آزمایش A/B چیست و چرا باید همیشه آن را برای سایت تجارت الکترونیک خود انجام دهید
خدمات سئو وردپرس به شما کمک میکند تا نتایج تستهای A/B را در فروشگاه آنلاین خود با دقت بیشتری تجزیه و تحلیل کرده و بهبودهای موثری در عملکرد سایت ایجاد کنید.
تصمیمگیری درست در طراحی فروشگاه اینترنتی شما امری ضروری است، زیرا حتی جزئیات کوچک میتوانند تأثیر بیشتری از آنچه تصور میکنید بر میزان علاقه مشتریان به سایتتان داشته باشند. آزمون A/B روشی برای آزمایش دو یا چند المان طراحی با نمایش هر کدام به مخاطبان تصادفی و مشاهده عملکرد بهتر کدامیک است. این راهنما توضیح میدهد که آزمون A/B چیست و چگونه میتواند به فروشگاه اینترنتی شما کمک کند.
آزمون A/B چیست؟
طراحی فروشگاه اینترنتیای که هم از نظر زیبایی و هم از نظر عملکرد در سطح مطلوبی باشد، گامی مهم در حفظ علاقهی بازدیدکنندگان و افزایش فروش است. اگرچه برخی از بهترین شیوهها در طراحی وب وجود دارد که نقطهی شروعی مفید را ایجاد میکنند، اما همیشه نمیدانید کدام یک از چند عنصر طراحی مدنظر شما، بهترین نتیجه را به همراه خواهد داشت. شاید فکر نکنید مواردی جزئی مانند رنگ یک دکمه، سبک منوی کشویی یا فونت انتخابی شما تأثیر قابل توجهی بر فروش کلی شما داشته باشد، اما جذابیت ظریف و روانشناختی یک گزینه نسبت به دیگری میتواند اثرات محسوسی بیشتر از آنچه تصور میکنید، داشته باشد.
آزمون A/B به شما امکان میدهد نتایج را مقایسه کنید با نمایش تصادفی یکی از چندین گزینه به مشتریان بالقوه فروشگاه اینترنتی خود، میتوانید بین آنها آزمایش A/B انجام دهید. در طول آزمایش، هر گزینه تقریباً به تعداد مساوی از بازدیدکنندگان سایت شما در بازه زمانی مشخص نمایش داده میشود و شما دادههای مربوط به اقدامات هر گروه از بازدیدکنندگان را دریافت خواهید کرد. سپس میتوانید براساس نتایج یک آزمایش A/B تصمیم طراحی بگیرید یا آزمایشهای متعددی برای بررسی المانهای دیگر سایت خود انجام دهید. اجرای همان آزمایش A/B در ساعات یا روزهای مختلف هفته نیز میتواند به تایید دادههای جمعآوری شده از آزمایش اصلی کمک کند، زیرا زمانبندی در دستیابی به مخاطب مناسب برای ارائه دقیقترین اطلاعات بسیار مهم است.
آزمون A/B را میتوان برای متنها هم استفاده کرد. اگر بین دو یا چند روش برای ارائه توضیحات محصول، مقاله آموزشی یا اطلاعات دیگر مردد هستید، میتوانید با انجام آزمون A/B ببینید کدام متن بیشترین تأثیر را روی مخاطبان شما میگذارد.
CRO چیست؟
فروشگاه اینترنتی شما بهینهسازی نرخ تبدیل یا CRO، ترافیک کلی سایت شما را با … مقایسه میکند. درصد بازدیدکنندگان در نهایت منجر به خرید میشوند. افزایش ترافیک سایت امری مثبت است، اما تعداد بازدیدکنندگان فروشگاه اینترنتی لزوماً نشاندهنده تعداد افرادی نیست که خرید میکنند. با بهینهسازی نرخ تبدیل، میتوانید اقداماتی برای کاهش نرخ پرش و افزایش تعداد بازدیدهایی که به فروش ختم میشوند، انجام دهید.
تقریباً چهل و نه درصد با توجه به اینکه متخصصان بازاریابی، نرخ تبدیل را جزو سه عامل مهم در رشد شرکتها میدانند، مشخص است که شناسایی گامهایی که فروشگاههای تجارت الکترونیک میتوانند برای افزایش آن بردارند، در افزایش فروش مفید است. انجام حسابرسی بهینهسازی نرخ تبدیل، روشی مفید برای گردآوری دادهها در مورد طیف وسیعی از عوامل موثر بر نرخ تبدیل است.
از ظاهر سایت و کیفیت توضیحات محصولات گرفته تا عملکرد لینکها و سهولت فرآیند پرداخت، دهها عامل وجود دارد که میتواند بر تکمیل فرآیند خرید توسط مشتری یا ترک سایت او به دنبال سایتی کاربرپسندتر، تاثیر بگذارد. بررسی بهینهسازی نرخ تبدیل شما، دستههای زیادی از دادهها درباره فروشگاه اینترنتی و بازدیدکنندگان سایتتان را گردآوری میکند تا به شما در شناسایی مناطقی که نیاز به بهبود دارند، کمک کند.
رابطه بین تست A/B و بهینهسازی نرخ تبدیل
آزمون A/B و بهینهسازی نرخ تبدیل (CRO) انواع مختلفی از دادهها را ارائه میدهند که میتوان با ترکیب آنها، تصویری کلی و دقیق از وضعیت فعلی فروشگاه اینترنتی شما و راههای بهبود آن بهدست آورد. این دو نوع آزمایش، دادههایی کمی متفاوت جمعآوری میکنند که با هم ترکیب شده و تصویری کاملتر از عواملی که ممکن است بر مشتریان بالقوه شما تأثیر بگذارند، ارائه میدهند.
آزمایش A/B عمدتا مقایسهی واکنش بازدیدکنندگان سایت به عناصر مختلف سایت را شامل میشود، در حالی که بهینهسازی نرخ تبدیل (CRO) در تعیین چرایی و چگونگی تأثیر عوامل مختلف بر تصمیم خرید یا عدم خرید کاربران، عمیقتر میشود. با بررسی همزمان دادههای هر دو، میتوان نقاط قوت و ضعف سایت را تشخیص داد. پس از مشخص شدن عناصری که نتیجهی دلخواه را به همراه ندارند، نقطهی شروع مناسبی برای تمرکز بر نواحی نیازمند بهبود در همکاری با طراح وب یا انجام اصلاحات شخصی خواهید داشت.
طراحی سایت وردپرس به شما امکان میدهد تا تستهای A/B را به راحتی در صفحات مختلف فروشگاه خود پیادهسازی کنید و به بهینهسازی تجربه کاربری و افزایش نرخ تبدیل دست یابید.
دلایل پیادهسازی تست A/B برای فروشگاه تجارت الکترونیک شما
آزمایش A/B در صورت پیادهسازی صحیح، میتواند مزایای زیادی برای هر فروشگاه اینترنتی داشته باشد. اگرچه این تنها مزایای حاصل از اجرای آزمایش A/B نیستند، اما افزایش نرخ تبدیل و میانگین ارزش سفارش میتواند بهطور قابلتوجهی در افزایش ترافیک ارگانیک سایت و ارزش کلی آن و در نهایت افزایش درآمد فروشگاه اینترنتی شما مؤثر باشد.
افزایش نرخ تبدیل
افزایش نرخ تبدیل فروشگاه اینترنتیتان یکی از مهمترین دلایل برای استفاده از تست A/B است. در حالی که بهبود ترافیک سایت گامی اولیه و مفید برای بهبود کسبوکار الکترونیکی شماست، صرفاً جذب بازدیدکنندگان بیشتر برای افزایش فروش و درآمد کلی کافی نیست. دانستن اینکه بازدیدکنندگان هنگام گشتوگذار در سایت شما چه فکر میکنند، ایدهای بهتر از عواملی که ممکن است آنها را در تکمیل فرایند خرید (یا امتحان کردن سایت دیگر) تحت تأثیر قرار دهند به شما میدهد و به شما کمک میکند تا بفهمید کدام جنبههای سایت شما بیشترین سود را از بهبود برای ترغیب مشتریان به خرید بیشتر خواهند برد.