19 پرسش و پاسخ متداول درباره استفاده از روابط عمومی برای بهبود کسب و کارتان
- آیا کسبوکار من برای روابط عمومی مناسب است؟
- چگونه میتوانم از راهاندازی محصولم رونمایی کنم؟
- چگونه میتوانم از روابط عمومی برای افزایش فروش استفاده کنم؟
- چگونه میتوانم از روابط عمومی برای تبلیغ کسبوکارم استفاده کنم؟
- آیا روابط عمومی پولی هدر رفته است؟
- آیا روابط عمومی پولی دور ریخته شده است؟
- بهترین روش برای مدیریت یک آژانس روابط عمومی چیست؟
- ارزش روابط عمومی را چگونه میتوان سنجید؟
- پوشش رسانهای چگونه میتواند سئو من را بهبود بخشد؟
- چطور جایزهای را که تازه برنده شدهام، اطلاع رسانی کنم؟
- چرا برند من به روابط عمومی نیاز دارد؟
- جوامع برای روابط عمومی من چه فوایدی دارند؟
- اهمیت داستانگویی در روابط عمومی چیست؟
- چرا برای روابط عمومی باید عکس گرفته شود؟
- چرا اصالت در روابط عمومی اهمیت دارد؟
- بهترین سرویسهای رایگان روابط عمومی آنلاین کدامند؟
- آیا باید فعالیتهای روابط عمومی رقبا را زیر نظر داشته باشم؟
- میتونم ببینم رقبای من چه اطلاعیههای مطبوعاتی منتشر میکنن؟
- من که شبکههای اجتماعی دارم، پس چرا به روابط عمومی نیاز دارم؟
آیا کسبوکار من برای روابط عمومی مناسب است؟
یک متخصص روابط عمومی باتجربه میتواند از هر کسبوکاری، داستانی جذاب بسازد و خبرنگاران را به نگارش مطالب مثبت دربارهی آن ترغیب کند.
اما واقعیت این است که برخی مشاغل برای خبرنگاران جذابتر از بقیه هستند. خودتان را جای خبرنگاری بگذارید. آنها در پی جذب مخاطب برای نشریه یا وبسایت خود هستند. آیا شما داستانی جذاب دارید؟ آیا میتوانید بهعنوان یک متخصص، شهرتی برای خود دستوپا کنید تا خبرنگاران از شما بخواهند در مورد اتفاقات صنعت خود نظر بدهید؟
شاید وقتی مقالهای در روزنامه یا مجله محلی میخوانید، به خودتان بگویید: «چرا با این شرکت مصاحبه کردهاند؟ من چیزهای خیلی جالبتری برای گفتن داشتم!» اگر چنین فکری به ذهنتان میرسد، شما و کسبوکارتان برای روابط عمومی مناسب هستید.
چگونه میتوانم از راهاندازی محصولم تبلیغات کنم؟
سه عنصر اصلی عبارتند از:
- زمان
- راه حل درست
- ارتباط
خودتان را جای مشتری بگذارید تا محصولتان را دقیقا زمانی عرضه کنید که او قصد خرید دارد؛ به نیاز واقعی او پاسخ دهید و مطمئن شوید که از آن باخبر است.
به یاد داشته باشید که خبرنگاران معمولا زمانبندی خاص خود را دارند و شما باید هدفتان راهاندازی در آن زمان باشد. به موقعیت زمانی آنها برسند همچنین، برای مثال، مد زمستان جدید باید برای اواخر زمستان برنامهریزی شود، با تمرکز بر کارایی که از طریق مزایای آن به مصرفکنندگان هدف «فروخته» میشود.
برای برقراری ارتباط، بهترین کانال را انتخاب کنید و رسانههای اجتماعی و سنتی را با هم هماهنگ کنید.
یتوانم از روابط عمومی برای افزایش فروش استفاده کنم؟
امروزه خریداران به تأیید مستقل محصولات اعتماد میکنند، بنابراین افزایش فروش به تأییدیههای آن وابسته است.
موثرترین راه، استفاده از رسانههاست. خبرنگاران، افراد تاثیرگذار یا وبلاگنویسانِ محتمل برای نوشتن درباره شما را هدف بگیرید، آنها را ترغیب به نوشتن کنید و منتظر افزایش فعالیتهای اینترنتی و در پی آن، افزایش فروش باشید.
فرض کنید کبابپز میسازید. مشتریان بالقوه معمولا در گوگل جستجو میکنند تا بفهمند کدام را بخرند. نتایج برتر فروشگاههای بزرگ لوازم خانگی هستند. اما ممکن است مقالهای هم در یک سایت معتبر در مورد بهترین کبابپزها برای خرید وجود داشته باشد. مردم به آن مقاله نگاه میکنند و این همان جایی است که شما میخواهید باشید. در این صورت فروش افزایش مییابد.
چگونه میتوانم از روابط عمومی برای تبلیغ کسب و کارم استفاده کنم؟
روابط عمومی، قلب برنامه بازاریابی شماست و شامل موارد زیر میشود:
- تبلیغات ;
- کمپینهای ایمیل ;
- رسانههای اجتماعی ;
- سنتی اطلاعیههای مطبوعاتی .
در حالت ایدهآل، باید به دنبال روزنامهنگاران، افراد تأثیرگذار و وبلاگنویسان مستقل و قابل اعتماد باشید که دربارهی شما، کسبوکار و محصولات یا خدماتتان مطالب مثبتی بنویسند یا بگویند. این روش، چندین برابر مؤثرتر از تبلیغات و خودتاندازی شماست، زیرا مردم به نظرات مستقل بیشتر اعتماد میکنند.
برای رسیدن به بهترین نتیجه، ترکیب چهار مؤلفه بازاریابی ضروری است.
آیا روابط عمومی پولی هدر رفته است؟
روابط عمومی اتلاف پول نیست. بلکه بخش مهمی از هر استراتژی بازاریابی است و در کنار … قرار میگیرد. تبلیغات و تبلیغات فروش به عنوان مثال
ارزشی که از این کار میبرید، افزایش فروش است. بدون افزایش فروش، کسبوکارتان رشد نمیکند و حتی ممکن است کوچکتر شود. بنابراین، اختصاص بخشی از بودجهی برنامهی بازاریابی برای پوشش برندتان در رسانهها، سرمایهگذاریای کاملا بهصرفه است.
آیا استفاده از شرکتهای روابط عمومی هزینهای بیهوده است؟
شرکتهای روابط عمومی به کسبوکارها کمک میکنند تا به رسانهها دسترسی پیدا کنند. بسیاری از این شرکتها در حوزههای تخصصی فعالیت میکنند و روابط نزدیکی با خبرنگارانی دارند که در آن حوزهها گزارش تهیه میکنند.
ابتدا، آژانس با کمک به کسبوکار در تدوین استراتژی روابط عمومی خود، و تعیین بهترین روش بهرهمندی از روابط عمومی و نتایج قابل انتظار با توجه به بودجهی تعیینشده، کار خود را آغاز میکند. سپس آژانس میتواند در تعیین زمانبندی و محتوای هر … اطلاعیههای مطبوعاتی و تعامل با رسانههای منتخب، از جمله توزیع نسخه به رسانههای مربوطه خبرنگاران و وبلاگنویسان در نهایت، این به کسبوکار کمک میکند تا ارزش حاصلشده را پیگیری کند.
تمام این کارها زمان و منابع زیادی میطلبد، بنابراین انتظار داشته باشید که حتی برای یک آژانس تکنفره، ماهانه ۱۰۰۰ پوند برای زمان، تعهد و ارتباطات آنها پرداخت کنید. برای یک آژانس شناختهشدهتر، این مبلغ میتواند به چندین هزار پوند در ماه و تعهد حداقل ۱۲ ماه افزایش یابد.
بهترین روش برای مدیریت یک آژانس روابط عمومی چیست؟
یک کسبوکار برای مدیریت روابط عمومی خود سه گزینه اصلی دارد: میتواند خودش این کار را انجام دهد، از یک پلتفرم آنلاین کمک بگیرد یا از یک آژانس استفاده کند.
انتخاب آژانس به بودجه و تخصص مورد نیاز بستگی دارد، اما بهترین آژانس به افراد و توانایی شما در ایجاد رابطهای قوی با آنها وابسته است.
ابتدا مشخص کنید که آیا کسبوکار شما به یک آژانس تخصصی نیاز دارد که به شما کمک کند تا با روشی که روابط عمومی عمومی نمیتواند، در رسانههای تخصصی دیده شوید.
ابتدا باید بودجه بررسی شود و در نهایت، افرادی که قرار است روابط عمومی را اداره کنند، مصاحبه شوند. باید اطمینان حاصل شود که افرادی که مستقیماً کار را انجام میدهند، ملاقات میشوند، نه فقط رئیس آژانس.
دیدن موفقیت آنها در کار با مشتریان مشابه اهمیت دارد، اما توجه داشته باشید که ممکن است با رقبای شما هم همکاری کنند.
ارزش روابط عمومی را چگونه اندازه میگیرم؟
روش سنتی سنجش ارزش، ثبت هر ذکر و هر اینچ ستون بهدستآمده و سپس ارزیابی آن در مقابل هزینه تبلیغات در همان نشریه است. ذکر نام توسط یک روزنامهنگار، چهار برابر ارزشمندتر از … است. تبلیغات با این فرض که پیامی که از طریق روابط عمومی منتشر میشود، بسیار معتبرتر از همان پیام در قالب آگهی است.
مثلاً اگر سردبیر مجلهی «زنبور داری» بگوید کندویی محکم و مقاوم است، این تأیید خیلی قویتر از تبلیغ همان سازندهی کندو در همان مجله با همان ادعای مقاومت است.
با این حال، ارزش روابط عمومی به سختی قابل سنجش است. ممکن است افراد پس از دیدن پوشش رسانهای، محصول شما را بخرند، اما تصمیم خرید آنها تحت تأثیر عوامل دیگری از جمله قیمت، طراحی و آشنایی قبلی با برند نیز قرار گرفته است. معرفی دهان به دهان و الی آخر. نمیتوان هر فروش را به یک جنبهی واحد از «مسیر» خرید نسبت داد.
علاوه بر این، پیگیری و تحلیل روابط عمومی به طور قابل توجهی به هزینهها میافزاید. بنابراین بسیاری از کسبوکارها، روابط عمومی را صرفاً بخشی از ترکیب کلی بازاریابی میدانند و در پایان سال، اثربخشی کل استراتژی بازاریابی خود را بررسی میکنند.
برای کسبوکار کوچک، این احتمالا معقولترین روش برای مدیریت ارزش روابط عمومی است. هزینه و تلاش انجامشده و آنچه به دست آوردید را در نظر بگیرید. آیا ادامه دادن آن ارزش دارد؟
پوشش رسانهای چطور میتواند سئو من را بهبود ببخشد؟
موتورهای جستجو هنگام محاسبه امتیاز صفحات وب شما، به لینکهایی که به وبسایتتان اشاره میکنند (لینکهای ورودی یا بکلینکها) اهمیت زیادی میدهند.
وقتی در رسانههای آنلاین پوشش داده میشوید، خبرنگاران اغلب پیوندی به وبسایت شما در مقاله خود میگذارند. این پیوندها اعتبار گوگل را به وبسایت شما منتقل میکنند.
اگر از وبسایت معتبر و بااهمیتی مانند بیبیسی یا سایت دولت انگلستان بکلینک دریافت کنید، این لینک میتواند تأثیر قابلتوجهی بر رتبهبندی صفحهی مرتبط (و کل وبسایت) داشته باشد. در واقع، موتورهای جستجو کیفیت بکلینکها را بسیار بیشتر از کمیت آنها ارزشگذاری میکنند.
چطور جایزهای را که تازه بردهام، اطلاعرسانی کنم؟
سریع عمل کنید تا کسبوکارتان در حالی که هنوز خبری است، در رسانهها دیده شود.
موفقیت خود را فورا جشن بگیرید. رسانههای اجتماعی از کانالهای مختلف، بهخصوص توییتر، استفاده کنید و عکس هم بگذارید. قدردانی خود را از برگزاری مراسم و نامزدهای دیگر نشان دهید.
(داشته باش) خبرنامه آماده ارسال در اولین ساعات صبح فردا به همه روزنامهنگاران مرتبط در حوزه کسبوکارهای کوچک، صنعت و منطقه.
در صورت نیاز خبرنگاران به اطلاعات بیشتر، مشخصات تماس سخنگوی مربوطه که در دسترس خواهد بود، ضمیمه شده است.
حتی اگر خبرنگاری نخواهد داستان شما را پوشش دهد، متوجه موفقیت کسبوکار شما خواهد شد. این بخشی از ایجاد … است. رابطه مثبت با آن روزنامهنگار
چرا برند من به روابط عمومی نیاز دارد؟
اگر کسبوکاری موفق با محصولات عالی و خدمات بینظیر دارید، میخواهید مردم از آن باخبر شوند.
شرکتهای نوآور، کل کسبوکار خود را بر پایه روابط عمومی و رسانههای اجتماعی بنا میکنند. خبرهای خوب سریع پخش میشوند.
اما روابط عمومی حتی برای کسبوکارهایی با ماهیت تکراری مثل یک شرکت حسابداری نیز فرصتهایی را ارائه میدهد. در واقع، روابط عمومی ابزاری است که به کسبوکارها امکان نشان دادن تمایز خود را میدهد.
شرکت حسابداری «واو» را در نظر بگیرید که متخصص ارائه خدمات به آژانسهای خلاق است. گزارش سالانه بنچپرس این شرکت، وضعیت مالی تقریباً 500 آژانس را بررسی میکند و به شرکت اطلاعات زیادی برای بحث و گفتگو میدهد. این گزارش، شرکت واو را از سایر شرکتهای حسابداری متمایز میکند.
واو داستانی برای گفتن دارد، پس استفاده از روابط عمومی برای انتشار خبر منطقی است. نتیجهی نهایی این است که آژانسهای خلاق بیشتری متوجه واو شده و دربارهاش صحبت خواهند کرد. روابط عمومی بخشی از «ترکیب بازاریابی» است که به افزایش فروش منجر میشود.
جوامع چگونه به روابط عمومی من کمک میکنند؟
هدف اصلی روابط عمومی، ترغیب دیگران به گفتن حرفهای مثبت در مورد کسبوکار شماست.
جامعهها از افرادی تشکیل میشوند که علاقه مشترکی دارند. این علاقه ممکن است مرتبط با کار باشد، مثل انجمنی برای معلمان که در مورد مسائل حرفهای خود بحث میکنند. یا ممکن است وبسایتی برای علاقهمندان باشد که میخواهند درباره ماهیگیری یا غواصی صحبت کنند. یا حتی میتواند یک جامعه موقت باشد که در توییتر برای بحث در مورد موضوعی با هشتگ خاص گرد هم میآیند.
همهٔ این جوامع فرصتهای روابط عمومی اگر کیتهای صنایع دستی به مدارس میفروشید و چیزی مفید برای ارائه به این جامعه دارید، آن را به اطلاع آنها برسانید. مثلاً ممکن است تحقیقاتی در مورد چگونگی کمک کیتهای صنایع دستی به رشد یادگیری انجام داده باشید، یا مطالعات موردی مفیدی در مورد چگونگی مشارکت والدین در باشگاههای صنایع دستی بعد از مدرسه در مدارس ایجاد کرده باشید.
هدف این باشد که در جوامع مرتبط دیده شوید و دیگران را در مسیری هدایت کنید که در نهایت باعث شود درباره شما حرفهای خوبی بزنند.
اهمیت داستانسرایی در روابط عمومی چیست؟
مثال شناختهشدهی Airbnb، وبسایت اجاره اتاق که در عرض چند سال جهانی شد، را در نظر بگیرید.
شرکت میتوانست بیوقفه روی درآمد صاحبخانهها و صرفهجویی مسافران تمرکز کند؛ اما در عوض، روابط عمومی خود را بر جنبه انسانی تجربه اِیربینبی متمرکز کرده است.
آنها داستانهای الهامبخش افرادی واقعی را روایت میکنند که با حضور در Airbnb احساس زندهتر بودن میکنند؛ صاحبان خانههایی که با انواع آدمهای جالب آشنا شدهاند و در دورانی که اعتماد کم است، یاد گرفتهاند به مهمانان خود اعتماد کنند؛ و مسافرانی که به گوشه و کنار دنیا سفر کردهاند و از مهماننوازی میزبانان Airbnb خود لذت بردهاند.
این داستانگویی باعث شد تعداد زیادی از مردم (و خبرنگاران) از ایربیانبی باخبر شوند، درباره آن صحبت کنند و دربارهاش بنویسند.
مردم با داستانها ارتباط برقرار میکنند و آنها را به خاطر میسپارند. داستانهای موفق، داستانهایی هستند که الهامبخش، چالشبرانگیز یا آموزنده باشند، یا جنجالی باشند. بیشتر روزنامهنگاران داستانهایی را ترجیح میدهند که در آنها تضاد وجود دارد.
چرا برای روابط عمومی باید عکس بگیرم؟
هر خبررسانی با یک تصویر خوب، جذابتر میشود. این تصویر الزاماً نباید از صاحب کسبوکار باشد و اغلب تصویری مرتبط و واقعاً جالب، برای خبرنگار جذابتر است. بنابراین، به خبرنگار چند عکس از جمله عکس خودتان را بدهید.
چرا اصالت در روابط عمومی مهم است؟
چرخاندن خبر به ندرت به عنوان ابزار روابط عمومی موثری عمل میکند. هم روزنامهنگاران و هم خوانندگان میتوانند این کار را تشخیص دهند و در نتیجه، دیدگاه منفیتری نسبت به محصول شما خواهند داشت.
موفقیت بلندمدت به استمرار وابسته است اشارههای مثبت توسط مفسران مستقل و مورد اعتماد، و اصالت شرط ضروری این است.
برای مثال، اگر آنیتا رادیک یک مبارز واقعی محیط زیست نبود، هرگز نمیتوانست در روابط عمومی فروشگاه بدنش به چنین موفقیتهایی دست یابد.
بهترین خدمات روابط عمومی رایگان آنلاین کدامند؟
پلتفرمهای روابط عمومی آنلاین مختلفی با طیف وسیعی از خدمات وجود دارند. بیشتر آنها دوره آزمایشی رایگان هم ارائه میدهند.
خدمات انتشار خبر
این ابزارها به شما امکان میدهند اطلاعیههای خود را برای فهرستى از روزنامهنگاران ارسال کنید. در بیشتر مواقع، این پلتفرم اطلاعیه شما را با توجه به بخش صنعتى یا موقعیت جغرافیایی کسبوکار شما، با روزنامهنگاران مرتبط تطبیق میدهد. اگر خبر جالب و مرتبط باشد، این نوع پلتفرم میتواند نتایج خوبی به همراه داشته باشد.
خدمات ویراستاری و درخواستهای تحریریه
این امکان را به شما میدهد که درخواستهای ویرایشی از خبرنگارانی که به دنبال نقل قول برای مقالات خود هستند، دریافت کنید.
خدمات ترکیبی
برخی از پلتفرمهای روابط عمومی آنلاین، هم سرویس پخش خبر و هم سرویس درخواست نظر ارائه میدهند. همچنین میتوانید ابزارهای آنلاین دیگری بیابید که امکان تعبیه اتاق رسانه در وبسایت شما و ارائه دسترسی به تقویم را فراهم میکنند.
بیشتر این خدمات پس از مدتی رایگان نیستند. اما برای هر بودجهای، پلتفرمهای روابط عمومی وجود دارد.
همچنین میتوانید از توییتر برای انجام روابط عمومیتان. در واقع، با استفاده از هشتگهایی مثل #journorequest، خودتان میتوانید برخی درخواستهای ویراستاری از روزنامهنگاران و وبلاگنویسان پیدا کنید.
برای انتخاب بهترین سرویس روابط عمومی آنلاین، باید نیازها و بودجه خود را مشخص کنید. تهیه تقویم روابط عمومی در این امر بسیار مفید است.
تهای روابط عمومی رقبایم را زیر نظر داشته باشم؟
چشم گذاشتن بر روی رقبا روابط عمومی میتواند بینشهایی در مورد نشریات و روزنامهنگارانی که ممکن است به کسبوکار شما علاقهمند باشند، به شما بدهد. همچنین میتواند به شما در درک نوع داستانها و زوایای خبری که پوشش داده میشوند، کمک کند.
اما فراتر از رقباى مستقیم خود نگاه کنید. اگر فرش میفروشید، به شرکتهایى که محصولات کفپوش دیگر میفروشند نگاه کنید. چه چیزى میتوانید از آنها بیاموزید؟
میتوانم ببینم رقبای من چه اطلاعیههای مطبوعاتی منتشر میکنند؟
بله، معمولا میتوان اطلاعیههای مطبوعاتی منتشرشده توسط آنها را پیدا کرد. این اطلاعیهها باید در وبسایت خودشان قرار داشته باشند، چون هدف اصلی از انتشار آنها در دسترس قرار دادنشان برای همه، از جمله روزنامهنگاران سایر نشریات، است. همچنین احتمالا در شبکههای اجتماعی نیز به اشتراک گذاشته شدهاند.
من شبکههای اجتماعی دارم، پس چرا به روابط عمومی نیاز دارم؟
رسانههای اجتماعی و روابط عمومی، مکمل یکدیگرند و هر دو برای دیده شدن و اعتبارسازی کسبوکار استفاده میشوند.
اگر جایزهای برنده شدید، دفتر جدیدی باز کردید یا عضو جدیدی به تیم اضافه کردید، همیشه خوب است که این موفقیتها را جشن بگیرید. رسانههای اجتماعی .
اما اگر جایزهی شما به اندازهی کافی خبرساز باشد و بتوانید مثلاً در یک مجلهی تخصصی پوشش خبری بگیرید، میتوانید به مخاطبان بسیار بزرگتری دست پیدا کنید.