AOV چیست و چگونه میتوان آن را افزایش داد؟
AOV یا Average Order Value (میانگین ارزش سفارش) یکی از معیارهای کلیدی در تجارت الکترونیک است که میزان میانگین خرید مشتریان در هر سفارش را اندازهگیری میکند. این معیار نشاندهندهی نحوه خرید مشتریان از فروشگاه آنلاین شما است و درک بهتر از آن میتواند به بهبود استراتژیهای بازاریابی و افزایش درآمد کمک کند. به عنوان مثال، اگر AOV شما پایین باشد، ممکن است نشاندهنده این باشد که مشتریان تنها محصولات ارزانقیمت خریداری میکنند یا تعداد کمتری از محصولات را در هر خرید اضافه میکنند.
برای افزایش AOV، میتوانید از استراتژیهایی مانند پیشنهادات ویژه، بستههای محصول، یا ارسال رایگان با حداقل خرید استفاده کنید. بهعلاوه، با استفاده از تکنیکهای بازاریابی ایمیلی و ارسال پیشنهادات هدفمند، میتوانید مشتریان را تشویق کنید تا محصولات بیشتر یا گرانتری خریداری کنند. همچنین، بهینهسازی تجربه کاربری و طراحی سایت وردپرس و خدمات سئو وردپرس بهگونهای که روند خرید برای مشتریان راحتتر و جذابتر باشد، میتواند تأثیر بسزایی در افزایش AOV داشته باشد.
برای بازاریابان تجارت الکترونیک، یافتن معیارهای مناسب برای ردیابی میتواند چالشبرانگیز باشد. از آنجا که تمام تجارت از طریق وبسایت شما انجام میشود، حجم عظیمی از دادهها برای استفاده دارید. با این حال، دانستن اینکه کدام اطلاعات مهمتر از بقیه هستند دشوار است. یکی از معیارهایی که اغلب در مورد آن بحث میشود AOV است و دلیلی خوب هم دارد—اما AOV چیست؟
با استفاده درست، میتواند در افزایش فروش و درآمدتان بسیار مفید باشد، به خصوص در ارزیابی هزینههای بازاریابی. بیایید از پاسخ به پرسش مهم «AOV چیست؟» تا محاسبهی آن و نکاتی برای افزایش AOV را بررسی کنیم.
AOV در تجارت الکترونیک چیست؟
AOV مخفف ارزش متوسط سفارش است که همانطور که از نامش پیداست، نشان دهندهی میانگین مبلغ پولی است که هر مشتری هر بار که از فروشگاه آنلاین شما سفارش میدهد، خرج میکند.
میانگین ارزش سفارش (AOV) معیاری زمانمحور است؛ یعنی همیشه باید به بازه زمانی خاصی وابسته باشد. مثلاً AOV شما اگر از زمان راهاندازی فروشگاه اینترنتیتان اندازهگیری شود با AOV یک سال اخیر یا یک ماه اخیر تفاوت خواهد داشت. پیگیری AOV در طول زمان به شما نشان میدهد که آیا تلاشهایتان برای افزایش میانگین هزینه مشتریان مؤثر بوده است یا خیر.
AOV میتواند به شما در درک ارزش و بازگشت سرمایه تبلیغاتتان کمک کند. برای مثال، میانگین ارزش سفارش ۲۵ دلاری، اگر برای جذب هر مشتری بهطور میانگین ۵ دلار هزینه کرده باشید، بسیار ارزشمندتر از زمانی است که ۱۵ دلار برای همان تبدیل هزینه کرده باشید.
میانگین ارزش سفارش چگونه محاسبه میشود؟
پاسخ به این پرسش که AOV چیست، تنها گام اول است. شما همچنین باید بدانید که چگونه آن را محاسبه کنید. فرمول اصلی ساده است:
میانگین ارزش سفارش (AOV) برابر است با مجموع درآمد در بازه زمانی مشخص تقسیم بر تعداد کل مشتریان در همان بازه زمانی.
باز هم، بازه زمانی برای هر دو عدد باید یکسان باشد. مثلاً اگر ماه گذشته از ۱۰۰ سفارش، ۵۰۰۰ دلار درآمد داشتید، میانگین ارزش هر سفارش ۵۰ دلار است (۵۰۰۰ دلار / ۱۰۰).
برخی از بسترهای تجارت الکترونیک، میانگین ارزش سفارش را بهطور پویا محاسبه میکنند. بهعنوان مثال، شاپفای این معیار را بهطور پیشفرض در… قرار داده است. گزارشهای مشتری تحویل داده شد .
5 راه برای افزایش میانگین ارزش سفارش
شما میدانید AOV چیست و چگونه محاسبه میشود. حالا وقت کار است. در بخش بعدی، به افزایش AOV میپردازیم و روی پنج روش متداول تجارت الکترونیک که به شما در شروع کار کمک میکنند، تمرکز خواهیم کرد.
برای سفارشهایی که بالاتر از میانگین ارزش سفارش فعلی شما هستند، مشوق ارائه دهید.
شاید واضحترین راه برای افزایش میانگین ارزش سفارش، ترغیب مشتریان به خرج بیشتر باشد. به همین دلیل است که فروشگاههای اینترنتی با میانگین ارزش سفارش ۲۳ دلار، برای سفارشهای بالای ۳۰ دلار ارسال رایگان ارائه میدهند و برخی برندها مانند سپورا برای سفارشهایی که به سقف خاصی میرسند، هدیه و نمونههای رایگان تبلیغاتی ارائه میکنند. روش دیگر، ارائه کوپن تخفیف بر اساس حجم خرید است.
کلید اصلی البته، یافتن آستانه مناسب است. یکی از راهنماییهای رایج، پیشنهاد شاپيفای و دیگران حدود ۳۰٪ به میانگین ارزش سفارش فعلی شما به عنوان آستانه تخفیف اضافه کنید. این تعادل مناسبی بین ایجاد تغییر محسوس و جلوگیری از نارضایتی مشتریان فعلی است.
محصولات خود را در گروههای طبیعی برای مشتریان دستهبندی کنید
اگر در فروشگاه اینترنتی خود محصولات متعددی ارائه میدهید، فکر ترکیب گروههایی از محصولات مرتبط با هم را، با قیمت کمتری برای بسته، بکنید. به این ترتیب، حس ارزش خرید خوبی را در مشتریان خود ایجاد میکنید و آنها را به خرید بیشتر از آنچه که بهصورت جداگانه خریداری میکردند، ترغیب خواهید کرد.
مثلاً میتوانید هم قهوه تازه و هم لوازم جانبی قهوه مثل فرنچپرس، آسیاب قهوه و چیزهای دیگر ارائه دهید. یک بستهی هدیه میتواند شامل نمونههایی از انواع مختلف قهوه به همراه این لوازم جانبی باشد، با قیمتی پایینتر از مجموع قیمت تمام آنها—اما هنوز هم به طور قابل توجهی بالاتر از میانگین ارزش سفارش فعلی شما.
لیست ایمیلهایتان را بر اساس میانگین ارزش سفارش (AOV) تقسیمبندی کنید.
AOV را میتوان همچنین به عنوان راهی برای… لیست ایمیل خود را بخشبندی کنید با بخشبندی مبتنی بر ارزش عمر مشتری (AOV)، میتوانید کمپینهای هدفمندتری ایجاد کنید که بهطور خاص برای افزایش آن طراحی شدهاند. برای مثال، میتوانید:
- مشتریان با میانگین ارزش سفارش پایینتر را هدف قرار دهید و فروشها و تخفیفهای مشابه یا فروش محصولات دیگر خود را به آنها پیشنهاد دهید.
- مشتریان هدفمند با میانگین ارزش سفارش بالاتر از حد متوسط را شناسایی کنید و روی فروش محصولات مرتبط دیگر یا ارائه اطلاعات اولیه از محصولات جدید تمرکز کنید.
بخشبندی مخاطبان صرف نظر از متغیرهای مورد استفاده، مفید است مشروط بر اینکه گروههای حاصل ویژگیهای مشترک کافی برای کمپینهای هدفمندتر داشته باشند. بخشبندی بر اساس میانگین ارزش سفارش به دلیل امکان هدفمندی بالا در پیامرسانی برای بهبود این معیار خاص، بسیار مرتبط است.
از تست A/B با میانگین ارزش سفارش به عنوان معیار هدف استفاده کنید.
آزمون A/B ضروری است. برای فروشگاههای تجارت الکترونیک مدرن که میخواهند از رقبا متمایز شوند و به بهبود پیامرسانی خود ادامه دهند. اگر درست انجام شود، میتوانید در افزایش درآمد و رشد کسبوکار خود گامهای بلندی بردارید.
همانطور که مشخص شد، میانگین ارزش سفارش (AOV) معیاری ایدهآل برای آزمایش A/B شماست. از آن برای آزمایش تاثیر تغییر پیام، تصاویر یا حتی زمانبندی کمپینهای ایمیل خود بر افزایش میانگین ارزش سفارش استفاده کنید. با تکرار آزمایشها، به مرور میانگین ارزش سفارش را افزایش داده و جریان درآمد خود را بهبود ببخشید.
برنامه وفاداری برای مشتریان جدید و فعلی اجرا کنید.
تحقیقات و تجربه نشان دادهاند که میانگین ارزش سفارش مشتریان وفادار به طور قابل توجهی بیشتر از مشتریان جدید است. این موضوع منطقی است، زیرا مشتریان جدید پیش از آنکه بهطور کامل به برند و محصولات شما اعتماد کنند، محتاطتر عمل میکنند.
میتوانید از آن رفتار مصرفکننده بهره ببرید برنامه و استراتژی وفاداری مزایای ملموس و ناملموس وفاداری به شما را ارائه دهید. در این صورت، احتمال بازگشت آنها برای خریدهای دوم، سوم و بعدی بیشتر خواهد شد و میانگین ارزش سفارش آنها نیز به تبع آن افزایش مییابد.