اگر میخواهید از طریق ایمیل با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید، داشتن لیست ایمیل بازاریابی داخلی با کیفیت ضروری است. اما چگونه چنین لیستی را تهیه میکنید؟ تیم واتسون مراحل ایجاد یک لیست ایمیل بازاریابی را تشریح میکند.
طراحی سایت وردپرس میتواند اولین قدم در ساخت یک لیست ایمیل مارکتینگ مؤثر باشد. با افزودن فرمهای عضویت در سایت، مانند خبرنامه یا پیشنهادات ویژه، میتوانید بازدیدکنندگان خود را ترغیب به ثبتنام برای دریافت ایمیل کنید. وردپرس این امکان را به شما میدهد که این فرمها را بهراحتی طراحی و مدیریت کنید تا لیست ایمیل شما رشد کند و به یکی از ابزارهای اصلی بازاریابی شما تبدیل شود.
خدمات سئو وردپرس میتوانند به جذب بازدیدکنندگان بیشتر به وبسایت شما کمک کنند که این امر میتواند منجر به رشد لیست ایمیل مارکتینگ شما شود. با بهینهسازی محتوای سایت و صفحات فرود (Landing Pages)، میتوانید نرخ تبدیل فرمهای ایمیل را افزایش دهید. همچنین، سئو مناسب میتواند باعث جذب ترافیک هدفمند به سایت شما شود که احتمال اشتراک در لیست ایمیل را بیشتر میکند.
- ارزش یک آدرس ایمیل را تعیین کنید.اگر ارزش یک آدرس ایمیل را برای کسبوکارتان تعیین کنید، میتوانید بودجهای واقعبینانه برای افزایش حجم پایگاه داده خود تعیین کنید.
- اهداف خود را برای ساختن لیست ایمیل مارکتینگ تعیین کنید.انتخابی عمل کنید: چه نوع افرادی را در لیست خود میخواهید؟ چند نفر؟ لیست بازاریابی شما کی آماده شود؟ به کیفیت فکر کنید، نه فقط کمیت؛ لیست بزرگی از افراد نامناسب هیچ ارزشی ندارد. تعداد کمتری از مخاطبان هدفمند، ارزش بیشتری دارد.
- هرگز فرصت جذب مشتریان جدید را از دست ندهید.به تمام نقاط تماس با مشتری فکر کنید و ببینید چگونه میتوانید در هر یک از آنها، درخواست اجازه برای ارسال ایمیل را بگنجانید. این نقاط تماس شامل همه تماسهای پرسنل فروش، فروش تلفنی، ایمیلهای تراکنشی، صفحه اصلی وبسایت، فرایند تراکنش آنلاین، بروشورهای درونفروشگاهی، رسیدهای صندوق، نمایشگاهها، مکاتبات چاپی، رویدادهای آموزشی، کنفرانسها، پست مستقیم، گروههای کاربری، پستهای وبلاگ، صفحات تماس شبکههای اجتماعی و امضای ایمیل یا پاورقی شما میشود.
- مطمئن شوید که از قوانین پیروی میکنید.قوانین سختگیرانه حفاظت از دادههاکه اجرا شد در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷. شما باید سوابق دقیقی را حفظ کنید و همیشه رضایت صریح مخاطبین خود را برای ارسال پیامهای بازاریابی داشته باشید.
- تمام کارمندان در ارتباط با مشتریان را در مورد هدف و ارزش جمعآوری آدرس ایمیل آموزش دهید.این امر بهویژه برای کارمندانی که در فرآیندهای ورود دادهها مشارکت دارند ضروری است، زیرا آنها باید ارزش و ضرورت دقت را درک کنند. یک آدرس ایمیل اشتباه تایپ شده، فرصتی از دست رفته است.
- فرم اشتراک در صفحه اصلی بهراحتی پیدا شود.آن را در پایین سمت راست نچسبانید که کسی به آن نگاه نمیکند. بهتر است فرم اشتراک را در بسیاری یا همه صفحات، نه فقط صفحه اصلی، قرار دهید.
- در زمان ثبت نام، حداقل اطلاعات لازم را درخواست کنید.در مرحله اول فقط آدرس ایمیل را درخواست کنید و پس از دریافت آن، اطلاعات بیشتری بخواهید. اما همچنان فرم را کوتاه نگه دارید و از پرسیدن اطلاعات حساس خودداری کنید. استراتژی این باشد که با گذشت زمان و تقویت ارتباط، اطلاعات بیشتری جمعآوری کنید.
- مزایای اشتراک را توضیح دهیدچرا کاربران باید برای دریافت ایمیلهای شما ثبتنام کنند، در حالی که هزاران ایمیل دیگر هم وجود دارد؟ توضیح دهید که با آدرس ایمیل آنها چه خواهید کرد (از جمله نحوه پردازش آن مطابق با قوانین حفاظت از دادهها). به طور تقریبی بگویید که هر چند وقت یکبار ایمیل ارسال خواهید کرد. امکان انتخاب فرکانس ایمیل توسط کاربر (روزانه، هفتگی یا ماهانه) را در نظر بگیرید.
- سیاست حفظ حریم خصوصی خود را به وضوح بیان کنید.آن را درست کنار دکمهی ارسال در فرم اشتراک قرار دهید. سیاست شما باید عدم به اشتراک گذاری یا فروش اطلاعاتی که جمعآوری میکنید باشد.
- از مشوقها برای ترغیب مردم به اشتراکگذاری استفاده کنید.مرام شما باید «آزاد، برنده یا صرفهجو» باشد. این میتواند مثلاً گزارشی درباره محصول شما، پیشنهاد ویژه یا شرکت در مسابقه باشد. با مرتبط کردن انگیزه با محصول یا خدمت خود، میزان ارتباط مخاطبان خود را افزایش میدهید.
- مردم را فریب ندهید تا اجازه ارسال ایمیل به آنها را به شما بدهند.مثالی از این، فرمی با شرایط و ضوابط پیوست است که در بند پنجم آن آمده است تکمیل فرم به معنای اجازه دریافت ایمیلهای دورهای شماست.
- چرا ممکن است به اطلاعات حساس نیاز داشته باشید؟در صورت امکان، از روشهایی برای کاهش حساسیت اطلاعات استفاده کنید. بیشتر افراد راحتتر هستند که بازه سنی خود را بگویند تا تاریخ تولدشان، یا بازه حقوقی را به جای حقوق دقیقشان.
- فرآیند «معرفی به دوست» را در بازاریابی الکترونیکی خود بگنجانید.ارائه پاداش به هر دو نفر، معرف و دوست او، باعث افزایش اثربخشی میشود.
- اجرا کن کمپین ویروسییک کمپین ایمیل شامل فعالیت سرگرمکننده و کوتاهی مانند بازی آنلاین یا نوع دیگری از سرگرمی. همیشه باید راه آسانی برای ارسال آن به دوست و گسترش خبر وجود داشته باشد.
- از دادههای شخص ثالث استفاده نکنید.این معمولا بیکیفیت است و میتواند به اعتبار شما آسیب زده و تعداد ایمیلهای تحویل داده شده را کاهش دهد و ممکن است با قوانین حفاظت از دادهها مطابقت نداشته باشد.
- برای درخواست اجازه ایمیل زدن، پرخاشگرانه برخورد نکنید.برای مثال، به محض ورود کاربر به صفحه اصلیتان، پنجرهای پاپآپ برای درخواست ایمیل نمایش ندهید. مردم قبل از اینکه ایمیل خود را در اختیار شما بگذارند، نیاز دارند تا اطلاعاتی درباره شما بخوانند.