چگونه با بهینهسازی نرخ تبدیل، فروش را افزایش دهیم
اگر در افزایش فروش تجارت الکترونیک خود مشکل دارید، درک اهمیت بهینهسازی نرخ تبدیل به شما کمک خواهد کرد.
تمام محصولاتتان را در سایت تجارت الکترونیک خود قرار دادهاید، چندین پست وبلاگی برای جذب مشتری منتشر کردهاید، اما فروش شما ناامیدکننده است. نمیدانید چه اتفاقی میافتد. چرا هیچکس محصولات شما را نمیخرد؟
ممکن است صفحات و پستهای شما به گونهای بهینهسازی نشده باشند که بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کنند. بهینهسازی نرخ تبدیل میتواند به شما کمک کند بفهمید چرا فراخوانهای شما به اقدام (CTA) منجر به جذب مشتری جدید یا ترغیب به خرید نمیشود.
ادامه مطلب را بخوانید تا بدانید بهینهسازی نرخ تبدیل چیست و چگونه میتوانید از آن برای افزایش فروش تجارت الکترونیک خود استفاده کنید.
بهینهسازی نرخ تبدیل چیست؟
بهینهسازی نرخ تبدیل (CRO) فرایندی برای طراحی و بهبود وبسایت به منظور جذب مشتریان جدید و افزایش فروش است. هر چه بازدیدکنندگان بیشتری اقدام مورد نظر را در وبسایت شما انجام دهند، نرخ تبدیل شما بالاتر خواهد بود.
نرخ تبدیل را چگونه محاسبه کنم؟
نرخ تبدیل شما با تقسیم تعداد کل بازدیدکنندگانی که اقدام خاصی انجام دادهاند (مثل ثبتنام در خبرنامه، خرید محصول، دانلود راهنما و غیره) بر تعداد کل بازدیدکنندگانی که صفحهای خاص که فراخوان شما (CTA) روی آن قرار داشت را مشاهده کردهاند، محاسبه میشود.
نرخ تبدیل = تعداد تبدیلها / تعداد کل بازدیدکنندگان
مثلاً ۵۰ نفر از ۱۰۰۰ نفری که صفحه فروش را دیدند، محصول را خریداری کردند.
نرخ تبدیل 0.05 درصد (50 فروش از 1000 بازدیدکننده صفحه)
حالا که با بهینهسازی نرخ تبدیل و چگونگی محاسبهی آن آشنا شدید، بیایید ببینیم چگونه میتوانید از آن برای افزایش فروش خود استفاده کنید.
برای افزایش فروش تجارت الکترونیک با تبلیغات هدفمند، داشتن یک طراحی سایت وردپرس جذاب و کاربرپسند ضروری است. سایت شما باید به راحتی قابلیت بارگذاری صفحات تبلیغاتی، تخفیفها و پیشنهادات ویژه را داشته باشد. اطمینان حاصل کنید که صفحات فرود شما بهطور خاص برای کمپینهای تبلیغاتی طراحی شدهاند و تجربه کاربری خوبی برای مشتریان فراهم میکنند، تا بتوانند راحتتر از پیشنهادات ویژه شما بهرهبرداری کنند.
در کنار تبلیغات هدفمند، استفاده از خدمات سئو وردپرس میتواند به افزایش دید سایت شما کمک کند. با بهینهسازی محتوا، استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با محصولات و تبلیغات، میتوانید ترافیک بیشتری از نتایج جستجو جذب کنید. همچنین، سئو محلی و سئو موبایل در تبلیغات هدفمند موثر خواهد بود، زیرا بسیاری از مشتریان از طریق دستگاههای موبایل خرید میکنند و به نتایج جستجو به سرعت دسترسی دارند.
ملاکهای خود را بشناسید
سنجش عملکرد، فرایند تعریف نرخ تبدیل فعلی شما با استفاده از فرمول بالا و مقایسه آن با میانگین نرخهای تبدیل در صنعت شماست.
نرخ تبدیل معمول برای اکثر وبسایتها ۱ تا ۲ درصد است، اما هدف واقعی باید خیلی بیشتر از این باشد. دو درصد بیشتر برای یک صفحه یا پست افزایش نرخ تبدیل. پس از محاسبه و مشخص شدن نرخ تبدیل کل محتوا، میتوانید اهداف و برنامه عملیاتی برای دستیابی به آنها تعیین کنید.
اول، صفحاتی را که بیشترین ترافیک را دارند شناسایی کنید و از آنها شروع به کار کنید.
- نرخ تبدیل فعلی هر صفحه چقدر است؟
- سه ماه دیگر، شش ماه دیگر و یک سال دیگر چه میخواهید که باشد؟
- آیا این اهداف به طور معقول قابل دستیابی هستند؟ اگر نه، باید اهداف خود را به درصدی که واقعبینانه میدانید، بازنگری کنید.
پیشرفت خود را مرتباً بررسی کنید و در صورت نیاز، اهداف خود را تعدیل نمایید.
از ابزارها برای نظارت بر رفتار کاربران استفاده کنید
رفتار کاربر، اعمالی است که بازدیدکنندگان شما هنگام ورود به وبسایت انجام میدهند. نظارت بر رفتار کاربر به شما بینشی میدهد از آنچه موثر است و چه چیزهایی نیست، تا بتوانید در طراحی و محتوای خود بهبود ایجاد کنید.
ابزارهای پیشنهادی
میتوانید با استفاده از چند ابزار تحلیلی مختلف، اقدامات بازدیدکنندگان وبسایت خود را پیگیری کنید. برخی از محبوبترین ابزارهایی که ما توصیه میکنیم عبارتند از هاتجار، گوگل آنالیتیکس و … فروشگاه ساز شاپفای تحلیلهای درونفروشگاهی
مطالعهی پیشنهادی: فروشگاه ساز شاپفای یا ووکامرس: کدام یک برای شما مناسبتر است؟
هاتجار
هاتجار با در نظر گرفتن بازاریابان، مدیران محصول و طراحان تجربه کاربری ساخته شده است. بازاریابان میتوانند رضایت مشتری، امتیاز خالص مروج و بازخورد مشتری را پیگیری کنند. مدیران محصول میتوانند با تماشای ضبط جلسات، نحوه استفاده افراد از محصولات را ببینند و طراحان تجربه کاربری میتوانند رفتار کاربران را برای یافتن نقاط مشکلساز رصد کنند. یکی از بزرگترین مزایای هاتجار، یکپارچگی آن با… است. فروشگاه ساز شاپ فای و ووکامرس؛ دو پلتفرم برتر تجارت الکترونیکی که ما استفاده از آنها را توصیه میکنیم.
به وبسایت هاتجار مراجعه کنید برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه عملکرد و راهاندازی آن.
گوگل آنالیتیکس
گوگل آنالیتیکس ابزاری رایگان از گوگل است که به صاحبان وبسایت کمک میکند تا درک عمیقتری از مشتریان خود به دست آورند. این ابزار دارای ردیابی داخلی است که میتوانید از آن برای مشاهده صفحات و پستهایی که بازدیدکنندگان از طریق آنها وارد سایت میشوند، اقداماتی که در سایت انجام میدهند و صفحاتی که از طریق آنها خارج میشوند، استفاده کنید.
این به شما نشان میدهد که بازدیدکننده چه مدت در سایت شما بوده، از کدام شهر/استان/کشور هستند و از چه دستگاهی برای مشاهده وبسایت شما استفاده میکنند. گوگل آنالیتیکس ابزاری قدرتمند است که به هر بازاریابی توصیه میکنیم برای ردیابی عملکرد وبسایت از آن استفاده کند.
به صفحه محصول گوگل آنالیتیکس مراجعه کنید برای اطلاعات بیشتر و دستورالعملهای استفاده از آن در وبسایت خود
تجزیه و تحلیل فروشگاهی شاپفای
اگر فروشگاه اینترنتی شما بر روی فروشگاه ساز شاپيفای شما به دادههای تحلیلی فروشگاه آنها دسترسی دارید. آنها گزارشهایی در مورد جذب مشتری، بازدیدکنندگان بر اساس منبع ارجاع، بازدیدکنندگان بر اساس موقعیت مکانی، بازدیدکنندگان بر اساس صفحه فرود، بازدیدکنندگان بر اساس دستگاه، رفتار کاربر و بازاریابی ارائه میدهند.
ما پایش تحلیلهای خود را با ترکیبی از… فروشگاه ساز شاپيفای از تحلیلهای داخلی، هاتجار و گوگل آنالیتیکس برای درک کلی از رفتار کاربران استفاده میکند.
نتایج ابزارها با هم متفاوت خواهد بود، بنابراین هنگام تحلیل دادهها، مطمئن شوید که مقایسهی شما صحیح است. مثلاً نباید دادههای یک ماه پیش از گوگل آنالیتیکس را با دادههای … مقایسه کنید. شیپاجی تجزیه و تحلیل داخلی این ماه را میخواهید با دادههای همان ابزار در بازه زمانی دیگری مقایسه کنید تا گزارش دقیقتری داشته باشید.
راهنمای شاپایف را بخوانید راهنمای مبتدی برای تحلیل گزارشها و دادههای شاپفای برای اطلاعات بیشتر
افزونه گوگل آنالیتیکس برای ووکامرس
افزونهی تحلیل دادهی مخصوص ووکامرس با این پلتفرم سازگار است. میتوانید از افزونههای دیگر هم استفاده کنید، اما ممکن است دارای باگ باشند و عملکرد مناسبی نداشته باشند.
بهترین افزونههای ووکامرس، افزونههایی هستند که بهطور اختصاصی برای این پلتفرم توسط توسعهدهندگانشان ساخته شدهاند. مزیت استفاده از این افزونه این است که اطلاعات گوگل آنالیتیکس را به داشبورد وردپرس شما منتقل میکند تا بتوانید همه چیز را از یک مکان پیگیری کنید.
افزونه WooCommerce Google Analytics را دانلود کنید صفحه محصول در وبسایت ووکامرس
ویژگیهای محصول را به وضوح بیان کنید
بهینه سازی توضیحات محصول کلید افزایش نرخ تبدیل در صفحات محصول، توضیح واضح مشکل حلشده توسط محصول برای مشتریان، مزایای آن، نقاط تمایز محصول از رقبا و احساس مشتری پس از دریافت آن است.
با داستانگویی با مشتریانتان ارتباط برقرار کنید. آنها باید بتوانند خود را در حال استفاده از محصول شما برای حل مشکلشان تصور کنند. اگر نمیدانید چه بگویید، به زمانی فکر کنید که خودتان از محصولتان استفاده کردهاید.
از آن چه استفادهای میکردید؟ چطور به شما کمک کرد؟ وقتی نمیدانید چه بگویید، از نظرات مشتریان خود الهام بگیرید. داستانهای آنها درباره استفاده از محصولتان و موفقیتهایی که کسب کردهاند را به اشتراک بگذارید. نظرات آنها را بهعنوان مدرکی دال بر عملکرد محصولتان مطابق ادعای شما، ارائه دهید.
جزئیات و مشخصات کامل محصول را فراموش نکنید. اندازه، رنگ، مواد تشکیلدهنده (در صورت وجود)، امکانات سفارشیسازی و غیره را مشخص کنید. از تصاویر حرفهای محصول که آن را از همه زوایا نشان میدهند استفاده کنید. برای تصویر اصلی محصول از پسزمینه سفید استفاده کنید و تصاویری از محصول در حال استفاده نیز ارائه دهید.
مطالعه پیشنهادی: چگونه توصیف محصولاتی بنویسیم که فروش را افزایش دهند
از نشانههای اعتماد استفاده کنید
جلب اعتماد بازدیدکننده به افزایش نرخ تبدیل و ایجاد اطمینان خاطر او برای تکمیل خرید کمک میکند. بازدیدکنندگان میخواهند بدانند که وبسایت شما امن است، کلاهبرداری نیست و محصول شما به وعدههایش عمل میکند. اگر مشکلی با سفارش خود داشته باشند، باید بدانند چگونه با شما تماس بگیرند تا مشکلشان حل شود.
با استفاده از گواهی SSL (ضروری برای وبسایتهایی که پرداخت آنلاین انجام میدهند)، نمایش نمادهای امنیتی، امکان گذاشتن نظر برای مشتریان، نمایش نظرات مشتریان در صفحات محصول و درج واضح شماره تلفن یا ایمیل پشتیبانی در صفحات سبد خرید و تسویه حساب، بازدیدکنندگان خود را به مشتری تبدیل کنید.
مطالعه پیشنهادی: 7 راه برای کاهش نرخ رها شدن سبد خرید در سال 2020