فیسبوک لایو فرصتهای هیجانانگیزی را برای کسبوکارهای کوچک که میخواهند به مشتریان بیشتری در فضای آنلاین برسند، فراهم میکند. سارا اردچارد توضیح میدهد که چگونه کار میکند و چه فوایدی برای کسبوکار شما دارد.
ساخت ویدیو زمانی فقط در انحصار شرکتهایی با بودجههای کلان بازاریابی بود که میتوانستند هزینه کارگردانان و تدوینگران را برای تولید ویدیوهای جذاب و باکیفیت بپردازند.
اکنون فیسبوک فیسبوک لایو دسترسی به ویدیو را برای کسبوکارهای کوچک با بودجه محدود آسانتر کرده است. در واقع، فیسبوک لایو ابزاری قدرتمند فراتر از ویدیو است؛ یک رویداد زنده و تعاملی که با یک کلیک و در محیط فیسبوک در دسترس است.
فیسبوک لایو چطور کار میکند؟
این کار فوقالعاده ساده است. میتوانید از تلفن همراه یا رایانهی رومیزی پخش زنده داشته باشید.
در فیسبوک میتوانید بهصورت زنده در صفحه کسبوکارتان، در یک گروه یا برای یک رویداد پخش زنده داشته باشید. پخش زنده در صفحه، ابزارها و قابلیتهای بیشتری نسبت به پخش زنده در گروه یا رویداد در اختیار شما قرار میدهد. استفاده از قابلیت رویدادهای آنلاین به شما امکان میدهد هنگام پخش زنده برای یک رویداد، از تمام ابزارهای پخش زنده صفحه استفاده کنید.
استفاده از اپلیکیشن فیسبوک روی گوشی سادهترین روش است. کافی است روی آیکون پخش زنده کلیک کنید (بسته به دستگاه شما این آیکون ممکن است کمی متفاوت باشد) و برای پخش زنده خود عنوانی جذاب انتخاب کنید. حالا آمادهاید و پخش زنده شما برای دنبال کنندگانتان آغاز میشود.
در طول پخش زنده میتوانید تعداد بینندگان را ببینید، نظرات را بهمحض ارسال خوانده و نمادهای واکنش را مشاهده کنید – میتواند بسیار هیجانانگیز باشد!
پس از اتمام، ویدئو در تایم لاین شما ذخیره میشود و مثل هر ویدئوی دیگری قابل مشاهده است. این ویدئو هم در فیسبوک و هم در دیگر شبکههای اجتماعی، ارزش پایدار خود را حفظ میکند؛ کسانی که پخش زنده را از دست دادهاند میتوانند بعدا آن را ببینند و شما میتوانید… توییتش کن یا آن را در وبلاگ خود قرار دهید تا دیده شدن آن بیشتر شود.
چرا از فیسبوک لایو استفاده کنیم؟
تحقیقات نشان داده است که محتوای ویدئو ویدیو به راحتی بر نوشته پیروز میشود. مدت زمان توجه مردم کوتاهتر شده، تماشای ویدیو آسان است و ویدیوی زنده جذابتر هم هست چون مردم را به مشارکت در گفتگو یا پرسیدن سوال ترغیب میکند.
پخش زنده، بازاریابی را متحول کرده است. این فرصتی آنی برای بهبود تجربه مشتریان از برند شماست. به شما امکان میدهد در زمان واقعی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده و تعامل داشته باشید و موفقیت (یا عدم موفقیت) را میتوان بلافاصله با توجه به واکنش مخاطبان سنجید.
بهتر هم اینکه نیازی نیست برای تهیهی تجهیزات و نرمافزارهای ویرایش ویدئوی گرانقیمت هزینه کنید؛ گوشی همراه و میکروفون شما کافی است. البته اگر سرمایهگذاری کنید، کیفیت تصویر و صدا بهتر میشود. وسایل فیلمبرداری اولیه مثل سه پایه منعطف و میکروفون یقهای یا هدست؛ پس اگر میخواهید بیشترین بهره را از فیسبوک لایو ببرید، اینها را در نظر بگیرید.
فیسبوک لایو چطور میتواند برای کسبوکار شما مفید باشد؟
طبیعتا، آنچه از پخش زنده فیسبوک به دست میآورید به نوع کسبوکار شما بستگی دارد. در اینجا چند ایدهای برای شروع آورده شده است:
پیشنمایشی مخفیانه به مخاطبان خود نگاهی بیواسطه به کسبوکار خود ارائه دهید – تیم خود را معرفی کنید و نشان دهید که چگونه با هم کار میکنید. تصور کنید رستورانی آشپزخانه خود را به نمایش میگذارد و سرآشپز نحوه تهیه غذای مخصوص رستوران را نشان میدهد، یا محلی برای برگزاری مراسم عروسی امکانات جدید خود را به نمایش میگذارد. این نوع فیلمها به استخدام نیز کمک میکنند، زیرا فرهنگ کسبوکار را نشان میدهند و تصور خوبی از محیط کار ارائه میدهند.
محصول خود را به نمایش بگذارید نحوه استفاده از محصولاتتان را نشان دهید و آنها را برای مخاطبان خود زنده کنید؛ این روش بسیار مناسبی برای برجسته کردن ویژگیها، قابلیتها و سهولت استفاده از محصولات است.
جلسه پرسش و پاسخ برگزار کنید از مشتریان خود دعوت کنید تا سوالاتی را که معمولا از طریق ایمیل یا تلفن پرسیده میشود، اینجا بپرسند. این روش بهویژه برای کسبوکارهایی در حوزه خدمات حرفهای، مشاوره و مربیگری که مخاطبان آنها باید تخصص فرد را بخرند، بسیار مفید است. این کار اعتبار شما را افزایش میدهد و مردم شما را خواهند شناخت و امیدواریم دوستتان خواهند داشت.
رونمایی از محصولات این میتواند یک کمپین کوچک باشد: با یک ویدئوی زنده، وعدهی اتفاقی هیجانانگیز و تاریخ رونمایی بزرگ را اعلام کنید. این کار مخاطبان شما را آماده میکند تا در زمان مناسب آنلاین باشند و پیش از عرضه عمومی، محصول جدید شما را ببینند. همچنین میتوانید برای تحریک فروش، پیشفروش محصول را راهاندازی کنید.
تبلیغ یک رویداد پستی در فیسبوک منتشر کنید و دنبالکنندگان خود را به تماشای ویدیوی زندهای دعوت کنید که در آن جزئیات برنامهی هیجانانگیز بعدی خود را به اشتراک خواهید گذاشت. این روش، برای مکانهای برگزاری موسیقی/اجرای زنده بسیار مناسب است.
آموزشهای زنده/جلسات عملی از تخصص و دانش خود برای ارائه آموزشهای جامع و کمک به افراد در حل مشکلات یا پرسشهای رایج استفاده کنید.
مصاحبهها از اعضای تیمتان فیلمی از یک گفتگو تهیه کنید یا از مشتریان بخواهید تجربهی کار با شما را شرح دهند. برندها بر پایه افراد تشکیلدهندهی خود ساخته میشوند و شهرت برند بر اساس بازخورد مثبت مشتریان شکل میگیرد – بنابراین این روشی ایدهآل برای تبلیغ برند شماست.
روی وبلاگ خودتان بنویسید چه مباحثی بیشترین نظرات را به خود اختصاص دادهاند؟ این مباحث چه پرسشهایی را مطرح کردهاند؟ آیا در نظرات، مضامین مشترکی وجود دارد؟ یک پخش زنده ویدیویی برگزار کنید و به همه این پرسشها و نظرات پاسخ دهید و گفتگو را ادامه دهید. این راهحل در مقایسه با پاسخگویی جداگانه به پرسشها بهصورت کتبی، صرفهجویی در زمان است.
فیسبوک پخش زنده حداقل ده دقیقهای را توصیه میکند. پخشهای زنده میتوانند تا چهار ساعت طول بکشند، اما این ممکن است وفاداری به برند یا علاقهی گذرای مخاطبان به محصول را به چالش بکشد.
قبل از شروع، به آنچه میخواهید دست یابید و به دست آورید فکر کنید. نکات فیسبوک درباره بهترین شیوهها لازم نیست آن را به صورت فیلمنامه بنویسید، اما نکات مورد نظرتان و پیام کلی را به وضوح بیان کنید؛ تمرکز بر این موضوع بسیار مهم است.