وبسایتهایی مثل ریتد پیپل، چکاترید و مای بیلدر، صاحبان خانه را به متخصصان محلی مرتبط میکنند. اما آیا این وبسایتها در جذب مشتری جدید موثر هستند؟ بن دایر به بررسی این موضوع میپردازد.
در بریتانیا نزدیک به یک میلیون کسبوکار ساختمانی و تجاری وجود دارد و این بخش از بدترین بخشها از نظر خدمات فناوری و بازاریابی بوده است. اما همه چیز در حال تغییر است و با وضعیت وخیم صفحات زرد، سرانجام نوآوریهای بزرگی در حال انجام است.
جدیدترین وبسایتهای ارجاع در حوزه تجارت و ساختمان افراد رتبهبندیشده هیچ چیزی در پرانتز وجود ندارد. چکاترید و سازنده من ادعای آنها این است که به شرکتهای تجاری در یافتن کسبوکار جدید کمک میکنند. اما آیا این خدمات به وعده خود عمل میکنند؟
آیا معرفی آنلاین میتواند از معرفی دهان به دهان بهتر باشد؟
همکاری با شرکت تحقیقاتی تولونا ما از بیش از هزار صاحبخانه پرسیدیم که آیا در سال گذشته از کسبوکاری در حوزه خدمات فنی که از طریق سایتهای «ریتد پیپل»، «مای بیلدر» یا «چکاترید» پیدا کرده بودند، استفاده کردهاند. ۱۲ درصد پاسخ مثبت دادند.
همزمان، ۷۰ درصد از شرکتی استفاده کرده بودند که از قبل میشناختند یا دوستی آن را به آنها معرفی کرده بود. این یعنی هنوز هم تبلیغات دهان به دهان حرف اول را میزند.
گوگل از صفحات زرد بهتر است.
امروزه بهتر از صفحات زرد بودن کار سختی نیست. با این حال، ۱۱٪ از صاحبان خانه در نظرسنجی ما، از طریق تامسون، صفحات زرد یا روزنامه محلی، کسبوکاری در این زمینه پیدا کردند. اما ۱۸٪ بهطور کامل از گوگل جستجو کرده بودند. گوگل فرصتی بزرگ ارائه میدهد، اما کسبوکارهای محلی برای یافتن کار از طریق آن به تلاش و یادگیری زیادی نیاز دارند.
این سرویسهای ارجاع آنلاین جدید ادعا میکنند که نسخهای مدرن از تبلیغات دهان به دهان ارائه میدهند. با توجه به تحقیقات ما، این ادعا بعید به نظر میرسد؛ و در آینده، «تبلیغات دهان به دهان» آنلاین ممکن است بیشتر از طریق فیسبوک یا اسنپچت انجام شود.
با این حال، این وبسایتها مزایای بالقوهای برای شرکتهای تجاری دارند. آنها نه تنها به شما در یافتن کار بیشتر کمک میکنند، بلکه سایتهایی مانند «مای بیلدر» و «ریتد پیپل» به کاربران اجازه میدهند با فعال یا غیرفعال کردن سرویس، جریان مشتریان جدید را کنترل کنند. این به معنای کاهش نوسانات حجم کار است.
چکاترید این مزیت را ارائه نمیدهد، زیرا از طریق تبلیغات تلویزیونی مداوم بهطور پیوسته سرنخ تولید میکند و صاحبان خانه میتوانند جزئیات اعضا را مستقیماً ببینند.
نظرات حرف اول را میزنند
ما دریافتیم که ۵۰ درصد از صاحبان خانه، شهرت را در انتخاب تامینکننده بسیار مهم میدانند.
سایتهای My Builder، Rated People و Checkatrade، نظرات صاحبان خانهها را جمعآوری و در اختیار کسانی که به دنبال متخصص فنی هستند قرار میدهند. با افزایش اعتبار این سرویسها در یافتن متخصصان ماهر، نظرات آنها بسیار تاثیرگذار خواهند شد. این موضوعی است که هنگام استفاده از این سرویسها باید در نظر بگیرید.
اما شروع کار وقتی هیچ نظری برای حمایت از پروفایل شما وجود ندارد، دشوار است. بدون نظر، گرفتن کار سخت است، اما بدون کار نمیتوانید نظر بگیرید. این بدان معناست که اگر میخواهید از هر یک از این خدمات استفاده کنید، باید بسیار پشتکار داشته باشید و شاید حتی چند کار را با ضرر انجام دهید تا کارتان راه بیفتد.
قیمتشان چقدر است؟
تمام خدمات برای مالکان خانه رایگان است. چکاترید تمام اعضا را بررسی میکند و هزینهی سالیانه دریافت میکند. «مالک خانهی من» و «افراد رتبهبندیشده» از مالکان خانه میخواهند کارهایی که میخواهند انجام شود را فهرست کنند، سپس این سرنخها را به اعضای خود میفروشند. هر کدام کمی متفاوت کار میکند و «افراد رتبهبندیشده» معمولا گرانتر است.
درباره بازخورد کاربران، یافتن افرادی که به این سرویسها شک دارند، کار سختی نیست. به گفته مارک گودچایلد، بسیاری از متخصصان با گرفتن بازخورد از دوستانشان، امتیاز خود را در «ریتد پیپل» دستکاری میکنند. برقزنگ.نت ادری ورایت در بخش کسبوکار بریتانیا نوشته است: «تا حالا دایرکتوری تجاریای پیدا نکردهام که امتیازدهی کاملا معتبر ارائه بدهد… همه دستکاری شدهاند.»
با این حال، تحقیقات ما نشان میدهد که هر یک از این خدمات قطعا برای برخی افراد موثر است و نظرات مثبتی در رسانههای اجتماعی دریافت میکنند.
البته، هیچکدام از اینها تصمیمگیری را آسان نمیکند. بهترین توصیه من این است که با احتیاط پیش بروید. اما اگر جاهطلب هستید که کسبوکار خود را توسعه دهید، احتمالا ارزش دارد که حداقل یکی از خدمات جدید را بهخوبی امتحان کنید.