیدی خود را در این صفحات بگنجانید، بهخصوص در عنوانها و توضیحات صفحات. همچنین میتوانید لینکها یا بنرهای برجستهای به صفحاتی که میخواهید در وبسایت خود به آنها توجه جلب کنید، اضافه کنید.
میانگین تعاملات در هر بازدید
تعاملات کلیدی در یک صفحه میتواند به معنای ثبتنام در خبرنامه یا تعداد لایکها، اشتراکگذاریها و نظرات یک پست باشد. ارائه راههایی برای تعامل، گفتگوی مشتری را افزایش میدهد و میتواند به فروش منجر شود. میتوانید از این تعاملات با شروع یک… جامعه آنلاین درخواست نقد و بررسی محصول یا برگزاری مسابقه
هزینه هر تبدیل
تعیین ارزش هر مشتری به شما کمک میکند تا میزان هزینههای کمپینهای آتی را بسنجید. اگر کمپینی با پرداخت به ازای هر کلیک اجرا میکنید، محاسبه کنید که هر کلیک چه ارزشی دارد و چه تعداد از این سرنخها به فروش تبدیل میشوند.
اگر هزینههای کمپینهای تبلیغات کلیکی شما بیش از حد است و مشتریان هزینه کمی میکنند، شاید لازم باشد از روشهای بازاریابی جایگزین استفاده کنید. بودجه خود را بر اساس ارزش هر تبدیل برایتان تعیین کنید.
نرخ پرش
نرخ پرش نشان میدهد که بازدیدکنندگان سایت با چه سرعتی صفحه را بدون خواندن یا مرور دیگر بخشها ترک میکنند. دلایل پرش ممکن است نمایش ندادن اطلاعات مورد انتظار، طراحی ضعیف، دشواری استفاده یا کندی بارگذاری صفحه باشد.
علاوه بر این، ممکن است وبسایت شما بازدیدکنندگان نامناسبی داشته باشد و کلمات کلیدی شما بهاندازه کافی هدفمند نباشند.
با استفاده از آزمایش و بهینهسازی میتوانید علت نرخ پرش را بیابید. آزمایش A/B یک نمونه از صفحه فرود با فراخوانهای متفاوت، کلمات کلیدی یا محتوای متفاوت ممکن است به تبدیل و نرخ بازدید صفحه بهتر منجر شود.
صفحات خروجی
ممکن است ببینید کاربران شما قبل از خروج، دو تا سه صفحه از سایتتان را میبینند. به دنبال الگوها بگردید؛ آیا بیشتر بازدیدکنندگان از یک صفحه خاص خارج میشوند؟ شاید در یافتن اطلاعات مورد نیازشان مشکل دارند، یا شاید… مانع تبدیل .
دانستن اینکه مشتریان بالقوه در چه مرحلهای از فرآیند خرید خارج میشوند، به شما کمک میکند تا نقاط ضعف قیف تبدیل را شناسایی کرده و از دست رفتن فروش را جلوگیری کنید.
ترافیک ارجاعی
لینکهای ورودی زمانی ایجاد میشوند که آدرس وبسایت شما در وبسایتهای دیگر غیر از موتورهای جستجو نمایش داده شود. هرچه تعداد این لینکها بیشتر باشد، احتمال جذب بازدیدکنندگان بیشتر نیز افزایش مییابد و در رتبهبندی موتورهای جستجو نیز جایگاه بهتری خواهید داشت.
ارزش دارد ساختن لینکهای بیشتر پیوندها از سوی مشتریان، طرفداران برند یا برندهایی که با آنها در ارتباط هستید به وبسایت شما، مانند رای اعتماد به کسبوکارتان هستند. توصیهای از منبع خارجی میتواند در ترغیب مشتریان به خرید از شما بسیار مؤثر باشد.
اگر از لینکهایتان ترافیک ارجاعی زیادی دریافت نمیکنید، شاید ارزشش را داشته باشد که منابع این لینکها را دوباره بررسی کنید.
عملکرد کلمات کلیدی
این معیار نیاز به اندازهگیری مداوم دارد. باید کلمات کلیدی را تغییر داده و با جستجوهای مخاطبان هدف خود هماهنگ کنید. سپس میتوانید با استفاده از ابزارهای آنلاین، رتبه خود را برای هر کلمه کلیدی پیگیری کنید.
همچنین میتوانید از ابزارهای کلیدواژه برای پژوهش و یافتن فرصتهای بیشتر بهینهسازی وبسایت خود استفاده کنید. تحلیل آنلاین نگاهی به وبسایت خودتان و وبسایتهای رقیب میتواند به شما در یافتن فرصتهای جدید برای جذب بازدیدکننده بیشتر کمک کند.
اینها تنها معیارهایی نیستند که باید رصد کنید. معیارهای دیگری نیز شامل میشوند:
- تعداد شکایات مشتریان
- تعداد دنبالکنندگان شما در شبکههای اجتماعی
- تعداد دنبالکنندگان شبکههای اجتماعی که به مشتری تبدیل میشوند
- تعداد تماسهایی که دریافت میکنید
استفاده از دو یا سه معیار برای هر هدف، تصویری روشن از نقاط قوت و ضعف شما ارائه میدهد.