آیا فیسبوک نیاز به معرفی دارد؟ این بزرگترین شبکه اجتماعی دنیاست. فیلمی هم درباره آن ساخته شده است. و صرف نظر از آیندهی این شرکت، فیسبوک تاکنون تأثیر قابل توجهی بر جامعهی ما گذاشته است.
همانطور که احتمالا میدانید، فیسبوک یک شبکه اجتماعی رایگان است که به دوستان کمک میکند تا با هم در ارتباط باشند. میتوانید بهروزرسانیهای کوتاهی از وضعیت خود ارسال کنید که برای «دوستان» شما – که هر کسی میتواند باشد که شما برای ارتباط با او در فیسبوک انتخاب کردهاید – قابل مشاهده است.
همانطور که فیسبوک تکامل یافته و بسیار بزرگ شده است. حدود نیمی از جمعیت بریتانیا یعنی حدود ۵۰ میلیون نفر از این پلتفرم استفاده میکنند.
این شبکه اجتماعی بیشتر روی استفاده شخصی تمرکز دارد تا تجاری، بنابراین برای کسبوکارهایی که مشتریان را هدف قرار میدهند مناسبتر است تا کسبوکارهای دیگر.
چرا کسبوکار شما باید از فیسبوک استفاده کند؟
فیسبوک ابتدا بهعنوان خدمتی برای کمک به دانشجویان دانشگاهی در آمریکا برای حفظ ارتباط راهاندازی شد. اما امروزه، میتواند به کسبوکار شما به طرق مختلفی کمک کند. برای مثال:
- قدرت خود را تقویت کنهویت برندو مشخصات
- ارتقا دادن، تبلیغ کردنمحصولات جدیدیا پیشنهادهای ویژه
- جمع آوری بازخورد از مشتریان و مشتریان بالقوه
- ساختن روابط مشتری ;
- تولید کن تبلیغات دهان به دهان ;
- کمپینهای تبلیغاتی هدفمند اجرا کنید
- مشتریان را به سمت خود هدایت کنیدوبسایت;
- برقرار کردن ومهارت خود را نشان دهید;
- پیدا شدن توسط افرادبه دنبال محصولات یا خدمات شما هستم;
- بسازتبلیغات هدفمندبرای تبلیغ کسبوکار خودتان
- کمک کنمنیروی جدید استخدام کنبا استفاده از ابزارهای استخدام فیسبوک
مرکز حضور شما در فیسبوک، صفحهای برای کسبوکارتان خواهد بود. از این طریق، میتوانید بهسرعت حضوری قوی ایجاد کنید.
همچنین میتوانید با کمپینهای تبلیغاتی پرداخت بهازای هر کلیک (PPC) در فیسبوک، برای تبلیغ و ارتقای کسبوکار خود هزینه کنید. مزیت این کار این است که میتوانید به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا کنید؛ چرا که فیسبوک در طول سالها تغییراتی ایجاد کرده که حضور کسبوکارها در مقابل مشتریان را بدون صرف هزینه دشوارتر کرده است.
با این حال، هنوز هم میتوان بدون صرف هیچ هزینهای، حضور موثری در فیسبوک ایجاد کرد. و با توجه به نفوذ بسیار زیاد این شبکه اجتماعی، داشتن اطلاعات تجاری در آن عاقلانه است.
چگونگی راهاندازی کسبوکار شما در فیسبوک
ساختن صفحه فیسبوک برای کسبوکارتان فقط چند دقیقه طول میکشد. اما ممکن است برای رسیدن به … نیاز به صرف زمان بیشتری داشته باشید. تعداد قابل توجهی مشتریان فعلی و بالقوه
اینطور شروع کنید. بعداً میتوانید همه چیز را تغییر دهید و دقیقتر کنید (یا حتی همه چیز را پاک کنید و از نو شروع کنید)، بنابراین نگران درست انجام دادن همه چیز در اولین بار نباشید.
حساب کاربری فیسبوک خودتان را بسازید.
برای ایجاد صفحه تجاری، به حساب شخصی فیسبوک نیاز دارید. حساب کاربری شخصی آنلاین بسازید. در چند دقیقهی دیگر.
لازم نیست الان اطلاعات زیادی از خودتان بدهید، اما بهتر است برای معرفی خود بهعنوان متخصص در حوزه کاریتان، جزئیاتی از علایق خود را اضافه کنید.
ممکن است احساس کنید مرزهای بین زندگی شخصی و حرفهایتان در حال محو شدن است. اما این شیوهی کار فیسبوک است، بنابراین شاید مجبور شوید با این روش غیررسمی برای ایجاد ارتباطات پیرامون کسبوکارتان خود را وفق دهید.
همچنین میتوانید به یک «شبکه» (این میتواند مدرسه، دانشگاه یا محل زندگی شما باشد، بسته به اینکه بیشتر با کدام یک احساس نزدیکی میکنید) بپیوندید و با افرادی که میشناسید ارتباط برقرار کنید. این کار باعث میشود جذب مردم به صفحه کسبوکار خودتان – اما الزامی نیست.
فیسبوکتان را هم بررسی کنید.تنظیمات حریم خصوصیتا مطمئن شوید از اینکه چه کسانی پست شما را میبینند راضی هستید.
صفحه فیسبوک خودتان را بسازید.
سپس میتوانید صفحهای برای کسبوکارتان ایجاد کنید. اگر از فیسبوک روی کامپیوتر اصلی خود استفاده میکنید، روی آیکون فلش (بالا سمت راست) کلیک کنید، سپس …صفحه جدید ایجاد کنید.
فیسبوک مراحل کار را برای شما توضیح خواهد داد صفحه کسبوکار خود را ایجاد کنید ابتدا از شما خواسته میشود که نوع صفحهای را که میسازید انتخاب کنید. بیشتر کسبوکارهای کوچک یکی از این گزینهها را انتخاب میکنند.
- کسبوکار یا مکان محلیاگر مغازه یا فروشگاهی دارید که به مشتریان محلی وابسته است، حتما این گزینه را انتخاب کنید.
- شرکت، سازمان یا نهاداین ممکن است توسط کسبوکارهایی استفاده شود که به مشتریان محلی وابستگی چندانی ندارند.
از شما خواسته میشود اطلاعاتی درباره کسبوکارتان وارد کنید. فیسبوک ارائه میدهد مشورتهای فراوان برای کمک به شما در تصمیمگیری برای آنچه باید وارد کنید. مختصر باشید، اما اطلاعات ضروری را حتما بگنجانید.
با این حال، زیاد به چیزی که وارد میکنید فکر نکنید. وقتی ببینید اطلاعات در صفحه چطور نمایش داده میشود، احتمالا به هر حال میخواهید تغییراتی ایجاد کنید.
فیسبوک همچنین از شما میپرسد که آیا میخواهید هزینه پرداخت کنید یا خیر صفحه خود را تبلیغ کنید اگر پیش از این از فیسبوک برای کسبوکار استفاده نکردهاید، این مرحله را رد کنید. میتوانید پس از یادگیری بیشتر در مورد نحوهی کار فیسبوک، دربارهی شروع هزینه کردن تصمیم بگیرید.
صفحه خود را ببینید و ویرایش کنید
بعد از وارد کردن اطلاعات اصلی، صفحهتان ساخته میشود. فیسبوک معمولا برای شروع کار، چند نکتهی راهنما نشان میدهد که خواندنشان عاقلانه است.
میتوانید بیشتر قسمتهای صفحه را با انتخاب کردن آنها ویرایش کنید. برای مثال:
- یک فایل قابل توجه آپلود کنیدعکس پروفایلوعکس روی جلدبرای جذاب و قابل تشخیص کردن صفحهتان، بسیاری از کسبوکارها از لوگوی خود به عنوان عکس پروفایل استفاده میکنند. عکس کاور نیز تصویری در بالای صفحه قرار میدهد، پس در اینجا هم از تصویری مرتبط استفاده کنید.
- ایجاد کنیددعوت به اقدامدکمهای که در بالای صفحهتان نمایش داده میشود و میتوانید بازدیدکنندگان را به «همین حالا رزرو کنید»، «همین حالا خرید کنید»، «ثبتنام کنید» یا انتخاب از بین طیف وسیعی از اقدامات از پیش تعریفشده، ترغیب کنید.
- اضافه کناطلاعات مفیدمانند ساعت کاری، محدوده قیمت، منو، جزئیات پارکینگ و یا سایر اطلاعاتی که مشتریان احتمالی به آن علاقهمند هستند.
همچنین باید پست کنیداولین پیام وضعیتاین میتواند هر چیزی در مورد کسبوکار شما باشد؛ مثلاً پیام خوشامدگویی، تصویری از محصولاتتان یا جزئیات یک پیشنهاد ویژه معرفتی.
مردم را به صفحهتان دعوت کنید
فیسبوک شما را به دعوت دیگران برای دیدن و لایک کردن صفحهتان ترغیب میکند.
ابتدا، صفحهی خودتان را انتخاب کنید.مثلدکمه. همچنین میتوانید دوستان خود را به صفحه دعوت کنید که راه خوبی برای آگاه کردن مردم از حضور شما در فیسبوک است.
استفاده از فیسبوک در کسبوکار
بعد از ساختن صفحه کسبوکار خود، سعی کنید حداقل روزی یک بار وارد آن شوید. هر چه بیشتر در صفحهتان پست بگذارید، احتمال اینکه دیگران آن را پیدا کنند و با آن تعامل داشته باشند بیشتر میشود.
وقتی افراد پیام میگذارند، پاسخ دادن مهم است تا مشتریان بالقوه دیگر ببینند که صفحه فیسبوک شما فقط یک حضور نمادین نیست.
هدف خود را بدان
قبل از اینکه وقت زیادی را در فیسبوک بگذرانی، به این فکر کن که چه چیزی از آن میخواهی و چقدر وقت برایش داری.
- آیا میخواهید افرادی که به دنبال محصولات شما هستند، شما را پیدا کنند؟
- آیا میخواهید خودتان را، برندتان را، یا هر دوی آنها را تبلیغ کنید؟
تمرکز بر یک هدف بازاریابی خاص (یا مجموعهای از اهداف) به شما کمک خواهد کرد. جامعهای بسازید از اعضای فیسبوک که خوشحالند علناً خود را طرفدار کسبوکار شما اعلام کنند.
طرفداران، همان کسانی هستند که صفحه شما را در فیسبوک لایک میکنند.
از صفحه فیسبوک خود نهایت استفاده را ببرید
در اینجا نمیتوانیم تمام امکانات استفاده از فیسبوک را پوشش دهیم، بهخصوص با توجه به اینکه بهطور مرتب ویژگیهای جدیدی به آن اضافه میشود.
بهترین روش این است که ابتدا اصول اولیه را به درستی یاد بگیرید، سپس با روشهای مختلف امتحان کنید تا ببینید کدام روش برای شما مناسبتر است.
- معرفی دهان به دهانمهمترین ارز فیسبوک، تعامل است و صفحه شما جایی است که میتوانید آن را ایجاد کنید. اگر مردم در مورد شما آنجا صحبت کنند، دوستانی که نظرات آنها را دنبال میکنند نیز صحبتهایشان را خواهند دید.
- صفحه خود راکانون اطلاعات جذابآخرین اخبار مربوط به حوزه کاری، محصولات یا کسبوکارتان را به اشتراک بگذارید و طرفداران را برای کسب اطلاعات بیشتر و تحلیل به وبلاگتان هدایت کنید.
- لینک به مطلب جالب یا مرتبطفیلمها، وبسایتها، پادکستها و پستهای وبلاگیهر چیزی که بتواند شما را به مرکزی برای اطلاعات مفید تبدیل کند. طرفداران ممکن است درباره توصیههای شما نظر دهند و آنها را به اشتراک بگذارند.
- به سوالها پاسخ دهیددر صفحه خودتان گفتگو را ترغیب کنید و بهطور مرتب بهروزرسانیهایی برای طرفداران خود ارسال کنید تا از اطلاعات جدیدی که منتشر کردهاید، آگاه شوند. گوش دادن (به همراه پخش) روابط را تقویت میکند و به افراد دلیلی میدهد تا به بازگشت ادامه دهند.
- همچنین میتوانید از فیسبوک زنده بهپخش زنده ویدیوییفیسبوک لایو به شما امکان میدهد که بهطور آنی با مردم ارتباط برقرار کنید و در لحظه به نظرات دنبالکنندگان خود پاسخ دهید.
کسانی را که صفحهی شما را پسندیدهاند، پاداش دهید.
برخی از صفحات تجاری فیسبوک فقط مکانی برای گفتگوهای عادی هستند. برخی دیگر با فعالیتهای کوتاه و پرشتاب، مسابقات دو و میدانی یا ارائه پیشنهادات ویژه به عنوان پاداش وفاداری طرفداران
فیسبوک به شما امکان میدهد تعریف و تبلیغ پیشنهادها برای طرفداران خودتان، تا بتوانید از کسانی که علاقه خود را به کسبوکارتان نشان دادهاند، قدردانی کنید.
به تبلیغ صفحهتان فکر کنید
صفحه فیسبوک شما فرصتی اضافی برای دیده شدن در موتورهای جستجو مانند گوگل به شما میدهد. به آنچه کسی که به دنبال محصول یا خدمات شماست در موتور جستجو مینویسد فکر کنید و از این کلمات استفاده کنید. کلمات و عبارات کلیدی در عنوانها و متن شما.
همچنین میتوانید با کاربران فیسبوک در صفحات طرفداران کسبوکارها و سازمانهای مرتبط تعامل داشته باشید. به گروههای دیگر بپیوندید و در صفحات آنها نظر بدهید. اگر بتوانید اعتبار خود را ثابت کنید، مردم شما را به صفحه طرفداران خودتان خواهند رساند.
فیسبوک به شما امکان میدهد برای تبلیغ صفحهتان و رسیدن به مخاطبان وسیعتر، سرمایهگذاری کنید. برای شروع نیازی به سرمایهگذاری زیاد نیست، اما برای تنظیم دقیق هدفگیری تبلیغاتتان و دیدن بازگشت سرمایهتان، زمان میبرد.
اگر فقط یک کار در فیسبوک انجام میدهی…
یک صفحه کسبوکار دقیق و کامل با کلمات کلیدی مرتبط بسازید و از مزایای دیده شدن در موتورهای جستجو بهرهمند شوید.