تاریخهای مهم تجارت الکترونیک در سال ۲۰۲۳ + الگوی تقویم رایگان
در دنیای ایده آل، فروشگاه آنلاین شما هر هفته و هر ماه سال، به طور پیوسته فروش خود را افزایش میدهد. اما بازاریابان باتجربه میدانند که در واقعیت، این اتفاق هرگز نمیافتد. ساخت تقویم بازاریابی تجارت الکترونیک برای سال ۲۰۲۳ برای در نظر گرفتن تمام تاریخهای مهم تجارت الکترونیک در این سال و ایجاد کمپینهای تبلیغاتی متناسب با آنها، بسیار مهم است.
همزمان، باید (و لازم است) تبلیغات خود را از قبل برنامهریزی کنید. هرچه برنامهریزی شما دقیقتر باشد، برتری بیشتری نسبت به رقبایی که فقط سعی در رسیدن به مهلتهای ماهانه دارند، خواهید داشت.
به همین دلیل، فهرستی جامع از مهمترین تاریخهای تجارت الکترونیک در سال ۲۰۲۳ را گردآوری کردهایم. این فهرست شامل رویدادهای شناختهشده (مانند جمعه سیاه) و جشنهای غیرمعمولتر که ممکن است برای حوزه فعالیت شما مناسب باشند، میشود. در ادامه، توضیح خواهیم داد که چه چیزی هر تاریخ را مهم میکند و چگونه میتوانید کمپینهای خود را برای استفاده از فرصتهای این تاریخها برنامهریزی کنید.
البته، به یاد داشته باشید که این ۱۵ تاریخ فقط آغاز کار است.
اگر واقعا میخواهید برای سال نو آماده شوید، برنامهی ما را دانلود کنید تقویم بازاریابی تجارت الکترونیک رایگان سال ۲۰۲۳ امروز
با برنامهریزی دقیق و طراحی سایت وردپرس حرفهای، میتوانید از تاریخهای مهم تجارت الکترونیک در سال ۲۰۲۳ مانند بلک فرایدی و سایبر ماندی بهرهبرداری کنید. یک سایت وردپرسی با قالبهای انعطافپذیر و قابلیت شخصیسازی به شما این امکان را میدهد که برای هر رویداد ویژه، صفحات اختصاصی با پیشنهادهای جذاب طراحی کنید.
خدمات سئو وردپرس برای بهینهسازی رویدادهای تجارت الکترونیک
خدمات سئو وردپرس به شما کمک میکند تا سایت خود را برای تاریخهای مهم تجارت الکترونیک بهینه کنید و بیشترین بازدید را جذب کنید. با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با هر رویداد و بهبود سرعت سایت، میتوانید در صدر نتایج جستجو قرار گرفته و فروش خود را افزایش دهید. الگوی تقویم رایگان برای برنامهریزی بهتر این رویدادها میتواند شما را به موفقیت نزدیکتر کند.
۲۵ ژانویه: اهداف سال نو
ابتدا باید اعتراف کنیم که این یک روز خاص نیست؛ بلکه بازهای زمانی است که از رفتار معمول مصرفکنندگان پس از هر کریسمس بهره میبریم. پایان سال به معنای تعیین اهداف برای سال نو است. بنابراین، هر ساله با شروع عملی کردن این اهداف، شاهد افزایش فروش تجارت الکترونیک هستیم.
پس چرا ۲۵ ژانویه را در فهرست تاریخهای مهم تجارت الکترونیک سال ۲۰۲۳ قرار دادیم؟ چون دقیقا یک ماه بعد از کریسمس است؛ زمانی که دورههای تبلیغات و مرجوعی کالاهای بسیاری از فروشگاهها به پایان میرسد. مخاطبان شما احتمالا از برخی کارتهای هدیه یا دیگر پیشنهادات برای خرید استفاده خواهند کرد. این زمانی است که باید آنها را به خرید ترغیب کنید، قبل از اینکه ماه تمام شود و عزمهای سال نو دوباره به حاشیه بروند.
برای بهرهگیری از این توجه، تاریخ ۲۵ ژانویه را بهعنوان تاریخ پایان در نظر بگیرید. از همین حالا اتوماسیونهای خود را بسازید و بهطور خاص از کمپینهای ایمیل و بنرهای وبسایت خود برای ترغیب به اقدامات فوری استفاده کنید. بعد از فقط یک ماه، تصمیم خود را رها میکنند. اقدام سریع برای برخی از کمپینهای کوتاهمدت، بسیار مهم است.
چهاردهم فوریه: روز ولنتاین
فروش آنلاین روز ولنتاین هر سال اوج گرفتن این روز یکی از مهمترین تاریخهای تجارت الکترونیک در سال ۲۰۲۳ است و بهویژه نسل هزاره تمایل زیادی به خرید در این روز دارند؛ بنابراین اگر مخاطبان شما بین ۲۵ تا ۴۰ سال هستند، فرصتی عالی برای افزایش فروش خواهید داشت.
تجربه نشان داده است که از اواخر ژانویه توجه مردم به روز ولنتاین جلب میشود. بنابراین تبلیغات و اتوماسیون ایمیل شما باید از همان زمان آغاز شود، البته اگر زمان ارسال سفارشات شما به اندازهای باشد که قبل از ۱۴ فوریه به دست مشتری برسد.
برای تبلیغات روز ولنتاین، کلید موفقیت ایجاد فضای مناسب برای مخاطبان است. آنها در حال و هوای هدیه دادن به عزیزترین فرد زندگی خود هستند. با استفاده از پنجرههای پاپآپ و تصاویر اصلی، محصولاتی را که با این تم هماهنگ هستند، برجسته کنید. همچنین، میتوانید برخی از رنگهای برند خود را به رنگهای سنتی این روز، یعنی قرمز، تغییر دهید.
بیستم فوریه: روز عشق به حیوانات خانگی
شاید به اندازه روز ولنتاین محبوب نباشد، اما برای بسیاری از مشتریان شما، جشن گرفتن حیوان خانگی محبوب، به راحتی در فهرست تاریخهای مهم تجارت الکترونیک سال ۲۰۲۳ قرار میگیرد. چه راهی بهتر از روزی که بهطور خاص برای جشن گرفتن دوستان پشمالو (یا پولکدار)شان طراحی شده است؟
اگر محصولات مرتبط با حیوانات خانگی میفروشید، انتخابی بدیهی است. اما حتی اگر نمیفروشید، ممکن است فرصتهای تجارت الکترونیکی در این زمینه وجود داشته باشد. مثلاً میتوانید به همراه حیوان خانگی، صاحب آن یا کسی که برای صاحب حیوان اهمیت زیادی دارد را نیز جشن بگیرید. این روز میتواند فرصت مناسبی برای تشکر صاحب حیوان از کسی باشد که در هر تعطیلات از گربه او مراقبت میکند.
این تعطیلات برای بسیاری از مخاطبان چندان شناختهشده نیست، بنابراین بازاریابی شما باید شامل آموزش و آگاهیبخشی باشد. به جای تمرکز زیاد روی محصولات، بیشتر روی جشن گرفتن حیوانات خانگی تمرکز کنید. این ممکن است به معنای شروع تبلیغات کمی زودتر، مثلاً اواسط ژانویه، برای اختصاص زمان بیشتر بین آگاهیبخشی و خرید باشد.
هشتم مارس: روز جهانی زن
از موضوعات کماهمیت تا مسائل جدی، روز جهانی زن به دلیل اهمیت فرهنگی آن در سراسر جهان، در فهرست مهمترین تاریخهای تجارت الکترونیک سال ۲۰۲۳ قرار دارد. بیش از ۱۰۰ سال است که کشورهای جهان دستاوردهای فرهنگی و اجتماعی-اقتصادی زنان را جشن میگیرند.
از سوءاستفادهی آشکار از معنای جدی این مناسبت خودداری کنید. اما اگر بتوانید تعادل را برقرار کنید، هنوز فرصتی برای کسب درآمد وجود دارد. مثلاً ممکن است فرصتی مناسب برای دانشجو یا حرفهای جوان باشد تا هدیهای بهعنوان تشکر از استاد زن یا مربی حرفهای خود بخرد.
رویکرد ظریفتر احتمالا به معنای دوری از بنرهای وبسایت یا پنجرههای بازشونده است. اما یک کمپین ایمیل هدفمند و بهجا در اواخر فوریه میتواند مخاطبان مناسب را به شکلی ظریف و حسابشده به اقدام ترغیب کند.
دهم فروردین: روز برادران و خواهران
رابطه دوست داشتن و نفرت که بیشتر ما با خواهر و برادرهایمان داریم، در هیچ جای دیگری از زندگی قابل مقایسه نیست. باور کنید یا نه، همین جنبه منحصر به فرد، روز خواهر و برادر را به فرصتی عالی برای ارتقای تقویم بازاریابی تجارت الکترونیک ۲۰۲۳ شما تبدیل میکند، صرف نظر از اینکه در چه حوزهای از تجارت آنلاین فعالیت میکنید.
بسته به محصولاتی که میفروشید، میتوانید این رویداد را جدی بگیرید و کارتهای هدیه یا هدایای ارزشمندی برای مخاطبان خود در نظر بگیرید تا با خواهران و برادران خود به اشتراک بگذارند. یا میتوانید آن را با هدایای طنزآمیز و خندهدار، بهصورت شوخیآمیز برگزار کنید. چون این یک تعطیلات کوچک است، تمرکز بر روی محصولات ارزانقیمت شما احتمالا موفقترین راهکار خواهد بود.
بازاریابی برای این روز میتواند نسبتا کوتاهمدت باشد. تا زمانی که سیستمهای خودکارتان تا اوایل آوریل آماده باشند، احتمالا مشکلی نخواهید داشت، بهخصوص با توجه به اینکه بسیاری از خریدها احتمالا کارت هدیه یا اقلام کوچک خواهند بود.
۲۲ آوریل: روز زمین
بیشتر از یک میلیارد نفر در سراسر جهان هر ساله در روز زمین شرکت میکنند و این روز را به بزرگترین جشن مدنی غیر مذهبی جهان تبدیل کردهاند. این روز همچنین مترادف با پایداری و رویکرد سبز است و همینجا فرصت تجارت الکترونیک نمایان میشود.
اگر محصولات پایدار یا با منشأ پایدار ارائه میدهید، اکنون زمان برجسته کردن آنهاست. همین موضوع در مورد روشهای حمل و نقل پایدار نیز صدق میکند. هر تلاشی که برای ایجاد… استراتژی تجارت الکترونیک پایدار در اینجا قابل توجه هستند.
خبر خوب دیگر این است که نیازی به تبلیغات قبلی برای روز زمین نیست. این روزی نیست که مخاطبان شما برای همدیگر هدیه بخرند. در عوض، تمرکز کنید بر اینکه در خود روز زمین، تا جای ممکن تلاشهای پایدار خود را برجسته کنید، از تغییر صفحه اصلی وبسایت تا تصرف کانالهای رسانههای اجتماعیتان. البته، فراخوان عمل در آن روز همچنان میتواند خرید محصولات پایدار شما باشد.
14 اردیبهشت: روز مادر
هیچ لیست کاملی از تاریخهای مهم تجارت الکترونیک در سال ۲۰۲۳ بدون روز مادر کامل نمیشود. از این گذشته، حتی از فروش آنلاین روز ولنتاین هم پیشی میگیرد زمانی است که مخاطبان شما برای مادران، همسران، مادربزرگها و دیگر زنان مهم زندگی خودشان هدیه میخرند.
به این فکر کنید که محصولات شما چه ارتباطی با آن مخاطب دارند. این ارتباط میتواند آشکار باشد، مثل جواهرات و هدایای گلدار، یا ظریفتر، مثل قهوه برای مادران نوجوانان. اینها محصولاتی هستند که باید در تمام بسترهای دیجیتال خود به آنها اهمیت دهید.
تبلیغات روز مادر را زود شروع کنید. میتوانید از یک ماه قبل از روز مادر، با یادآوری این روز به مخاطبان خود، تبلیغات را آغاز کنید. سپس، با استفاده از تبلیغات پاپآپ و بنرهای وبسایت، در هفته منتهی به این روز، تلاشهای خود را برای جذب خریداران لحظهآخری افزایش دهید.
۱۸ خرداد: روز پدر
اگرچه تاثیر اقتصادی روز پدر به اندازه روز مادر نیست، اما آن را از فهرست تاریخهای مهم تجارت الکترونیک در سال 2023 حذف نکنید. هدف آن بسیار مشابه است. اگر فروشگاه شما محصول یا خدماتی را میفروشد که پدرها با آن ارتباط برقرار میکنند، اکنون زمان تبلیغ آنهاست.
میتوانید تبلیغات خود را شبیه به تبلیغات روز مادر انجام دهید. حدود یک ماه زودتر شروع کنید و بهتدریج تا یک هفته مانده به ۱۸ ژوئن شدت آن را افزایش دهید. پیامهای خود را روی جشن گرفتن پدر خاص مخاطبان خود متمرکز کنید؛ هدایای تابستانی (مانند ابزارهای باربیکیو) بهویژه محبوب هستند.
۷ تیر: روز جهانی شکلات
بله، روزی است که همه چیز درباره شکلات است. با شکلات بهعنوان محبوبترین شیرینی جهان امروز روز فوقالعادهای برای فروشگاههای اینترنتی است که هر چیزی در ارتباط با دانههای کاکائو میفروشند.
خودتان را فقط به اقلام خوراکی محدود نکنید. برای فروشندگان قهوه، زمان مناسبی برای معرفی مخلوطهای موکا است. به همین ترتیب، برندهای پوشاک میتوانند از شعارهای مرتبط با شکلات روی تیشرتها سود ببرند. تا زمانی که بتوانید آن را به این خوراکی شیرین ربط دهید، مشکلی ندارید.
شبیه روز زمین، این تبلیغات بیشتر روی خودِ رویداد تمرکز دارد. چند روز قبل از آن تبلیغات را افزایش دهید، سپس بیشتر ایمیلها، اتوماسیونها و بهروزرسانیهای وب خود را روی هفتم ژوئیه متمرکز کنید. از توجهی که شکلات برای فروشگاه شما جلب میکند، استفاده کنید؛ مثلاً در مکالمات پرطرفدار هشتگ در شبکههای اجتماعی شرکت کنید.
اول آگوست: شروع سال تحصیلی
یک ماه فرصتهای تجارت الکترونیک در راه است، اما همه چیز از اوایل آگوست آغاز میشود. فروشگاههای اینترنتی که محصولات مورد نیاز دانشآموزان یا معلمان را میفروشند، با تمرکز بر تبلیغات ویژه بازگشایی مدارس، از دبستان تا دانشگاه، میتوانند سود زیادی ببرند.
گستردگی فرصتهاست که بازگشت به مدرسه را به یکی از مهمترین تاریخهای تجارت الکترونیک در سال ۲۰۲۳ تبدیل میکند. از مداد گرفته تا یخچالهای کوچک اتاق خواب دانشجویی، همه چیز در این بازه زمانی فروش میرود. حتی میتوانید از سنتهای منحصربهفرد نیز استفاده کنید. کیسهی مدرسه استفاده از مخروطهای مدرسهای برای فروش محصولاتی که معمولا به بازگشت به مدرسه مرتبط نیستند.
برنامهریزی برای بازگشت به مدرسه باید از اوایل شروع شود. در مورد مناطقی که مخاطبان هدف شما در آنها زندگی میکنند و زمان شروع معمول خریدهای مربوط به بازگشایی مدرسه در آن مناطق اطلاعات کسب کنید. سپس، فروشهای ویژهای (مانند تخفیفهای درصدی برای محصولات مرتبط با مدرسه) ایجاد کنید که بتوان در طول ماه آگوست و اوایل سپتامبر در همه کانالهای تبلیغاتی خود از آنها استفاده کنید.
شانزدهم اکتبر: روز جهانی غذا
با وجود اینکه روز جهانی غذا یکی از جشنهای پرطرفدار سازمان ملل در جهان است، شاید ارتباط آن با خرید آنلاین چندان واضح نباشد. اما با تبلیغات مناسب، میتواند به یکی از مهمترین روزهای تجارت الکترونیک شما در سال ۲۰۲۳ تبدیل شود.
کلید پیشرفت در اینجا، برخلاف آنچه از نام آن برمیآید، تبلیغ محصولات غذایی نیست؛ بلکه فرصتی برای برجسته کردن کارهای خیرخواهانه و اجتماعی شماست. برای مثال، میتوانید پروموشنی ترتیب دهید که در آن، درصدی از کل فروش در شانزدهم اکتبر به خیریهای که برای مبارزه با گرسنگی در جهان تلاش میکند، اهدا شود.
فرصتهای تبلیغاتی فقط به خود تاریخ محدود میشوند. کمپینی پیرامون این روز طراحی کنید، اما خیلی زود یا خیلی دیر شروع نکنید. در غیر این صورت، ممکن است با مناسبتهای تجاری سنتی مانند بازگشت به مدرسه یا هالووین تداخل پیدا کنید. با این حال، تصرف وبسایت و اتوماسیون ایمیل هدفمند در شانزدهم اکتبر میتواند در ایجاد حسننیت میان مشتریان شما بسیار مؤثر باشد.
۳۱ اکتبر: هالووین
هالووین در ایالات متحده و به طور فزایندهای در سراسر جهان، رویدادی تجاری بسیار بزرگ است. نکتهی جالب این است که حتی اگر کالاهایی مانند تزئینات یا لباسهای هالووین نمیفروشید، میتوانید از آن سود ببرید.
به جای آن، به راههای خلاقانهای که میتوانید هالووین را به تقویم بازاریابی تجارت الکترونیک سال ۲۰۲۳ خود اضافه کنید، فکر کنید. این میتواند شامل فروش محصولات غذایی برای مهمانیهای هالووین یا لباس برای کسانی باشد که بهطور عمدی نمیخواهند برای این روز لباس بپوشند.
از نظر تجاری، بیشتر ماه اکتبر به طور سنتی به هالووین اختصاص داشته است. همین امر باید در مورد تلاشهای بازاریابی شما نیز صادق باشد، به طوری که تبلیغات زودهنگام از ابتدای ماه آغاز شده و تا پایان اکتبر ادامه یابد. تم ترسناک این تعطیلات همچنین امکانات خلاقانهی سرگرمکنندهای را برای طراحی وبسایت، پستهای شبکههای اجتماعی و اتوماسیون ایمیل شما فراهم میکند.
۲۴ نوامبر: جمعه سیاه
با جمعه سیاه، بهطور رسمی فصل تعطیلات و در نتیجه، بزرگترین فرصت درآمدی تجارت الکترونیک را آغاز میکنیم. در واقع، میتوان بهراحتی گفت که فهرست مهمترین تاریخهای تجارت الکترونیک در سال ۲۰۲۳ عمدتا از تاریخهای فصل تعطیلات تشکیل میشود.
درباره این موضوع زیاد نوشتهایم برنامهریزی تجارت الکترونیک برای جمعه سیاه در گذشته هم این منابع مفید بودهاند و امروزه نیز همچنان مرتبط هستند. برنامهریزی خود را از سپتامبر آغاز کنید، از جمله تعیین اینکه کدام محصولات باید اقلام پرفروش شما باشند. سپس، حدود یک هفته قبل از ۲۴ نوامبر، تبلیغات این اقلام را شروع کنید.
در روز بزرگ، مطمئن شوید که وبسایت شما میتواند حجم بالای بازدیدکنندگان آنلاین را که ترجیح میدهند به جای شلوغی فروشگاههای فیزیکی، آنلاین خرید کنند، پشتیبانی کند. سپس، تمام اطلاعرسانیهای خود را درباره جمعه سیاه و سه روز معروف پس از آن به مشتریان ارسال کنید.
۲۷ نوامبر: دوشنبه سایبری
برخلاف جمعه سیاه، دوشنبه سایبری نیازی به مقایسه با خرید حضوری در فروشگاهها ندارد؛ همه چیز پیرامون تجربه آنلاین طراحی شده است، که بیش از ۱۱ میلیارد دلار فروش داشته است فقط در سال 2022
آمادگی شما برای دوشنبه سایبری میتواند در بسیاری از جهات، مشابه جمعه سیاه باشد. در واقع، با توجه به نزدیکی این دو رویداد، بهتر است برای هر دو برنامهریزی مشترک داشته باشید. به این فکر کنید که چه کالاهایی را میخواهید تبلیغ کنید، این تبلیغات را به طور برجسته در همه کانالهای خود نمایش دهید و مطمئن شوید که فروشگاه شما میتواند از عهدهی افزایش ترافیک برآید. سپس، شاهد افزایش فروش باشید.
۱۵ آذر: شنبهی فوقالعاده
آخرین روز فصل خرید، زمانی است که همه چیز جالب میشود. از لحاظ فنی، سوپراسطوره (آخرین شنبه قبل از کریسمس) امسال ۲۳ دسامبر است. اما در مورد خرید آنلاین، آخرین تاریخ واقعبینانه برای سفارش هر چیزی احتمالا شنبه قبل از آن است که آن را به آخرین مورد در فهرست مهمترین تاریخهای تجارت الکترونیک سال ۲۰۲۳ تبدیل میکند.
سال گذشته ۱۵۸ میلیون مصرف کننده قصد خرید داشتند شنبهی بزرگ، با ۲۷ درصد تمایل به خرید صرفاً آنلاین. برای آن دسته از مشتریانی که خریدشان را به تعویق انداختهاند، یک تبلیغات قوی میتواند آنها را به سمت خرید هدایای لحظهی آخر از شما به جای رقبا سوق دهد.
برای این تبلیغات، سریعترین گزینههای ارسال را برجسته کنید. حتی میتوانید برخی از گزینههای ارسال رایگان را هم ارائه دهید. فروش محصولات فصلی پرطرفدارتان نیز میتواند مفید باشد. از اوایل دسامبر ارتباطات خود را آغاز کنید و همیشه این تاریخ را بهعنوان ضربالاجل، در اولویت و به طور برجسته در ارتباطات خود قرار دهید.