پرسشنامهی ساده ابزاری بسیار قدرتمند است. نه تنها به شما امکان میدهد بفهمید مشتریانتان چه فکر میکنند، بلکه راهی عالی برای افزایش وفاداری مشتری و ایجاد روابط قوی است. اما چه چیزی باعث موفقیت یک پرسشنامه میشود؟ درایتون برد و اندرو بادیگتون پاسخها را دارند.
هیچکس بیشتر از همکارم، اندرو بودینگتون، که یکی از بهترین بازاریابان مستقیم است که میشناسم، در مورد پرسشنامهها نمیداند.
سالهاست که به طور متناوب با او کار میکنم. بنابراین، بعد از یکی دو نظر من، لطفاً راهنمای کوتاهی در مورد آنچه باید درباره این موضوع بدانید، نوشت.
چرا پرسشنامه؟
برخی روشها و پرسشنامهها مثالهای خوبی هستند؛ آنقدر ساده و بدیهیاند که بازاریابها از آنها غافل میشوند. به اندازه کافی «خلاقانه» نیستند.
خب، «خلاقانه» رو فراموش کن. من چیزهایی رو دوست دارم که جواب بدن. و پرسشنامهها جواب میدن.
مردم دوست دارند نظرات خود را به شما بگویند. پرسشنامه روشی بسیار بیخطر برای نزدیک شدن به افراد است.
فقط باید با لحن مودبانه و مکرر درخواست کنید، آنگاه درصد بسیار بالایی پاسخ خواهند داد.
وقتی جواب دادند، این بهانهای میشود برای دوباره صحبت کردن با آنها.
پس این توصیهی اندرو برای شماست:
- افراد در مورد کوتاه کردن پرسشنامه برای حداکثر پاسخ، بسیار نگران هستند؛ اما از پرسشنامه طولانی نترسید. تا زمانی که چند سوال اول برای خواننده طبیعی و منطقی به نظر برسد، آن را تکمیل خواهد کرد.
- اگر برخی پرسشها از اهمیت بیشتری برخوردارند، مطمئن شوید که پرسشنامه بخشهای مشخصی دارد – ابتدا بخش اصلی با پرسشهای مهم، سپس بخش دیگری با مقدمهای مانند: «لازم نیست به این پرسشها پاسخ دهید، اما در صورت پاسخگویی، منافع x، y و z حاصل خواهد شد… و فقط چند دقیقه بیشتر زمان میبرد.»
- پاسخها را میتوان با جزئیات بیشتر، غنیتر کرد. بخش زیادی از این امر به صداقت در مقدمه بستگی دارد؛ توضیح اینکه چرا این نظرسنجی را انجام میدهید، چه سودی برای پاسخدهنده دارد (نوعدوستی، کمک به خود یا دیگران، و شاید حتی شانس برنده شدن جایزهای در قرعهکشی رایگان، بهعنوان نشانهی سپاسگزاری)، توضیح چگونگی استفاده از نتایج، و حتی چگونگی دسترسی آنها به نسخهای از نتایج (معمولا یک خلاصهی ساده).
- مردم دوست دارند از نظر آنها پرسیده شود. نظر شما برای ما مهم است. پس از چاپلوسی برای افزایش مشارکت استفاده کنید.
- معرفی را از طرف کسی که مخاطب میشناسد و به او احترام میگذارد انجام دهید، نه اینکه بینام و نشان باشد. حتی میتوانید آن را شبیه نامهای با امضا و عکس بنویسید تا حس صمیمیت بیشتری ایجاد شود.
- بسیاری چیزها به چیدمان، وضوح قلم و تایپوگرافی و همچنین استفاده از رنگها، سایهها و بخشهای قابدار بستگی دارد که باعث میشود مطلب کمتر دلهرهآور به نظر برسد.
- به نظر رادیکال میآید، اما باید پرسید که چه میزان پاسخ در واقع لازم است. از نظر آماری، ممکن است نمونهی پاسخ کمتری کافی باشد، مشروط بر اینکه… نمونههایی از دیدگاهها هستند. .
- پس از فروکش کردن پاسخهای اولیهی پرسشنامه، یادآوری از طریق ایمیل یا پست انجام دهید. عدم پاسخگویی به معنای مخالفت نیست، بلکه مشغلهی افراد است؛ بنابراین، یک یادآوری مؤدبانه معمولاً نیمی از پاسخهای از دست رفته را بازمیگرداند.
- به نحوهی تحویل، ایمیل یا پست شدن پرسشنامه فکر کنید. آیا زمان مناسبتری برای افزایش تمایل به شرکت در نظرسنجی وجود دارد؟