صرف نظر از اندازه سازمانتان، وبسایت ابزاری ضروری برای کسبوکار است. اما داشتن وبسایتی زیبا دیگر کافی نیست؛ باید بهطور فعال با جذب مشتریان جدید و پیشبرد شرکت شما کار کند. گرگ پولسن در ده مرحله ساده، چگونگی ایجاد وبسایتی پویا را توضیح میدهد.
بسیاری از کسبوکارهای کوچک بودجه کلانی برای وبسایت خود ندارند، اما خبر خوب این است که تمرکز بر اصول کلیدی در توسعه و مدیریت وبسایت، تقریباً بهطور قطع بازگشت سرمایه مناسبی را به همراه خواهد داشت.
ده مرحله برای اطمینان از عملکرد موثر وبسایتتان در راستای کسبوکار شما.
مطمئن شوید که سایت شما تجاری است.
به یاد داشته باشید که وبسایت شما یک ابزار تجاری است و در عین حال طراحی خوب مهمترین نکته این است که رویکرد کسبوکاری داشته باشد. مشتریان فعلی و بالقوه بهطور فزایندهای از طریق وبسایت با شرکتها در ارتباط هستند، پس وبسایت خود را همچون ویترینتان در نظر بگیرید. برندسازی یکپارچه ساخت هویت تعریفشده از وبسایت شما آغاز میشود و سپس از طریق بازاریابی، نوشتافزار، بروشور و سایر فعالیتها ادامه مییابد.
طراحی خود را بررسی و بازنگری کنید.
شاید از وبسایت خود کاملا راضی باشید، اما مانند هر روش یا رویهای، مرور منظم آن برای اطمینان از برآورده شدن نیازهای شما و مشتریانتان ضروری است. آیا سایت شما تغییرات بازار را نشان میدهد؟ آیا هنوز به بازار هدف شما آیا طراحی، محتوا آیا تصاویر و گرافیکهای سایت هنوز مرتبط و بهروز هستند؟ آیا بهدرستی از کسبوکار شما نمایندگی میکند؟ اگر وبسایت شما چند سالی است که فعال است، حفظ بیطرفی دشوار میشود؛ بنابراین، گرفتن نظری از منبعی خارج از مجموعه که دیدگاه تازهای ارائه دهد، مفید خواهد بود.
با طراحی تمایز ایجاد کنید.
افراد حوصلهی کمی دارند و بهسرعت سایتهایی را که توجه آنها را جلب نکند، ترک میکنند؛ و اینجاست که طراحی حرفهای اهمیت پیدا میکند. با افزایش سرعت اینترنت و پیشرفت نرمافزارها، طراحی وبسایتها بهشدت تکامل یافته است. گرافیک و تصاویر اکنون میتوانند بزرگتر و با کیفیتتر باشند و بخش مهمی از ایجاد و تقویت برند و هویت شما هستند. طراحی حرفهای همچنین راه دیگری برای متمایز کردن خود از رقبا است. مطمئن شوید سایتتان جذاب به نظر برسد. حرفه ای و کارآمد بوده و در عین حال کاربردی باشد. در نهایت، این امر به افزایش بازدیدکنندگان، نرخ مشاهده صفحات و کسبوکار جدید کمک خواهد کرد.
سایت خود را در حال تکمیل بدانید.
یک وبسایت باید پیوسته در حال توسعه باشد. متاسفانه بسیاری از افراد وبسایت خود را پروژه ای تمام شده میدانند، درست مانند فرستادن بروشور به چاپخانه، و از این واقعیت غافلند که میتوان و باید محتوای وبسایت را بهطور مرتب با تغییر و افزودن محتوای مرتبط بهروزرسانی کرد. این کار را میتوان با نوشتن وبلاگ، افزودن به بخش اخبار و ایجاد لینکهای داخلی و خارجی انجام داد. این مهم است زیرا مشتریان، بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو جذب سایتهای فعال میشوند. بهعنوان مثال، اگر گوگل ببیند که محتوا بهروزرسانی میشود، بیشتر به سایت سر میزند و رتبهبندیها را بازنگری میکند که این امر احتمالا رتبه گوگل و رتبه صفحه را بهبود میبخشد. اما مهارت خاصی برای… نوشتن محتوای مرتبط که محبوبترینها را دارد عبارات کلیدی جستجو اینها ممکن است به محصولات یا خدمات خاصی، مناطق جغرافیایی یا نیاز مشتری معینی اشاره داشته باشند.
به دنبال ارتقای رتبه خود باشید.
وقتی مردم به دنبال محصول یا خدماتی در اینترنت هستند، احتمالاً از موتور جستجو استفاده میکنند؛ بنابراین دیده شدن سایت شما در موتورهای جستجو بسیار مهم است. شرکتهای کوچک ممکن است فکر کنند که فقط کسبوکارهای بزرگ میتوانند در صفحه اول گوگل قرار بگیرند، اما در واقع هر شرکتی میتواند با استفاده از تکنیکهای درست و صرف زمان و تلاش لازم، رتبه بالایی کسب کند و آن را حفظ نماید. با این حال، این فرایند به دلیل تغییرات مداوم موتورهای جستجو پیچیده است و به همین دلیل سئو نیاز بهدر حال انجام است. همچنین به بهینهسازی خارج از سایت نیاز دارد که شامل لینکدهی به سایتهای دیگر و از آنها میشود. بازاریابی شبکههای اجتماعی و تولید وبلاگ و محتوای بهروز برای افزایش نفوذ کلی سایت شما در اینترنت.
اولویتهای خود را درست تشخیص دهید.
همیشه بهتر است که داشته باشی استراتژی بازاریابی شفاف هر جنبهای از کسبوکارتان – و بازاریابی وبسایت شما نیز تفاوتی ندارد. اهداف کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت تعیین کنید اما آگاه باشید که طراح وب شما شاید بهترین فرد برای کمک به شما در رسیدن به اهداف تان نباشم. طراحان اغلب در سئو تجربه کافی ندارند، به این معنی که هر بهینه سازی عنوان و برچسبهای متا در سطح ابتدایی خواهد بود و بعید است ترافیکی را که یک استراتژی بازاریابی فعال با متخصص سئو/بازاریابی وب ایجاد میکند، جذب کند.
از بازاریابی آنلاین نهایت استفاده را ببرید.
اینترنت اساساً مبتنی بر تقاضا است، با بهینه سازی موتور جستجو و برخی دیگر از روشهای بازاریابی اینترنتی مانند تبلیغات گوگل هدفمندتر از تبلیغات آفلاین است. یعنی افرادی که به طور فعال به دنبال محصول یا خدمات شما هستند، به سایت شما هدایت میشوند؛ در نتیجه بازدهی تبلیغات اینترنتی شما، به طور مثال نسبت به تبلیغات در مجله، بسیار بیشتر است.
به روشهای جدید بازاریابی که باید استفاده کنید، فکر کنید.
شرکتها دائماً با استراتژیهای جدید بازاریابی اینترنتی مواجه هستند از جمله رسانههای اجتماعی هیچ چیزی داخل پرانتز نبود. یوتیوب و تبلیغات کلیکی، که برخی از آنها ممکن است برایشان ناخوشایند یا ناآشنا باشد. در حالی که انجام همه کارها عالی است، محدودیتهای مالی و زمانی به ناچار باعث میشوند که مجبور شوید رسانهها و تاکتیکهایی را که برای کسبوکارتان بهترین عملکرد را دارند، انتخاب کنید.
مطمئن شوید که وبسایت شما برای موبایل مناسب است.
امروزه اکثر مردم از تلفنهای هوشمند یا تبلت برای دسترسی به اینترنت استفاده میکنند و این روند در آینده نزدیک فقط افزایش خواهد یافت؛ بنابراین هنگام راهاندازی یا بازبینی یک وبسایت، باید این نکته را در نظر داشت. سایت سازگار با موبایل اهمیت داشتن سایتی با دسترسی آسان برای کاربران موبایل روز به روز بیشتر میشود و (تا زمانی که نکات ۱ تا ۸ را رعایت کنید) چنین سایتی بهاحتمال زیاد فروش و اعتبار شما را افزایش میدهد، بهخصوص اگر کسبوکار شما عمدتا B to C باشد. این موضوع خود بحث مفصلی است، اما بهطور خلاصه، سایت موبایل باید حول وبسایت موجود ساخته شود و هویت برند را حفظ کند. از دیدگاه کاربر، باید عناصر کلیدی سایت اصلی را در خود داشته باشد و با امکانات «کلیک و انتخاب»، دسترسی به بخشهای موردعلاقه کاربر را فراهم کند.
مشتریان خود را به اقدام ترغیب کنید.
شما قسمت سخت کار را انجام دادهاید: ساختن وبسایتی جذاب، کاربردی، قابلیافتن در اینترنت و متمایز از رقبا. پس مطمئن شوید که قدم آخر را هم برمیدارید و بازدیدکنندگان را به اقدام تشویق میکنید. فراخوانهای زیادی برای اقدام در سراسر سایت خود بگنجانید و آنها را برجسته کنید. افزودن یادآوریهایی مانند «برای خرید اینجا کلیک کنید» یا «برای عضویت در خبرنامه ما ثبت نام کنید» ساده است و بهطور شگفتآوری مؤثر.
وبسایت شما باید همیشه در حال پیشرفت باشد. با توجه به تکامل مستمر موتورهای جستجو، محتوا و سئو نیاز به بازنگری مداوم دارند. تجربیات ما نشان داده است که وبسایتهایی که بهطور فعال مدیریت و بهروزرسانی میشوند، بیشترین سهم را در رشد کسبوکار دارند. بهترین توسعهدهندگان وب، در همکاری با مالک وبسایت، با بازبینی، گفتگو و بهبود مستمر به «راهاندازی وبسایت او» کمک میکنند.
خبر خوب این است که صرف نظر از اندازه کسب و کارتان، با رعایت این اصول کلیدی، میتوانید با بودجهای نسبتا محدود، وبسایتی بهینه، قابل مشاهده و مؤثر ایجاد کنید.