چگونه یک استراتژی تجارت الکترونیک پایدارتر بسازیم
در دنیای مصرفگرایانهای که ارزشها در آن اهمیت فزایندهای یافتهاند، جای تعجب نیست که برندهای دوستدار محیط زیست که تجارت الکترونیک پایدار را اجرا میکنند، در حال رشد هستند. در صنایع مختلف، شرکتهایی که میتوانند تلاشهای خود را برای به حداقل رساندن اثرات منفی زیستمحیطی نشان دهند، میتوانند مشتریان بیشتری جذب کنند، وفاداری بیشتری ایجاد کنند و کسبوکار خود را بهتر رشد دهند.
ساختن یک استراتژی پایدار تجارت الکترونیک فقط از روی اصول اخلاقی نیست. هنگامی که به درستی اجرا شود، بازاریابی و اقدامات سازگار با محیط زیست میتوانند هم مقرون به صرفه و هم عملی باشند و همچنین برخی از مطلوبترین گروههای جمعیتی مصرفکننده را به سمت کسبوکار شما جذب کنند.
البته، رویکرد تجارت الکترونیک دوستدار محیط زیست باید استراتژیک باشد. فقط تبلیغ پایداری کافی نیست؛ در عوض، برندها زمانی در فضای آنلاین موفق میشوند که استراتژی کسبوکار خود را بر اساس نیازها و خواستههای مصرفکنندگان بنا کنند. بیایید ببینیم این به چه معناست و فروشگاه آنلاین شما چگونه میتواند خود را با روند تجارت الکترونیک پایدار هماهنگ کند.
آمار و روندهای تجارت الکترونیک پایدار
ده سال پیش، ساخت مدل کسبوکار سازگارتر با محیط زیست ممکن بود بر پایه ارزشها و باورهای شخصی بنیانگذار یا مدیرعامل باشد. امروزه، این کار صرفاً از نظر اقتصادی منطقی است.
- به گفته مککینزی 66 درصد از مصرفکنندگان حداقل بخشی از تصمیم خرید خود را بر اساس دوستدار محیط زیست بودن محصول میگیرند. این رقم در میان نسل هزاره به ۷۵ درصد میرسد.
- نظرسنجی دیگری نشان داد که 72 درصد از مصرفکنندگان مردم نسبت به پنج سال پیش، محصولات سازگار با محیط زیست بیشتری میخرند و ۸۱ درصد از پاسخدهندگان انتظار دارند در پنج سال آینده، حتی بیشتر از این خرید کنند.
- پژوهشی که در دانشگاه نیویورک انجام شد نشان داد که نصف رشد کلی کالاهای مصرفی بستهبندیشده از محصولاتی که به عنوان پایدار به بازار عرضه شده بودند، آمده است.
- با فرض ثبات سایر متغیرها، مصرفکنندگان آمادهی پرداخت حداکثر ۵ درصد بیشتر برای کالاها هستند به سادگی به این دلیل که با محیط زیست سازگارترند.
- نسل هزاره و نسل زد که پیشبینی میشود قدرت خرید آنها در دهه آینده بر بازار تجارت الکترونیک غالب شود، به احتمال بسیار زیاد، گروههای جمعیتی هدف در خرید اینترنتی، اولویت را به پایداری بدهید.
و این تازه اول راه است. (کارشناسان) تقریب در دههی آینده، تجارت الکترونیک پایدار به یکی از مهمترین ملاحظات هر مصرفکنندهای که قصد خرید آنلاین دارد، تبدیل خواهد شد.
در طراحی سایت وردپرس برای تجارت الکترونیک پایدار، یکی از نکات کلیدی این است که به استفاده از منابع انرژی کمتر و روشهای سبز توجه داشته باشید. این میتواند شامل انتخاب هاستهای سبز، استفاده از پلاگینهای بهینهسازی برای کاهش مصرف منابع سرور و طراحی سایت بهصورت بهینه برای کاهش مصرف انرژی باشد. با انتخاب درست ابزارها و متدها، میتوانید به حفظ محیط زیست کمک کنید و در عین حال تجربه کاربری خوبی برای مشتریان خود فراهم سازید.
در کنار این، خدمات سئو وردپرس نقش مهمی در افزایش دیده شدن کسبوکار شما در موتورهای جستجو دارند. برای تجارت الکترونیک پایدار، بهتر است محتوای سایت را با کلمات کلیدی مرتبط با مفاهیم زیستمحیطی و پایدارسازی تولید کنید تا مخاطبان بیشتری را به خود جذب کنید. این امر به تقویت اعتبار برند شما در میان مشتریان آگاه از محیط زیست کمک کرده و میتواند منجر به افزایش فروش و ترافیک سایت شود.
چگونگی اجرای اقدامات تجاری سازگار با محیط زیست برای کسبوکارها
با توجه به گرایش واضح به پایداری بهعنوان یک مزیت برند و حتی یک مزیت رقابتی، تلاش برای اجرای و اطلاعرسانی آن پایداری در کسبوکار و پیامهای خودتان حیاتی میشود. این استراتژیها میتوانند به شما در حرکت به سمت مسیر درست کمک کنند.
محصولات سازگار با محیط زیست بیشتری تولید کنید.
طبیعیترین و جامعترین شروع برای یک استراتژی تجارت الکترونیک پایدارتر، از محصولات شماست. از طراحی تا تولید، هر مرحله از زنجیره تولید را میتوان با در نظر گرفتن پایداری بهینهسازی کرد.
به عبارت دیگر، هر چیزی از مواد سازگارتر با محیط زیست گرفته تا زنجیرههای تأمین کوتاهتر که به حمل و نقل کمتری نیاز دارند، میتواند تأثیرگذار باشد. همچنین، طراحی محصولاتی که دوام بیشتری داشته باشند، میتواند در کاهش زبالهها در بلندمدت بسیار مؤثر باشد.
کاهش یا اجتناب از زبالههای بستهبندی
ساخت بستهبندیهای یکسان برای فروشگاه اینترنتی ارزان است، اما متأسفانه مشتریان متوجه ارسال مداوم کالا در جعبههای خیلی بزرگ و با مقدار زیادی پلاستیک حبابدار برای محافظت از محصول میشوند.
به جای آن، به دنبال راههایی برای سازگارتر کردن بستهبندی خود با محیط زیست باشید. سادهترین راه، استفاده از جعبههایی با اندازهی مناسبتر برای محصولاتتان است. همچنین ممکن است به این معنا باشد که:
- استفاده از مواد قابل بازیافت
- استفاده از کاغذ به جای پلاستیک برای محافظت از محصولات شکننده
- یافتن بستهبندی که مشتریان بتوانند پس از رسیدن محصولات، راحتتر از آن دوباره استفاده کنند
گزینههای ارسال سازگار با محیط زیست را اجرا کنید.
مانند بستهبندی، حمل و نقل نیز فرصتی طبیعی برای کاهش ردپای زیستمحیطی شما در تجارت الکترونیک پایدارتر است. بستهبندی بخشی از این معادله است، اما گامهای دیگری مانند استفاده از چاپگرهای حرارتی برای برچسبها به منظور کاهش جوهر نیز در آن نقش دارند. همچنین همکاری با شرکتهای حمل و نقل… فدکس و خدمات پستی ایالات متحده از طریق برنامههای حملونقل پایدارشان. حتی میتوانید پیشنهاد… هزینه خدمات برای جبران انتشار کربن از مراحل حمل و نقل
همزمان، باید به یاد داشته باشید که همه مشتریان شما حاضر نیستند برای حملونقل پایدارتر هزینه بیشتری بپردازند. ارائه گزینههایی مانند موارد بالا در کنار گزینههای سنتی حملونقل، راهی عالی برای تجزیهوتحلیل محبوبیت این جایگزینهای پایدارتر است. پس از بهدست آوردن دادهها، میتوانید آنها را در کل فروشگاه آنلاین خود پیادهسازی کنید.
بازاری ثانویه برای محصولات خود ایجاد کنید
همه محصولات شما نباید یکبار مصرف باشند. ما به سمت عصر… حرکت میکنیم. اقتصاد چرخشی در اقتصاد چرخشی، محصولات به جای دور ریخته شدن، به کاربردهای جدیدی منتقل میشوند.
میتوانید با ایجاد یا تبلیغ بازارهایی که مشتریان بتوانند محصولات دست دوم خود را در آن به دیگران بفروشند، از این روند سود ببرید، همانطور که پاتاگونیا انجام داده است. فروشگاه لباسهای کهنه علاوه بر کاهش ضایعات محصول، این مرحله معمولاً سبب کاهش مرجوعیها و حتی ایجاد حسّ اجتماع در بین مشتریان میشود.
داستان تلاشهایتان برای پایداری را تعریف کنید.
در نهایت، بازاریابی نقش مهمی در معادله پایداری دارد. علاوه بر تاثیر ملموس تجاری، اطلاع رسانی به مشتریان در مورد تلاشهایتان به شما امکان میدهد از روندهای ذکر شده در بالا، یعنی افزایش محبوبیت تجارت دوستدار محیط زیست، بهرهمند شوید.
داستان پایداری را در وبسایت خود بگویید؛ نه تنها با ادغام آن در تمام صفحات مرتبط با محصول، بلکه با ایجاد صفحهای اختصاصی که خلاصهای از تمام تلاشهای شما را ارائه میدهد. همچنین میتوانید پیامهای پایداری را در کمپینهای ایمیل خود، از اولین تماس تا تلاشهای مستمر در ایجاد وفاداری مشتری، ادغام کنید.
جزئیات دقیق بهتر است؛ هرچه بتوانید به طور مستقیمتر تأثیر زیستمحیطی تلاشهای خود را مشخص کنید، پیام شما معتبرتر خواهد شد.
سه مطالعه موردی که تجارت پایدار را در عمل نشان میدهند
بسیاری از راهبردهای ذکر شده، رویکردهای جامعی برای تجارت الکترونیک پایدار هستند. اجرای صحیح آنها میتواند در رشد کسبوکار تجارت الکترونیک شما بسیار مؤثر باشد. این راهبردها به شما امکان میدهند ارزشهای خود را بهوضوح نشان دهید و با مخاطبانی که به طور فزایندهای به این موضوع علاقهمند هستند، همسو شوید.
سه مشتری ما، نمونهای از این تلاش برای گنجاندن پایداری در تلاشهای بازاریابی و ارتباطات خود هستند.
- حیوانات خانگی بیشرم از مواد بازیافتی، خوراکیهای حیوانات خانگی تولید میکند. روش کار را بهطور واضح توضیح میدهد تا به صاحبان حیوانات خانگی اطمینان دهد و دقیقا میزان مواد غذایی صرفهجویی شده را مشخص میکند.
- قهوه و چای مود این شرکت محصولات خود را برای پایداری بهینه کرده است. این شرکت کپسولهای قهوه قابل بازیافت ارائه میدهد و زنجیره تامین کوتاهتری دارد که مراحل زیادی را حذف کرده و محصولات را در یک تاسیسات خورشیدی تولید میکند.
- کولرهای بادی با پرداخت مبلغ اندکی در هنگام خرید، ردپای کربن خود را جبران میکند و همزمان با کاهش انتشار گازهای گلخانهای در طراحی محصول و عملیات خود تلاش میکند.