09376996070 (سفارش سئو، سایت و تبلیغات)

تجارت همراه در برابر تجارت الکترونیک

برای سفارش تماس بگیرید.

آنچه در این مقاله می خوانید:

تجارت همراه در مقابل تجارت الکترونیک و اینکه چرا برای افزایش درآمد به هر دو نیاز دارید

تجارت همراه (Mobile Commerce) و تجارت الکترونیک (E-Commerce) هر دو به فرآیند خرید و فروش کالاها و خدمات از طریق اینترنت اشاره دارند، اما تفاوت‌های اساسی بین این دو وجود دارد. تجارت الکترونیک معمولاً به خرید و فروش محصولات از طریق وب‌سایت‌های دسکتاپ و لپ‌تاپ اطلاق می‌شود و در آن کاربر باید از کامپیوتر خود برای انجام خرید استفاده کند. در مقابل، تجارت همراه به خرید و فروش از طریق دستگاه‌های همراه مانند گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها اشاره دارد. تجارت همراه تجربه خریدی بیشتر در مسیر و لحظه‌ای را برای مشتریان فراهم می‌آورد، چرا که افراد می‌توانند هر زمان و هر مکانی که بخواهند به فروشگاه‌های آنلاین دسترسی پیدا کنند. این قابلیت دسترسی سریع و راحت باعث شده است که تجارت همراه به یک گزینه محبوب در دنیای دیجیتال تبدیل شود.

برای فروشگاه‌های شاپفای، هر دو مدل می‌توانند مؤثر باشند، به‌ویژه با توجه به ویژگی‌های طراحی سایت وردپرس که به راحتی برای دستگاه‌های موبایل بهینه‌سازی می‌شود. این طراحی به کاربران موبایل تجربه‌ای روان و سریع ارائه می‌دهد و باعث می‌شود مشتریان به راحتی بتوانند خریدهای خود را انجام دهند. علاوه بر این، خدمات سئو وردپرس می‌تواند برای بهینه‌سازی صفحات موبایل به‌کار رود تا ترافیک بیشتری از جستجوهای موبایلی جذب شود و در نهایت فروش افزایش یابد. برای پیگیری روند موفقیت در هر دو مدل، استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل برای ارزیابی تجربه کاربران، سرعت بارگذاری صفحات و راحتی در خرید الزامی است.

مشاهده این مطلب  بهترین ابزار ترجمه: 5 انتخاب برتر ما

phone with a store interior to represent mobile commerce

در چند سال اخیر، واژهتجارت همراهتجارت همراه یا موبایل کامرس به نوعی مد شده است، اما در واقع چه معنایی دارد؟ چه تفاوتی با تجارت الکترونیک دارد و چگونه می‌توان این دو را با هم ترکیب کرد تا استراتژی موثری برای افزایش درآمد فروشگاه آنلاین خود ایجاد کنید؟

تمرکز بر تجارت همراه به معنای بیش از صرفاً اطمینان از وب‌سایت و فروشگاه آنلاین شما نیست بهینه شده برای دستگاه‌های تلفن همراه برای جذب و تبدیل خریداران آنلاین امروزی، بازاریابان به یک استراتژی قوی تجارت الکترونیک و تجارت تلفن همراه نیاز دارند.

پس بیایید شروع کنیم. به بحث ما در مورد تفاوت‌های ظریف تجارت الکترونیک و تجارت همراه بپیوندید، از جمله مزایای یک استراتژی قوی تجارت همراه و برخی نکات مهم برای شروع.

تجارت الکترونیک و تجارت همراه، تعریف شده

ما تجارت الکترونیک را به عنوان الگوی کسب‌وکاری می‌شناسیم که بر فروش کالاها و خدمات آنلاین متمرکز است و تراکنش‌ها در محیطی مجازی به‌جای فروشگاه‌های سنتی انجام می‌شوند. تجارت همراه زیرمجموعه‌ای از این مفهوم گسترده‌تر است. معمولاً تعریف‌شده استفاده از دستگاه‌های بی‌سیم دستی مانند تلفن‌های همراه و تبلت برای انجام تراکنش‌های تجاری آنلاین، از جمله خرید و فروش کالا.

فراتر از این تعریف کلی، تجارت همراه معمولا به سه دسته تقسیم می‌شود که برای بازرگانان و مصرف‌کنندگان مرتبط است.

  • اپلیکیشن‌های پرداخت موبایلیمانند پی‌پال، ونمو و اپل‌پِی که در فروشگاه‌های اینترنتی یا حضوری مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • اپلیکیشن‌های تجارت همراه
  • تجارت اجتماعیکه در آن برندها می‌توانند محصولات خود را به‌طور مستقیم از طریق پلتفرم‌هایی مانند فیسبوک و اینستاگرام ارائه دهند.
مشاهده این مطلب  شش نکته ضروری درباره لینکداین

همانطور که انتظار می‌رفت، با افزایش روزافزون استفاده از دستگاه‌های همراه و به‌ویژه تلفن‌های هوشمند در دهه گذشته، تجارت همراه به سرعت در حال گسترش محبوبیت و فرصت‌های درآمدزایی است. بر اساس یک برآورد، تراکنش‌های تجارت همراه از ۴۳۰ میلیارد دلار فراتر خواهد رفت. امسال فقط در ایالات متحده، با افزایش ۲۱.۵ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۱.

اگرچه ممکن است زیرمجموعه‌ای از تجارت الکترونیک باشد، تجارت موبایلی دارای ظرافت‌هایی است که برای بازرگانان دیجیتال و فروشگاه‌های آنلاین بسیار مهم است. مهم‌ترین تفاوت در… تجربه کاربری کاربرانی که از تلفن همراه خود خرید می‌کنند، به وب‌سایت یا برنامه‌ای با سرعت بارگذاری بالا، طراحی بصری و کمترین تعداد کلیک ممکن برای خرید نیاز دارند.

اما تفاوت‌های دیگری نیز وجود دارند که به یاد سپردن آن‌ها مهم است.

  • کاربران تجارت همراه تمایل دارند از اپلیکیشن‌های پرداخت که نیاز به وارد کردن دستی اطلاعات کارت اعتباری ندارند، استفاده کنند.
  • بهینه‌سازی تجارت همراه می‌تواند شامل اقدامات امنیتی دقیق‌تر برای حفظ اطلاعات کاربران، مانند شناسایی چهره و اسکن اثر انگشت باشد.

این تفاوت‌ها، ضرورت اقداماتی فراتر از طراحی واکنش‌گرا برای وب‌سایت را آشکار می‌کنند. یک فروشگاه آنلاین رقابتی که به‌طور مؤثر به همه بخش‌های مخاطبان هدف دست یابد، به استراتژی قدرتمند و یکپارچه تجارت الکترونیک و تجارت همراه نیاز دارد.

man using phone and credit card for mobile commerce

مزایای یک استراتژی قدرتمند تجارت الکترونیک همراه

علاوه بر ضرورت اساسی آن به دلیل تغییر نیازهای کاربران، ایجاد یک استراتژی قوی تجارت الکترونیک موبایلی مزایای مهم دیگری نیز برای فروشندگان آنلاین دارد.

  • ارائه محصولاتتان از طریق اپلیکیشن یا شبکه‌های اجتماعی، کانال‌های خرید بالقوه بیشتری برای مخاطبان شما ایجاد می‌کند و به جای اجبار آن‌ها به مراجعه صرف به وب‌سایتتان، در بستر مورد علاقه‌ی خودشان با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنید.
  • ردیابی مبتنی بر اپلیکیشن، داده‌های بیشتری از مشتریان شما ارائه می‌دهد و امکان ارسال پیام‌های هدفمندتر برای تبدیل و حفظ آن‌ها را فراهم می‌کند.
  • تجارت همراه امکان ادغام کانال‌های پیام‌رسانی بیشتر، مانند ربات‌های مکالمه، را فراهم می‌کند که به شما اجازه می‌دهد مخاطبان خود را مؤثرتر و از طریق کانال‌های انتخابی آن‌ها، برسانید.
مشاهده این مطلب  پاك كردن سابقه جستجو در گوگل

البته، این مزایا تنها در صورتی اهمیت دارند که بتوانید چنین استراتژی‌ای را بسازید و آن را در استراتژی بازاریابی گسترده‌تر تجارت الکترونیک خود ادغام کنید. بیایید به این فرایند بپردازیم.

۵ نکته برای توسعه‌ی استراتژی یکپارچه تجارت الکترونیک و تجارت همراه

آماده شروع هستید؟ خبر خوب این است که نیازی به ساختن استراتژی جدید تجارت الکترونیک و تجارت الکترونیک موبایلی از ابتدا ندارید. در عوض، استراتژی فعلی تجارت الکترونیک خود را برای یافتن نقاطی که می‌توانید تجربه موبایلی مشتریان خود را در آنها بهینه کنید، بررسی کنید. این 5 نکته می‌تواند به شما در شروع کمک کند.

بنیاد مشترک قوی ایجاد کنید

یکپارچگی به این معناست که زیرساخت‌های استراتژی بازاریابی و کسب‌وکارتان کاملا مناسب باشند. پیش از افزودن موارد خاص مربوط به تلفن همراه مثل ترکیب کانال‌ها یا سیستم‌های پرداخت، باید ارزش پیشنهادی، جایگاه‌یابی و برندسازی شما آماده باشند. اساس استراتژی خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید با بینش‌های مخاطب و اهداف کسب‌وکارتان همسو هستند و به راحتی در تمام تلاش‌هایتان در بستر تلفن همراه قابل اجرا باشند.

کانال‌های تجارت همراه خود را بر اساس نیاز مخاطبان انتخاب کنید

ممکن است زیرمجموعه‌ای از تجارت الکترونیک باشد، اما تجارت همراه به خودی خود گسترده است. بهینه‌سازی استراتژی برای کاربران تلفن همراه به معنای پذیرفتن همه فرصت‌های بالقوه نیست، بلکه به معنای درک این فرصت‌ها و سپس اجرای آن‌هایی است که برای مخاطبان، صنعت و جایگاه خاص شما مرتبط هستند.

برای مثال، برندهای مد متوجه شده‌اند تجارت اجتماعی به ویژه مؤثر خواهد بود رسیدن به مخاطبان، به‌ویژه از طریق کانال‌های تصویری مثل اینستاگرام. اما برندهایی که کالاهای باارزش با حجم فروش پایین عرضه می‌کنند، احتمالاً در وب‌سایت یا اپلیکیشن خود، یعنی در کانال‌های امن‌تر اختصاصی، موفق‌تر خواهند بود.

مشاهده این مطلب  چگونه خبرنامه‌های ایمیلی مؤثر بنویسیم

مخاطبان شما نیز بر انتخاب کانال‌های تبلیغاتی مؤثر برای هدایت آن‌ها به سمت خرید تأثیر می‌گذارند. ایمیل، پیامک و چت‌بات‌های ذکرشده در بالا ممکن است همگی برای مخاطبان تلفن همراه مرتبط باشند.

پرداخت را ساده کنید

تجربه پرداخت در بین شایع‌ترین مشکلات خریداران از طریق موبایل هر قدمی که برای ساده‌سازی آن بردارید، نرخ تبدیل کاربران گوشی‌های هوشمند و تبلت را افزایش می‌دهد.

مثلاً، با یکپارچه‌سازی گزینه خرید با یک کلیک از طریق برنامه‌های پرداخت می‌توان از وارد کردن طولانی متن در صفحه‌های کوچک جلوگیری کرد. استفاده از چند صفحه با اطلاعات ساده به جای یک صفحه پرداخت بلند و دارای اسکرول هم می‌تواند مفید باشد. برای کاربران موبایل، سادگی تقریباً همیشه بهتر است.

استراتژی طراحی تجربه کاربری را با اولویت موبایل بسازید

به ویژه اگر مشتریان شما از رایانه‌های رومیزی و دستگاه‌های تلفن همراه استفاده می‌کنند، ممکن است وسوسه شوید که مسائل مربوط به تلفن همراه را به‌عنوان افزودنی به برنامه‌ریزی کلی تجربه کاربری خود در نظر بگیرید. در واقع، باید برعکس عمل کنید. طراحی محتوای وب‌سایت، تصاویر، پیمایش و حتی زمان بارگذاری آن باید با در نظر گرفتن کاربران تلفن همراه انجام شود، با این آگاهی که همین مزایا برای کاربران رایانه‌های رومیزی نیز خواهد داشت. گوگل قبلا همین تغییر رو انجام داده بودم. به همین دلایل.

با یک شریک باتجربه همکاری کنید

در نهایت، به یاد داشته باشید که تنها نیستید. در نظر گرفتن کاربران موبایل در تلاش‌های تجارت الکترونیکتان در ابتدا ممکن است طاقت‌فرسا به نظر برسد، به دلیل تمام ظرافت‌هایی که باید مد نظر داشته باشید. یافتن شریکی که در پیمودن این ظرافت‌ها به شما کمک کند، می‌تواند در ایجاد یک استراتژی قوی و یکپارچه برای موبایل و تجارت الکترونیک بسیار مؤثر باشد.

مشاهده این مطلب  افزایش بازدید آپارات

 

جواد یاسمی (متخصص سئو)

جواد یاسمی (متخصص سئو)

استراتژیست و مشاور سئو سایت های شرکتی، فروشگاهی، کارخانه ها و برندها با بهترین و بزرگترین تیم سئو در مشهد، تهران و ایران | سئو (SEO) با جواد یاسمی

آخرین مقالات مرتبط

خدمات بازطراحی سایت وردپرسی

خدمات بازطراحی سایت وردپرسی

خدمات بازطراحی سایت وردپرسی به منظور بهتر شدن شرایط سایت و بهبود تعامل مخاطبان انجام می‌شود. در عصر دیجیتال...
خدمات تیک آبی اینستاگرام

خدمات تیک آبی اینستاگرام | هزینه گرفتن تیک آبی اینستاگرام

حتما تا به حال برای شما هم پیش آمده که در شبکه اجتماعی اینستاگرام دنبال اکانت واقعی یک شخصیت مشهور و...
پاك كردن سابقه جستجو در گوگل

پاك كردن سابقه جستجو در گوگل

پاك كردن سابقه جستجو در گوگل می‌تواند برای حفظ حریم خصوصی و امنیت انجام شود. همه ما در دنیای دیجیتال...
مشاوره کسب و کار اینترنتی در مشهد

مشاوره کسب و کار اینترنتی مشهد - مشاوره کسب و کار آنلاین - بهترین مشاور کسب و کار مشهد

مشاوره کسب و کار اینترنتی در مشهد توسط بهترین مشاور کسب و کار یعنی مهندس جواد یاسمی ارائه می شود. با...
افزایش بازدید گوگل بالا بردن سایت

افزایش بازدید گوگل

امروزه گوگل یکی از بزرگترین موتورهای جستجو در دنیا از لحاظ رتبه بندی سایت ها و کسب و کار های اینترنتی...

سمراش در مقابل اهرفس در سال 2022: کدام ابزار سئو برای آژانس‌های دیجیتال بهتر است؟

سمروش در مقابل اهرفس در سال ۲۰۲۲: کدام ابزار سئو برای آژانس‌های دیجیتال بهتر است؟ هر کسی که حتی کمترین...

گرایش‌های بازاریابی دیجیتال در سال 2024: چه انتظاراتی باید داشته باشیم و چگونه آماده شویم؟

روندهای بازاریابی دیجیتال در سال 2024: چه انتظاراتی باید داشت و چگونه آماده شویم؟ در این مقاله، آژانس...

آژانس دیجیتال چیست؟

یک آژانس بازاریابی دیجیتال چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟ آماده شوید، چون قرار است سفری سریع و هیجان‌انگیز...

پنج روش قدرتمند اثبات اجتماعی برای افزایش فروش تجارت الکترونیک

اثبات اجتماعی، یک روش متقاعدسازی ضروری برای ترغیب خریداران آنلاین به خرید از فروشگاه اینترنتی شماست. تجارت...

بهینه‌سازی بک‌اند برای اجرای کمپین‌های سودآور تبلیغات پولی در تجارت الکترونیک

رقابت در حوزه تجارت الکترونیک و تبلیغات آنلاین به شدت فزاینده و سال به سال بیشتر شده است. در نتیجه، کسب‌وکار...

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش تبلیغات محیطی (بیلبورد، هدایا ویژه و …) | 09339159432

سفارش تبلیغات دیجیتال (طراحی سایت، سئو، اینستاگرام و ..) | 09376996070