راهنمای تجارت الکترونیک شما برای ایمیلهای مهم
برای موفقیت در تجارت الکترونیک، طراحی و ارسال ایمیلهای مهم میتواند تفاوت زیادی در افزایش فروش ایجاد کند. در ابتدا، داشتن یک طراحی سایت وردپرس اصولی و جذاب میتواند به بهبود تجربه کاربری کمک کرده و باعث افزایش نرخ تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان شود. با بهرهگیری از ابزارهای طراحی وردپرس میتوانید صفحات لندینگ را بهطور اختصاصی برای هر کمپین ایمیل طراحی کنید تا تجربه خرید مشتریان بهینه شود و آنها از ایمیلهای ارسالی شما بهره بیشتری ببرند.
وقتشه کمی خوش بگذرانیم. مشتریان شما همیشه نمیخواهند درباره آخرین پیشنهاد یا جدیدترین محصول بشنوند. در عوض، آنها فقط میخواهند احساس کنند که برند شما آنها را میشناسد یا بخشی از جامعه بزرگتر برند هستند. اینجاست که ایمیلهای مربوط به نقاط عطف وارد عمل میشوند.
ایمیلهای مربوط به نقاط عطف، بخش مهمی از تجربه مشتری هستند؛ دقیقاً به این دلیل که بهطور فعال تبلیغاتی را ارائه نمیدهند. بهطور پارادوکسیکال، همین رویکرد مشتریمحور در این پیامهاست که میتواند آنها را در استراتژی کلی ایمیلهای تجارت الکترونیک شما، قدرتمند سازد.
بیایید جزئیات این ایمیلها، مزایای آنها و چگونگی ساخت استراتژیهای درست برای ایمیلهای دارای اهداف مشخص را بررسی کنیم.
ایمیلهای راهنما چیست؟
ایمیلهای راهبردی، پیامهای خودکاری هستند که برای درگیر کردن مشتری و ایجاد حس تعلق او به جامعهی بزرگتر شما طراحی شدهاند. این ایمیلها معمولاً بخشی از یک جریان ایمیل بزرگتر یا یک کمپین جداگانه هستند و بر اساس دادههای مخاطبان در سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) یا تاریخهای مهم تقویم مربوط به شرکت و محصولات شما فعال میشوند.
انواع زیادی از ایمیلها میتوانند در این تعریف جای بگیرند، اما بیشتر متخصصان کمپینهای ایمیلی مربوط به نقاط عطف را به پنج دستهٔ کلی تقسیم میکنند.
- ایمیلهای تولد: با ارائه هدیه یا تخفیف ویژه برای همه مشترکان، تولد مشترک یا تولد شرکت را جشن بگیرید.
- ایمیلهای سالگرد: از وفاداری مشتریان خود قدردانی کنید و به مناسبت سالگرد همکاری با آنها، پاداش ویژهای به آنها بدهید.
- ایمیلهای «مروری بر سال»: این ایمیلها یا خلاصهای از یک سال فعالیت مشتری شما را نشان میدهند یا رشد و تغییرات شرکت شما در طول سال گذشته را.
- میتوانید به مناسبت خرید دهم، رسیدن به صد امتیاز جایزه یا دیگر نقاط عطف مشابه، هدیهای ویژه به مشتری ارائه دهید.
- ایمیلهای موفقیت شرکت: به مناسبتهای مهم برند مانند رسیدن به سطح خاصی از کمکهای مالی از طریق درآمد کافی مشتریان، جشن بگیرید.
البته، این نوع ایمیلها نیز ظرافتهای خاص خود را دارند. مثلاً، ایمیلهای سالگرد میتوانند هم سالگرد محصول و هم سالگرد مشتری را جشن بگیرند.
ایمیلهای راهنما چطور میتوانند استراتژی ایمیل شما را بهبود بخشند؟
هدف اصلی این ایمیلها تبلیغاتی نیست، اما میتوانید از کمپینهای ایمیلی مرتبط با نقاط عطف برای افزودن کدهای تخفیف ویژه و افزایش خریدهای مجدد استفاده کنید. در نتیجه، این ایمیلها معمولاً بخشی از کمپینهای حفظ مشتری بزرگتر میشوند تا بتوانید خریدهای مجدد را افزایش داده و وفاداری به برند را تقویت کنید.
اما حتی بدون اضافه کردن جوایز ملموس به این جشنها، کمپینهای نقطه عطف میتوانند با افزودن یک مؤلفه حیاتی یعنی «مشارکت» در استراتژی ایمیل کلی شما جای بگیرند. در عصری که مشتریان (و بهخصوص گروههای سنی جوانتر) میخواهند احساس عضویت در یک… بخش فعّال از برندهایی که از آنها حمایت میکنند و هنگامی که مخاطبان در بازاریابی ایمیلی انتظار شخصیسازی وجود دارد. این کمپینها میتوانند قطعهی گمشده در تلاشهای بازاریابی صرفاً متمرکز بر درآمد را اضافه کنند.
چگونگی ساخت استراتژیهای ایمیل بر مبنای نقاط عطف برای جذب مخاطبان
مزایای استراتژیهای ایمیل بر مبنای نقاط عطف واضح است، اما برای بهرهمندی از این مزایا، نیاز به راهاندازی و بهینهسازی دارد. این پنج مرحله میتواند به شما در شروع کار کمک کند.
اهداف کمپین ایمیل خود را تعیین کنید
با توجه به انواع و مزایای ایمیلهای مربوط به نقاط عطف، تعریف اهداف میتواند بسیار سودمند باشد. آیا بهطور خاص به دنبال افزایش فروش و درآمد هستید؟ آیا میخواهید خریدهای تکراری و وفاداری به برند را ایجاد کنید؟ یا صرفاً میخواهید پیوند قویتری با محصولات و برند خود برقرار کنید؟
هر یک از این اهداف میتواند به انواع مختلفی از ایمیلهای مربوط به نقاط عطف نیاز داشته باشد. پاداش دادن به موفقیتهای مشتری با کد تخفیف منحصر به فرد، فروش را بهطور مستقیم افزایش میدهد؛ جشن گرفتن دستاوردهای شرکت که با ارزشهای مخاطبان شما همسو است، حس تعلق و وابستگی قویتری در جامعه ایجاد میکند. اهداف خود را از ابتدا مشخص کنید تا کل کمپین خود را بر اساس آنها بنا کنید.
در کنار طراحی، خدمات سئو وردپرس نقشی اساسی در دیدهشدن و جذب مشتریان از طریق ایمیلها دارند. با استفاده از تکنیکهای سئو و بهینهسازی ایمیلها، میتوانید احتمال دیده شدن و کلیک روی لینکهای ایمیلهای مهم خود را افزایش دهید. فراموش نکنید که برای هر بخش از کمپین ایمیل، پیشنهادات ویژهای را در نظر بگیرید تا ایمیلها بهطور مؤثری توجه مشتریان بالقوه را جلب کرده و منجر به خرید بیشتری شود.
تمام دادههای مرتبط را گردآوری کنید
حالا که اهداف مشخص شدند، وقت تأیید یا جمعآوری دادههای مرتبط فرا رسیده است. این کار میتواند بسته به نوع کمپینی که میخواهید ایجاد کنید، مسیرهای مختلفی داشته باشد، برای مثال:
- برای جشن تولد مشتریان، باید تاریخ تولد آنها را در سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) خود ثبت کنید.
- اگر میخواهید موفقیتهای مشتریان را جشن بگیرید، باید بتوانید رفتارها و سابقه خرید آنها را پیگیری کنید.
- برای نوشتن ایمیل مرور سالانه، باید در طول سال اطلاعات مربوطه را جمعآوری کنید تا در پایان از آنها استفاده کنید.
همچنین باید کمپینهای خود را در یک سیستم ایمیل و CRM یا سامانهای یکپارچه بسازید که نه تنها این دادهها را ردیابی کند، بلکه به شما امکان ارسال خودکار ایمیلها بر اساس آنها را نیز بدهد. خودکارسازی این پیامهای مربوط به نقاط عطف تنها روش مؤثر برای گسترش آنها با افزایش تعداد مشترکان و مشتریان است.
محتوای منحصربفردی برای کمپینهای بزرگ و نقاط عطف ایجاد کنید.
ایمیلهای حاوی اطلاعات مهم زمانی مؤثرترند که اطلاعات بهاشتراکگذاشتهشده در آنها منحصر به فرد باشد. به عبارت دیگر، جشن تولد اگر مخاطبان بتوانند همان کد را از کمپین رسانههای اجتماعی یا وبسایت شما دریافت کنند، تأثیری نخواهد داشت.
در عوض، محتوا را با هدف و نوع پیامهایتان هماهنگ کنید. مثلاً در جشن رسیدن به یک نقطه عطف در کمکهای خیریه برندتان، میتوانید داستان کوتاهی یا یادداشتی از مدیرعامل خود درباره اهمیت این نقطه عطف برای شرکتتان بگنجانید. کدهای تخفیف منحصر به فرد یا پیامهایی که مخصوص محصولاتی است که مخاطبان شما خریدهاند، میتواند در احساس ارزشمندی مخاطبان شما مؤثر باشد.
پیامهای مربوط به نقاط عطف را در کمپین ایمیل بزرگتر خود ادغام کنید.
هیچ کمپین ایمیل مارکتینگی بهتنهایی وجود ندارد. همه اتوماسیونها و جریانهای ایمیلی شما تنها در ارتباط با یکدیگر معنا پیدا میکنند. از دیدگاه مخاطبان شما، همه اینها فقط پیامهایی از طرف شرکت شما هستند که بهدنبال تعامل با آنها یا ترغیبشان به انجام کاری هستند.
برای مثال، ایمیل تبریک تولد ممکن است همزمان با ایمیلهای خودکار بازاریابی مجدد برای مشتریان غیرفعال ارسال شود. یا ایمیل سالگرد ممکن است همزمان با معرفی محصول جدید به صندوق پستی مشترکین برسد. در نظر گرفتن کمپینهای مربوط به مناسبتهای خاص در کنار سایر استراتژیها، رویکردی یکپارچهتر و مشتریمحورتر را امکانپذیر میکند.
شاخصهای ایمیل خود را بر اساس اهداف کمپین بررسی کنید.
در نهایت (و مانند هر کمپین دیگری)، پیگیری موفقیت استراتژیهای ایمیلهای کلیدی حیاتی است. معیارها و شاخصهای کلیدی عملکرد شما البته باید بر اساس اهدافتان تعیین شوند. برای مثال، در یک کمپین مبتنی بر تعامل، کلیکها اهمیت بیشتری دارند. اما تبدیلهای کد خرید یا فروش برای تلاشهای کلیدی مبتنی بر حفظ مشتری مناسبتر هستند.
گزارشهای منظمی را بهطور خاص برای کمپینهای دارای نقاط عطف خود تنظیم کنید. حداقل هر سه ماه یکبار و در حالت ایدهآل هر ماه، گزارشها را بررسی کنید تا نکات کلیدی و بهبودهای احتمالی در پیامرسانی یا زمانبندی را بیابید. با گذشت زمان، کمپینی موفقتر خواهید ساخت که برای رسیدن به اهداف بازاریابی ایمیلی شما طراحی شده است.