روندهای بازاریابی دیجیتال در سال 2024: چه انتظاراتی باید داشت و چگونه آماده شویم؟
در این مقاله، آژانس ما (WGG) دربارهی روندهای بازاریابی سال 2024 توضیح میدهد. دنیای تبلیغات دیجیتال همواره در حال تغییر است و سال 2024 نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.
با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی و گسترش فراگیر اینترنت، روند تبلیغات هدفمند در سال آینده نیز همچنان در حال تحول خواهد بود. اما اگر برای این تغییرات آماده باشید، میتوانید از رقبا پیشی بگیرید. در اینجا برخی از مهمترین روندهای تبلیغات هدفمند که باید در سال 2024 به آنها توجه کنید، آمده است:
طراحی سایت وردپرس در سال 2024 به یکی از ابزارهای حیاتی برای موفقیت در بازاریابی دیجیتال تبدیل شده است. به دلیل انعطافپذیری و قابلیت سفارشیسازی بالای وردپرس، کسبوکارها میتوانند وبسایتهای خود را به شکلی طراحی کنند که با آخرین گرایشهای بازاریابی دیجیتال هماهنگ باشد. از جمله این گرایشها میتوان به بهینهسازی برای جستجوی صوتی، طراحی موبایلپسند، و سرعت بارگذاری بالا اشاره کرد که همگی برای جذب مشتریان جدید و حفظ تعاملات آنلاین ضروری هستند.
اهمیت فزاینده تبلیغات متنی
تبلیغات متنی، تبلیغاتی است که در صفحات مرتبط با موضوع محصول یا خدماتی که ارائه میدهید، نمایش داده میشود. در سال 2024 انتظار میرود که تبلیغات متنی برای بازاریابان ارزشمندتر شود. دلیل این امر آن است که کاربران، تبلیغات متنی را نسبت به سایر اشکال تبلیغات، مثبتتر ارزیابی میکنند و احتمال کلیک بر روی تبلیغاتی که در زمینه علایق آنها نمایش داده میشود، بیشتر است.
نمایش صفحه اول جستجوی فروشگاه آیفون در گوگل
نمایش صفحه اول نتایج جستجوی فروشگاه آیفون در گوگل
کاربرد یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی
یادگیری ماشین و هوش مصنوعی فناوریها نقش روزافزونی در تبلیغات هدفمند ایفا میکنند. در سال 2024، بسیاری از شرکتها از الگوریتمهای یادگیری ماشین برای تحلیل رفتار مشتریان خود و تعیین مؤثرترین استراتژیهای هدفگذاری استفاده خواهند کرد. علاوه بر این، از هوش مصنوعی برای ایجاد پیشبینیهای دقیقتر از تقاضای مصرفکننده و بهینهسازی کمپینهای تبلیغاتی استفاده خواهد شد.
آژانس ما از هوش مصنوعی برای تولید محتوا و کار با مشتریان استفاده میکند. میجوینری شبکهای عصبی است که براساس یک متن کوتاه، تصویر تولید میکند. اخیراً محبوب شده و بسیاری از متخصصان از آن در کار خود استفاده میکنند. برای یک فروشگاه محصولات دریایی، محتوای ویژهای را در میدجرنی خلق کردیم که تنوع محتوا را افزایش داد، تعامل کاربران را بیشتر کرد و نرخ تبدیل را در حساب بالا برد.
نتایج پرسوجوهای ما در میدجرنی
رشد تبلیغات در رسانههای اجتماعی
رسانههای اجتماعی در سال 2024 همچنان کانال بسیار مهمی برای تبلیغات هدفمند خواهند بود. با این حال، برای موفقیت، بازاریابان باید خود را با الگوریتمهای پیوسته در حال تغییر پلتفرمهای اجتماعی وفق دهند. در سال 2024، تبلیغات در شبکههای اجتماعی تعامل و شخصیسازی بیشتر خواهد شد. ضمن اینکه فرصتهای تبلیغ محصولات و خدمات در شبکههای اجتماعی، از جمله فروشگاههای درونبرنامهای و مشاورههای آنلاین، افزایش مییابد.
پربازدیدترین پلتفرم اجتماعی جهان توسط دیتاریپورتال دات کام
نقش فزاینده تبلیغات ویدئویی
تبلیغات ویدیویی در سال 2024 همچنان رشد خواهد کرد و به ابزاری حیاتی در تبلیغات هدفمند تبدیل خواهد شد. دلیل این امر تأثیرگذاری بیشتر تبلیغات ویدیویی نسبت به سایر اشکال تبلیغات مانند بنر یا تبلیغات متنی است. علاوه بر این، پلتفرمهای اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام و تیک تاک بهطور فزایندهای استفاده از ویدیو در تبلیغات را ترویج خواهند کرد. 70 درصد از مشتریان از اینستاگرام برای برنامهریزی خرید بعدی خود استفاده میکنند، بنابراین نباید از محتوای باکیفیت در خود اکانت غافل شد، که این امر شما را از رقبا متمایز میکند. ساخت ریلهای ترند بازاریابی در اینستاگرام به دلیل ویدئوهای کوتاه تغییر کرده است. آمار نشان میدهد تیکتاک در کمتر از چهار سال بیش از سه میلیارد بار دانلود شده است. کارشناسان معتقدند تا پایان سال ۲۰۲۳، تعداد کاربران تیکتاک به ۱.۸ میلیارد نفر خواهد رسید. بنابراین، توجه به این پلتفرم که با چنین سرعتی در حال رشد است، ارزش دارد و میتواند بهطور رایگان مشتریان جدید جذب کند.
از طرف دیگر، خدمات سئو وردپرس نقش ویژهای در تطابق با روندهای جدید بازاریابی دیجیتال ایفا میکند. سئو در وردپرس میتواند به کسبوکارها کمک کند تا سایتهای خود را بهینهسازی کرده و در جستجوهای آنلاین بهتر دیده شوند. با توجه به روندهای آینده در سئو، از جمله افزایش اهمیت جستجوی صوتی و استفاده از هوش مصنوعی در جستجو، داشتن یک استراتژی سئو مؤثر برای کسبوکارها ضروری خواهد بود تا در رقابت دیجیتال باقی بمانند.
استاتیستا پویایی هزینههای شرکتهای آمریکایی برای بازاریابی ویدیویی را به تفکیک فصل نشان میدهد.
روی افزایش تبدیلها تمرکز کنید
تبدیلها در سال 2024 همچنان شاخص اصلی اثربخشی تبلیغات هدفمند خواهند بود. اما برای رسیدن به تبدیلهای بالا، بازاریابان باید توجه بیشتری به بهبود تجربه کاربری در وبسایتها و صفحات رسانههای اجتماعی خود داشته باشند. بسیاری از شرکتها در سال 2024 تلاش بیشتری برای ایجاد سایتهای شهودیتر و کاربرپسندتر و جذابتر برای کاربران خواهند کرد.
نمونهای از تأثیر نرخ تبدیل وبسایت بر فروش
خودکارسازی و بهینهسازی کمپینهای تبلیغاتی
خودکارسازی و بهینهسازی کمپینهای تبلیغاتی در سال 2024 اهمیت فزایندهای پیدا خواهد کرد. دلیل این امر آن است که خودکارسازی به بازاریابان اجازه میدهد هزینههای مدیریت را کاهش دهند. کمپینهای تبلیغاتی بر روی جنبههای راهبردی تبلیغات تمرکز کنید. بهینهسازی کمپین نیز به بهبود تبدیلها و کاهش هزینه به ازای هر کلیک کمک میکند. در سال 2024، بازاریابان از ابزارهای پیچیدهتری برای خودکارسازی و بهینهسازی کمپینها، مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، استفاده خواهند کرد.
نتایج نظرسنجی از بازاریابان با این پرسش: «چه فرایندهایی را خودکار میکنند؟» (نظرسنجی WGG)
ملاحظات مربوط به حریم خصوصی دادهها
با توجه روزافزون به حریم خصوصی دادهها و قوانین مربوطه، بازاریابان باید بیشتر روی نحوه استفاده از دادهها در تبلیغات هدفمند تمرکز کنند. در سال 2024 استفاده از دادههای ناشناس و حفاظت از حریم خصوصی کاربران اهمیت فزایندهای خواهد یافت.
چند سال پیش، اپل نسخهی جدیدی از سیستمعامل iOS با شماره ۱۴.۵ منتشر کرد. در این نسخه، شرکت اپل دسترسی مستقیم همه برنامههای موجود در اپاستور به شناسه تبلیغاتی (IDFA) را ممنوع کرد. از آن پس، کاربران خودشان تصمیم میگیرند که آیا میخواهند اطلاعات خود را در اختیار سیستمهای تبلیغاتی قرار دهند یا نه.
بنابراین، اپل سیستم فعلی تبلیغات را مختل کرده است. این تغییر اساسی، سیستم تبلیغات را به هم ریخته است. بسیاری از کاربران از استفاده از این شناسه خودداری میکنند و این منجر به افزایش هزینه جذب مشتری میشود.
احتمالا اندروید هم انتظار چنین روندی را داشت، اما این واقعیت جدیدی است که باید با آن کنار بیاییم و روشهای جدید بازاریابی پیدا کنیم.
ظهور کانالهای جدید تبلیغاتی
در سال ۱۴۰۳، کانالهای تبلیغاتی جدیدی مانند دستیارهای صوتی، پدیدار خواهند شد. واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بازاریابان باید تحولات این بسترها و پلتفرمهای اجتماعی جدید را زیر نظر داشته باشند و خود را با محیط متغیر وفق دهند تا رقابتی باقی بمانند.
تیک تاک جایگاه موتور جستجوی اصلی را برای کاربران زیر ۲۱ سال گرفته است. گوگل نمیتواند نسل جوان را فراموش کند و در حال برنامهریزی برای همکاری با این شبکه اجتماعی است.
خبرگزاری بیزینس اینسایدر در گزارشی اعلام کرده که تیک تاک و گوگل در حال برنامهریزی برای یک همکاری جهانی جدید بر پایه ادغام جستجوهای گوگل و تیک تاک هستند.
شاید اتصال تیک تاک و گوگل ابزاری تبلیغاتی جدید و مؤثر در اختیار بازاریابان قرار دهد. همه چیز به نوع تعامل و امکان ادغام ارگانیک یا پولی در این جستجوها بستگی دارد.
نتیجه
در سال 2024، تبلیغات هدفمند همچنان تکامل یافته و تغییر خواهد کرد و بازاریابان باید خود را با روندهای جدید وفق دهند. افزایش استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، نقش فزایندهی ویدئو و تبلیغات تعاملی، و همچنین استفاده از کانالهای جدید تبلیغاتی، همگی در موفقیت کمپینهای تبلیغاتی آینده تعیین کننده خواهند بود.
علاوه بر این، بازاریابان باید تغییرات در رفتار مصرفکنندگان را در نظر بگیرند، زیرا مصرفکنندگان در مورد کیفیت تبلیغات، دقیقتر و خواستارتر خواهند شد. افزایش تبدیلها و بهبود تجربه کاربری به عوامل فزایندهای مهم برای تبلیغات موفق تبدیل خواهند شد. همچنین استفاده از اتوماسیون و بهینهسازی کمپینهای تبلیغاتی برای کاهش هزینههای مدیریتی و تمرکز بر جنبههای استراتژیکتر تبلیغات، بسیار مهم است. بنابراین، بازاریابانی که روندهای جدید در تبلیغات هدفمند را زیر نظر دارند و خود را با آنها وفق میدهند، فرصتهای بیشتری برای کمپینهای موفق و افزایش رقابتپذیری خود خواهند داشت.