اگر شرکت کوچکی یا کارآفرین انفرادی هستید، ممکن است فکر کنید برندسازی برای شما نیست. پاسخ معمول صاحبان کسب و کارهای کوچک به پرسش درباره فعالیتهای برندسازیشان این است: «شرکتهای بزرگ پول خرج برندسازی میکنند، شرکتهای کوچک فقط به کارشان میرسند.» اما راشل میلر توضیح میدهد که این تصور غلط است.
حتی اگر به اهمیت برندسازی اعتقاد داشته باشید، ممکن است بعد از انجام کارهای ضروری روزمره که مشتریان را راضی نگه میدارند و درآمد کسب و کارتان را تضمین میکنند، در پایینترین اولویتهایتان قرار بگیرد. این قابل درک است.
چرا شرکتهای کوچک به برند نیاز دارند؟
پس چگونه میتوانم شما را متقاعد کنم که برندسازی مهم است، چه پاککننده پنجره باشید، چه وکیل، چه صاحب رستوران؟
شاید اولین کار این باشد که به شیوهی بیان مطلب بپردازیم. اگر بهجای «برندسازی» از «آبرو» استفاده میکردم، شاید توجه شما را جلب میکردم. شما به آبروی خود اهمیت میدهید، اینطور نیست؟
برندسازی در مورد تصویری است که شما ایجاد میکنید. اگر میخواهید موفق شوید، این تصویر باید دو کار انجام دهد – باید منتقل کند ویژگی خاص کسبوکار شما چیست؟ و باید شما را در موقعیت مثبتی نشان دهد.
البته بسیاری از کسبوکارهای کوچک بدون اینکه به برند خود فکر کنند، اغلب تأثیر خوبی میگذارند. اما فکر کنید اگر همیشه تأثیر خوبی میگذاشتید چقدر موفقتر میشدید.
من از شما میخواهم که به تصویری که میخواهید از خودتان بسازید – برندتان – فکر کنید و بهطور فعال برای مدیریت آن گام بردارید.
این فرایند دو بخش دارد. اول، باید تصمیم بگیرید که چه چیزی را نمایندگی میکنید. نقاط قوت و ویژگیهای منحصربهفرد شما هدف و جایگاه خودتان را مشخص کنید. سپس مطمئن شوید که همه جنبههای کسبوکارتان با آن همسو باشد.
این دربارهی بهکارگیری ارزشهایتان در همه کارهاست، بهطور شفاف و پیوسته.
بسیاری از شرکتهای کوچک با بهبود برند خود، از مزایای مالی واقعی بهرهمند شدهاند. فیونا همبرستون با بسیاری از کسبوکارهای کوچک و تکنفری همکاری داشته است. فیونا میگوید: «به یک مشاور مدیریتی در برندسازیاش کمک کردیم. اسناد پیشنهاد او را بازطراحی کردیم و لوگو و وبسایت جدیدی هم برایش طراحی کردیم. در نتیجه، تمام پیشنهادهایی که او در آن سال ارائه داد، پذیرفته شد – صد درصد موفقیت.»
مارک مککالاک بنیانگذار ما فوق العادهایم چه بخواهید چه نخواهید، شما صاحب یک برند هستید. بهترین کار این است که آن را بپذیرید و بهترین راه را برای ارتباط برندتان با مخاطبان هدف پیدا کنید.
چند سال پیش مارک با شرکتی به نام «اکسهیلریشن» همکاری میکرد که تورهای تفریحی یکروزه میفروخت و توسط زن و شوهری اداره میشد که عاشق چتربازی بودند. این کسبوکار زمانی به دوراهی رسید که مجبور شد حضور آنلاین خود را توسعه دهد.
مارک میگوید: «شرکت کوچکی بود با بودجه بازاریابی بسیار اندک. اسمش خوب بود – «هیجان» به خوبی خلاصه میکرد که چه کار میکنند – اما ارتباطاتشان بسیار خشک بود و اصلاً هیجان چیزی که میفروختند را منتقل نمیکرد.»
مارک ادبیات و وبسایت شرکت را متحول کرد و هیجانی را که از دست رفته بود به آنها تزریق کرد. او میگوید: «شخصیت همه چیز بود، بنابراین به تمام ارتباطات، لحن جدیدی بخشیدیم.» نه تنها مشتریان واکنش نشان دادند، بلکه تأمینکنندگان و سرمایهگذاران نیز توجه کردند. نتیجه؟ مارک میگوید: «گردش مالی آنها از ۱ میلیون پوند به ۳.۵ میلیون پوند افزایش یافت و آنها به رتبه دوم بازار رسیدند.» در نهایت، شرکت exhilaration توسط… خریداری شد. لحظه آخری .
ایجاد تصور درست
اگر هنوز فکر میکنید برندسازی برای شما نیست، تنها نیستید.
بسیاری از صاحبان مشاغل کوچک که من ملاقات میکنم، فکر میکنند برندسازی فقط برای شرکتهای بزرگ لازم یا قابل پرداخت است. بریونی توماس از بازاریابی بینقص اما نام شرکتتان، نحوه پاسخگویی به تلفن، و نظرات مشتریان در مورد شما، همه با هم تصویری از شرکتتان و نحوه همکاری با آن را میسازند؛ و این همان برند شماست. بنابراین، میتوانید اجازه دهید هر تصویری به طور اتفاقی شکل بگیرد یا میتوانید کنترل را در دست گرفته و آن را به نفع خود مدیریت کنید.
یکی از شرکتهای کوچک که از توسعهی برند خود سود برده است گراداول مدیرعامل، پیتر گرادول، میگوید: «من معمولا در روزهای بارانی به بازاریابی میپرداختم و بعد آن را رها میکردم. هرگز واقعا روی آن تمرکز نکرده بودم. ما بهطور طبیعی در میان علاقهمندان به فناوری رشد کرده بودیم، اما میدانستیم که برای رشد بیشتر باید طیف بسیار وسیعتری را هدف قرار دهیم.»
برونی تحقیقات بازار انجام داد و دریافت که تصویر فعلی گراداول برای صاحبان کسبوکارهای کوچک کمتجربه در فناوری، نامناسب و ناخوشایند بود. هویت برند جدیدی برای رفع این مشکل طراحی شد.
تصمیم خیلی سختی بود که برای چیزی که بهطور مستقیم … مشتری جذب کردن پتر میگوید: «این مربوط به بنا نهادنِ پایهها بود. اما مطمئنم که کار درستی انجام دادیم. این کار فواید بسیار زیادی در همه چیزهایی که انجام میدهیم داشته است.»
برند شما ممکن است به اندازه مشتریان، برای روابط شما با شرکا و تامینکنندگان نیز مهم باشد. بهترین سالها ما تامینکنندهی اسباببازیهای بافتنی برای خرده فروشان مستقل و بزرگ هستیم. گاینور هامفری، مدیر تجاری میگوید: «برند برای ما بسیار مهم است. ما سخت تلاش کردهایم تا خود را از رقبا که فقط به قیمت اهمیت میدهند، متمایز کنیم. یک برند قوی، ترافیک وبسایت ما را افزایش میدهد. و اگر ارزشهای برند ما با ارزشهای خرده فروشان همسو باشد، آنها تمایل بیشتری به خرید از ما دارند. قبل از اینکه حتی ما را بشناسند، تا حد زیادی راه را پیمودهایم.»
دیدگاه نویسندهبازاریابی قدرتمند با بودجه کم برای کسبوکارهای کوچکاو با بسیاری از کسبوکارهای کوچک در زمینه برندسازی همکاری داشته است. میگوید: «برندسازی به پول هنگفت نیاز ندارد، بلکه به شور و شوق، زمان و فکر نیاز دارد.» اما هشدار میدهد که غفلت از برندتان به ضرر شماست. میگوید: «کسبوکارها مالک برند خود نیستند، بلکه سرپرست آن هستند. ادراکات میتوانند بهسرعت تغییر کنند. برندها دائماً در حال تحول هستند و به مراقبت زیادی نیاز دارند.»
پیام واضح است. اگر کسبوکاری دارید، پس برند هم دارید. اینکه با آن چه میکنید، به خودتان بستگی دارد.