کلید بازگشت سرمایه بیشتر در بازاریابی ایمیلی، ثبات نیست، برنامهریزی است.
تبلیغ کسبوکار از طریق ایمیل، پتانسیل موفقیت بسیار زیادی دارد. تحقیقات کلاویو نشان میدهد که بازگشت سرمایه بازاریابی ایمیلی به طور میانگین ۱۲۲ درصد در بخش تجارت الکترونیک رشد دارد. به خاطر اثر بخشی در افزایش تبدیلها
اما این موفقیت خودکار نیست. پرسیدن از اهمیت بازاریابی ایمیلی ناقص است مگر اینکه بپرسیم چه چیزی آن را مهم میکند.
بسته به منبعی که جستجو میکنید، پاسخهای زیادی خواهید یافت. اگر در گوگل جستجوی «چگونه نرخ باز شدن ایمیل را افزایش دهیم» را انجام دهید، پاسخهایی از شخصیسازی تا طول خط موضوع را خواهید دید. اما به طور کلی، یک جنبه اغلب نادیده گرفته میشود: اهمیت برنامهریزی پیامها و استراتژیها برای دستیابی به بازده ثابت سرمایهگذاری در بازاریابی ایمیلی.
بله، ثبات اهمیت دارد. پیامی ثابت از فرستندهای ثابت با جلوههای بصری ثابت که بهطور مداوم به مخاطبان ارسال میشود، مطمئناً بر موفقیت شما تأثیر خواهد گذاشت. اما برنامهریزی استراتژیک کلید اصلی برای بهینهسازی بازده سرمایهگذاری بازاریابی ایمیلی و افزایش درآمد پایدار بلندمدت از پیامهای شماست.
در طراحی سایت وردپرس، ایجاد سیستمهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و گنجاندن گزینههای ایمیل مارکتینگ میتواند به بهبود بازده ایمیلها کمک کند. با استفاده از پلاگینهای وردپرس برای ایمیل مارکتینگ، میتوان کمپینهای هدفمند و شخصیسازیشده را برای کاربران مختلف ایجاد کرد. این برنامهریزی دقیق و هوشمند به شما کمک میکند تا پیامهای خود را در زمان مناسب به مخاطبان ارسال کنید و نرخ باز شدن و تعامل ایمیلها را به میزان قابل توجهی افزایش دهید.
برای بهینهسازی بازده ایمیلها، خدمات سئو وردپرس میتوانند به جذب ترافیک بیشتر از طریق ایمیلها کمک کنند. از طریق تجزیه و تحلیل دادههای SEO و رفتار کاربران، میتوانید کمپینهای ایمیلی خود را بر اساس نیازهای واقعی مشتریان هدفگذاری کنید. این رویکرد به شما این امکان را میدهد تا ایمیلهای خود را در قالبهای جذاب و مفهومی ارائه دهید که همزمان با بهبود رتبه سایت، باعث افزایش تعاملات و فروش شما میشود.
مزایای اصلی برنامهریزی خودکارسازی ایمیل مارکتینگ
بیایید از اصول شروع کنیم. اگر میپرسید چرا بازاریابی ایمیلی مهم است، از اینکه پاسخهای بسیاری به برنامهریزی قوی پیش از اجرا بستگی دارد، شگفتزده خواهید شد. مثلاً:
- هر ایمیل زمانی به مشتریان میرسد که آماده دریافت پیام شما باشند؛ اما فقط اگر زمانبندی ماشه خودکار آن درست تنظیم شده باشد.
- میتوانید آن را بر اساس بخشهای مخاطبان منحصر به فرد خود تقسیم کنید، اما فقط اگر برای هر کدام از آنها برنامه ایمیل جداگانهای داشته باشید.
- میتوانید پیامها را شخصیسازی کنید تا توجه مخاطب خود را جلب و حفظ کنید، اما فقط اگر برنامه شما این فرصتهای شخصیسازی را در نظر گرفته باشد.
- میتوانید بهراحتی نتایج را برای بازگشت سرمایه ایمیل مارکتینگ قابل اطمینانتر، اندازهگیری کنید. اما این فقط در صورتی صدق میکند که از قبل برنامهریزی کنید تا معیارها و شاخصهای کلیدی عملکرد مناسب را پیگیری کنید.
ارتباط تنگاتنگ مزایای بازاریابی ایمیلی با اثربخشی برنامهریزی در این کانال، در تمام مراحل فرایند مشهود است. حتی پرسشی ساده دربارهی افزایش نرخ باز شدن ایمیلها، به حداکثر رساندن ارتباط پیامها با برنامهی مناسب برمیگردد.
اما موضوع فقط اطمینان از دریافت پیوسته پیامهای شما توسط مخاطبان نیست؛ بلکه اطمینان از رسیدن پیام درست به مخاطب درست در زمان درست است. و اینجاست که خودکارسازی ایمیلهای کلاویو وارد میشود.
ایمیل مارکتینگ در بهترین حالتش، زمانی است که به صورت تصادفی در صندوق پستی مخاطبان ظاهر نمیشود. در عوض، باید جریان ۳ تا ۵ ایمیلی باشد. به چیزی مرتبط با خودشان واکنش نشان دادند ایمیلهای خوشامدگویی، یادآوری سبد خرید رهاشده جریانهای پس از خرید و پیشنهادهای اشتراک ویژه، تنها چند نمونه از مواردی هستند که در آنها، پیام درست در زمان درست به دلیل تنظیم خودکار، تقریباً تضمین شده است.
برنامهریزی جریانهای خودکار هدفمند برای ساخت بازاریابی ایمیلی بخشبندیشدهتر
البته، «برنامهریزی بازاریابی ایمیلی» میتواند معانی زیادی داشته باشد. در بنیادیترین سطح، به معنای برنامهریزی پیشاپیش جریانهای خودکارسازی است. این رویکرد تضمین میکند که پیامها صرفا پیامهای یکباره نباشند، بلکه بر یکدیگر بنا شوند و جریان جامعی ایجاد کنند که در نهایت گیرندگان را به اقدام مورد نظر هدایت میکند.
فواید اصلی این روش را پیشتر توضیح دادهایم. اما ارزش دارد که بیشتر به یکی از جنبههای آن یعنی بخشبندی بپردازیم. شیوهای که برنامهریزی میتواند به بازاریابی ایمیلی هدفمندتر و شخصیسازیشدهتر کمک کند، احتمالا یکی از مهمترین پیشبینیکنندههای بازگشت سرمایه است.
اهمیت تقسیمبندی ایمیلها برای موفقیت بازاریابیتان را نمیتوان بیش از حد بیان کرد. روزهای ارسال پیامهای بدون تقسیمبندی به کل پایگاه دادهتان به سر آمده است. این کار بیشتر از آنکه منجر به افزایش تبدیل شود، ایمیلهایتان را به پوشه اسپم میفرستد. اما حتی بهترین تقسیمبندی هم اگر با اتوماسیونهای برنامهریزیشده همراه نباشد، بیفایده است.
به عنوان مثال، در نظر بگیرید که چگونه برنامهریزی میتواند بر تقسیمبندی سه بخش گیرندهی معمولی تأثیر بگذارد.
- افراد علاقمند به پیامهایی نیاز دارند که عمدتا اطلاعاتی باشد و پیگیر علاقهی نشان دادهشده توسط آنها باشد. بمباران کردن آنها با ایمیلهای پیاپی، احتمالا موفقیتآمیز نخواهد بود.
- مشتریانانی که خرید خود را رها کردهاند، به یادآوریهای کاربردیتر درباره خریدشان و مشوقهای احتمالی برای تکمیل آن نیاز دارند. پیامرسانی در کوتاهمدت و با فرکانس بالا، موثرترین روش است.
- مشتریان جدید به دنبال پیامهای خوشآمدگویی مرتبط با استفاده از محصول خواهند بود و در آینده، بیشتر تمایل به وفاداری مشتری از طریق خریدهای مکرر خواهند داشت.
و این حتی قبل از صحبت درباره برنامهریزی جداگانهای است که در این بخشها میتواند انجام شود؛ پیامها و فراوانی آنها ممکن است بر اساس گروههای جمعیتی، منبع علاقه و موارد دیگر متفاوت باشد. رویکردی دقیق به هر بخش میتواند در موفقیت بلندمدت بازاریابی بسیار مؤثر باشد.
از برنامهریزی تا اندازهگیری برای بازگشت سرمایه قابل اعتمادتر در بازاریابی ایمیلی
برنامهریزی برای ایمیلهایتان به شما در اندازهگیری موفقیت واقعی ایمیل مارکتینگ هم کمک میکند؛ فراتر از نرخ باز شدن یا حتی نرخ کلیک. هدف، اندازهگیری میزان درآمد حاصل از تلاشهای ایمیلی شماست. برنامهریزی اگرچه تنها مؤلفه این معادله نیست، اما قطعاً نقش مهمی در آن ایفا میکند.
به طور خلاصه، هر چه برنامهریزی برای تلاشهایتان بیشتر باشد، میتوانید آنها را بهتر در برنامهی کلی خود بگنجانید. مثلاً یک ایمیل که مستقیماً به صفحات محصول میرود، میتواند با دیگر کمپینهای دیجیتالی هماهنگ شود و در عین حال از نشانگرهای منحصربهفردی مثل کدهای UTM برای سنجش دقیق بازدیدها و خریدها استفاده کند. این امر محاسبات بازگشت سرمایه را دقیقتر و کاملتر میکند و در نهایت به موفقیت بیشتر بازاریابی ایمیلی میانجامد.
ایمیلهای خودکار، البته، قرار نیست فقط تنظیم شوند و فراموش شوند. باید آنها را در طول زمان اصلاح، بهینه و آزمایش کنید. تنها یک فرآیند برنامهریزی دقیق میتواند به این هدف برسد. در نهایت، شاهد جریانهای خودکار موفقتری خواهید بود که برای انتقال پیام درست در زمان درست طراحی شدهاند.
اجرای کمپینهای برنامهریزیشده از طریق اتوماسیون بازاریابی ایمیلی
در نهایت، برنامهریزی دقیق و جامع به شما امکان میدهد از تمام مزایای اتوماسیون ایمیل مارکتینگ بهره ببرید. اگر از قبل بدانید که هر یک از پیامهای کمپین شما چگونه در کل تصویر جای میگیرد، میتوانید آنها را دقیقا زمانی اجرا کنید که مخاطبان شما انتظار (و از مزایای) این پیامها دارند.
باز هم طبیعیترین کاربرد این روش در ایمیلهای مبتنی بر اقدام است. یک محرک خاص باعث میشود تا مجموعهای سه تا پنج ایمیل بهطور خودکار ارسال شوند. همه این ایمیلها بهطور طبیعی بر اساس اقدامی که باعث ارسال آنها شده است، از اطلاعات مرتبط استفاده میکنند.
اما نکتهی مهم این است که مزایای برنامهریزی بیشتر، هم در کمپینهای قطرهای مبتنی بر محرک و هم … کمپینهای ایمیلی تعیین کننده در واقع، برنامهریزی از قبل به شما امکان میدهد این دو را بهتر با هم هماهنگ کنید و اطمینان حاصل کنید که کمپینهای فردی حتی زمانی که برای تاریخها یا اقدامات خاصی برنامهریزی میشوند، با هم تداخل نداشته باشند.
نتیجه، کاهش قابل توجهی در کار دستی مورد نیاز برای اجرای استراتژی بازاریابی ایمیلی شماست. میتوانید این زمان را صرف فعالیتهای استراتژیکتر کنید و اکوسیستم بازاریابی ایمیلی بهتری ایجاد نمایید.