09376996070 (سفارش سئو، سایت و تبلیغات)

چگونگی ایجاد پرسشنامه‌های مؤثر مشتری

آنچه در این مقاله می خوانید:

پرسشنامه‌ی ساده ابزاری بسیار قدرتمند است. نه تنها به شما امکان می‌دهد بفهمید مشتریانتان چه فکر می‌کنند، بلکه راهی عالی برای افزایش وفاداری مشتری و ایجاد روابط قوی است. اما چه چیزی باعث موفقیت یک پرسشنامه می‌شود؟ درایتون برد و اندرو بادیگتون پاسخ‌ها را دارند.

هیچ‌کس بیشتر از همکارم، اندرو بودینگتون، که یکی از بهترین بازاریابان مستقیم است که می‌شناسم، در مورد پرسشنامه‌ها نمی‌داند.

سال‌هاست که به طور متناوب با او کار می‌کنم. بنابراین، بعد از یکی دو نظر من، لطفاً راهنمای کوتاهی در مورد آنچه باید درباره این موضوع بدانید، نوشت.

چرا پرسشنامه؟

برخی روش‌ها و پرسشنامه‌ها مثال‌های خوبی هستند؛ آنقدر ساده و بدیهی‌اند که بازاریاب‌ها از آن‌ها غافل می‌شوند. به اندازه کافی «خلاقانه» نیستند.

خب، «خلاقانه» رو فراموش کن. من چیزهایی رو دوست دارم که جواب بدن. و پرسشنامه‌ها جواب می‌دن.

مردم دوست دارند نظرات خود را به شما بگویند. پرسشنامه روشی بسیار بی‌خطر برای نزدیک شدن به افراد است.

فقط باید با لحن مودبانه و مکرر درخواست کنید، آنگاه درصد بسیار بالایی پاسخ خواهند داد.

وقتی جواب دادند، این بهانه‌ای می‌شود برای دوباره صحبت کردن با آن‌ها.

پس این توصیه‌ی اندرو برای شماست:

  • افراد در مورد کوتاه کردن پرسشنامه برای حداکثر پاسخ، بسیار نگران هستند؛ اما از پرسشنامه طولانی نترسید. تا زمانی که چند سوال اول برای خواننده طبیعی و منطقی به نظر برسد، آن را تکمیل خواهد کرد.
  • اگر برخی پرسش‌ها از اهمیت بیشتری برخوردارند، مطمئن شوید که پرسشنامه بخش‌های مشخصی دارد – ابتدا بخش اصلی با پرسش‌های مهم، سپس بخش دیگری با مقدمه‌ای مانند: «لازم نیست به این پرسش‌ها پاسخ دهید، اما در صورت پاسخگویی، منافع x، y و z حاصل خواهد شد… و فقط چند دقیقه بیشتر زمان می‌برد.»
  • پاسخ‌ها را می‌توان با جزئیات بیشتر، غنی‌تر کرد. بخش زیادی از این امر به صداقت در مقدمه بستگی دارد؛ توضیح اینکه چرا این نظرسنجی را انجام می‌دهید، چه سودی برای پاسخ‌دهنده دارد (نوع‌دوستی، کمک به خود یا دیگران، و شاید حتی شانس برنده شدن جایزه‌ای در قرعه‌کشی رایگان، به‌عنوان نشانه‌ی سپاسگزاری)، توضیح چگونگی استفاده از نتایج، و حتی چگونگی دسترسی آن‌ها به نسخه‌ای از نتایج (معمولا یک خلاصه‌ی ساده).
  • مردم دوست دارند از نظر آنها پرسیده شود. نظر شما برای ما مهم است. پس از چاپلوسی برای افزایش مشارکت استفاده کنید.
  • معرفی را از طرف کسی که مخاطب می‌شناسد و به او احترام می‌گذارد انجام دهید، نه اینکه بی‌نام و نشان باشد. حتی می‌توانید آن را شبیه نامه‌ای با امضا و عکس بنویسید تا حس صمیمیت بیشتری ایجاد شود.
  • بسیاری چیزها به چیدمان، وضوح قلم و تایپوگرافی و همچنین استفاده از رنگ‌ها، سایه‌ها و بخش‌های قاب‌دار بستگی دارد که باعث می‌شود مطلب کمتر دلهره‌آور به نظر برسد.
  • به نظر رادیکال می‌آید، اما باید پرسید که چه میزان پاسخ در واقع لازم است. از نظر آماری، ممکن است نمونه‌ی پاسخ کمتری کافی باشد، مشروط بر اینکه… نمونه‌هایی از دیدگاه‌ها هستند. .
  • پس از فروکش کردن پاسخ‌های اولیه‌ی پرسشنامه، یادآوری از طریق ایمیل یا پست انجام دهید. عدم پاسخگویی به معنای مخالفت نیست، بلکه مشغله‌ی افراد است؛ بنابراین، یک یادآوری مؤدبانه معمولاً نیمی از پاسخ‌های از دست رفته را بازمی‌گرداند.
  • به نحوه‌ی تحویل، ایمیل یا پست شدن پرسشنامه فکر کنید. آیا زمان مناسب‌تری برای افزایش تمایل به شرکت در نظرسنجی وجود دارد؟
مشاهده این مطلب  موثرترین موارد استفاده از هوش مصنوعی برای بازاریابی محتوا
جواد یاسمی (متخصص سئو)

جواد یاسمی (متخصص سئو)

استراتژیست و مشاور سئو سایت های شرکتی، فروشگاهی، کارخانه ها و برندها با بهترین و بزرگترین تیم سئو در مشهد، تهران و ایران | سئو (SEO) با جواد یاسمی 09376996070

آخرین مقالات مرتبط

زمان‌ بندی پست در فیسبوک: چگونه در ۳ قدم ساده، حضور حرفه‌ ای و بدون استرس بسازید

اگر از تلاش‌های بی‌نتیجه برای انتشار منظم در فیسبوک خسته شده‌اید، وقتش رسیده به روش حرفه‌ای‌ها روی بیاورید:...
لینک گذاشتن توی پست‌ های لینکدین

آیا افزودن لینک در پست‌های لینکدین باعث کاهش بازدید می‌شود؟ برعکس، باعث افزایش تعامل است

آیا لینک گذاشتن در پست‌های لینکدین باعث کاهش بازدید می‌شود؟ بررسی کامل با داده‌های واقعی برای سال‌ها،...
سئو چیست؟ راهنمای جامع و به_ روز برای فهم دقیق SEO در سال 1404

سئو چیست؟ راهنمای جامع و به‌ روز برای فهم دقیق SEO در سال 1404

در دنیای دیجیتال امروز، حضور در نتایج برتر موتورهای جست‌وجو مانند گوگل، برای هر کسب‌وکار یا وب‌سایتی...
۲۳ کمپین تبلیغاتی موفق که دنیای برندینگ را متحول کردند

۲۳ کمپین تبلیغاتی موفق که دنیای برندینگ را متحول کردند

در دنیای بازاریابی و تبلیغات، رقابت شدیدتر از همیشه است و تنها برندهایی برنده‌اند که بتوانند پیام خود...
۵ روش هوشمندانه برای رصد تبلیغات رقبا

۵ روش هوشمندانه برای رصد تبلیغات رقبا

تحلیل رقبا یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر استراتژی بازاریابی دیجیتال حرفه‌ایه. اما متأسفانه خیلی از کسب‌وکارها...
آموزش کامل نصب Google Tag

آموزش کامل نصب Google Tag برای ردیابی تبدیل در سال ۱۴۰۴

اگر در سال ۱۴۰۴ هنوز از ابزارهای دقیق برای ردیابی تبدیل‌های سایت و تبلیغات گوگل استفاده نمی‌کنید، احتمالاً...
ابزارهای ساخت ویدیو با هوش مصنوعی

۷ ابزار برتر ساخت ویدیو با هوش مصنوعی

تولید ویدیوهای جذاب برای شبکه‌های اجتماعی یا کمپین‌های بازاریابی، همیشه یکی از چالش‌های بزرگ برای تولیدکنندگان...
هدف‌گذاری و بهترین زمان انتشار

معرفی قابلیت هدف‌گذاری و زمان‌بندی هوشمند پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی

اگر مدیریت شبکه‌های اجتماعی برات یک دغدغه دائمیه، خبر خوب اینکه حالا می‌تونی با ابزارهای جدید، بدون دغدغه...
تقویم مناسبت‌ های شبکه‌ های اجتماعی برای سال ۱۴۰۴ شمسی

تقویم مناسبت‌ های شبکه‌ های اجتماعی برای سال ۱۴۰۴ شمسی (۲۰۲۵ میلادی)

مناسبت‌های شبکه‌های اجتماعی همیشه هم ارزش استفاده ندارند؛ اما اگر رویدادهایی را پیدا کنید که با محتوای...
افزایش تعامل در لینکدین با ویدیو | نکات تولید محتوای ویدیویی در LinkedIn

چگونه با تولید محتوای ویدیویی در لینکدین، تعامل خود را چند برابر کنیم؟ (راهنمای ۲۰۲۵)

با رشد سریع محبوبیت ویدیو در پلتفرم‌های اجتماعی، لینکدین نیز تمرکز خود را روی محتوای ویدیویی افزایش داده...

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش تبلیغات محیطی (بیلبورد، هدایا ویژه و …) | 09339159432

سفارش تبلیغات دیجیتال (طراحی سایت، سئو، اینستاگرام و ..) | 09376996070