۲۲ سؤالی که مردم درباره چگونگی جلب توجه روزنامهنگاران به کسبوکارشان، اغلب میپرسند
- چطور میتوانم خبرنگار پیدا کنم؟
- اطلاعات تماس خبرنگار را از کجا پیدا کنم؟
- به خبرنگار ایمیل بزنم یا تلفن کنم؟
- بعد از ایمیل اولم به روزنامهنگار چطور باید پیگیری کنم؟
- بهترین راه برای تماس با یک روزنامهنگار چیست؟
- چگونه میتوانم داستانی را برای یک خبرنگار ارائه کنم؟
- بهترین زمان برای انتشار خبرم به خبرنگار کی است؟
- آیا باید نمونههایی از اخبار را برای خبرنگاران بفرستم؟
- چگونه بفهمم چه زمانی خبرنگاران ممکن است به نقل قول من نیاز داشته باشند؟
- چطور میتوانم با وبلاگنویسان و اینفلوئنسرهای آنلاین تماس بگیرم؟
- چطور میتوانم محصولم را در راهنمای هدایای کریسمس قرار دهم؟
- چطور میتوانم توجه خبرنگاران را به خودم جلب کنم؟
- چطور بفهمم خبرنگاران درباره چه مینویسند؟
- آیا باید برای پوشش خبریام به وبلاگنویس یا روزنامهنگار پولی بپردازم؟
- تبلیغآگهی چیست؟
- چطور بفهمم که یک مقاله ارزش خبری دارد؟
- آیا روزنامهنگاران कभी ایمیلهای خود را باز میکنند؟
- چطور میتوانم ایمیل خود را به دست یک خبرنگار برسانم و او آن را بخواند؟
- چطور میتوانم با یک خبرنگار ارتباط برقرار کنم؟
- خبرنگار به چه داستانهایی علاقهمند است؟
- خبرنگارها به چه داستانهایی احتمالا نمیپردازند؟
- اگر یک روزنامهنگار داستان مرا پوشش ندهد چه میشود؟
چطور خبرنگار پیدا کنم؟
مطالب مرتبط با حوزه کاری خود را مطالعه کنید؛ این میتواند شامل مجلات تخصصی یا وبلاگهای پرطرفدار باشد. خبرنگارانی را که به نوع کسبوکار شما یا نوع خبری که میخواهید اطلاعرسانی کنید علاقهمند هستند، یادداشت کنید.
نسخههای آنلاین معمولا شامل بیوگرافی یا خلاصهای هستند که نشاندهنده علایق اصلی خبرنگار و برخی از مقالات قبلی اوست.
علاوه بر این، در شبکههای اجتماعی مانند توییتر و لینکدین کلمات کلیدی و هشتگهای رایج در صنعت خود را بیابید. مقالات پیشین و پروفایل خبرنگاران نیز در دسترس خواهند بود.
اطلاعات تماس خبرنگار را از کجا پیدا کنم؟
نشریه ای که برای آن کار می کنند را پیدا کنید و وب سایت آن را بررسی کنید، زیرا اکثر نشریات صفحه تماس با ما دارند. در صورت امکان، بهتر است مستقیماً با خبرنگار تماس بگیرید تا اینکه ایمیل خود را به آدرس عمومی مانند editor@ یا news@ ارسال کنید.
اگر آدرس ایمیل در صفحه تماس وجود ندارد، ممکن است در بیوگرافی همراه با مقالات آنها باشد.
همچنین میتوانید گزارشگر را بررسی کنید. رسانههای اجتماعی حسابها توییتر بیوگرافی و لینکداین خلاصهها معمولاً جایی هستند که میتوان اطلاعات تماس را در آنها پیدا کرد. همچنین ممکن است لینکی به وبسایت خودشان پیدا کنید که صفحهی تماس در آن وجود دارد.
یا میتوانید فهرست اطلاعات تماس خبرنگاران را از یکی از پایگاههای دادههای متعددی که برای این منظور وجود دارد، خریداری کنید.
به خبرنگار ایمیل بزنم یا تلفن کنم؟
معمولاً بهتر است ابتدا به خبرنگار ایمیل بزنید، دلیل اهمیت صحبت با شما را توضیح دهید و بپرسید چه زمانی برای مکالمه تلفنی وقت دارند.
روزنامهنگاران هر روز تماسهای زیادی دریافت میکنند که بیشترشان را وقت تلفکرده میدانند؛ بنابراین از تماسهای غیرمنتظره خوششان نمیآید.
بعد از ایمیل اولم به خبرنگار، چطور باید پیگیری کنم؟
خبرنگاران ممکن است روزانه صدها ایمیل دریافت کنند و بررسی همه این ایمیلها زمانبر است، پس اگر بلافاصله پاسخی دریافت نکردید نگران نباشید. با این حال، ممکن است برخی ایمیلها نادیده گرفته شوند و بیشتر ایمیلها به سرعت خوانده و سپس حذف میشوند.
اگر چند روز پس از ارسال ایمیل اولیه، خبرنگاری پاسخی نداد، میتوانید ایمیل دیگری ارسال کنید و از او بپرسید که آیا ایمیل شما را دریافت کرده است یا خیر و آیا مایل به دریافت اطلاعات بیشتر است. همچنین میتوانید زوایای یا نکات جالبی را که با مخاطبان او مرتبط است، ذکر کنید.
اما مستقیماً پیشنهاد ندهید. رسانههای اجتماعی اگر خبرنگار فکر میکرد ایمیل اولیه شما خبری نیست، اصرار کردن کمکی نمیکند.
اگر با خبرنگار رابطهی خوبی دارید و میدانید که مخالف تماس تلفنی نیست، برای اطلاعرسانی از ایمیلتان با او تماس بگیرید. اما بهتر است از تماسهای تلفنی بیمقدمه خودداری کنید.
بهترین راه برای تماس با یک روزنامهنگار چیست؟
با دنبال کردن و تعامل با آنها شروع کنید رسانههای اجتماعی خبرنگار اسم شما را به خصوص اگر نظراتتان بینشبخش و مفید باشند، خواهد شناخت. این، آغاز یک… است. رابطه .
پس از آغاز ارتباط، ایمیل حاوی پیشنهاد خود را برای روزنامهنگار ارسال کنید و به تعامل قبلی در شبکههای اجتماعی اشاره کنید.
اما از … خودداری کنید خبرنگاری کردن در شبکههای اجتماعی. احتمالا آنها را زده میکند.
چگونه باید داستانی را به یک روزنامهنگار ارائه دهم؟
وقتی آماده ارائه داستان خود شدید، ایمیلی برای خبرنگار بفرستید و به تعاملات قبلی خود با او در شبکههای اجتماعی یا مقالهای از او که قبلاً خواندهاید، اشاره کنید.
به آنها نشان دهید که تحقیق کردهاید: میدانید چه کسانی هستند و درباره چه مینویسند و ایمیلی کلی و تکراری نمیفرستید.
چشمنواز بسازید عنوان بسیاری از خبرنگاران روزانه صدها ایمیل دریافت میکنند، پس ایمیل شما باید از بقیه متمایز باشد.
تمام اطلاعات لازم، از جمله تصاویر با کیفیت بالا را ضمیمه کنید. تصاویر برای گفتگوی بیشتر درباره داستانتان، تماس تلفنی یا ملاقاتی پیشنهاد میکنم.
بهترین زمان برای انتشار خبرم به خبرنگار کی است؟
به زمان انتشار نشریاتی که میخواهید در آنها حضور داشته باشید، فکر کنید. مثلاً، مقالات آنلاین تقریباً بلافاصله، همان روز یا در طول هفته قابل بارگذاری هستند. نشریات هفتگی معمولا یک یا دو هفته قبل محتوای خود را برنامهریزی میکنند. نشریات ماهانه، مانند مجلات عکسدار، اغلب سه تا پنج ماه قبل برنامهریزی میکنند. زمان ایدهآل برای انتشار داستان شما چه زمانی است؟
اگر داستان شما در حال حاضر موضوع داغی است، فورا آن را برای روزنامهنگاران بفرستید، قبل از اینکه علاقه به این موضوع از بین برود. برای مثال، اگر قرار است آخرین اعلامیه دولت تاثیر زیادی بر کسبوکار شما بگذارد، الان زمان مناسبی برای بیان نظر شماست.
از انتشار خبر در زمانهایی که خبرنگاران با موضوعاتی مانند انتخابات یا بودجه درگیر هستند خودداری کنید مگر اینکه خبر شما مربوط به این رویدادها باشد.
آیا باید نمونههایی از اخبار را برای روزنامهنگاران بفرستم؟
اگر نمونه مناسبی دارید که برای خبرنگاری جذاب باشد و قابل ارسال باشد، ممکن است شانس شما را برای پوشش رسانهای افزایش دهد.
مثلاً اگر بتوانید خبرنگاری را با محصول خود آشنا کنید، او میتواند تجربهی شخصی خود را بنویسد، نه اینکه فقط گزارش آنچه در اطلاعیه مطبوعاتی آمده و برایش فرستاده شده است را بازنویسی کند.
چگونه بفهمم چه زمانی خبرنگاران ممکن است به نقل قول من نیاز داشته باشند؟
در توییتر به دنبال هشتگهای #journorequest و #prrequest بگردید. توییتر در این توییتها، ژورنالیستهایی را خواهید یافت که به دنبال افراد مرتبط برای مصاحبه در مقالات آینده خود هستند.
مثلاً این توییت: «هر کسبوکاری کوچک که میخواهد قبل از انتخابات با من در مورد دستمزد و استخدام برای بیبیسی صحبت کند، با من تماس بگیرد. #درخواست_خبرنگار»
یا میتوانید در یک پایگاه دادهی آنلاین رسانهای ثبتنام کنید. آنها روزانه ایمیلهایی حاوی درخواستهای خبرنگاران را برای شما میفرستند، اما فقط در دستههای مرتبط با انتخابهای شما.
چطور میتوانم با وبلاگنویسان و اینفلوئنسرهای آنلاین تماس بگیرم؟
بلاگرها و اینفلوئنسرها بسیار فعال هستند در رسانههای اجتماعی آنها اغلب دارند توییتر هیچ چیز داخل پرانتز نبود. اینستاگرام و اکانتهای یوتیوب را دنبال کنید، تماشا کنید و با آنها تعامل داشته باشید تا ببینید آیا کسبوکارتان برای آنها مرتبط است یا نه.
اطلاعات تماس آنها در وبلاگشان موجود است. همچنین ممکن است از هشتگهایی مانند #journorequest و #prrequest در توییتر برای یافتن کسبوکارهای خاص جهت همکاری استفاده کنند.
پلتفرمهای آنلاین بسیاری هم وجود دارند که کسبوکارها و وبلاگنویسان را به هم متصل میکنند.
وبلاگنویسان شناختهشده ممکن است برای تبلیغ محصول شما درخواست پول کنند.
چطور میتوانم محصولم را در راهنمای هدایای کریسمس قرار دهم؟
به رسانه هدف و زمانبندی آن توجه کنید. مثلاً بسیاری از مجلات لوکس از تیر ماه برای محصولات کریسمس خود محتوا تهیه میکنند، در حالی که یک نشریه آنلاین ممکن است تا آبان ماه منتظر نماند.
در توییتر، هشتگ #journorequest را دنبال کنید تا ببینید آیا خبرنگاری به دنبال محصولی است یا نه. همچنین میتوانید در سرویسهای آنلاین ثبتنام کنید تا درخواستهای مرتبط از تمام رسانهها را دریافت کنید.
کار را برای خبرنگاران آسان کنید. از تیترهایی مانند نام محصول، شرح، قیمت، و فروشگاههای عرضه کننده استفاده کنید. تصاویر با کیفیت بالا و عکسهای جدا از محصول (مثلاً محصول روی زمینه سفید) قرار دهید. خبرنگاران اغلب محصولاتی را انتخاب میکنند که بهترین تصاویر را دارند.
چگونه میتوانم توجه روزنامهنگاران را به خودم جلب کنم؟
اگر خبرنگاری کسبوکاری مناسب برای صحبت دربارهی موضوعی خاص نمیشناسد، معمولاً گام بعدی او جستجو در اینترنت است.
نمونهای از شرکتی که از روز تاسیس تا به امروز کمتر از چشم رسانهها دور مانده، نوشیدنیهای بیگناه اگر به وبسایت آنها نگاه کنید، میبینید که تیم اینوسنت چگونه داستان به داستان تولید میکند و بخش کاملی را فقط برای مطبوعات در نظر گرفته است. این شرکت از همان ابتدا با روزنامهنگاران کلیدی ارتباط برقرار کرده است.
برای بیشتر کسبوکارها، دیده شدن توسط خبرنگاران از طریق جستجوی آنلاین بیشتر به شانس بستگی دارد تا برنامهریزی. این تا حدودی به رتبه شما در موتورهای جستجو برای هر… کلمات کلیدی خبرنگار استفاده میکند.
چطور بفهمم خبرنگاران در مورد چه مینویسند؟
یافتن موضوعات مورد پوشش روزنامهنگاران در یک صنعت خاص آسان است. مثلاً در گوگل عبارت «اخبار صنعت غذا در بریتانیا» را جستجو کنید. موضوعات و روندهای اصلی در گزارشهای منتشر شده بازتاب خواهند یافت. آیا میتوانید موضوعی را در این میان بیابید؟
پس از شناسایی خبرنگاران مرتبط، میتوانید با بررسی نوشتههای گذشتهی آنها، خبرنگارانی را بیابید که احتمالاً بیشترین تمایل را به پوشش خبری داستان شما دارند. برای مثال، برخی از خبرنگاران به نوشتن دربارهی استارتآپها، برخی به حاشیهها و رسواییها، برخی به فناوریهای نوآورانه و برخی به پوشش شرکتهای بزرگ و روندهای صنعت علاقه دارند.
دانستن موضوعات خبری برای … اطلاعیههای مطبوعاتی برای خبرنگاران جالب است.
آیا باید برای پوشش خبری وبلاگنویس یا خبرنگار پولی پرداخت کنم؟
هرچند ممکن است برای دستیابی به تبلیغات به یک شرکت روابط عمومی پول بدهید، اما نیازی نیست به خبرنگار یا نشریه پولی پرداخت کنید.
انتشارات میخواهد بر اساس اهمیت خبری مطالب و علاقهی خوانندگانش، بتواند محتوای انتشارات خود را انتخاب کند. اعتبار یک ناشر بر پایه استقلال تحریریهاش است.
با این حال، برخی از نشریات از کسبوکارها برای «همکاری» هزینه دریافت میکنند و سپس به این کسبوکارها اجازه میدهند وبلاگهای خود را در بخشی به نام «اخبار همکاران» منتشر کنند.
همچنین نوعی محتوای پولی به نام … وجود دارد. تبلیغ آگهی .
ممکن است برای معرفی شدن در وبلاگها، از شما بخواهند هزینه پرداخت کنید.
تبلیغمطلب چیست؟
تبلیغِ پنهان، محتوایی است که بهخاطر پرداخت وجه، منتشر میشود.
در حالی که تبلیغات بهراحتی بهعنوان تبلیغ شناخته میشوند، آگهیهای تحریری شبیه مقالههای معمولی هستند. این آگهیها معمولاً اطلاعات مفید یا جذابی را در بر دارند. بهعنوان مثال، یک شرکت مالی متخصص در آزادسازی سرمایه مسکن، ممکن است دلایل مفید بودن این گام برای شما را همراه با برخی آمار و ارقام جالب بیان کند.
در نشر، رسم بر این است که مطالب تبلیغاتی بهوضوح با برچسب «تبلیغاتی» مشخص شوند تا خواننده احساس فریبخوردگی نکند.
اگر روزنامهنگاری مطلب تبلیغاتی (آگهیمطلب) به شما پیشنهاد داد، خوب فکر کنید. بسیاری از خوانندگان ممکن است فقط به دلیل برچسب «آگهیمطلب» در بالای مطلب، آن را نخوانند.
چگونه بفهمم که یک مقاله ارزش خبری دارد؟
داستان شما به خودی خود جذاب است؟ آیا به سوالات خوانندگان پاسخ میدهد؟ آیا اطلاعات ارائه شده مرتبط با اخبار و مباحث روز است؟
اگر پاسخ مثبت است، احتمال بیشتری دارد که خبرساز باشد.
انتشارات مختلف، به دنبال چیزهای مختلفی هستند. برای مثال، ممکن است یک مجلهی محلی سبک زندگی، به رستوران جدید شما علاقهمند باشد، اگر به اندازه کافی متفاوت و جالب باشد؛ اما دلیلی وجود ندارد که انتظار داشته باشید یک روزنامه یا مجلهی ملی رستورانها به آن علاقه نشان دهند، مگر اینکه روزنامهنگاران مناسب را بشناسید و داستان واقعا استثنایی باشد.
آیا خبرنگاران कभी ایمیلهای خود را باز میکنند؟
خبرنگاران همیشه ایمیلهای افرادی را که میشناسند و با آنها رابطه دارند، باز میکنند.
ایمیلهای مشکوک از فرستندگان ناشناس هستند که ممکن است باز نشوند، یا باز شوند اما فقط بهطور گذرا خوانده و سپس دور انداخته شوند.
اما ناامید نشوید. روزنامهنگاران همیشه به دنبال خبر هستند و بخش زیادی از اخبار آنها از طریق ایمیل و با ارسال خبرنامهها به دستشان میرسد.
به یاد داشته باشید، یک چشمنواز عنوان شانس باز شدن ایمیل شما را افزایش میدهد.
چطور میتوانم ایمیل خودم را به دست یک خبرنگار برسانم؟
قبل از فرستادن ایمیل، سعی کنید رابطه برقرار کردن .
عنصر کلیدی دیگر، موضوع ایمیل شماست که باید مخاطب را به خواندن بیشتر ترغیب کند.
همچنین میتوانید با توییت کردن عبارت «پست الکترونیکی شما رسیده است» و درج آدرس ایمیل خود، خبرنگار را به جستجوی ایمیلتان ترغیب کنید.
چطور میتوانم با یک روزنامهنگار رابطهای برقرار کنم؟
آنها را در شبکههای اجتماعی پیدا کنید، دنبال کنید، مطالبشان را بخوانید و به اشتراک بگذارید. خیلی زود متوجه شما خواهند شد.
نظر دادن هوشمندانه به توییتها و پستهای آنها نیز به دیده شدن شما کمک میکند و رابطهای ایجاد میکند.
خواهید یافت توییتر هیچ چیز داخل پرانتز نیست. لینکدین و فیسبوک برای این مفید است. برخی خبرنگاران هم در اینستاگرام فعال هستند.
سپس ایمیل خود را ارسال کنید. ایمیلهایی با عنوان جذاب و مرتبط، و با … خبرنامه ضمیمه شده باشد، شانس دیده شدن بیشتری خواهد داشت.
در صورت امکان، خبرنگار را برای یک قهوهی کوتاه دعوت کنید تا دربارهی همکاری مشترک صحبت کنید. مکان ملاقات را برای او راحت کنید و پیشنهاد دهید که در جایی نزدیک به محل کارش ملاقات کنید.
چه داستانهایی برای یک خبرنگار جالب هستند؟
هدف هر روزنامهنگار، خوانده شدن، دیده شدن و به اشتراک گذاشته شدن نوشتههایش است؛ این اتفاق تنها زمانی میافتد که مطالب منتشر شدهاش مرتبط، آموزنده و جذاب باشند.
برای اینکه خبر شما اهمیت پیدا کند، باید با دستور کار خبری موجود مرتبط باشد. اگر کسبوکار شما به نحوی در حل مشکل تغییرات اقلیمی نقش دارد، منطقی است که در زمانی که تغییرات اقلیمی خبر اول است، درباره آن صحبت کنید.
خبر شما نه تنها باید مرتبط باشد، بلکه باید با ارائه بینشها و زاویههای تازهای که دیگران هنوز به آنها نپرداختهاند، به گفتگو نیز بیفزاید. اطلاعاتی را ارائه دهید. تحقیقات جدید یا تجربیات شخصی شما که به واقعیتهای مستند مرتبط باشند، هر دو راههای خوبی برای جذاب کردن داستان برای روزنامهنگاران هستند.
خبرنگارها بعید است چه داستانهایی را پوشش دهند؟
خبرنگاران با انبوهی از اطلاعاتی که ادعای خبر بودن دارند، بمباران میشوند. اطلاعیهای که فقط ویژگیها و مزایای محصول شما را توضیح میدهد، خبر نیست؛ بلکه یک تبلیغ فروش است و فقط خبرنگار را عصبانی میکند. فهرست قیمتها و اخبار مربوط به مراکز توزیع جدید ممکن است برای شما جالب باشد، اما برای دیگران چندان اهمیتی ندارد.
راه حفظ روزنامهنگار روشن شد با مرتبط بودن، آموزنده بودن و بینشبخش بودن است.
اگر خبرنگاری ماجرای من را پوشش ندهد چه اتفاقی میافتد؟
پوشش خبری مطبوعاتی هیچگاه تضمینشده نیست. حتی اگر خبرنگار مطلب را مناسب بداند، باز هم نیاز به تأیید سردبیر دارد.
حتی بعد از آماده شدن مطلب، اگر موضوع جذابتری بهطور ناگهانی پیدا شود، ممکن است در آخرین لحظات حذف شود. در این صورت، اطلاع داشتن از وضعیت خبرنگار و هماهنگی برای انتشار مطلب در زمان دیگری ضروری است.